Szczegółowe zasady i tryb realizowania niektórych drobnych inwestycji w zakresie mechanizacji i racjonalizacji.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO I MINISTRA FINANSÓW
z dnia 11 maja 1956 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu realizowania niektórych drobnych inwestycji w zakresie mechanizacji i racjonalizacji.

Na podstawie § 9 uchwały nr 182 Rady Ministrów z dnia 11 kwietnia 1956 r. w sprawie zasad realizowania i finansowania niektórych drobnych inwestycji w zakresie mechanizacji i racjonalizacji (Monitor Polski Nr 35, poz. 417) zarządza się, co następuje:
§  1.
Drobne inwestycje w zakresie mechanizacji i racjonalizacji są realizowane przez przedsiębiorstwa na podstawie planów rzeczowo-finansowych sporządzanych według wzoru stanowiącego załącznik.
§  2.
1.
Plan rzeczowo-finansowy jest sporządzany na podstawie protokołu zawierającego uzasadnienie techniczne i ekonomiczno-finansowe zamierzonej inwestycji.
2.
Inwestycje, o których mowa w § 1 nie wymagają dokumentacji projektowo-kosztorysowej. Wyjątek stanowią obiekty, dla których niezbędne jest sporządzenie skróconych obliczeń statycznych oraz maksymalnie uproszczonych szkiców. W tym przypadku uproszczoną dokumentację oraz specyfikację planowanych zakupów załącza się do planu rzeczowo-finansowego.
3.
Plan rzeczowo-finansowy, zgodnie z § 5 ust. 2 uchwały nr 182 Rady Ministrów z dnia 11 kwietnia 1956 r. (Monitor Polski Nr 35, poz. 417), zwanej w dalszym ciągu "uchwałą", zatwierdza dyrektor przedsiębiorstwa. Zatwierdzenie planu rzeczowo-finansowego oznacza zarazem zatwierdzenie dokumentacji, w przypadkach gdy w myśl ust. 2 jest ona wymagana.
4.
Zatwierdzony plan rzeczowo-finansowy jest podstawą do ubiegania się o kredyt bankowy na finansowanie inwestycji objętych planem.
5.
Ewentualne wydatki związane z opracowaniem uproszczonej dokumentacji przed zatwierdzeniem planu rzeczowo-finansowego pokrywane są przejściowo ze środków obrotowych, a następnie włączane do planu i na tej podstawie refundowane z kredytu bankowego na finansowanie inwestycji w zakresie mechanizacji i racjonalizacji.
§  3.
1.
Protokół, o którym mowa w § 2 ust. 1, powinien zawierać w szczególności:
1)
wymienienie poszczególnych nakładów inwestycyjnych (robót i zakupów) niezbędnych do osiągnięcia zamierzonego efektu oraz określenie ich wysokości,
2)
określenie sposobu wykonawstwa robót budowlano-montażowych,
3)
określenie sposobu i realności zaopatrzenia materiałowego oraz źródeł ewentualnych planowanych zakupów inwestycyjnych,
4)
przewidywany termin rozpoczęcia i zakończenia realizacji inwestycji oraz termin przekazania jej do eksploatacji,
5)
określenie efektów gospodarczych w postaci obniżenia kosztów własnych lub zwiększenia produkcji i poprawy w związku z tym wyników finansowych w okresie od planowanego terminu oddania inwestycji do eksploatacji do ostatecznego terminu spłaty kredytu bankowego udzielonego na realizację inwestycji, o którym mowa w § 7 ust. 3 uchwały (2 lub 3 lata licząc od daty uruchomienia kredytu).
2.
Protokół sporządza komisja w składzie:
1)
główny inżynier, a w przedsiębiorstwach nieprzemysłowych pierwszy zastępca dyrektora,
2)
główny księgowy,
3)
kierownik działu inwestycji.
§  4.
1.
Nakłady na drobne inwestycje w zakresie mechanizacji i racjonalizacji są finansowane z kredytu bankowego, udzielanego przez banki finansujące działalność eksploatacyjną przedsiębiorstw.
2.
Do czasu przyznania kredytu przez bank mogą być dokonywane wyłącznie ewentualne nakłady związane z opracowaniem dokumentacji (§2 ust. 5) i pracami wstępnymi.
§  5.
1.
Kredyt na finansowanie drobnych inwestycji w zakresie mechanizacji i racjonalizacji jest przyznawany na podstawie wniosku przedsiębiorstwa, złożonego we właściwym oddziale banku. Wniosek o przyznanie kredytu powinien być złożony oddzielnie na każdą poszczególną inwestycję.
2.
We wniosku o przyznanie kredytu powinien być podany termin rozpoczęcia i zakończenia inwestycji oraz termin oddania jej do eksploatacji, jak również propozycje co do terminów spłaty kredytów.
3.
Wniosek powinien zawierać ponadto oświadczenie, że roboty i zakupy, których wniosek dotyczy, nie są objęte:
1)
planem inwestycyjnym,
2)
planem rzeczowo-finansowym inwestycji pozalimitowych wykonywanych w innym trybie,
3)
zatwierdzonym na dany rok planem remontów kapitalnych.
4.
Do wniosku przedsiębiorstwo dołącza plan rzeczowo-finansowy inwestycji (bez dokumentacji i specyfikacji planowanych zakupów), sporządzony i zatwierdzony zgodnie z przepisami niniejszego zarządzenia, wraz z protokołem, o którym mowa w § 2 ust. 1.
§  6.
Bank może odmówić udzielenia kredytu, jeśli uzasadnienie techniczne i ekonomiczno-finansowe inwestycji na tle dotychczasowej działalności przedsiębiorstwa i jego wyników finansowych wzbudza zastrzeżenia banku, jak również w razie nieprzestrzegania przez przedsiębiorstwo dyscypliny finansowej w zakresie działalności inwestycyjnej.
§  7.
Przepisy dotyczące rozliczania nakładów inwestycyjnych, wykonywanych systemem gospodarczym w zakresie inwestycji limitowych, mają odpowiednie zastosowanie do rozliczania nakładów realizowanych systemem gospodarczym w trybie niniejszego zarządzenia.
§  8.
1.
Zamówienia, umowy i zlecenia wewnętrzne, faktury dostawców i wykonawców oraz inne dokumenty rozliczeniowe dotyczące drobnych inwestycji w zakresie mechanizacji i racjonalizacji powinny być oznaczone napisem "inwestycje ze środków obrotowych - uchwała nr 182/56 Rady Ministrów".
2.
Zamówienia i umowy powinny zawierać stwierdzenie inwestora o przyznaniu przez bank kredytu na sfinansowanie danej inwestycji.
§  9.
Faktury i inne dokumenty rozliczeniowe za wykonane roboty, usługi i dostawy dóbr inwestycyjnych, związane z drobnymi inwestycjami w zakresie mechanizacji i racjonalizacji, są pokrywane przez bank bezpośrednio z rachunku kredytu.
§  10.
1.
Kredyt na finansowanie drobnych inwestycji w zakresie mechanizacji i racjonalizacji może być wykorzystywany na sfinansowanie nakładów poniesionych w okresie przewidzianym na wykonanie tych inwestycji.
2.
W razie przedłużenia przez jednostkę nadrzędną okresu wykonywania inwestycji, przedsiębiorstwo obowiązane jest przedłożyć w oddziale banku odpis odpowiedniej decyzji. Odpis tej decyzji sianowi dla banku podstawę do odpowiedniego przedłużenia terminu wykorzystywania przyznanego kredytu.
§  11.
Terminy spłaty kredytu ustala bank w porozumieniu z przedsiębiorstwem w oparciu o dane zawarte w protokole, o którym mowa w § 2 ust. 1, oraz na podstawie propozycji zawartych we wniosku kredytowym przedsiębiorstwa. Ostateczny termin spłaty kredytu nie powinien przekraczać okresu niezbędnego dla osiągnięcia wyników finansowych w wysokości odpowiadającej sumie udzielonego kredytu. Termin ten nie może być dłuższy niż 2 lata, w odniesieniu zaś do przedsiębiorstw, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 uchwały - 3 lata licząc od daty uruchomienia kredytu. Kredyt jest spłacany w ratach miesięcznych z rachunku rozliczeniowego kredytobiorcy.
§  12.
1.
Kredyt na finansowanie drobnych inwestycji w zakresie mechanizacji i racjonalizacji jest spłacany przedterminowo w następujących przypadkach:
1)
gdy wykonanie rozpoczętych inwestycji zostanie zaniechane,
2)
gdy wykonanie rozpoczętej inwestycji zostanie przerwane na czas nieokreślony,
3)
gdy wykonana inwestycja nie nadaje się do oddania do eksploatacji.
2.
O przypadkach, o których mowa w ust. 1, przedsiębiorstwo jest obowiązane zawiadomić bank w terminie 7 dni od powzięcia odpowiednich decyzji.
§  13.
1.
Na spłatę kredytu bankowego udzielonego na finansowanie drobnych inwestycji w zakresie mechanizacji i racjonalizacji przeznacza się:
1)
w odniesieniu do przedsiębiorstw planowo-rentownych:
a)
w roku kalendarzowym, w którym inwestycja została oddana do eksploatacji - ponadplanowy zysk przedsiębiorstwa w części pozostałej po dokonaniu odpisów na fundusz zakładowy i fundusz popierania produkcji ubocznej (w państwowych przedsiębiorstwach przemysłu terenowego także na fundusz rozwoju przemysłu terenowego) oraz po zabezpieczeniu minimalnej 10% wpłaty z zysku do budżetu,
b)
w latach następnych - odpowiednią wyodrębnioną część planowego zysku przedsiębiorstwa w kwocie równej sumie rat kredytu przypadających do spłaty w danym roku (po zabezpieczeniu minimalnej 10% wpłaty z zysku do budżetu oraz odpisów na inne cele, przewidziane obowiązującymi przepisami), jeśli zysk osiągnięty w danym okresie jest mniejszy od zysku planowego, wówczas część zysku przeznaczoną na spłatę kredytu bankowego ustala się w rozliczeniach wynikowych w takim stosunku do zysku osiągniętego, w jakim pozostaje kwota planowana na ten cel do zysku planowego;
2)
w odniesieniu do przedsiębiorstw planowo-deficytowych:
a)
w roku kalendarzowym, w którym inwestycja została oddana do eksploatacji - planową dotację na sfinansowanie strat, w części stanowiącej różnicę miedzy stratą planową a stratą faktycznie poniesioną, jeżeli ta ostatnia jest niższa (po uwzględnieniu odpisów na fundusz zakładowy); w związku z tym, jeżeli strata faktycznie poniesiona jest niższa od straty planowej, różnica nie podlega zwrotowi do budżetu w części odpowiadającej kwocie przypadających w danym okresie do spłaty rat kredytu,
b)
w latach następnych - planowe dotacje na sfinansowanie strat w części przewidzianej na ten cel w bilansie dochodów i wydatków przedsiębiorstwa; w związku z tym kwota planowych dotacji na sfinansowanie strat powinna być równa sumie planowych strat (z uwzględnieniem sfinansowania funduszu zakładowego) powiększonej o kwotę rat kredytu, przypadających do spłaty w danym roku.
2.
W razie nieosiągnięcia przez przedsiębiorstwo zysku w wysokości wystarczającej na spłatę kredytu bądź w razie niezmniejszenia straty o odpowiednią kwotę w stosunku do straty planowej, różnica pomniejsza własne środki obrotowe przedsiębiorstwa. Powstały stąd niedobór podlega pokryciu w trybie przewidzianym, dla pokrywania niedoborów środków obrotowych z tytułu pogorszenia wyników.
3.
W przypadkach, o których mowa w ust. 2, przedsiębiorstwo traci w przyszłości - w myśl § 8 ust. 3 uchwały - przywileje samodzielnego ubiegania się o kredyt bankowy i uzyskania tego kredytu na podstawie planu rzeczowo-finansowego zatwierdzonego przez dyrektora przedsiębiorstwa. Udzielenie kredytu może wówczas nastąpić wyłącznie na podstawie planu rzeczowo-finansowego zatwierdzonego przez jednostkę nadrzędną, przy równoczesnym zaaprobowaniu przez tę jednostkę wniosku kredytowego przedsiębiorstwa. Ograniczenia te obowiązują do czasu wygospodarowania przez przedsiębiorstwo wyników finansowych w wysokości wystarczającej na spłatę odpowiedniej części kredytu.
4.
Kwotę odpisów przeznaczoną na spłatę kredytu bankowego należy w rozliczeniach wynikowych wykazywać jako odpisy z zysku przeznaczone na inne cele, z tym że w rozliczeniach tych należy podawać również planowaną wartość wykonanej inwestycji.
5.
Kredyt bankowy, o którym mowa w § 4, przedsiębiorstwa ewidencjonują na specjalnie wyodrębnionym subkoncie pn. "Kredyt na finansowanie mechanizacji i racjonalizacji" prowadzonym w ramach konta 054 "Inne kredyty".
6.
Odpisy z zysku na spłatę kredytu są księgowano na stronie Winien konta 037 "Przelewy części zysku na inwestycje" i stronie Ma konto 024 "Fundusze na inwestycje i remonty kapitalne" (subkonto "Fundusze na inwestycje pozalimitowe").
7.
Odpisy z zysku, o których mowa w ust. 6, księgowane są na podstawie i pod datą dowodów bankowych, stwierdzających spłatę kredytów. Odpisy te księguje się w wysokości dokonanych spłat kredytu bez względu na to, czy znajdują one pokrycie w środkach, o których mowa w ust. 1, czy też umniejszają one własne środki obrotowe przedsiębiorstwa (ust. 2). Łączne odpisy z zysku na drobne inwestycje w zakresie mechanizacji i racjonalizacji nie mogą przekroczyć rzeczywiście poniesionych nakładów na te inwestycje.
8.
W bilansach kredyt na finansowanie mechanizacji i racjonalizacji wykazuje się w dziale "inwestycje" w pozycji "Kredyty na inwestycje".
9.
Podane w ust. 5 i 6 nazwy i symbole kont, zaczerpnięte z ramowego planu kont dla państwowych przedsiębiorstw przemysłu wielkiego i średniego, mają odpowiednie zastosowanie w przedsiębiorstwach prowadzących księgowość w oparciu o inne ramowe plany kont.
§  14.
1.
Do inwestycji realizowanych w trybie niniejszego zarządzenia mają zastosowanie przepisy o księgowości, sprawozdawczości rzeczowej i finansowej z działalności inwestycyjnej dotyczące inwestycji pozalimitowych.
2.
Przedsiębiorstwa realizujące inwestycje w trybie niniejszego zarządzenia sporządzają raz na rok w terminie do dnia 20 lutego dla swych jednostek nadrzędnych oraz właściwych oddziałów banku krótką analizę opisową, zawierającą:
1)
ilość zrealizowanych w tym trybie inwestycji z podziałem na inwestycje dotyczące:
a)
mechanizacji i doskonalenia technologii produkcji,
b)
uruchomienia produkcji ubocznej,
c)
rozszerzenia produkcji artykułów powszechnego użytku,
d)
uruchomienia nieczynnych zakładów,
e)
inne,
2)
osiągnięte efekty gospodarcze w wyniku przekazania do eksploatacji zrealizowanych inwestycji według grup podanych w pkt 1.
§  15.
Z dniem wejścia w życie zarządzenia tracą moc przepisy zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów z dnia 20 września 1955 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu realizowania i finansowania niektórych drobnych inwestycji w zakresie mechanizacji i doskonalenia produkcji, realizowania projektów racjonalizatorskich oraz uruchomienia produkcji ubocznej artykułów powszechnego użytku (Monitor Polski Nr 87, poz. 1063).
§  16.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

PLAN RZECZOWO-FINANSOWY

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024