Składanie i rozpatrywanie meldunków o niebezpieczeństwie zderzenia w powietrzu statków powietrznych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 17 maja 1962 r.
w sprawie składania i rozpatrywania meldunków o niebezpieczeństwie zderzenia w powietrzu statków powietrznych.

Na podstawie art. 8 ust. 2 lit. a) przepisów z dnia 14marca 1928 r. o prawie lotniczym (Dz. U. z 1935 r. Nr 69, poz. 437, z 1945 r. Nr 48, poz. 273 i Nr 50, poz. 282) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Pilot, który stwierdził wyminięcie się w locie pilotowanego przez siebie statku powietrznego z drugim statkiem powietrznym w odległości uznanej przez niego za niebezpieczną, obowiązany jest złożyć meldunek o tym z powietrza, a następnie zawiadomić na piśmie właściwy organ służby ruchu lotniczego w terminie możliwie najkrótszym.
2.
Właściwym organem do przyjęcia meldunku z powietrza jest ten organ służby ruchu lotniczego, z którym pilot utrzymuje w danej chwili łączność radiową w czasie lotu.
3.
Właściwym organem służby ruchu lotniczego do przyjęcia meldunku pisemnego po wylądowaniu jest:
1)
na lotniskach komunikacyjnych – dyżurny kierownik ruchu w biurze kierownictwa ruchu lotniska,
2)
na lotniskach niekomunikacyjnych – zawiadowca lotniska.
§  2.
1.
Jeżeli pilot posiada łączność radiową z organom służby ruchu lotniczego, składa meldunek natychmiast po stwierdzeniu faktu wyminięcia się w powietrzu z innym statkiem powietrznym (§ 1 ust. 1) w formie telegramu o następującym układzie:
1)
AIRMISS,
2)
znak rozpoznawczy swego statku powietrznego i pozycja, w której nastąpiło wyminięcie,
3)
czas, w którym nastąpiło wyminięcie (z dokładnością do 1 minuty).
4)
wysokość lotu (z podaniem, czy lot był poziomy, czy też było to wchodzenie lub schodzenie z wysokości),
5)
geograficzny kąt drogi,
6)
warunki pogody,
7)
bliższe szczegóły wyminięcia, jak np.: typ napotkanego statku powietrznego, jego znaki rozpoznawcze, jego kierunek lotu, odległość wyminięcia.
2.
Jeżeli pilot nie może złożyć meldunku, o którym mowa w ust. 1, drogą radiową, obowiązany jest natychmiast po wylądowaniu złożyć ten meldunek osobiście w biurze kierownictwa ruchu danego lotniska.
3.
Pilot obowiązany jest potwierdzić meldunek, o którym mowa w ust. 1 i 2, przez wypełnienie dwóch egzemplarzy formularza według wzoru ustalonego przez Ministra Komunikacji i złożenie ich w biurze kierownictwa ruchu danego lotniska; formularze powinny się znajdować na każdym lotnisku w biurze kierownictwa ruchu danego lotniska.
§  3.
Organy służby ruchu lotniczego (§ 1 ust. 3) obowiązane są przekazywać do Działu Służby Kontroli Ruchu Lotniczego Zarządu Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych Ministerstwa Komunikacji natychmiast drogą telefoniczną treść meldunku odebranego od pilota, a następnie przesłać drogą pocztową jeden egzemplarz meldunku.
§  4.
1.
Zarząd Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych Ministerstwa Komunikacji obowiązany jest przystąpić natychmiast do ustalenia bliższych szczegółów wyminięcia, zbadania jego przyczyn oraz przedsięwziąć doraźne środki mające na celu zapobieżenie powtórzeniu się tego rodzaju zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lotniczego. Z przeprowadzonych dochodzeń Zarząd Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych sporządza protokół, zawierający również wnioski w sprawie kroków zapobiegawczych, który z całością materiałów przesyła do Głównej Komisji Badania Wypadków Lotniczych działającej przy Ministrze Komunikacji w celu przeprowadzenia badań.
2.
Sprawy związane z niebezpieczeństwem zderzenia się statków powietrznych w locie powinny być rozpatrywane przez Komisję w pierwszej kolejności.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1962.43.201

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Składanie i rozpatrywanie meldunków o niebezpieczeństwie zderzenia w powietrzu statków powietrznych.
Data aktu: 17/05/1962
Data ogłoszenia: 28/05/1962
Data wejścia w życie: 28/05/1962