Nadanie Statutu Najwyższej Izbie Kontroli.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 5 maja 1958 r.
w sprawie nadania statutu Najwyższej Izbie Kontroli.

Na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 13 grudnia 1957 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. Nr 61, poz. 330) Rada Państwa uchwala, co następuje:
§  1.
Najwyższej Izbie Kontroli nadaje się statut w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT NAJWYŻSZEJ IZBY KONTROLI

§ 1.
W skład Najwyższej Izby Kontroli wchodzą:
a)
kolegium Najwyższej Izby Kontroli,
b)
zespoły i departamenty Najwyższej Izby Kontroli,
c)
delegatury Najwyższej Izby Kontroli.

I.

Tryb działania kolegium Najwyższej Izby Kontroli.

§  2.
1.
Przewodniczący kolegium zwołuje posiedzenia z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej jednej trzeciej osób wchodzących w skład kolegium, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.
2.
Porządek dzienny obrad kolegium ustala przewodniczący kolegium.
3.
W razie nieobecności Prezesa Najwyższej Izby Kontroli obradom kolegium przewodniczy wyznaczony przez niego wiceprezes.
§  3.
Przewodniczący kolegium może w razie potrzeby zaprosić na posiedzenie osoby nie wchodzące w skład kolegium. Osoby te nie mogą być obecne przy podejmowaniu uchwał.
§  4.
Uchwały kolegium zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym w obecności co najmniej połowy składu kolegium. Przy równej ilości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§  5.
Przewodniczący może zarządzić tajność obrad.
§  6.
1.
Z przebiegu posiedzenia kolegium spisuje się protokół, który podpisuje przewodniczący i sekretarz kolegium.
2.
Sekretarza kolegium powołuje Prezes spośród pracowników Najwyższej Izby Kontroli po wysłuchaniu opinii kolegium.

II.

Zespoły i departamenty Najwyższej Izby Kontroli.

§  7.
W skład Najwyższej Izby Kontroli wchodzą następujące zespoły i departamenty:
a)
1) Zespół Budownictwa,
2) 1
Zespół Górnictwa i Energetyki,
3)
Zespół Handlu Zagranicznego, Służby Zagranicznej i Żeglugi,
4)
Zespół Komunikacji i Łączności,
5)
Zespół Rolnictwa i Leśnictwa,
6)
Zespół Obrony Narodowej,
7)
Zespół Obrotu Towarowego i Drobnej Wytwórczości,
8)
Zespół Oświaty, Nauki i Kultury,
9)
Zespół Pracy, Spraw Socjalnych i Zdrowia,
9a) 2
Zespół Przemysłu Chemicznego,
10)
Zespół Przemysłu Ciężkiego,
11)
Zespół Przemysłu Lekkiego,
12)
Zespół Przemysłu Spożywczego,
13)
Zespół Spraw Wewnętrznych i Gospodarki Komunalnej,
b)
1) Departament Prezydialny,
1a) 3
Departament Kadr i Szkolenia,
2)
Departament Koordynacji,
3)
Departament Budżetu Państwa i Finansów,
4)
Departament Administracyjno-Gospodarczy.
§  8.
Prezes może w miarę potrzeby wprowadzać zmiany w organizacji wewnętrznej Najwyższej Izby Kontroli polegające na przekształceniu lub zmniejszeniu ilości zespołów i departamentów.

III.

Delegatury Najwyższej Izby Kontroli.

§  9. 4
W skład Najwyższej Izby Kontroli wchodzą następujące delegatury:
1)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Warszawie, obejmująca zakresem działania województwo stołeczne warszawskie oraz województwa: ciechanowskie, ostrołęckie, płockie i siedleckie,
2)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Białymstoku, obejmująca zakresem działania województwa: białostockie, łomżyńskie i suwalskie,
3)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Bydgoszczy, obejmująca zakresem działania województwa: bydgoskie, toruńskie i włocławskie,
4)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Gdańsku, obejmująca zakresem działania województwa: gdańskie, elbląskie i olsztyńskie,
5)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Katowicach, obejmująca zakresem działania województwa: katowickie, bielskie, częstochowskie i opolskie,
6)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Kielcach, obejmująca zakresem działania województwa: kieleckie, radomskie i tarnobrzeskie,
7)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Krakowie, obejmująca zakresem działania województwo miejskie krakowskie oraz województwa: nowosądeckie i tarnowskie,
8)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Lublinie, obejmująca zakresem działania województwa: lubelskie, bialskopodlaskie, chełmskie i zamojskie,
9)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Łodzi, obejmująca zakresem działania województwo miejskie łódzkie oraz województwa: piotrkowskie, sieradzkie i skierniewickie,
10)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Poznaniu, obejmująca zakresem działania województwa: poznańskie, kaliskie, konińskie, leszczyńskie i pilskie,
11)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Rzeszowie, obejmująca zakresem działania województwa: rzeszowskie, krośnieńskie i przemyskie,
12)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Szczecinie, obejmująca zakresem działania województwa: szczecińskie, koszalińskie i słupskie,
13)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli we Wrocławiu, obejmująca zakresem działania miasto Wrocław oraz województwa: wrocławskie, jeleniogórskie, legnickie i wałbrzyskie,
14)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Zielonej Górze, obejmująca zakresem działania województwa: zielonogórskie i gorzowskie.
§  10. 5
1.
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli

– w Szczecinie - ma swój oddział w Koszalinie,

– w Gdańsku - ma swój oddział w Olsztynie,

– w Katowicach - ma swój oddział w Opolu

2.
Działalnością każdego oddziału wymienionego w ust. 1 kieruje zastępca przewodniczącego właściwej delegatury.
§  11. 6
Delegatury Najwyższej Izby Kontroli wykonują zadania kontrolne zgodnie z dyspozycjami rocznych i kwartalnych planów kontroli Najwyższej Izby Kontroli.

IV.

Kolegia delegatur Najwyższej Izby Kontroli.

§  12.
Kolegium delegatury Najwyższej Izby Kontroli tworzą przewodniczący delegatury oraz członkowie w liczbie od trzech do pięciu, powołani spośród pracowników delegatury.
§  13.
1.
Kolegium delegatury Najwyższej Izby Kontroli:
1)
uchwala uwagi i wnioski do sprawozdań z wykonania budżetów województw i wojewódzkich planów gospodarczych,
2)
uchwala plany kontroli w zakresie działania delegatury w myśl wytycznych Prezesa Najwyższej Izby Kontroli,
3)
ocenia wyniki ważniejszych kontroli skierowanych pod obrady kolegium przez przewodniczącego oraz ustala sposób ich wykorzystania,
4)
zatwierdza wnioski o wyciągnięcie konsekwencji służbowych oraz o wystąpienie z powództwem cywilnym przeciw osobom, które naruszając obowiązujące przepisy spowodowały szkodę,
5)
uchwala sprawozdania z działalności delegatury,
6)
rozpatruje inne sprawy poddane pod obrady kolegium przez przewodniczącego.
2.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli może zawiesić wykonanie uchwały kolegium delegatury oraz uchylić ją po zasięgnięciu opinii kolegium Najwyższej Izby Kontroli.
§  14.
1.
Przewodniczący kolegium zwołuje posiedzenia z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej dwóch osób wchodzących w skład kolegium, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.
2.
Porządek dzienny obrad kolegium ustala przewodniczący kolegium.
3.
W razie nieobecności przewodniczącego delegatury Najwyższej Izby Kontroli obradom kolegium przewodniczy wyznaczony przez niego członek kolegium.
§  15.
Przewodniczący może w razie potrzeby zaprosić na posiedzenie kolegium osoby nie wchodzące w skład kolegium. Osoby te nie mogą być obecne przy podejmowaniu uchwał.
§  16.
1.
Uchwały kolegium zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym w obecności co najmniej trzech osób wchodzących w skład kolegium. Przy równej ilości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
2.
Członek kolegium może odwołać się do Prezesa Najwyższej Izby Kontroli od uchwał zapadłych wbrew jego głosowi.
§  17.
Przewodniczący może zarządzić tajność obrad.
§  18.
1.
Z przebiegu posiedzenia kolegium spisuje się protokół, który sporządza protokolant wyznaczony przez przewodniczącego.
2.
Protokół podpisuje przewodniczący kolegium i protokolant.

V.

Przepis końcowy.

§  19.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli ustali szczegółową organizację wewnętrzną zespołów, departamentów i delegatur oraz zakres czynności i zasady współdziałania poszczególnych komórek organizacyjnych.
1 Załącznik § 7 lit. a) pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały z dnia 19 maja 1965 r. (M.P.65.30.158) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lipca 1965 r.
2 Załącznik § 7 lit. a) pkt 9a dodany przez § 1 pkt 2 uchwały z dnia 19 maja 1965 r. (M.P.65.30.158) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lipca 1965 r.
3 Załącznik § 7 lit. b) pkt 1a dodany przez § 1 uchwały z dnia 7 marca 1974 r. (M.P.74.10.73) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 kwietnia 1974 r.
4 Załącznik § 9 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały z dnia 31 maja 1975 r. (M.P.75.17.108) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 4 czerwca 1975 r.
5 Załącznik § 10 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały z dnia 31 maja 1975 r. (M.P.75.17.108) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 4 czerwca 1975 r.
6 Załącznik § 11 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały z dnia 31 maja 1975 r. (M.P.75.17.108) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 4 czerwca 1975 r.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1958.37.209

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Nadanie Statutu Najwyższej Izbie Kontroli.
Data aktu: 05/05/1958
Data ogłoszenia: 16/05/1958
Data wejścia w życie: 16/05/1958