Zasady współpracy inspektoratów kontrolno-rewizyjnych z organami rewizji finansowo-księgowej w państwowych jednostkach organizacyjnych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 16 października 1962 r.
w sprawie zasad współpracy inspektoratów kontrolno-rewizyjnych z organami rewizji finansowo-księgowej w państwowych jednostkach organizacyjnych.

Na podstawie § 15 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 października 1954 r. w sprawie organizacji i zakresu działania organów kontroli i rewizji finansowej (Dz. U. z 1954 r. Nr 50, poz. 255 i z 1957 r. Nr 47, poz. 224) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o "inspektoratach kontrolno-rewizyjnych", należy przez to rozumieć:
1)
Główny Inspektorat Kontrolno-Rewizyjny w Ministerstwie Finansów,
2)
inspektoraty kontrolno-rewizyjne przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych (m.st. Warszawy i m. Łodzi).
2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o "organach rewizji finansowo-księgowej", należy przez to rozumieć rewidentów oraz organy uprawnione do zarządzania rewizji, powołanych na podstawie uchwały nr 187 Rady Ministrów z dnia 12 maja 1959 r. w sprawie rewizji finansowo-księgowej państwowych jednostek organizacyjnych (Monitor Polski z 1959 r. Nr 58, poz. 278 i z 1961 r. Nr 87, poz. 370).
§  2.
1.
Inspektoraty kontrolno-rewizyjne współpracują z organami rewizji finansowo-księgowej w zakresie ujawniania przestępstw skarbowych i gospodarczych oraz naruszeń dyscypliny finansowej i gospodarczej.
2.
Współpraca jednostek wymienionych w ust. 1 powinna polegać w szczególności na omawianiu kierunków, tematyki oraz metod i techniki kontroli i rewizji, a w miarę potrzeby uzgadnianiu wzajemnych planów kontroli i rewizji, wymianie doświadczeń w ujawnianiu przestępstw i naruszeń dyscypliny finansowej i gospodarczej, jak również przekazywaniu okresowych informacji o wynikach kontroli i rewizji.
§  3.
Organy rewizji finansowo-księgowej są obowiązane:
1)
udostępniać do wglądu właściwym inspektoratom kontrolno-rewizyjnym, na ich żądanie, materiały z rewizji finansowo-księgowej przeprowadzonej przez rewidentów,
2)
informować właściwe inspektoraty kontrolno-rewizyjne, na ich żądanie, o terminach i zakresie planowanych rewizji,
3)
informować Główny Inspektorat Kontrolno-Rewizyjny o planowanych kompleksowych rewizjach, obejmujących większą liczbę jednostek.
§  4.
Inspektoraty kontrolno-rewizyjne są obowiązane:
1)
udzielać właściwym organom rewizji finansowo-księgowej, na ich żądanie, informacji o wynikach przeprowadzanych kontroli i rewizji finansowych w jednostkach podlegających rewizji ze strony tych organów,
2)
informować właściwe organy rewizji finansowo-księgowej o stwierdzonych w czasie kontroli i rewizji finansowej faktach, świadczących o istnieniu poważniejszych naruszeń dyscypliny finansowej i gospodarczej w jednostkach podlegających rewizji tych organów,
3)
przekazywać właściwym organom rewizji finansowo-księgowej posiadane materiały informacyjne, dotyczące zagadnień objętych rewizją finansowo-księgową, których inspektorat kontrolno-rewizyjny nie jest w stanie wykorzystać w krótkim czasie we własnym zakresie.
§  5.
1.
Organ rewizji finansowo-księgowej obowiązany jest sprawdzać w czasie rewizji wykonanie zarządzeń pokontrolnych z ostatniej kontroli i rewizji finansowej przeprowadzonej przez inspektorat kontrolno-rewizyjny. W razie stwierdzenia niewykonania tych zarządzeń, organ rewizji finansowo-księgowej obowiązany jest zawiadomić o tym jednostkę nadrzędną oraz właściwy inspektorat kontrolno-rewizyjny.
2.
Inspektoraty kontrolno-rewizyjne obowiązane są sprawdzać w czasie kontroli i rewizji finansowej wykonanie zarządzeń porewizyjnych z ostatniej rewizji przeprowadzonej przez organ rewizji finansowo-księgowej. W razie stwierdzenia niewykonania tych zarządzeń, inspektorat kontrolno-rewizyjny obowiązany jest zawiadomić o tym jednostkę nadrzędną oraz właściwy organ rewizji finansowo-księgowej.
§  6.
W razie zbiegu kontroli i rewizji finansowej przeprowadzanej przez inspektorat kontrolno-rewizyjny z rewizją przeprowadzaną przez organ rewizji finansowo-księgowej, gdy:
1)
obie rewizje dotyczą tego samego zakresu - rewizja może być wykonywana:
a)
łącznie przez obydwa te organy pod kierunkiem inspektora inspektoratu kontrolno-rewizyjnego lub
b)
na wniosek inspektoratu kontrolno-rewizyjnego przez jeden z tych organów;

w przypadku określonym pod lit. a) sporządza się wspólny protokół rewizji; zawiadomienie pokontrolne sporządza inspektorat kontrolno-rewizyjny, przesyłając odpis tego zawiadomienia organowi rewizji finansowo-księgowej;

2)
obie pokrywają się tylko w części swoim zakresem - rewizję przeprowadza organ, którego zakres rewizji jest szerszy; jeżeli kontrolę i rewizję finansową przeprowadził inspektorat kontrolno-rewizyjny, sporządza on zawiadomienie pokontrolne, przesyłając odpis zawiadomienia pokontrolnego łącznie z odpisem protokołu kontroli i rewizji finansowej organowi rewizji finansowo-księgowej; jeżeli rewizję przeprowadził organ rewizji finansowo-księgowej, organ ten sporządza zarządzenia porewizyjne, przesyłając odpis tych zarządzeń łącznie z odpisem protokołu rewizji inspektoratowi kontrolno-rewizyjnemu, który odstąpił od kontroli;
3)
obie obejmują swym zakresem różne zagadnienia - obydwa organy przeprowadzają kontrolę samodzielnie.
§  7.
1.
Jeżeli inspektorat kontrolno-rewizyjny, przeprowadzając kontrolę i rewizję finansową, ujawni przestępstwo skarbowe lub gospodarcze albo inne poważne naruszenie dyscypliny finansowej lub gospodarczej, a okoliczności uzasadniają podejrzenie, że przestępstwa bądź naruszenia tego rodzaju występują w szeregu innych jednostek danego pionu - może zwrócić się do właściwego organu rewizji finansowo-księgowej z umotywowanym wnioskiem o uwzględnienie tego zagadnienia w ramach planowanych rewizji finansowo-księgowych, a w razie nagłości sprawy - o przeprowadzenie rewizji w określonych jednostkach.
2.
Organ rewizji finansowo-księgowej przesyła inspektoratowi kontrolno-rewizyjnemu po jednym egzemplarzu protokołu rewizji i zarządzeń porewizyjnych z rewizji przeprowadzonych na wniosek inspektoratu kontrolno-rewizyjnego.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1962.79.370

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady współpracy inspektoratów kontrolno-rewizyjnych z organami rewizji finansowo-księgowej w państwowych jednostkach organizacyjnych.
Data aktu: 16/10/1962
Data ogłoszenia: 02/11/1962
Data wejścia w życie: 02/11/1962