Zasady współpracy inspektoratów kontrolno-rewizyjnych z organami rewizji finansowo-księgowej w państwowych jednostkach organizacyjnych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 16 października 1962 r.
w sprawie zasad współpracy inspektoratów kontrolno-rewizyjnych z organami rewizji finansowo-księgowej w państwowych jednostkach organizacyjnych.

Na podstawie § 15 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 października 1954 r. w sprawie organizacji i zakresu działania organów kontroli i rewizji finansowej (Dz. U. z 1954 r. Nr 50, poz. 255 i z 1957 r. Nr 47, poz. 224) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o "inspektoratach kontrolno-rewizyjnych", należy przez to rozumieć:
1)
Główny Inspektorat Kontrolno-Rewizyjny w Ministerstwie Finansów,
2)
inspektoraty kontrolno-rewizyjne przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych (m.st. Warszawy i m. Łodzi).
2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o "organach rewizji finansowo-księgowej", należy przez to rozumieć rewidentów oraz organy uprawnione do zarządzania rewizji, powołanych na podstawie uchwały nr 187 Rady Ministrów z dnia 12 maja 1959 r. w sprawie rewizji finansowo-księgowej państwowych jednostek organizacyjnych (Monitor Polski z 1959 r. Nr 58, poz. 278 i z 1961 r. Nr 87, poz. 370).
§  2.
1.
Inspektoraty kontrolno-rewizyjne współpracują z organami rewizji finansowo-księgowej w zakresie ujawniania przestępstw skarbowych i gospodarczych oraz naruszeń dyscypliny finansowej i gospodarczej.
2.
Współpraca jednostek wymienionych w ust. 1 powinna polegać w szczególności na omawianiu kierunków, tematyki oraz metod i techniki kontroli i rewizji, a w miarę potrzeby uzgadnianiu wzajemnych planów kontroli i rewizji, wymianie doświadczeń w ujawnianiu przestępstw i naruszeń dyscypliny finansowej i gospodarczej, jak również przekazywaniu okresowych informacji o wynikach kontroli i rewizji.
§  3.
Organy rewizji finansowo-księgowej są obowiązane:
1)
udostępniać do wglądu właściwym inspektoratom kontrolno-rewizyjnym, na ich żądanie, materiały z rewizji finansowo-księgowej przeprowadzonej przez rewidentów,
2)
informować właściwe inspektoraty kontrolno-rewizyjne, na ich żądanie, o terminach i zakresie planowanych rewizji,
3)
informować Główny Inspektorat Kontrolno-Rewizyjny o planowanych kompleksowych rewizjach, obejmujących większą liczbę jednostek.
§  4.
Inspektoraty kontrolno-rewizyjne są obowiązane:
1)
udzielać właściwym organom rewizji finansowo-księgowej, na ich żądanie, informacji o wynikach przeprowadzanych kontroli i rewizji finansowych w jednostkach podlegających rewizji ze strony tych organów,
2)
informować właściwe organy rewizji finansowo-księgowej o stwierdzonych w czasie kontroli i rewizji finansowej faktach, świadczących o istnieniu poważniejszych naruszeń dyscypliny finansowej i gospodarczej w jednostkach podlegających rewizji tych organów,
3)
przekazywać właściwym organom rewizji finansowo-księgowej posiadane materiały informacyjne, dotyczące zagadnień objętych rewizją finansowo-księgową, których inspektorat kontrolno-rewizyjny nie jest w stanie wykorzystać w krótkim czasie we własnym zakresie.
§  5.
1.
Organ rewizji finansowo-księgowej obowiązany jest sprawdzać w czasie rewizji wykonanie zarządzeń pokontrolnych z ostatniej kontroli i rewizji finansowej przeprowadzonej przez inspektorat kontrolno-rewizyjny. W razie stwierdzenia niewykonania tych zarządzeń, organ rewizji finansowo-księgowej obowiązany jest zawiadomić o tym jednostkę nadrzędną oraz właściwy inspektorat kontrolno-rewizyjny.
2.
Inspektoraty kontrolno-rewizyjne obowiązane są sprawdzać w czasie kontroli i rewizji finansowej wykonanie zarządzeń porewizyjnych z ostatniej rewizji przeprowadzonej przez organ rewizji finansowo-księgowej. W razie stwierdzenia niewykonania tych zarządzeń, inspektorat kontrolno-rewizyjny obowiązany jest zawiadomić o tym jednostkę nadrzędną oraz właściwy organ rewizji finansowo-księgowej.
§  6.
W razie zbiegu kontroli i rewizji finansowej przeprowadzanej przez inspektorat kontrolno-rewizyjny z rewizją przeprowadzaną przez organ rewizji finansowo-księgowej, gdy:
1)
obie rewizje dotyczą tego samego zakresu - rewizja może być wykonywana:
a)
łącznie przez obydwa te organy pod kierunkiem inspektora inspektoratu kontrolno-rewizyjnego lub
b)
na wniosek inspektoratu kontrolno-rewizyjnego przez jeden z tych organów;

w przypadku określonym pod lit. a) sporządza się wspólny protokół rewizji; zawiadomienie pokontrolne sporządza inspektorat kontrolno-rewizyjny, przesyłając odpis tego zawiadomienia organowi rewizji finansowo-księgowej;

2)
obie pokrywają się tylko w części swoim zakresem - rewizję przeprowadza organ, którego zakres rewizji jest szerszy; jeżeli kontrolę i rewizję finansową przeprowadził inspektorat kontrolno-rewizyjny, sporządza on zawiadomienie pokontrolne, przesyłając odpis zawiadomienia pokontrolnego łącznie z odpisem protokołu kontroli i rewizji finansowej organowi rewizji finansowo-księgowej; jeżeli rewizję przeprowadził organ rewizji finansowo-księgowej, organ ten sporządza zarządzenia porewizyjne, przesyłając odpis tych zarządzeń łącznie z odpisem protokołu rewizji inspektoratowi kontrolno-rewizyjnemu, który odstąpił od kontroli;
3)
obie obejmują swym zakresem różne zagadnienia - obydwa organy przeprowadzają kontrolę samodzielnie.
§  7.
1.
Jeżeli inspektorat kontrolno-rewizyjny, przeprowadzając kontrolę i rewizję finansową, ujawni przestępstwo skarbowe lub gospodarcze albo inne poważne naruszenie dyscypliny finansowej lub gospodarczej, a okoliczności uzasadniają podejrzenie, że przestępstwa bądź naruszenia tego rodzaju występują w szeregu innych jednostek danego pionu - może zwrócić się do właściwego organu rewizji finansowo-księgowej z umotywowanym wnioskiem o uwzględnienie tego zagadnienia w ramach planowanych rewizji finansowo-księgowych, a w razie nagłości sprawy - o przeprowadzenie rewizji w określonych jednostkach.
2.
Organ rewizji finansowo-księgowej przesyła inspektoratowi kontrolno-rewizyjnemu po jednym egzemplarzu protokołu rewizji i zarządzeń porewizyjnych z rewizji przeprowadzonych na wniosek inspektoratu kontrolno-rewizyjnego.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024