Organizacja informacji technicznej i ekonomicznej.

UCHWAŁA Nr 169
RADY MINISTRÓW
z dnia 16 maja 1960 r.
w sprawie organizacji informacji technicznej i ekonomicznej.

Rozdział  I.

§  1.
Przepisy niniejszej uchwały dotyczą organizacji informacji technicznej i ekonomicznej w ministerstwach, centralnych urzędach, prezydiach wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) oraz w innych jednostkach gospodarki uspołecznionej.
§  2.
1.
Przedmiotem informacji technicznej i ekonomicznej w rozumieniu niniejszej uchwały jest każda wiadomość o stanie i o kierunkach rozwojowych nauki, techniki, ekonomii i organizacji w kraju i za granicą.
2.
Celem działalności informacyjnej jest stworzenie warunków do postępu technicznego, ekonomicznego i organizacyjnego przez udostępnienie jednostkom gospodarki uspołecznionej niezbędnych dla ich działalności informacji i dokumentacji o stanie i kierunkach rozwojowych nauki, techniki, ekonomii i organizacji w kraju i za granicą.
§  3.
1.
Działalność informacyjna w rozumieniu niniejszej uchwały obejmuje:
1)
działalność biblioteczną, tj. gromadzenie, systematyzowanie i udostępnienie wszelkiego rodzaju materiałów piśmienniczych (wydawnictw zwartych i ciągłych) i innych oraz krzewienia czytelnictwa literatury fachowej,
2)
działalność dokumentacyjną, tj. gromadzenie, opracowanie dokumentacyjne, przekazywanie zainteresowanym oraz rozpowszechnianie materiałów informacyjnych z dziedziny nauki, techniki, ekonomii, organizacji itp. w postaci wyciągów, streszczeń, sprawozdań, bibliografii, zestawień analitycznych i syntetycznych, monografii itp.,
3)
łączność informacyjną stałą lub doraźną polegającą na wzajemnym i bezpośrednim udzielaniu wiadomości, wymianie doświadczeń, dokumentów, utrzymywanie współpracy pomiędzy zainteresowanymi instytucjami, np. przez organizowanie i udział w kongresach, naradach i konferencjach poświęconych dziedzinom objętym działalnością informacyjną,
4)
rozpowszechnianie materiałów informacyjnych w zakresie i na zasadach ustalonych odrębnymi przepisami oraz współdziałanie z instytucjami wydawniczymi w zakresie tematyki i formy wydawniczej publikacji fachowych,
5)
upowszechnianie i popularyzowanie przodujących osiągnięć nauki, techniki, ekonomii i organizacji w celu ich wykorzystania i stosowania w jednostkach gospodarki narodowej.
2.
Ilekroć w uchwale mowa jest o działalności informacyjnej lub o materiałach informacyjnych, należy przez to rozumieć wszystkie odcinki tej działalności (ust. 1 pkt 1, 2, 3, 4 i 5) oraz wszystkie rodzaje materiałów informacyjnych.

Rozdział  II.

§  4.
1.
Organizacja działalności informacyjnej powinna być dostosowana do potrzeb i warunków oraz do struktury organizacyjnej przedsiębiorstw, branż, resortów itd. – przy zachowaniu wspólnych jednolitych zasad metodologicznych działalności informacyjnej obowiązujących w skali ogólnokrajowej.
2.
Organizacja działalności informacyjnej powinna uwzględniać wykorzystywanie w szerokim zakresie współpracy z fachowcami specjalistami z różnych dziedzin nauki i praktyki.
§  5.
1.
Każda jednostka gospodarki uspołecznionej powinna gromadzić i wykorzystywać materiały informacyjne z zakresu swej działalności oraz przekazywać innym zainteresowanym jednostkom gospodarki uspołecznionej materiały informacyjne ze swego zakresu działania.
2.
Udostępnianie i wykorzystywanie materiałów informacyjnych o charakterze tajnym regulują właściwe przepisy.
§  6.
1.
W przedsiębiorstwach uspołecznionych, w których rozmiar i zakres działalności tego wymaga, powinien być zorganizowany zakładowy ośrodek informacji technicznej i ekonomicznej, zwany dalej "ośrodkiem zakładowym". Formy organizacyjne, zakres i metody działania ośrodka zakładowego powinny być dostosowane do potrzeb danego przedsiębiorstwa.
2.
Jeżeli rodzaj i rozmiary działalności przedsiębiorstwa nie uzasadniają utworzenia ośrodka zakładowego, jego funkcje wykonuje komórka organizacyjna przedsiębiorstwa wyznaczona przez dyrektora przedsiębiorstwa.
3.
W przypadkach uzasadnionych może być utworzony zakładowy ośrodek informacji wspólny dla kilku przedsiębiorstw przy jednym z tych przedsiębiorstw.
4.
Decyzję dyrektora przedsiębiorstwa w sprawie utworzenia ośrodka zakładowego zatwierdza kierownik nadrzędnej jednostki organizacyjnej przedsiębiorstwa.
§  7.
1.
Ośrodek zakładowy obsługuje w zasadzie potrzeby swego przedsiębiorstwa.
2.
Ośrodek zakładowy zobowiązany jest do zapewnienia dopływu i udostępniania ogniwom organizacyjnym przedsiębiorstwa materiałów informacyjnych uzyskanych przede wszystkim z branżowego (działowego) ośrodka informacji technicznej i ekonomicznej (§ 9) oraz pochodzących z innych źródeł.
3.
Ośrodek zakładowy ma obowiązek gromadzenia i opracowywania materiałów informacyjnych pochodzących z własnego przedsiębiorstwa, przekazywania ich branżowemu (działowemu) ośrodkowi informacji technicznej i ekonomicznej oraz zainteresowanym przedsiębiorstwom w zakresie ustalonym zarządzeniem właściwego ministra, wydanym na podstawie niniejszej uchwały.
§  8.
Zakres działania służby informacyjnej przedsiębiorstw uspołecznionych odnosi się odpowiednio również do placówek naukowo-badawczych, biur konstrukcyjnych, projektowych itp. jednostek organizacyjnych wykorzystujących bezpośrednio materiały informacyjne.
§  9.
Podstawowymi ogniwami służby informacji technicznej i ekonomicznej działającymi w skali odpowiednich branż (gałęzi gospodarki narodowej) są branżowe (działowe) ośrodki informacji technicznej i ekonomicznej, zwane dalej "ośrodkami branżowymi (działowymi)", zorganizowane w zasadzie przy właściwych branżowo zjednoczeniach (jednostkach równorzędnych).
§  10.
1.
Funkcje ośrodka branżowego (działowego) może wykonywać odpowiednia komórka organizacyjna zjednoczenia lub jednostka organizacyjna podległa zjednoczeniu, wyznaczona przez dyrektora zjednoczenia w drodze zarządzenia podanego do wiadomości wszystkim zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.
2.
Jednostkami organizacyjnymi, którym powierza się funkcje ośrodka branżowego (działowego), mogą być: instytuty naukowo-badawcze, biura konstrukcyjne, biura projektów, przedsiębiorstwa prowadzące lub inne jednostki organizacyjne podległe zjednoczeniu, dysponujące odpowiednimi kadrami, zbiorami materiałów informacyjnych, pracowniami reprodukcyjnymi itp.
3.
W razie braku w danej branży jednostki organizacyjnej określonej w ust. 2 zorganizowanie ośrodka branżowego (działowego) należy powierzyć najlepiej przystosowanej do tego jednostce.
§  11.
W uzasadnionych przypadkach w ministerstwach (centralnych urzędach) mogą być powołane resortowe ośrodki informacji technicznej i ekonomicznej, zwane dalej "ośrodkami resortowymi".
§  12.
Dla uzyskania wszechstronnych niezbędnych informacji oraz właściwego opracowania materiałów informacyjnych i zapewnienia stałego ich dopływu Komitet do Spraw Techniki przy współpracy z zainteresowanymi ministerstwami (centralnymi urzędami) wyda wytyczne w sprawie:
1)
organizacji i pracy sieci informatorów – korespondentów krajowych i zagranicznych, dostarczających informacji w określonym indywidualnym zakresie,
2)
zorganizowania współpracy ośrodków informacji z wybitnymi specjalistami z różnych dziedzin nauki i praktyki dla wykonywania poszczególnych opracowań monograficznych, syntetycznych, analitycznych, porównawczych i innych na potrzeby działalności informacyjnej.
§  13.
1.
Pracownicy służby informacji technicznej i ekonomicznej zatrudnieni w przedsiębiorstwach i zjednoczeniach (jednostkach równorzędnych) wynagradzani są według zasad obowiązujących w odniesieniu do pracowników inżynieryjno-technicznych tych jednostek organizacyjnych.
2.
Pracownicy służby informacji technicznej i ekonomicznej zatrudnieni w innych jednostkach organizacyjnych (urzędach, instytucjach itp.) wynagradzani są według zasad obowiązujących w odniesieniu do pracowników działalności podstawowej danej jednostki organizacyjnej.
§  14.
Zobowiązuje się Komitet do Spraw Techniki do przedstawienia projektu uchwały Rady Ministrów w sprawie przekształcenia Centralnego Instytutu Dokumentacji Naukowo-Technicznej, podległego Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, w Centralny Instytut Informacji Naukowo-Technicznej i Ekonomicznej (CIINTE) podległy Komitetowi do Spraw Techniki jako centralny ośrodek informacji technicznej i ekonomicznej, prowadzący Centralną Bibliotekę Techniczną.
§  15.
Szczegółowy zakres działania i uprawnienia CIINTE określi statut Instytutu.
§  16.
1.
Zobowiązuje się Ministra Finansów do zapewnienia środków zabezpieczających prawidłową działalność informacyjną.
2.
Wydatki związane z działalnością ośrodków informacji technicznej i ekonomicznej powinny być w zasadzie pokrywane ze źródeł określonych przez właściwego ministra (kierownika urzędu centralnego lub prezydium wojewódzkiej rady narodowej) w porozumieniu z Ministrem Finansów.
3.
Zjednoczenie może, w ramach swoich uprawnień, zgodnie z uchwałą nr 128 Rady Ministrów z dnia 18 kwietnia 1958 r. w sprawie zmian struktury organizacyjnej państwowego przemysłu kluczowego (rozdział IV ust. 17.4) organizować i prowadzić wspólne dla kilku przedsiębiorstw ośrodki informacji finansowane z ich środków własnych.
4.
Szczegółowe zasady finansowania działalności ośrodków informacji technicznej i ekonomicznej określi Minister Finansów w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu do Spraw Techniki.
§  17.
1.
Szczegółowe wytyczne w sprawach organizacji i działalności służby informacji technicznej i ekonomicznej określa Przewodniczący Komitetu do Spraw Techniki w porozumieniu z właściwymi ministrami (kierownikami urzędów centralnych).
2.
Zobowiązuje się Komitet do Spraw Techniki do przedstawienia w porozumieniu z właściwymi ministrami (kierownikami urzędów centralnych) Radzie Ministrów w terminie do dnia 30 listopada 1960 r. projektu planu ogólnokrajowej sieci ośrodków informacji z podaniem niezbędnych środków finansowych i etatów potrzebnych do uruchomienia działalności informacyjnej w roku 1961 oraz do przedstawienia w terminie do dnia 31 grudnia 1960 r. planu działalności informacyjnej na okres do końca 1965 r. w powiązaniu z potrzebami wynikającymi z planu pięcioletniego.
§  18.
Zobowiązuje się ministrów (kierowników urzędów centralnych) do:
1)
zapewnienia w podległych jednostkach organizacyjnych wszelkich warunków niezbędnych do działalności informacyjnej na zasadach określonych niniejszą uchwałą z uwzględnieniem specjalnych warunków i potrzeb danych dziedzin działalności oraz
2)
wydania w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu do Spraw Techniki zarządzeń w sprawie wszechstronnego wykorzystywania informacji naukowo-technicznej i ekonomicznej we wszystkich podległych jednostkach organizacyjnych.
§  19.
Zobowiązuje się właściwych ministrów (kierowników urzędów centralnych) do wydania w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu do Spraw Techniki wytycznych w sprawie warunków tworzenia, organizacji i metod działania ośrodków informacji technicznej i ekonomicznej we właściwych organach prezydiów rad narodowych oraz jednostkach organizacyjnych podległych prezydiom rad narodowych, ze szczególnym uwzględnieniem zasad ich współdziałania z branżowymi i resortowymi ośrodkami informacji technicznej i ekonomicznej.
§  20.
1.
Zobowiązuje się Prezydium Polskiej Akademii Nauk i Ministra Szkolnictwa Wyższego do zorganizowania w podległych im placówkach informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej dotyczącej własnych prac naukowych i badawczych oraz do ustalenia w uzgodnieniu z Komitetem do Spraw Techniki – form i metod współpracy tych placówek z ogólnopaństwową służbą informacji technicznej i ekonomicznej.
2.
Naczelna Organizacja Techniczna, stowarzyszenia wchodzące w jej skład oraz ich ogniwa terenowe zorganizują ścisłą współpracę z odpowiednimi placówkami sieci informacji technicznej i ekonomicznej.
§  21.
Wytyczne w sprawie zasad organizacyjnych oraz szczegółowych zadań zakładowych, branżowych (działowych) i resortowych ośrodków informacji technicznej i ekonomicznej oraz Centralnego Instytutu Informacji Naukowo-Technicznej i Ekonomicznej zawiera załącznik do uchwały.

Rozdział  III.

§  22.
Tracą moc obowiązującą przepisy sprzeczne z niniejszą uchwałą, a w szczególności:
1)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 23 października 1950 r. w sprawie gromadzenia i rozpowszechniania informacji technicznej (Biuletyn PKPG Nr 23, poz. 263);
2)
uchwała nr 697 Prezydium Rządu z dnia 24 września 1953 r. w sprawie rozwoju sieci fachowych bibliotek zakładowych (Monitor Polski Nr 94, poz. 1306);
3)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 12 sierpnia 1954 r. w sprawie ustalenia zakresu działania zakładowych punktów dokumentacji oraz zakresu współpracy tych punktów z działowymi ośrodkami dokumentacji naukowo-technicznej w instytutach naukowo-badawczych (Monitor Polski Nr 81, poz. 940).
§  23.
Wykonanie uchwały porucza się Przewodniczącemu Komitetu do Spraw Techniki, Prezydium Polskiej Akademii Nauk, właściwym ministrom (kierownikom urzędów centralnych) oraz prezydiom rad narodowych.
§  24.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

WYTYCZNE W SPRAWIE ZASAD ORGANIZACYJNYCH ORAZ SZCZEGÓŁOWYCH ZADAŃ ZAKŁADOWYCH, BRANŻOWYCH (DZIAŁOWYCH) I RESORTOWYCH OŚRODKÓW INFORMACJI TECHNICZNEJ I EKONOMICZNEJ ORAZ CENTRALNEGO INSTYTUTU INFORMACJI NAUKOWO-TECHNICZNEJ I EKONOMICZNEJ

§ 1.
Celem wytycznych jest ustalenie jednolitych zasad organizowania ośrodków zakładowych, branżowych (działowych) i resortowych oraz zadań ciążących na wymienionych ośrodkach i Centralnym Instytucie Informacji Naukowo-Technicznej i Ekonomicznej.

Dział  I

Zagadnienia organizacyjne.

§  2.
1.
Jeżeli w danej branży działa kilka zjednoczeń branżowo-terytorialnych, branżowy ośrodek powinien być zorganizowany przy jednym z tych zjednoczeń lub przy właściwej centrali (przemysłu) bądź przy ministerstwie.
2.
Jeśli potrzeby i struktura organizacyjna danej branży wymagają utworzenia przy zjednoczeniu kilku ośrodków specjalistycznych, obsługujących poszczególne grupy lub dziedziny danej branży (np. działalność naukowo-badawczą, podbranżę, określoną grupę procesów technologicznych itp.), wówczas ośrodki te noszą nazwę działowych ośrodków informacji technicznej i ekonomicznej (zwanych dalej "działowymi ośrodkami"). Działalność działowych ośrodków koordynuje właściwe zjednoczenie (jednostka równorzędna) lub jeden z działowych ośrodków, wyznaczony przez dyrektora zjednoczenia (jednostki równorzędnej).
3.
Zasięg działania branżowego (działowego) ośrodka obejmuje wszystkie jednostki organizacyjne należące do danej branży (dziedziny działalności) bez względu na ich podporządkowanie organizacyjne.
§  3.
Funkcje ośrodka resortowego może wykonywać właściwy departament wyznaczony przez ministra (kierownika urzędu centralnego) lub odpowiednio przystosowana jednostka organizacyjna podległa ministrowi (np. instytut naukowo-badawczy o międzybranżowym zakresie działania, biblioteka resortowa, centralne biuro projektów itp.) bądź też specjalna jednostka organizacyjna (np. biuro informacji technicznej i ekonomicznej).

Dział  II

Zadania sieci informacji technicznej i ekonomicznej.

§  4.
Do zadań zakładowego ośrodka należy w szczególności:
1)
uzyskiwanie i dostarczanie informacji o osiągnięciach nauki, techniki, ekonomiki i organizacji stosownie do zadań i potrzeb swego przedsiębiorstwa,
2)
prowadzenie zakładowej biblioteki fachowej,
3)
okresowe informowanie branżowego (działowego) ośrodka informacji technicznej i ekonomicznej o bieżących i perspektywicznych potrzebach przedsiębiorstwa i jego osiągnięciach w zakresie postępu technicznego, ekonomicznego i organizacyjnego,
4)
wymiana doświadczeń z innymi przedsiębiorstwami, organizowanie współpracy ze specjalistami spoza przedsiębiorstwa w celu wykorzystania ich wiedzy fachowej, organizowanie narad, odczytów, konsultacji, wycieczek, pokazów filmów itp.,
5)
współpraca z odpowiednimi instytucjami i stowarzyszeniami naukowymi, technicznymi i zawodowymi, zajmującymi się zagadnieniami postępu technicznego, ekonomicznego i organizacyjnego,
6)
badanie stopnia wykorzystania informacji technicznej i ekonomicznej we własnym przedsiębiorstwie i przedstawianie dyrektorowi przedsiębiorstwa odpowiednich wniosków w tym zakresie.
§  5.
Do zadań branżowego (działowego) ośrodka należy w szczególności:
1)
poszukiwanie i gromadzenie materiałów źródłowych odpowiednich do zakresu tematyki branży (działu),
2)
prowadzenie biblioteki fachowej przystosowanej do zadań ośrodka oraz rozwijanie wszechstronnej działalności bibliotecznej,
3)
organizowanie w miarę potrzeby i w porozumieniu z jednostką nadrzędną sieci korespondentów krajowych i zagranicznych dostarczających informacji w określonym zakresie,
4)
rozwijanie wszechstronnej działalności dokumentacyjnej w zakresie opracowania dokumentacyjnego wszelkiego typu dokumentów i wyczerpującego informowania ich odbiorców przy wykorzystaniu opracowań własnych i obcych,
5)
studiowanie najważniejszych krajowych i zagranicznych doświadczeń oraz osiągnięć nauki i techniki dotyczących tematyki ośrodka, ich badanie i uogólnianie oraz opracowywanie analitycznych i syntetycznych zestawień materiałów,
6)
wydawanie biuletynów, przeglądów opracowań analitycznych i syntetycznych oraz innych materiałów informacyjnych, przede wszystkim dla przedsiębiorstw i instytucji własnej branży, w zakresie i na zasadach ustalonych przez właściwego ministra,
7)
prowadzenie działalności w zakresie informacji bezpośredniej, organizowanie bezpośredniej współpracy i wymiany doświadczeń między zainteresowanymi ośrodkami i przedsiębiorstwami,
8)
organizowanie i uczestnictwo w kongresach, naradach i konferencjach naukowych, technicznych, ekonomicznych i organizacyjnych, jak również organizowanie konsultacji, odczytów, wycieczek, pokazów filmów itp. w ramach zainteresowań ośrodka,
9)
stawianie wniosków i wydawanie opinii w sprawach tworzenia zakładowych ośrodków informacji oraz analiza ich funkcjonowania, badanie wykorzystania działalności informacyjnej i uzyskanych efektów dla postępu technicznego, ekonomicznego i organizacyjnego,
10)
badanie i opracowywanie odpowiednich dla ośrodka metod działalności informacyjnej przy współpracy z Centralnym Instytutem Informacji Naukowo-Technicznej i Ekonomicznej (CIINTE),
11)
instruktaż metodyczny i przedmiotowy oraz kontrola i koordynacja działalności zakładowych ośrodków informacji danej branży,
12)
opracowywanie tematycznych planów działalności informacyjnej oraz przedstawianie ich do zatwierdzenia jednostce nadrzędnej,
13)
współpraca z instytucjami o identycznym lub pokrewnym zakresie działania w kraju i za granicą oraz współpraca z instytucjami lub stowarzyszeniami naukowo-technicznymi i społecznymi, działającymi w dziedzinie postępu technicznego i ekonomicznego,
14)
opracowywanie analitycznych i syntetycznych zestawień materiałów dotyczących tematyki branży (działu),
15)
popularyzowanie osiągnięć i doświadczeń z zakresu wynalazczości i racjonalizacji, propagowanie nowych metod pracy, techniki, technologii itd., z uwzględnieniem osiągnięć i doświadczeń współpracujących przedsiębiorstw, ośrodków i instytucji przy współpracy z innymi ośrodkami informacji,
16)
współpraca z przedsiębiorstwami wydawniczymi z zakresu tematyki i formy wydawnictw fachowych,
17)
stawianie wniosków i wydawanie opinii w sprawach wyposażenia ośrodka branżowego oraz zakładowych ośrodków w odpowiednie pomieszczenia, sprzęt, materiały biblioteczne i informacyjne, urządzenia techniczne oraz zapewnienia etatów osobowych i niezbędnych środków finansowych,
18)
reprodukowanie dokumentów w zakresie działalności danego ośrodka,
19)
wydawanie opinii w sprawach kwalifikacji zawodowych i naukowych pracowników zatrudnionych w branżowej służbie informacyjnej oraz w sprawach zasad ich wynagradzania.
§  6.
Do zadań resortowego ośrodka należy w szczególności:
1)
opracowywanie projektów resortowych przepisów, wytycznych i instrukcji w sprawach organizacji i działalności resortowej służby informacyjnej oraz ustalanie tematycznych planów działalności informacyjnej w resorcie przy współudziale CIINTE w uzgodnieniu z Komitetem do Spraw Techniki,
2)
gromadzenie i udostępnienie zainteresowanym komórkom i jednostkom organizacyjnym resortu materiałów źródłowych dla potrzeb prac ministerstwa (centralnego urzędu) oraz w dziedzinach nie objętych zakresem działania branżowych ośrodków,
3)
prowadzenie resortowej biblioteki fachowej,
4)
organizowanie wymiany materiałów informacyjnych i doświadczeń pomiędzy branżowymi ośrodkami, koordynowanie w zakresie ustalonej tematyki ich planów działalności,
5)
badanie sprawności funkcjonowania branżowych ośrodków, zakresu wykorzystania materiałów informacyjnych itd.,
6)
wydawanie opinii w sprawach organizacji branżowych ośrodków, ich wyposażenia w materiały biblioteczne i informacyjne, urządzenia techniczne, zapewnienia etatów osobowych i niezbędnych środków finansowych oraz pomoc i opieka w tym zakresie,
7)
współpraca z CIINTE, placówkami PAN, wyższymi uczelniami, innymi resortowymi ośrodkami oraz instytucjami zagranicznymi w zakresie zainteresowań ośrodka resortowego oraz współpraca ze stowarzyszeniami technicznymi, ekonomicznymi, zawodowymi i naukowymi działającymi w dziedzinach objętych działalnością resortu.
§  7.
Do zakresu działalności CIINTE należeć powinno w szczególności:
1)
prowadzenie prac w zakresie metodologii działalności informacyjnej oraz wszelkie inne badania w zakresie teorii, metodologii i techniki działalności informacyjnej,
2)
prowadzenie centralnej działalności informacyjnej oraz badań i prac naukowych, uogólniających i monograficznych, opracowywanie zagadnień o problematyce ogólnotechnicznej, organizacyjnej i ekonomicznej,
3)
zorganizowanie i prowadzenie Centralnej Biblioteki Technicznej,
4)
badanie stopnia wykorzystania informacji i przedstawianie Komitetowi do Spraw Techniki wniosków w sprawie zwiększenia efektywności działalności informacyjnej,
5)
koordynacja tematyczna prac naukowych resortowych ośrodków informacji,
6)
stawianie wniosków i wydawanie opinii w sprawach organizacji sieci ośrodków informacji oraz instruktaż metodologiczny i nadzór fachowy nad resortowymi i branżowymi ośrodkami informacji technicznej i ekonomicznej,
7)
działalność szkoleniowa w zakresie kształcenia i doskonalenia kadr służby informacji technicznej i ekonomicznej,
8)
opracowywanie i opiniowanie projektów aktów normatywnych regulujących zagadnienia organizacji, metodyki, tematyki działalności informacyjnej oraz środków przeznaczanych na cele tej działalności,
9)
prowadzenie działalności wydawniczej w dziedzinie informacji naukowej, technicznej, ekonomicznej i organizacyjnej oraz współpraca z instytucjami wydawniczymi w zakresie wydawnictw podstawowych,
10)
reprezentowanie polskiej służby informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej w kraju i za granicą oraz współpraca w tym zakresie z instytucjami naukowymi, technicznymi, zawodowymi i społecznymi, polskimi attachatami naukowo-technicznymi za granicą oraz instytucjami zagranicznymi i międzynarodowymi,
11)
wykonywanie specjalnych prac w zakresie informacji naukowej, technicznej, ekonomicznej i organizacyjnej na zlecenie władz zwierzchnich.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024