Tryb postępowania przy ustalaniu wynagrodzeń za pracę i świadczenia wynikające ze stosunku pracy.

UCHWAŁA NR 312
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 sierpnia 1958 r.
w sprawie trybu postępowania przy ustalaniu wynagrodzeń za pracę i świadczeń wynikających ze stosunku pracy.

Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Rada Ministrów w porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych podejmuje decyzje w formie uchwał lub - gdy wymagają tego przepisy szczególne - w formie rozporządzeń w sprawach dotyczących wynagrodzeń za pracę i innych świadczeń zakładów pracy.

W szczególności Rada Ministrów ustala:

a)
systemy płac, godzinowe lub miesięczne stawki płac zasadniczych robotników i pracowników umysłowych, ramowe tabele płac i zasady zaszeregowania robotników i pracowników umysłowych zatrudnionych we wszystkich działach gospodarki i administracji państwowej;
b)
ramowe zasady premiowania robotników i pracowników umysłowych;
c)
wysokość i rodzaj świadczeń w naturze oraz innych dodatków do płac.
2.
Rada Ministrów podejmuje decyzje na wniosek Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów, Podkomitetu Płac lub właściwych ministrów.
3.
W sprawach wymienionych w ust. 1 może podjąć decyzję Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów w zakresie zleconym przez Radę Ministrów stosownie do przepisów o Komitecie Ekonomicznym Rady Ministrów.
§  2.
W celu zapewnienia jednolitej polityki w zakresie płac oraz świadczeń socjalnych zobowiązuje się Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów do powołania Podkomitetu Płac i ustalenia jego szczegółowych zadań.
§  3.
1.
Uchwały określone w § 1 stanowią upoważnienie dla właściwych ministrów do zawierania lub zmiany - w trybie przez prawo przewidzianym - układów zbiorowych pracy.
2.
W gałęziach pracy, w których nie stosuje się układów zbiorowych pracy, szczegółowe przepisy w sprawach wynagrodzeń za pracę i innych świadczeń zakładów pracy, oparte na uchwałach określonych w § 1, wydają właściwi ministrowie w porozumieniu z zarządami głównymi właściwych związków zawodowych.
3.
W układach zbiorowych pracy lub przepisach przewidzianych w ust. 2 ustala się w szczególności:
a)
szczegółową nomenklaturę stanowisk pracy pracowników umysłowych w oparciu o ramową tabelę tych stanowisk oraz dostosowaną do szczegółowej nomenklatury - tabelę płac;
b)
ramowe regulaminy premiowania;
c)
wysokość premii i warunki jej wypłaty dla resortu lub poszczególnych branż;
d)
szczegółowe tabele płac, przepisy o zaszeregowaniu robót i osobistym zaszeregowaniu robotników (taryfikatory branżowe), określające grupy zaszeregowania poszczególnych rodzajów robót oraz osobistego zaszeregowania robotników, zależnie od wymaganego stopnia kwalifikacji;
e)
w uzasadnionych przypadkach zasady wprowadzania akordu progresywnego.
4.
Projekt układu zbiorowego pracy lub przepisów przewidzianych w ust. 2 uzgodniony z zarządem głównym związku zawodowego należy przed podpisaniem przedłożyć Ministrowi Pracy i Opieki Społecznej dla stwierdzenia zgodności z prawem oraz uchwałą, o której mowa w § 1.
5.
Postanowienia ust. 1 i 2 nie naruszają określonych we właściwych przepisach uprawnień dyrektorów przedsiębiorstw i rad robotniczych w sprawach wynagrodzeń za pracę i świadczeń.
§  4.
1.
Wnioski w spawach zmian zasad wynagradzania lub świadczeń należących do decyzji Rady Ministrów, Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów bądź Podkomitetu Płac opracowuje właściwy minister i przesyła po porozumieniu z zarządem głównym właściwego związku zawodowego - Ministrowi Pracy i Opieki Społecznej oraz Ministrowi Finansów.
2.
Wnioski, o których mowa w ust. 1, dotyczące pracowników zatrudnionych w administracji państwowej opracowuje Minister Finansów.
3.
Zobowiązuje się ministrów do wstępnych konsultacji z Ministrem Pracy i Opieki Społecznej założeń przewidzianych zmian w zasadach wynagradzania pracowników, świadczeniach i innych postanowieniach układów zbiorowych pracy.
§  5.
1.
Likwiduje się Państwową Komisję Płac.
2.
W związku ze zniesieniem Państwowej Komisji Płac dotychczasowe jej zadania w zakresie spraw nie zastrzeżonych do decyzji Podkomitetu Płac przekazuje się Ministrowi Pracy i Opieki Społecznej, a w szczególności:
a)
opracowywanie z własnej inicjatywy wniosków w zakresie wynagrodzeń za pracę oraz świadczeń socjalnych;
b)
inicjowanie wniosków mających na celu upowszechnienie systemów płac sprzyjających wydajności pracy;
c)
uzgadnianie projektów układów zbiorowych pracy;
d)
przedstawianie Podkomitetowi Płac okresowych sprawozdań z wyników kontroli prawidłowości systemów i właściwej gospodarki funduszem płac oraz wniosków w tej sprawie;
e)
przygotowywanie materiałów dla Podkomitetu Płac;
f)
opiniowanie i badanie w porozumieniu z Ministrem Finansów skutków finansowych wniosków w sprawach wynagrodzeń i świadczeń przedstawianych przez właściwych ministrów;
g)
sprawdzanie zgodności z prawem oraz uchwałami (rozporządzeniami) Rady Ministrów lub Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów projektów układów zbiorowych pracy i protokołów dodatkowych do układów zbiorowych oraz przepisów wydawanych w sprawach płac i świadczeń;
h)
udzielanie wyjaśnień dotyczących obowiązujących przepisów w zakresie wynagrodzeń za pracę i świadczeń;
i)
wykonywanie innych czynności zleconych przez Radę Ministrów, Komitet Ekonomiczny lub Podkomitet Płac.
3.
Minister Pracy i Opieki Społecznej uzgadnia wnioski i opinie z Centralną Radą Związków Zawodowych i zarządem głównym właściwego związku zawodowego, a jeżeli wniosek opracowywany jest przez Ministra Pracy i Opieki Społecznej z własnej inicjatywy - również z zainteresowanymi ministrami.
§  6.
1.
Właściwi ministrowie zobowiązani są na żądanie Ministra Pracy i Opieki Społecznej do udzielania wszelkich wyjaśnień dotyczących stosowania systemów płac i gospodarowania funduszem płac dla stwierdzenia zgodności z obowiązującymi przepisami.
2.
O przypadkach stwierdzonych niezgodności Minister Pracy i Opieki Społecznej zawiadamia Podkomitet Płac.
§  7.
1.
Przepisy uchwały stosuje się do uspołecznionych zakładów pracy, którymi w rozumieniu niniejszej uchwały są: jednostki administracji państwowej i inne jednostki organizacyjne utrzymywane z budżetu Państwa, przedsiębiorstwa państwowe oraz instytucje społeczne korzystające z dotacji budżetowych.
2.
Ilekroć w uchwale jest mowa o "ministrze", należy przez to rozumieć również kierowników urzędów centralnych.
3.
Określone w uchwale kompetencje ministrów przysługują w stosunku do spółdzielni pracy Zarządowi Głównemu Centralnego Związku Spółdzielczości Pracy, w stosunku do spółdzielni "Samopomoc Chłopska" - Zarządowi Głównemu Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska", a w stosunku do "Społem" - Zarządowi Głównemu Spółdzielni Spożywców "Społem".
§  8.
Pracownicy zatrudnieni w Państwowej Komisji Płac przechodzą do Ministerstwa Pracy i Opieki Społecznej na dotychczasowych warunkach pracy.
§  9.
Tracą moc:
a)
uchwała nr 454 Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 1955 r. w sprawie trybu postępowania przy ustalaniu wynagrodzeń za pracę oraz w sprawie powołania Państwowej Komisji Płac (Monitor Polski Nr 90, poz. 1139);
b)
uchwała nr 887 Prezydium Rządu z dnia 5 listopada 1955 r. w sprawie nadania statutu organizacyjnego Państwowej Komisji Płac;
c)
uchwała nr 724 Rady Ministrów z dnia 17 listopada 1956 r. w sprawie zmiany podporządkowania Państwowej Komisji Płac (Monitor Polski Nr 96, poz. 1057).
§  10.
Wykonanie uchwały porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Ministrowi Pracy i Opieki Społecznej oraz wszystkim ministrom.
§  11.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024