Nadanie Statutu Najwyższej Izbie Kontroli.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 5 maja 1958 r.
w sprawie nadania statutu Najwyższej Izbie Kontroli.

Na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 13 grudnia 1957 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. Nr 61, poz. 330) Rada Państwa uchwala, co następuje:
§  1.
Najwyższej Izbie Kontroli nadaje się statut w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT NAJWYŻSZEJ IZBY KONTROLI

§ 1.
W skład Najwyższej Izby Kontroli wchodzą:
a)
kolegium Najwyższej Izby Kontroli,
b)
zespoły i departamenty Najwyższej Izby Kontroli,
c)
delegatury Najwyższej Izby Kontroli.

I.

Tryb działania kolegium Najwyższej Izby Kontroli.

§  2.
1.
Przewodniczący kolegium zwołuje posiedzenia z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej jednej trzeciej osób wchodzących w skład kolegium, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.
2.
Porządek dzienny obrad kolegium ustala przewodniczący kolegium.
3.
W razie nieobecności Prezesa Najwyższej Izby Kontroli obradom kolegium przewodniczy wyznaczony przez niego wiceprezes.
§  3.
Przewodniczący kolegium może w razie potrzeby zaprosić na posiedzenie osoby nie wchodzące w skład kolegium. Osoby te nie mogą być obecne przy podejmowaniu uchwał.
§  4.
Uchwały kolegium zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym w obecności co najmniej połowy składu kolegium. Przy równej ilości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§  5.
Przewodniczący może zarządzić tajność obrad.
§  6.
1.
Z przebiegu posiedzenia kolegium spisuje się protokół, który podpisuje przewodniczący i sekretarz kolegium.
2.
Sekretarza kolegium powołuje Prezes spośród pracowników Najwyższej Izby Kontroli po wysłuchaniu opinii kolegium.

II.

Zespoły i departamenty Najwyższej Izby Kontroli.

§  7.
W skład Najwyższej Izby Kontroli wchodzą następujące zespoły i departamenty:
a)
1) Zespół Budownictwa,
2) 1
Zespół Górnictwa i Energetyki,
3)
Zespół Handlu Zagranicznego, Służby Zagranicznej i Żeglugi,
4)
Zespół Komunikacji i Łączności,
5)
Zespół Rolnictwa i Leśnictwa,
6)
Zespół Obrony Narodowej,
7)
Zespół Obrotu Towarowego i Drobnej Wytwórczości,
8)
Zespół Oświaty, Nauki i Kultury,
9)
Zespół Pracy, Spraw Socjalnych i Zdrowia,
9a) 2
Zespół Przemysłu Chemicznego,
10)
Zespół Przemysłu Ciężkiego,
11)
Zespół Przemysłu Lekkiego,
12)
Zespół Przemysłu Spożywczego,
13)
Zespół Spraw Wewnętrznych i Gospodarki Komunalnej,
b)
1) Departament Prezydialny,
1a) 3
Departament Kadr i Szkolenia,
2)
Departament Koordynacji,
3)
Departament Budżetu Państwa i Finansów,
4)
Departament Administracyjno-Gospodarczy.
§  8.
Prezes może w miarę potrzeby wprowadzać zmiany w organizacji wewnętrznej Najwyższej Izby Kontroli polegające na przekształceniu lub zmniejszeniu ilości zespołów i departamentów.

III.

Delegatury Najwyższej Izby Kontroli.

§  9. 4
W skład Najwyższej Izby Kontroli wchodzą następujące delegatury:
1)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Warszawie, obejmująca zakresem działania województwo stołeczne warszawskie oraz województwa: ciechanowskie, ostrołęckie, płockie i siedleckie,
2)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Białymstoku, obejmująca zakresem działania województwa: białostockie, łomżyńskie i suwalskie,
3)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Bydgoszczy, obejmująca zakresem działania województwa: bydgoskie, toruńskie i włocławskie,
4)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Gdańsku, obejmująca zakresem działania województwa: gdańskie, elbląskie i olsztyńskie,
5)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Katowicach, obejmująca zakresem działania województwa: katowickie, bielskie, częstochowskie i opolskie,
6)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Kielcach, obejmująca zakresem działania województwa: kieleckie, radomskie i tarnobrzeskie,
7)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Krakowie, obejmująca zakresem działania województwo miejskie krakowskie oraz województwa: nowosądeckie i tarnowskie,
8)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Lublinie, obejmująca zakresem działania województwa: lubelskie, bialskopodlaskie, chełmskie i zamojskie,
9)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Łodzi, obejmująca zakresem działania województwo miejskie łódzkie oraz województwa: piotrkowskie, sieradzkie i skierniewickie,
10)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Poznaniu, obejmująca zakresem działania województwa: poznańskie, kaliskie, konińskie, leszczyńskie i pilskie,
11)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Rzeszowie, obejmująca zakresem działania województwa: rzeszowskie, krośnieńskie i przemyskie,
12)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Szczecinie, obejmująca zakresem działania województwa: szczecińskie, koszalińskie i słupskie,
13)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli we Wrocławiu, obejmująca zakresem działania miasto Wrocław oraz województwa: wrocławskie, jeleniogórskie, legnickie i wałbrzyskie,
14)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Zielonej Górze, obejmująca zakresem działania województwa: zielonogórskie i gorzowskie.
§  10. 5
1.
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli

– w Szczecinie - ma swój oddział w Koszalinie,

– w Gdańsku - ma swój oddział w Olsztynie,

– w Katowicach - ma swój oddział w Opolu

2.
Działalnością każdego oddziału wymienionego w ust. 1 kieruje zastępca przewodniczącego właściwej delegatury.
§  11. 6
Delegatury Najwyższej Izby Kontroli wykonują zadania kontrolne zgodnie z dyspozycjami rocznych i kwartalnych planów kontroli Najwyższej Izby Kontroli.

IV.

Kolegia delegatur Najwyższej Izby Kontroli.

§  12.
Kolegium delegatury Najwyższej Izby Kontroli tworzą przewodniczący delegatury oraz członkowie w liczbie od trzech do pięciu, powołani spośród pracowników delegatury.
§  13.
1.
Kolegium delegatury Najwyższej Izby Kontroli:
1)
uchwala uwagi i wnioski do sprawozdań z wykonania budżetów województw i wojewódzkich planów gospodarczych,
2)
uchwala plany kontroli w zakresie działania delegatury w myśl wytycznych Prezesa Najwyższej Izby Kontroli,
3)
ocenia wyniki ważniejszych kontroli skierowanych pod obrady kolegium przez przewodniczącego oraz ustala sposób ich wykorzystania,
4)
zatwierdza wnioski o wyciągnięcie konsekwencji służbowych oraz o wystąpienie z powództwem cywilnym przeciw osobom, które naruszając obowiązujące przepisy spowodowały szkodę,
5)
uchwala sprawozdania z działalności delegatury,
6)
rozpatruje inne sprawy poddane pod obrady kolegium przez przewodniczącego.
2.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli może zawiesić wykonanie uchwały kolegium delegatury oraz uchylić ją po zasięgnięciu opinii kolegium Najwyższej Izby Kontroli.
§  14.
1.
Przewodniczący kolegium zwołuje posiedzenia z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej dwóch osób wchodzących w skład kolegium, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.
2.
Porządek dzienny obrad kolegium ustala przewodniczący kolegium.
3.
W razie nieobecności przewodniczącego delegatury Najwyższej Izby Kontroli obradom kolegium przewodniczy wyznaczony przez niego członek kolegium.
§  15.
Przewodniczący może w razie potrzeby zaprosić na posiedzenie kolegium osoby nie wchodzące w skład kolegium. Osoby te nie mogą być obecne przy podejmowaniu uchwał.
§  16.
1.
Uchwały kolegium zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym w obecności co najmniej trzech osób wchodzących w skład kolegium. Przy równej ilości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
2.
Członek kolegium może odwołać się do Prezesa Najwyższej Izby Kontroli od uchwał zapadłych wbrew jego głosowi.
§  17.
Przewodniczący może zarządzić tajność obrad.
§  18.
1.
Z przebiegu posiedzenia kolegium spisuje się protokół, który sporządza protokolant wyznaczony przez przewodniczącego.
2.
Protokół podpisuje przewodniczący kolegium i protokolant.

V.

Przepis końcowy.

§  19.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli ustali szczegółową organizację wewnętrzną zespołów, departamentów i delegatur oraz zakres czynności i zasady współdziałania poszczególnych komórek organizacyjnych.
1 Załącznik § 7 lit. a) pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały z dnia 19 maja 1965 r. (M.P.65.30.158) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lipca 1965 r.
2 Załącznik § 7 lit. a) pkt 9a dodany przez § 1 pkt 2 uchwały z dnia 19 maja 1965 r. (M.P.65.30.158) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lipca 1965 r.
3 Załącznik § 7 lit. b) pkt 1a dodany przez § 1 uchwały z dnia 7 marca 1974 r. (M.P.74.10.73) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 kwietnia 1974 r.
4 Załącznik § 9 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały z dnia 31 maja 1975 r. (M.P.75.17.108) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 4 czerwca 1975 r.
5 Załącznik § 10 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały z dnia 31 maja 1975 r. (M.P.75.17.108) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 4 czerwca 1975 r.
6 Załącznik § 11 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały z dnia 31 maja 1975 r. (M.P.75.17.108) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 4 czerwca 1975 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024