Książki zamówień dla chałupników.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO
z dnia 28 czerwca 1956 r.
w sprawie książek zamówień dla chałupników.

Na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie zakresu działania Ministra Handlu Wewnętrznego (Dz. U. Nr 10, poz. 62) oraz w związku z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 8 czerwca 1956 r. w sprawie poboru zryczałtowanego podatku od wynagrodzeń od chałupników świadczących usługi na rzecz jednostek handlu uspołecznionego (Dz. U. Nr 27, poz. 127) zarządza się, co następuje:
§  1.
Jednostki handlu uspołecznionego mogą udzielać zleceń tylko tym chałupnikom, o których mowa w § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 czerwca 1956 r. w sprawie poboru zryczałtowanego podatku od wynagrodzeń od chałupników świadczących usługi na rzecz jednostek handlu uspołecznionego (Dz. U. Nr 27, poz. 127), którzy posiadają książki zamówień według wzoru stanowiącego załącznik nr 1.
§  2.
Książki zamówień są drukami ścisłego zarachowania i wydawane są przez właściwe według miejsca zamieszkania chałupnika wydziały (zarządy) handlu prezydiów powiatowych (miejskich, dzielnicowych) rad narodowych na wniosek osoby zainteresowanej, złożony na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 2.
§  3.
1.
Pierwszeństwo w otrzymaniu książki zamówień służy osobom skierowanym przez organy zatrudnienia prezydiów rad narodowych.
2.
Książek zamówień nie wolno wydawać indywidualnym rzemieślnikom oraz osobom posiadającym zakłady przemysłowe lub handlowe oraz małżonkom tych osób.
§  4.
1.
Jednostki handlu uspołecznionego obowiązane są w książce zamówień wpisywać wszystkie umowy i zlecenia oraz związane z tym czynności.
2.
Zapisów dotyczących poszczególnych zleceń dokonuje się każdorazowo w dniu wypłaty należności.
3.
Chałupnikom nie wolno dokonywać żadnych zapisów w książce zamówień.
§  5.
Chałupnik posiadający książkę zamówień i świadczący usługi tylko na rzecz jednostek handlu uspołecznionego zwolniony jest od uzyskiwania karty rejestracyjnej.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1.

Prezydium Powiatowej

(Miejskiej, Dzielnicowej)

Rady Narodowej

w ................................................

Wydział (Zarząd) Handlu

KSIĄŻKA ZAMÓWIEŃ Nr .....

DLA CHAŁUPNIKÓW

Ob. ...............................................................................................................................................

(imię i nazwisko)

.......................................................................................................................................................

(dokładny adres: a) miejsca zamieszkania, b) miejsca wykonywania chałupnictwa)

.......................................................................................................................................................

(numer i data dowodu osobistego oraz przez kogo dowód został wydany)

.......................................................................................................................................................

(specjalność w zakresie usług, np. krawiectwo, hafciarstwo itp.)

Książka zamówień wystawiona została na wniosek z dnia ................. 195... r.

Książka zamówień ważna jest do dnia 31 grudnia 195... r.

pieczęć

................................................

(podpis kierownika

wydziału (zarządu) handlu)

....................................... dnia .......... 195... r.

Ważność książki zamówień przedłuża się:

1)
na rok .....................................................................................................................................
2)
na rok .....................................................................................................................................
3)
na rok .....................................................................................................................................
4)
na rok .....................................................................................................................................

(pieczęć i podpis kierownika wydziału (zarządu) handlu)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

OBJAŚNIENIA

1.
Książka zamówień przeznaczona jest do ewidencjonowania umów i zleceń na usługi oraz rozliczeń finansowych z tytułu przyjętych i wykonanych przez chałupnika zamówień.
2.
Zapisów w książce zamówień dokonuje jednostka handlu uspołecznionego zlecająca wykonanie usług. Chałupnikowi nie wolno dokonywać żadnych zapisów w tej książce.
3.
Zapisy dotyczące poszczególnych zamówień przeprowadza się każdorazowo w dniu dokonania wypłaty.
4.
Oznaczenie liczbą porządkową zapisów w rubryce 1 powinno być ciągłe do końca roku kalendarzowego, natomiast sumowanie rubryk 9 i 13 - do końca każdego miesiąca kalendarzowego.
5.
Podstawę obliczenia podatku od wynagrodzeń stanowi łączna kwota wynagrodzeń (rubryka 9) otrzymanych przez chałupnika w okresie miesiąca kalendarzowego bez względu na to, od ilu zleceniodawców pochodzą wynagrodzenia. Podatek od wynagrodzeń oblicza i pobiera każdy wypłacający wynagrodzenie, biorąc za podstawę obliczenia wszystkie wypłacone wynagrodzenia w danym miesiącu kalendarzowym do dnia wypłaty włącznie. Przy obliczaniu podatku od tak ustalonej sumy odejmuje się podatek już pobrany w danym miesiącu. Podatek od wynagrodzeń ustala się od podstawy (rubryka 11) w wysokości:
od łącznej kwoty miesięcznego wynagrodzenia według stopy %
od do
551 zł 1.000 zł 5%
1.000 zł 1.500 zł 8%
1.500 zł 2.000 zł 13%
2.000 zł 3.000 zł 18%
3.000 zł 4.000 zł 24%
4.000 zł 5.000 zł 30%
5.000 zł - 30%
plus 20% od nadwyżki ponad 5.000 zł.

Uwaga: Osoby korzystające dotychczas z ulg przysługujących im w zakresie czynszu za najem mieszkania i opłat radiofonicznych nie tracą tych uprawnień z chwilą otrzymania książki zamówień dla chałupników. Również osoby te nie tracą wyżej wymienionych uprawnień, o ile osoby pozostające z nimi we wspólnym gospodarstwie domowym (np. współmałżonek, krewni) otrzymają książkę zamówień dla chałupników.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2.

Prezydium Powiatowej

(Miejskiej, Dzielnicowej)

Rady Narodowej

w ........................................

Wydział (Zarząd) Handlu

WNIOSEK

W SPRAWIE WYDANIA KSIĄŻKI ZAMÓWIEŃ DLA CHAŁUPNIKÓW

1. Imię i nazwisko .....................................................................................................................

2. Data urodzenia ......................................................................................................................

3. Numer i data dowodu osobistego .........................................................................................

oraz przez kogo dowód został wydany .................................................................................

4. Członkowie rodziny pozostający na moim utrzymaniu:

a)
współmałżonek ................................................................................................................

(imię i nazwisko)

b)
dzieci .................................................................................................................................

(imiona i nazwiska oraz daty urodzenia)

5. Źródła utrzymania mego współmałżonka .............................................................................

................................................................................................................................................

6. Miejsce zamierzonego wykonywania chałupnictwa .............................................................

................................................................................................................................................

7. Miejsce mego zamieszkania ..................................................................................................

8. Mój zawód:

a)
wyuczony .........................................................................................................................
b)
wykonywany ....................................................................................................................

Wnoszę o wydanie mi książki zamówień na wykonywanie usług w zakresie ............................

(np. krawiectwo, hafciarstwo itp.)

Zarazem oświadczam, że ani ja, ani mój współmałżonek nie wykonujemy rzemiosła oraz nie posiadamy przedsiębiorstwa przemysłowego lub handlowego.

............................................... dnia ................... 195... r.

.............................................................

(podpis osoby składającej wniosek)

DECYZJA

1. Wydano książkę zamówień dnia .... 195... r. Data, pieczęć oraz podpis

kierownika wydziału (zarządu) handlu

2. Ważność książki zamówień przedłużono na rok 195... Data, pieczęć oraz podpis

kierownika wydziału (zarządu) handlu

3. Ważność książki zamówień przedłużono na rok 195... Data, pieczęć oraz podpis

kierownika wydziału (zarządu) handlu

4. Ważność książki zamówień przedłużono na rok 195... Data, pieczęć oraz podpis

kierownika wydziału (zarządu) handlu

5. Ważność książki zamówień przedłużono na rok 195... Data, pieczęć oraz podpis

kierownika wydziału (zarządu) handlu

6. Odmówiono wydania książki zamówień z powodu
..................................................................................................

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024