Regulamin nagradzania z funduszu postępu techniczno-ekonomicznego oraz zasady premiowania za realizację prac w dziedzinie przygotowania i wprowadzenia nowej techniki.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU NAUKI I TECHNIKI
z dnia 12 października 1964 r.
w sprawie regulaminu nagradzania z funduszu postępu techniczno-ekonomicznego oraz zasad premiowania za realizację prac w dziedzinie przygotowania i wprowadzenia nowej techniki.

Na podstawie § 27 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 października 1963 r. w sprawie funduszu postępu techniczno-ekonomicznego (Dz. U. z 1963 r. Nr 49, poz. 274 i z 1964 r. Nr 34, poz. 216) w celu ścisłego powiązania zagadnień nagradzania i premiowania za realizację prac w dziedzinie rozwoju nauki i techniki - zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Przedmiotem nagradzania ze środków funduszu postępu techniczno-ekonomicznego, zwanego dalej "funduszem nagród", mogą być prace o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej, o charakterze ogólnokrajowym i międzyresortowym oraz ogólnoresortowym i międzybranżowym, wybrane z narodowego planu gospodarczego lub planów resortowych, w części dotyczącej rozwoju nauki i techniki, a związane z przygotowaniem od strony badań naukowych i technicznych wraz z wprowadzeniem do praktyki:
1)
nowych, wysokowydajnych maszyn, urządzeń, wyrobów oraz nowych tworzyw i materiałów,
2)
wysokowydajnych procesów technologicznych, kompleksowej mechanizacji procesów wytwórczych, efektywnych metod automatyzacji,
3)
postępowych metod produkcyjnych i rozwiązań organizacyjno-ekonomicznych, wpływających na podniesienie techniki i organizacji produkcji oraz efektów ekonomicznych.
2. 1
Przedmiotem nagradzania mogą być także wybitne osiągnięcia w zakresie badań podstawowych oraz inne osiągnięcia naukowo-techniczne w tym również z zakresu normalizacji, unifikacji i typizacji wyrobów bądź procesów technologicznych, lub organizacyjno-ekonomiczne, prowadzące do poważnych oszczędności surowców, materiałów, energii, podniesienia jakości użytkowej oraz poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy.
3. 2
Przedmiotem nagradzania mogą być również - wyróżnione na wystawach - wybitne osiągnięcia przewidziane do zastosowania w gospodarce narodowej i zapewniające wysokie efekty ekonomiczne lub korzyści społeczne.
4. 3
Nagrody mogą być przyznawane wyłącznie bezpośrednim wykonawcom prac określonych w ust. 1 i ust. 2.
§  2.
1.
Wyboru prac przewidzianych do nagradzania dokonują:
1)
Przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki - spośród prac o znaczeniu ogólnokrajowym i międzyresortowym,
2) 4
ministrowie - spośród prac o znaczeniu ogólnoresortowym i międzybranżowym.

Wraz z dokonaniem wyboru prac do nagradzania Przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki lub ministrowie ustalają wysokość nagród przy czym w odniesieniu do prac z zakresu normalizacji, unifikacji i typizacji wyrobów bądź procesów technologicznych - w uzgodnieniu z Prezesem Polskiego Komitetu Normalizacyjnego lub na jego wniosek.

2. 5
Z wnioskami w sprawie wyboru prac przewidzianych do nagradzania przez Przewodniczącego Komitetu Nauki i Techniki (ust. 1 pkt 1) mogą występować właściwi ministrowie Prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego i Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk w terminach przewidzianych dla złożenia projektów resortowych planów rozwoju nauki i techniki.
3.
Przy wyborze prac przewidzianych do nagradzania oraz przy ustalaniu wysokości nagród bierze się pod uwagę w szczególności:
1)
nowość rozwiązań i zasięg ich zastosowania,
2)
wielkość efektów ekonomicznych,
3)
trudność opracowań.
4.
Za nowe uważa się rozwiązania dotychczas w kraju nie stosowane, a w szczególności opatentowane oraz takie, które zapewniają osiągnięcie parametrów technicznych lub wskaźników techniczno-ekonomicznych wyższych od dotychczas uzyskiwanych w kraju i odpowiadających przodującym osiągnięciom zagranicznym.
§  3.
1.
Nagrodę ustala się za wykonanie całości pracy, łącznie z wprowadzeniem jej rezultatów do praktyki (wdrożeniem). Wyjątek od tej zasady stanowią prace podstawowe, gdzie jako wykonanie i zakończenie pracy należy traktować opracowanie sprawozdania naukowego z przeprowadzonych badań.
2.
Łączna nagroda, o której mowa w ust. 1, może być podzielona i ustalona oddzielnie za:
1)
przeprowadzenie prac naukowo-badawczych, zakończonych sprawdzeniem rezultatów w skali potwierdzającej prawidłowość rozwiązań,
2)
wprowadzenie rezultatów prac naukowo-badawczych do praktyki w skali przemysłowej (technicznej).
3.
W odniesieniu do prac wieloletnich dopuszcza się podzielenie połowy ogólnej kwoty nagrody przewidzianej ze realizację całości pracy na nagrody częściowe za realizację wyodrębnionych etapów.
§  4.
1.
Wraz z wyborem prac przewidzianych do nagradzania (§ 2) określa się dla każdej z nich:
1)
zakres rzeczowy i charakterystykę techniczną pracy,
2)
termin rozpoczęcia i zakończenia pracy,
3)
etapy realizacji prac wieloletnich oraz ich terminy, a w szczególności termin zakończenia badań włącznie ze sprawdzeniem ich rezultatów w skali potwierdzającej prawidłowość rozwiązań oraz termin wprowadzenia rezultatów do praktyki w skali przemysłowej,
4)
jednostkę wiodącą i jednostki współpracujące, w tym jednostkę wprowadzającą rezultaty pracy do praktyki,
5)
liczbę wykonawców,
6)
wysokość nagrody, z podziałem za realizację wyodrębnionych etapów,
7)
zakres wprowadzania rezultatów pracy do praktyki, wielkość efektów ekonomicznych,
8)
znaczenie pracy oraz trudności jej wykonania.
2.
Na podstawie danych, o których mowa w ust. 1, zestawia się w terminach przewidzianych do opracowania projektu narodowego planu gospodarczego wykaz prac przewidzianych do nagradzania w roku objętym planem.
3. 6
Wykaz, o którym mowa w ust. 2, może być rozszerzony lub uzupełniony:
1)
pracami przewidzianymi do nagradzania, a włączonymi do planu w ciągu roku objętego planem,
2)
na uzasadniony wniosek zainteresowanego ministra (kierownika urzędu centralnego) lub Sekretarza Naukowego Polskiej Akademii Nauk - pracami zrealizowanymi nie później niż w roku poprzedzającym rok objęty planem.
§  5.
1.
Nagrody są wypłacane poszczególnym wykonawcom, każdemu w wysokości wynikającej z udziału w realizacji pracy.
2.
Warunkiem wypłaty nagrody jest pełna i terminowa realizacja pracy lub jej etapów oraz osiągnięcie zaplanowanych rezultatów.
3.
Nagrody wypłaca się:
1)
w pełnej planowanej wysokości za całkowite i terminowe realizowanie pracy nagrodzonej, łącznie z wprowadzeniem jej rezultatów do praktyki w skali przemysłowej (technicznej),
2)
do 50% ogólnej kwoty nagrody w formie częściowych nagród (§ 3 ust. 3) za pełną realizację wyodrębnionych etapów pracy,
3)
za zrealizowanie prac, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1, do 75% nagrody ustalonej dla wykonania tych, prac. Dopłata następuje po spełnieniu warunków określonych w pkt 1.
4.
W wypadku uzasadnionym przyspieszeniem terminu wykonania, wyższą niż planowana jakością rezultatów oraz koniecznością pokonania nieprzewidzianych trudności, które ujawniły się w toku realizacji pracy - planowana wysokość nagrody może być podwyższona do 150%.
5.
Wysokość nagrody podlega zmniejszeniu do połowy lub następuje odmowa jej wypłaty - w razie gdy przekroczono termin realizacji pracy, zmniejszono zakres prac lub obniżono jakość rezultatów oraz gdy rzeczywisty stopień trudności wykonania pracy nie uzasadnia dokonania wypłaty w wysokości pełnej lub zmniejszonej.
6.
Środki na nagrody-za realizację prac włączonych do planu w ciągu roku objętego planem (§ 4 ust. 3) oraz na podwyższenie wysokości nagród (ust. 4) pokrywane są z rezerwy, utworzonej w ramach funduszu nagród.
§  6.
1.
Podstawę do wypłaty nagrody (§ 5) stanowi protokół odbioru i oceny nagrodzonej pracy.
2.
Protokół (ust. 1) powinien obejmować następujące dane:
1)
zakres rzeczowy wykonania oraz osiągnięte parametry techniczne i wskaźniki techniczno-ekonomiczne,
2)
skalę wprowadzenia rezultatów do praktyki (wdrożenia),
3)
roczną wielkość efektów ekonomicznych (w tysiącach złotych), w tym:
a)
oszczędność robocizny (w tysiącach roboczogodzin i tysiącach złotych),
b)
oszczędność materiałów, surowców, paliwa, energii (deficytowe materiały w tonach, ogólne oszczędności w tysiącach złotych),
4)
całkowite koszty wykonania pracy (w tysiącach złotych) i poszczególnych jej etapów,
5)
rzeczywisty termin zakończenia pracy,
6)
zgodność lub rozbieżność zakresu realizacji pracy w stosunku do planu,
7)
ocenę udziału poszczególnych wykonawców w realizacji pracy,
8)
proponowany podział nagrody między wykonawców,
9)
wnioski jednostki wiodącej.
3.
Protokół, o którym mowa w ust. 1, sporządzany jest przez komisję z udziałem specjalistów reprezentujących jednostkę wiodącą i jednostki współpracujące (z wyłączeniem osób przewidzianych do nagradzania) po otrzymaniu od jednostki wiodącej sprawozdania z wykonania pracy przewidzianej do nagradzania.
4.
Skład komisji, o których mowa w ust. 3, ustalają:
1)
w odniesieniu do prac wybranych w trybie § 2 ust. 1 pkt 1 - Przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki,
2)
w odniesieniu do prac wybranych w trybie § 2 ust. 1 pkt 2 - właściwi ministrowie.
§  7.
Informacje o pracach przewidzianych do nagradzania oraz o wypłaconych nagrodach i osobach nagradzanych podaje się do ogólnej wiadomości w jednostkach realizujących prace nagradzane i zatrudniających osoby nagradzane.
§  8.
1. 7
Osoby wykonujące prace w dziedzinie rozwoju nauki i techniki a także w dziedzinie normalizacji, unifikacji i typizacji wyrobów bądź procesów technologicznych lub postępu organizacyjno-ekonomicznego powinny być premiowane za realizację tych prac na zasadach określonych w:
1)
uchwale nr 130 Rady Ministrów z dnia 4 maja 1964 r. w sprawie premiowania pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych (Monitor Polski Nr 32, poz. 138),
2)
uchwale nr 131 Rady Ministrów z dnia 4 maja 1964 r. w sprawie premiowania pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (Monitor Polski Nr 32, poz. 139),
3)
uchwale nr 132 Rady Ministrów z dnia 4 maja 1964 r. w sprawia zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w zjednoczeniach (jednostkach równorzędnych) grupujących państwowe przedsiębiorstwa przemysłowe i budowlano-montażowe (Monitor Polski Nr 32, poz. 140).
2.
Do osób, o których mowa w ust. 1, zalicza się:
1)
pracowników, bezpośrednich wykonawców konkretnych prac z zakresu postępu technicznego i organizacyjno-ekonomicznego bez względu na zajmowane stanowiska;
2)
pracowników nadzorujących i odpowiedzialnych za wykonanie prac, o których mowa w pkt 1, z tytułu pełnienia funkcji kierowniczych.
3.
Wysokość premii ustala się:
1)
dla pracowników, q których mowa w ust. 2 pkt 1 - przyjmując za podstawę jednostkowe zadania w zakresie przygotowania nowej techniki (prace badawcze, wykonanie prototypu, modelu, wzorca, konstrukcji, przeprowadzenie prób i badań), jej wprowadzenia (uruchomienie produkcji nowych maszyn, urządzeń i wyrobów, wprowadzenie lub rozszerzenie mechanizacji, automatyzacji, wprowadzenie nowych i rozszerzenie postępowych metod technologicznych), jak również w zakresie opracowania i wprowadzenia do praktyki przedsięwzięć z zakresu postępu organizacyjno-ekonomicznego,
2)
dla pracowników, o których mowa w ust. 2 pkt 2 - według zasad określonych w uchwałach, o których mowa w ust. 1.
4.
W przedsiębiorstwach liczbę punktów premiowych za wykonanie poszczególnych zadań, liczbę osób premiowanych oraz wysokość wypłat ustala się w porozumieniu z organami samorządu robotniczego.
§  9.
1.
Przy ustalaniu liczby punktów premiowych oraz wysokości premii za wykonanie poszczególnych zadań lub ich etapów dla osób, o których mowa w § 8 ust. 2 pkt 1, należy brać pod uwagę kryteria przewidziane do nagradzania (§ 2 ust. 3 i 4).
2.
Największą liczbę punktów premiowych należy przyznawać za realizację zadań:
1)
odpowiadających kryteriom, o których mowa w § 2 ust. 3 i 4, a które nie zostały objęte wykazem prac nagradzanych (§ 4 ust. 2),
2)
o znaczeniu ogólnobranżowym i międzyzakładowym.
3.
W trakcie realizacji zadań dyrektorzy przedsiębiorstw mogą w porozumieniu z samorządem robotniczym dokonać rewizji pierwotnie ustalonej liczby punktów premiowych oraz w ramach posiadanych środków podwyższyć wysokość premii w razie gdy:
1)
stopień trudności zadania okaże się wyższy od przewidywanego,
2)
w wyniku realizacji zadania zostaną osiągnięte znacznie wyższe rezultaty (parametry) od założonych w planie,
3)
zostanie znacznie skrócony planowany termin realizacji zadania.
§  10.
1.
Wypłaty premii z tytułu realizacji zadań osobom, o których mowa w § 8 ust. 2 pkt 1, bez względu na to, czy są członkami kierownictwa przedsiębiorstw (zjednoczeń), dokonywane są niezależnie od wykonania innych zadań i kształtowania się wyniku ekonomicznego przedsiębiorstwa (zjednoczenia).
2.
Premie w pełnej wysokości wypłaca się po zrealizowaniu całości pracy lub wydzielonego jej etapu, zgodnie z zaplanowanymi założeniami i w planowanych terminach.
3.
Wysokość premii należy zmniejszyć co najmniej o 20% lub odmówić jej wypłaty, jeżeli z winy wykonawców termin realizacji zadania został przekroczony lub gdy jakość wykonanego zadania znacznie odbiega od ustalonej w planie.
§  11.
Rezerwę funduszu premiowego zjednoczeń, w części przeznaczonej na realizację zadań z zakresu postępu technicznego lub organizacyjno-ekonomicznego, należy wykorzystywać na:
1)
wypłaty premii za realizację wybranych ważnych zadań zlecanych dodatkowo w ciągu roku,
2)
podwyższenie, na wniosek dyrektorów przedsiębiorstw, pierwotnie ustalonych wysokości premii, a w szczególności gdy w trakcie realizacji zadań stopień trudności okaże się wyższy od przewidywanego lub gdy przewiduje się osiągnięcie znacznie wyższych rezultatów (parametrów) od założonych w planie.
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 lipca 1964 r.
1 § 1 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia z dnia 21 września 1966 r. (M.P.66.55.262) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 października 1966 r.
2 § 1 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia z dnia 21 września 1966 r. (M.P.66.55.262) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 października 1966 r.
3 § 1 ust. 4 zmieniony i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 lit. c) zarządzenia z dnia 21 września 1966 r. (M.P.66.55.262) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 października 1966 r.
4 § 2 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia z dnia 21 września 1966 r. (M.P.66.55.262) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 października 1966 r.
5 § 2 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia z dnia 21 września 1966 r. (M.P.66.55.262) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 października 1966 r.
6 § 4 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 21 września 1966 r. (M.P.66.55.262) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 października 1966 r.
7 § 8 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 21 września 1966 r. (M.P.66.55.262) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 października 1966 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1964.72.339

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Regulamin nagradzania z funduszu postępu techniczno-ekonomicznego oraz zasady premiowania za realizację prac w dziedzinie przygotowania i wprowadzenia nowej techniki.
Data aktu: 12/10/1964
Data ogłoszenia: 28/10/1964
Data wejścia w życie: 28/10/1964, 01/07/1964