Tryb dokonywania zmian w planie inwestycyjnym i w planach sfinansowania inwestycji.

INSTRUKCJA
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO I MINISTRA FINANSÓW
z dnia 14 kwietnia 1955 r.
w sprawie trybu dokonywania zmian w planie inwestycyjnym i w planach sfinansowania inwestycji.

Na podstawie § 26 uchwały nr 237 Rady Ministrów z dnia 19 marca 1955 r. w sprawie zasad dokonywania zmian w planie inwestycyjnym i w planie budownictwa (Monitor Polski Nr 29, poz. 278 i Nr 36, poz. 350), zwanej dalej "uchwałą nr 237", oraz w związku z § 80 ust. 1 pkt 1 i 2, § 95 ust. 5 uchwały nr 325 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu Państwa (Monitor Polski z 1953 r. Nr A-53, poz. 592 i Nr A-113, poz. 1477 oraz z 1954 r. Nr A-32, poz. 464, Nr A-51, poz. 688 i Nr A-55, poz. 753) ustala się, co następuje:

I.

Tryb przeprowadzania zmian w planie inwestycyjnym.

§  1.
1.
Zmiany w planie inwestycyjnym mogą być przeprowadzane:
1)
przez odprowadzenie limitów z tytułów zmniejszanych na specjalnie w tym celu utworzoną rezerwę limitów inwestycyjnych (zwaną dalej rezerwą operatywną) i późniejsze przydzielanie limitów z tej rezerwy na zwiększane lub nowotworzone tytuły,
2)
w drodze bezpośredniego przenoszenia limitów z tytułów, których limit ulega zmniejszeniu, na tytuły zwiększane lub nowotworzone,
3)
przez przydzielenie dodatkowych środków z rezerwy budżetu centralnego uchwałami Prezydium Rządu.
2.
W przypadku gdy bezpośrednie przenoszenie limitów z tytułów zmniejszanych na tytuły zwiększane (ust. 1 pkt 2) dotyczy po stronie zmniejszeń lub zwiększeń więcej niż jednego tytułu inwestycyjnego, należy załączyć do decyzji o przeprowadzeniu zmiany stosowne zestawienie zbiorcze według wzoru ustalonego przez banki finansujące inwestycje. W tych przypadkach decyzje o zmniejszeniu i zwiększeniu limitu ogólnego, jak i limitu robót budowlano-montażowych - z uwzględnieniem odprowadzenia na rezerwę operatywną - muszą się bilansować.
§  2.
1.
Rezerwy operatywne, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, mogą być tworzone wyłącznie przez inwestorów centralnych - w planowaniu centralnym oraz przez prezydia wojewódzkich rad narodowych dla poszczególnych inwestorów naczelnych - w planowaniu terenowym.
2.
Z rezerw operatywnych, tworzonych na szczeblu inwestora centralnego ze zmniejszeń tytułów planu centralnego, można tworzyć nowe tytuły i dokonywać zwiększeń limitów tytułów inwestycyjnych inwestorów podległych jednemu inwestorowi centralnemu zarówno w planie centralnym, jak i terenowym.
3.
Z rezerw operatywnych planu terenowego można tworzyć nowe tytuły i dokonywać zmian pomiędzy limitami tytułów tego planu.
§  3.
1.
Rezerwy, o których mowa w § 1, powinny być ewidencjonowane z wyodrębnieniem limitu na roboty budowlano-montażowe.
2.
W zakresie tytułów planu terenowego ewidencję rezerwy prowadzą inwestorzy naczelni według poszczególnych części planu.
§  4.
Wnioski o dokonanie zmian w limitach tytułów składają zainteresowani inwestorzy zgodnie z §§ 3-6, 8-9 i 16 uchwały nr 237 organowi uprawnionemu do dokonywania zmian na formularzach według wzorów nr nr 1, 2 i 3, stanowiących załączniki do instrukcji. Organy te wydają decyzję w zakresie przeprowadzenia odpowiednich zmian w planie inwestycyjnym na tychże wnioskach.
§  5.
1.
Inwestorzy powinni określać we wnioskach o dokonanie zmian:
1)
w przypadku zmniejszenia limitu inwestycyjnego - kwotę zwalnianych środków finansowych w poszczególnych kwartałach z podziałem na rodzaje środków.
2)
w przypadku zwiększenia limitu inwestycyjnego - kwotę środków dodatkowych niezbędnych dla sfinansowania dodatkowych nakładów inwestycyjnych w poszczególnych kwartałach.
2.
Składając wniosek o zwiększenie limitu inwestycyjnego inwestor powinien zbadać możliwość wygospodarowania dodatkowych środków własnych, nie objętych zatwierdzonym planem sfinansowania inwestycji, a które w myśl obowiązujących przepisów mogą być przeznaczone na sfinansowanie inwestycji. Wartość tych środków i źródła ich pochodzenia inwestor powinien podać we wniosku o zmianę planu sfinansowania inwestycji.
§  6.
1.
Decyzje dotyczące zmniejszenia lub skreślenia limitu tytułu inwestycyjnego w planie centralnym (wzór nr 1) przesyła się do:
1)
oddziału banku finansującego inwestycje - w 3 egzemplarzach,
2)
inwestora bezpośredniego - w 1 egzemplarzu,
3)
inwestora naczelnego w przypadku, gdy decyzja podjęta została przez inwestora centralnego - w 1 egzemplarzu,
4)
lub do inwestora centralnego w przypadku, gdy decyzja została podjęta przez inwestora naczelnego - w 1 egzemplarzu.
2.
Decyzje dotyczące zwiększenia lub włączenia limitu tytułu inwestycyjnego (wzór nr 2) w planie centralnym zostają przesłane do:
1)
centrali banku finansującego inwestycje - w 3 egzemplarzach,
2)
pozostałych odbiorców zgodnie z ust. 1 pkt 2-4.
3.
Decyzje dotycząca zmniejszenia lub skreślenia (wzór nr 1) limitu tytułu inwestycyjnego w zakresie planu terenowego przesyła się do:
1)
oddziału banku finansującego inwestycje - w 3 egzemplarzach,
2)
inwestora bezpośredniego - w 1 egzemplarzu,
3)
wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego - w 1 egzemplarzu,
4)
wydziału branżowego prezydium wojewódzkiej rady narodowej, o ile decyzja została podjęta przez inwestora centralnego - w 1 egzemplarzu,
5)
wydziału finansowego prezydium wojewódzkiej rady narodowej - w 1 egzemplarzu,
6)
inwestora centralnego w przypadku, gdy decyzja nie została przez niego podjęta - w 1 egzemplarzu.
4.
Decyzje dotyczące zwiększenia lub włączenia (wzór nr 2) limitu tytułu inwestycyjnego w zakresie planu terenowego przesyła się do:
1)
wojewódzkiego oddziału banku finansującego inwestycje - w 3 egzemplarzach,
2)
pozostałych odbiorców zgodnie z ust. 3 pkt 2-6.
5.
W przypadku dokonywania równoczesnego zwiększania i zmniejszania limitów między tytułami decyzje o zmianach z wyjątkiem decyzji, o których mowa w ust. 6, przesyła się w każdym przypadku do centrali banku.
6.
Jeżeli decyzje dotyczą zmian w planach terenowych dokonywanych na terenie jednego województwa, egzemplarze decyzji o zmianach przesyłane są bezpośrednio do właściwego oddziału wojewódzkiego banku finansującego inwestycje.
7.
Bank przesyła potwierdzenie przeprowadzenia zmiany w 1 egzemplarzu do organu, który zadysponował przeprowadzenie zmian.
§  7.
1.
Przy dokonywaniu zmian w planie inwestycyjnym, polegających na zwiększeniu limitów przez zmniejszenie limitów innych tytułów, obowiązuje zasada, że dokonanie zwiększenia limitów poszczególnych tytułów może nastąpić dopiero po zmniejszeniu limitów innych tytułów inwestycyjnych.
2.
Bank nie wykonuje i zwraca dysponentowi decyzję o zwiększeniu limitów w przypadku, jeżeli bilansujące dyspozycje zmniejszenia limitów nie zostały wykonane w całości lub w części.
3.
W przypadku gdy dysponent zmiany otrzyma zawiadomienie z banku o całkowitym lub częściowym niewykonaniu zmiany limitów, zobowiązany jest niezwłocznie przesłać odpowiednie sprostowanie do wszystkich adresatów, którym przesłano decyzje dotyczące zmiany nie wykonanej przez bank.
4.
W przypadku gdy zmniejszany (skreślany) limit nie jest przeznaczony na równoczesne zwiększenie limitu innego tytułu, powinien on być wciągnięty do ewidencji rezerwy dopiero po otrzymaniu zawiadomienia z oddziału banku o przeprowadzeniu zmniejszenia.
5.
Przydzielone z rezerwy limity na poszczególne tytuły powinny być wciągnięte do ewidencji jako zmniejszenie rezerwy niezwłocznie po podjęciu decyzji o zwiększeniu limitu.
§  8.
W oparciu o decyzje dokonania zmian w planie inwestycyjnym:
1)
inwestorzy centralni - w zakresie planu centralnego,
2)
prezydia wojewódzkich rad narodowych - w zakresie planu terenowego

uaktualnią lub uzupełnią odpowiednio spisy tytułów inwestycyjnych oraz plany oddawania inwestycji do użytku.

§  9.
1.
Decyzję o dokonaniu zmian w ramach limitu tytułu inwestycyjnego pomiędzy jego składnikami (wzór nr 3) przesyła się do:
1)
właściwego oddziału banku finansującego inwestycje - w 1 egzemplarzu,
2)
inwestora bezpośredniego, o ile decyzję podjął inwestor naczelny - w 1 egzemplarzu,
3)
inwestora naczelnego o ile decyzję podjął inwestor bezpośredni - w 1 egzemplarzu.
2.
Formularz według wzoru nr 3 inwestor bezpośredni wypełnia także przy przeprowadzeniu przesunięć w ramach składnika pomiędzy rodzajami nakładów.
§  10.
Zgodnie z przepisami §§ 10 i 19 uchwały nr 237 dokonanie zmian powodujących zwiększenie limitu robót budowlano-montażowych wymaga uzgodnienia z przedsiębiorstwem wykonawstwa inwestycyjnego. W związku z powyższym inwestorzy mają obowiązek w przypadku, gdy zmiana w planie inwestycyjnym powoduje zwiększenie wartości lub zmianę zakresu robot budowlano-montażowych wykonywanych systemem zleceniowym - uzyskać na wniosku o dokonanie zmiany oświadczenie właściwego przedsiębiorstwa wykonawstwa inwestycyjnego o przyjęciu nowego zlecenia lub wyrażenie zgody na rozszerzenie bądź zmianę dotychczasowego zlecenia na roboty budowlano-montażowe.
§  11.
Na podstawie decyzji o dokonaniu zmian w tytułach planu inwestycyjnego inwestorzy są obowiązani zmienić odpowiednio we właściwym trybie zamówienia i zlecenia na dostawy, roboty i usługi, jak również wprowadzić do zawartej urnowy odpowiednie zmiany w porozumieniu z wykonawcą.
§  12.
Zmiany pomiędzy tytułami limitu dotyczącego robót budowlano-montażowych nie mogą być dokonywane kosztem zbiorczego składnika na zaplecze techniczne.
§  13.
1.
Decyzje o dokonaniu zmian porządkowych (§ 22 uchwały nr 237) powodujące zmiany spisów tytułów, przesyłane są do właściwego oddziału banku finansującego inwestycje w 3 egzemplarzach.
2.
W przypadku wystąpienia do Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego o dokonanie zmiany formalnej polegającej na przeniesieniu limitów pomiędzy resortami lub pomiędzy planem centralnym a planem terenowym należy jednocześnie dołączyć wniosek o dokonanie odpowiednich zmian w budżecie.
§  14.
Ministerstwa zawiadamiają centralę banku finansującego inwestycje o przekazaniu przez ministra inwestorom naczelnym wszystkich lub niektórych swoich uprawnień w zakresie dokonywania zmian w planie inwestycyjnym (§ 15 uchwały nr 237).
§  15.
1.
Inwestorzy centralni w zakresie planu centralnego, a prezydia wojewódzkich rad narodowych w zakresie planu terenowego mają obowiązek prowadzić bieżącą ewidencję limitów inwestycyjnych.
2.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych przesyłają do resortów wykazy limitów inwestycyjnych według stanu na koniec każdego kwartału.
3.
Ministerstwa nadsyłają do Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Departament Inwestycji) raz na kwartał zbiorcze stany limitów planu centralnego i planów terenowych według inwestorów naczelnych.

II.

Tryb dysponowania wojewódzką rezerwą inwestycyjną przewidzianą w planie inwestycyjnym na okres jego realizacji.

§  16.
Przy dysponowaniu rezerwą wojewódzką przewidzianą na okres realizacji planu inwestycyjnego należy mieć na uwadze przede wszystkim zabezpieczenie rzeczowego wykonania inwestycji już objętych planem.
§  17.
1.
Dysponentem rezerwy inwestycyjnej planu terenowego są prezydia wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi).
2.
Wniosek o utworzenie nowego tytułu lub zwiększenie limitów tytułów inwestycyjnych z rezerwy wojewódzkiej przedkładany jest prezydium wojewódzkiej rady narodowej przez wojewódzką komisję planowania gospodarczego (WKPG) na podstawie zgłoszenia inwestora naczelnego.
3.
WKPG powinna rozpatrzyć i zaopiniować zgłoszenie inwestora naczelnego w ciągu 7 dni od daty otrzymania wniosku.
§  18.
1.
Decyzje o przydzieleniu limitów z rezerwy wojewódzkiej ustalonej na okres realizacji planu dla tytułów inwestycyjnych zarówno I, jak i II grupy planu terenowego wydaje prezydium wojewódzkiej rady narodowej na formularzu według wzoru nr 2 i przesyła je zgodnie z § 6 ust. 3 i 4.
2.
Utworzenie nowego tytułu inwestycyjnego I grupy wymaga decyzji Prezydium Rządu, a utworzenie tytułu II grupy - decyzji właściwego ministra.
§  19.
WKPG zobowiązane są prowadzić ewidencję limitu rezerwy wojewódzkiej i jego zmian.

III.

Przepisy ogólne w zakresie przeprowadzania zmian w planach sfinansowania inwestycji.

§  20.
1.
Zmiany dokonane w limitach inwestycyjnych powodują konieczność dokonania zmian w planach sfinansowania inwestycji, zatwierdzonych zgodnie z zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 lutego 1955 r. w sprawie zasad i trybu szczegółowego planowania pokrycia finansowego inwestycji scentralizowanych oraz zatwierdzania planów sfinansowania inwestycji na rok 1955 (Monitor Polski Nr 23, poz. 234), zwanym dalej "zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 lutego 1955 r."
2.
Zmiany w planach sfinansowania inwestycji można przeprowadzać również w przypadkach, gdy inne pozycje planów sfinansowania inwestycji kształtują się odmiennie niż założono w tychże planach i gdy na skutek tego zachodzi potrzeba zmniejszenia lub zwiększenia rocznych limitów finansowania lub rocznej sumy kredytu budżetowego.
3.
Przez roczny limit finansowania należy rozumieć ogólną sumę środków finansowych przeznaczonych na sfinansowanie inwestycji według ustaleń planów sfinansowania inwestycji.
4.
Plany, o których mowa w ust. 1, nazywane są w dalszych przepisach instrukcji "planami sfinansowania".
§  21.
1.
Zwiększenie rocznego limitu finansowania powinno być dokonane w pierwszej kolejności ze środków własnych, a zmniejszenie limitu sfinansowania w pierwszej kolejności powinno dotyczyć limitów finansowanych z kredytów budżetowych.
2.
Przenoszenie środków pochodzących z amortyzacji środków trwałych z części przeznaczonej na inwestycje może być dokonywane wyłącznie między jednostkowymi planami sfinansowania objętymi jednym zbiorczym planem sfinansowania.
3.
W przypadku gdy zmniejszany limit inwestycyjny finansowany jest z amortyzacji, organ zatwierdzający jednostkowe plany sfinansowania przeznaczy zwalnianą kwotę amortyzacji na sfinansowanie innych tytułów inwestycyjnych tegoż samego inwestora lub tytułów inwestycyjnych innych inwestorów objętych jednym zbiorczym planem sfinansowania, zmniejszając odpowiednio przydzielone dla tych tytułów pokrycie z kredytu budżetowego. Przeniesienie kwot amortyzacji zwalnianej u jednego inwestora bezpośredniego na rzecz innego inwestora bezpośredniego następuje przez rachunek amortyzacji scentralizowanej.
4.
Różne środki własne wygospodarowane przez inwestora bezpośredniego mogą być przenoszone wyłącznie między jednostkowymi planami sfinansowania zatwierdzonymi dla tegoż inwestora.
5.
Środki własne pochodzące z ofiar społeczeństwa, jak też dotacje przydzielone przez organizacje społeczne na sfinansowanie konkretnych nakładów oraz środki pochodzące z amortyzacji stada podstawowego nie mogą być przenoszone na sfinansowanie innych celów.
§  22.
1.
Decyzję o zmianach jednostkowych planów sfinansowania podejmuje organ, który plany te zatwierdził. Organ ten może dokonywać we własnym zakresie wszelkich zmian w jednostkowych planach sfinansowania pod warunkiem, że wydane przez niego decyzje nie naruszają:
1)
rocznego limitu finansowania ustalonego w jego rocznym zbiorczym planie sfinansowania,
2)
rocznej kwoty kredytu budżetowego, ustalonej w zatwierdzonym zbiorczym planie sfinansowania.
2.
Decyzje, o których mowa w ust. 1, wynikające ze zmian limitów inwestycyjnych wydaje właściwy organ równocześnie z podejmowaniem decyzji o zmianie limitu inwestycyjnego. Jeżeli decyzja o zmianie limitu inwestycyjnego należy do kompetencji innego organu, zmianę jednostkowego planu sfinansowania inwestycji przeprowadza organ wymieniony w ust. 1 nie później niż w ciągu 7 dni od daty otrzymania decyzji o zmianie limitu inwestycyjnego.
§  23.
1.
Zmiany jednostkowych planów sfinansowania naruszające roczny limit finansowania ustalony w zatwierdzonym zbiorczym planie sfinansowania lub roczną kwotę kredytu budżetowego ustalaną w zatwierdzonym zbiorczym planie sfinansowania mogą być dokonywane po otrzymaniu przez organ zatwierdzający jednostkowe plany sfinansowania decyzji o zmianie zbiorczego planu sfinansowania.
2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, decyzja o zmianie jednostkowego planu sfinansowania powinna być podjęta w ciągu 7 dni od daty otrzymania decyzji o zmianie zbiorczego planu sfinansowania.
§  24.
Decyzje o zmianie planów sfinansowania spowodowane zmianą limitów inwestycyjnych podejmowane są na podstawie danych zawartych w zatwierdzonym wniosku o zmianę limitu inwestycyjnego. Dane te podlegają analizie przez organ dokonujący zmian w planach sfinansowania w zakresie:
1)
prawidłowego ustalenia sumy środków, a w szczególności środków budżetowych, zwalnianych w związku ze zmniejszeniem limitu inwestycyjnego lub zapotrzebowanych dodatkowo w związku ze zwiększeniem limitu inwestycyjnego,
2)
prawidłowego rozdzielenia zwalnianych czy przydzielanych dodatkowo środków na poszczególne kwartały.
§  25.
1.
Decyzje o zmianach planów sfinansowania inwestycji powinny być sporządzone na formularzu według wzoru FI-2 stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 25 lutego 1955 r. Decyzje o zmianach zbiorczych planów sfinansowania mogą ograniczać się do wypełnienia na wyżej wymienionym formularzu rubryk dotyczących zmian i stanów zarówno kredytów budżetowych, jak i poszczególnych pozycji w kolumnach rocznych.
2.
Decyzje o zmniejszeniu rocznego limitu finansowania nie dające się w całości wykonać wobec wykorzystania limitu przez inwestora bank zwraca z odpowiednią adnotacją organowi podejmującemu decyzję.
§  26.
1.
Zwolnione w planach sfinansowania kredyty budżetowe w związku ze zmniejszeniem limitów inwestycyjnych, a nie przenoszone bezpośrednio na zwiększenie limitów finansowania w innych planach sfinansowania, zwane będą "rezerwami operatywnymi kredytów budżetowych".
2.
Rezerwy operatywne kredytów budżetowych mogą być tworzone:
1)
przez ministrów w obrębie jednej części budżetu centralnego,
2)
przez prezydia wojewódzkich rad narodowych w ramach poszczególnych części zbiorczego budżetu województwa.
3.
Rezerwy operatywne kredytów budżetowych mogą być zwiększone o kwoty kredytów budżetowych zwolnione w planach sfinansowania wobec wprowadzenia do tych planów dodatkowych środków własnych inwestorów.
4.
Nie wolno zwiększać rezerw operatywnych kredytów budżetowych w drodze zmniejszenia limitów finansowania przez zwiększenie w planach sfinansowania pozycji zobowiązań przechodzących na rok następny.
5.
Organ dysponujący rezerwą operatywną kredytów budżetowych może przydzielać z tej rezerwy środki budżetowe na zwiększenie limitów finansowania w planach sfinansowania, w szczególności w przypadku:
1)
zwiększenia limitu inwestycyjnego lub utworzenia nowego tytułu inwestycyjnego,
2)
konieczności pokrycia zobowiązań budowy z lat poprzednich przez jednostki, którym na rok bieżący nie przydzielono limitów finansowania.
6.
Rezerwy operatywne kredytów budżetowych będą ewidencjonowane w dziale 14 rozdział 2 właściwych części budżetowych. Dla rezerwy operatywnej sporządza się plan sfinansowania inwestycji (na formularzu według wzoru FI-2), przy czym w planie tym podlegają wypełnieniu wyłącznie roczne rubryki dotyczące limitu inwestycyjnego i kredytów budżetowych. Plany sfinansowania dla rezerw operatywnych kredytów budżetowych oraz zmiany tych planów są zatwierdzane przez organy uprawnione do zatwierdzania zbiorczych planów sfinansowania.
§  27.
1.
Niezależnie od zmniejszenia lub zwiększenia planów sfinansowania inwestycji w drodze przeniesień kredytów budżetowych do rezerwy operatywnej kredytów budżetowych lub w ciężar tej rezerwy właściwi dysponenci kredytów i prezydia rad narodowych mogą w zakresie swych kompetencji dokonywać zmian limitów finansowania w drodze bezpośrednich przesunięć środków finansowych z jednego planu sfinansowania na inny.
2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, zmniejszenia limitów finansowania powinny się bilansować ze zwiększeniami, przy czym decyzje o zwiększeniu i zmniejszeniu limitów finansowania powinny być bankom finansującym inwestycje przedłożone równocześnie.
3.
Banki finansujące inwestycje wykonują dyspozycję o zwiększeniu limitu finansowania po otrzymaniu wiadomości o uprzednim wykonaniu decyzji o zmniejszeniu limitu finansowania w innym jednostkowym lub zbiorczym planie sfinansowania.
§  28.
1.
Zmiany w budżecie Państwa spowodowane zmianami w limitach inwestycyjnych, a polegające na:
1)
przydzieleniu na podstawie uchwał Prezydium Rządu kredytów dodatkowych z rezerwy lub nadwyżki budżetu centralnego,
2)
zmniejszeniu ogólnej sumy kredytu budżetowego w poszczególnych częściach budżetu centralnego lub zmniejszeniu kredytów budżetowych na wydatki inwestycyjne objęte zbiorczym budżetem województwa,
3)
przeniesieniu kredytów budżetowych między poszczególnymi częściami budżetu centralnego,
4)
przeniesieniu kredytów między budżetem centralnym a budżetami terenowymi,
5)
przeniesieniu kredytów między poszczególnymi zbiorczymi budżetami województw

- będą dokonywane przez Ministra Finansów na wniosek zainteresowanych ministrów lub prezydiów wojewódzkich rad narodowych. Występując o zmianę w budżecie należy Ministerstwu Finansów przedłożyć decyzję o zmianie limitów inwestycyjnych.

2.
Jeżeli zmniejszenie limitów inwestycyjnych zostało dokonane uchwałą Prezydium Rządu, a zainteresowany minister lub prezydium wojewódzkiej rady narodowej nie złoży wniosku o dokonanie zmian w kredytach budżetowych w ciągu jednego miesiąca od daty uchwały Prezydium Rządu, Minister Finansów dokona z urzędu zmniejszenia kredytów budżetowych o kwotę równą zmniejszeniu limitów inwestycyjnych.

IV.

Zmiany w planach sfinansowania inwestycji powiązanych z budżetem centralnym.

§  29.
Ministrowie są uprawnieni do zwiększania limitów finansowania ze środków własnych, które w myśl obowiązujących przepisów mogą być przeznaczone na sfinansowanie inwestycji, a wygospodarowanych przez inwestorów bezpośrednich ponad kwoty środków własnych przewidzianych w zatwierdzonych planach sfinansowania.
§  30.
1.
Ministrowie mogą dokonywać przeniesień kredytów budżetowych na inwestycje między poszczególnymi rozdziałami i działami w obrębie jednej części budżetu centralnego. Mogą oni również przenosić kredyty z jednostek na rozrachunku gospodarczym na jednostki budżetowe i odwrotnie (między § 17 i § 31 klasyfikacji budżetowej).
2.
Uprawnienia ministrów wymienione w ust. 1 dotyczą również przenoszenia kredytów budżetowych objętych działem 14 - środki rezerwowe, z tym jednak że:
1)
przeniesienie kredytów przydzielonych dla tytułów zawinkulowanych w rezerwie resortowej do planów sfinansowania właściwych dysponentów kredytów może nastąpić po uzyskaniu decyzji o włączeniu limitu inwestycyjnego do spisu tytułów, zgodnie z przepisami § 12 uchwały nr 237,
2)
przeniesienie kredytów przydzielonych jako pokrycie finansowe dla pozostałości rezerwy poślizgowej może nastąpić tylko w przypadku podjęcia lub uzyskania decyzji o przydzieleniu z tej rezerwy limitów inwestycyjnych dla właściwych inwestorów bezpośrednich w trybie uchwały Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 1954 r. o planie inwestycyjnym.
3.
Właściwi ministrowie przy tworzeniu (zwiększaniu) limitów inwestycyjnych planów terenowych z resortowych rezerw na tytuły zawinkulowane lub pozostałości resortowych rezerw na poślizg rzeczowy występują do Ministra Finansów - na podstawie decyzji o przeniesieniu limitów inwestycyjnych do planu terenowego - o przeniesienie odpowiedniej kwoty.
4.
Poza przypadkami, o których mowa w ust. 3, decyzja właściwego ministra o dokonaniu zmian pomiędzy zbiorczymi planami sfinansowania objętymi różnymi podziałkami klasyfikacji budżetowej w obrębie jednej części budżetu centralnego jest jednocześnie decyzją o zmianie w budżecie centralnym.
§  31.
Dysponenci kredytów budżetowych II stopnia są uprawnieni do dokonywania zmian w wysokości kredytów budżetowych na poszczególne kwartały. Zmiany te nie mogą naruszać rocznego limitu finansowania ustalonego dla dysponenta II stopnia w zbiorczym planie sfinansowania ani też rocznej sumy kredytu budżetowego.
§  32.
1.
Jeżeli zmiany zbiorczych planów sfinansowania spowodowane są zmianami w limitach inwestycyjnych, właściwy minister dokonuje zmian w zbiorczych planach sfinansowania inwestycji jednocześnie z podjęciem decyzji o zmianie limitów inwestycyjnych. Gdy decyzja o zmianie limitów inwestycyjnych należy do kompetencji innych organów, minister dokonuje zmiany zbiorczego planu sfinansowania niezwłocznie po otrzymaniu decyzji o zmianie limitów inwestycyjnych.
2.
Zmiany zbiorczych planów sfinansowania powodujące zwiększenie ogólnej sumy kredytów budżetowych przydzielonych dla poszczególnych części budżetu centralnego mogą być dokonywane przez ministrów po uzyskaniu decyzji Ministra Finansów o zmianie w budżecie.
§  33.
1.
Decyzje o zmianie zbiorczych planów sfinansowania są sporządzane w 5 egzemplarzach, z których jeden przeznaczony jest dla jednostki dokonującej zmiany planu sfinansowania, drugi dla jednostki, której plan zostaje zmieniony, pozostałe 3 egzemplarze - dla centrali banku specjalnego.
2.
Decyzje o zmianach w jednostkowych planach sfinansowania są sporządzane w 5 egzemplarzach, z których jeden przeznaczony jest dla jednostki podejmującej decyzję, drugi dla inwestora bezpośredniego, którego plan ulega zmianie, pozostałe 3 egzemplarze - dla banku specjalnego (centrali lub wojewódzkiego oddziału banku specjalnego) właściwego dla dysponenta kredytów.
§  34.
1.
W przypadku przejścia jednostki, dla której zatwierdzono plan sfinansowania, pod nadzór innego inwestora naczelnego lub też w przypadku innych zmian organizacyjnych przeniesieniu podlega również limit finansowania tejże jednostki. Inwestor naczelny, do którego jednostka dotychczas organizacyjnie należała, dokonuje całkowitego zaniknięcia przydzielonego jednostce limitu finansowania, natomiast inwestor naczelny, do którego jednostka przechodzi, ustala dla niej odpowiedni limit finansowania. Do czasu uruchomienia dla tej jednostki nowego limitu finansowania banki specjalne finansują jej inwestycje na podstawie dotychczasowego planu sfinansowania.
2.
O ile jednostka przechodząca pod nadzór innego inwestora naczelnego odprowadziła na rachunek amortyzacji scentralizowanej całość lub część swej amortyzacji przeznaczonej na inwestycje, inwestor naczelny, do którego jednostka ta organizacyjnie należała, dokonuje przelewu odprowadzonych kwot na rachunek amortyzacji scentralizowanej tego inwestora naczelnego, pod którego nadzór przechodzi dana jednostka.
3.
Jednostka przechodząca pod nadzór innego inwestora naczelnego, o ile korzystała z amortyzacji scentralizowanej, obowiązana jest do zwrotu otrzymanych przelewów amortyzacji scentralizowanej na rzecz jednostki, która przelewów dokonała. Inwestor naczelny, pod którego nadzór przechodzi jednostka, obowiązany jest zapewnić jej odpowiednie środki finansowe w planie sfinansowania.
4.
Jednostki wydające decyzje o zmianach w planach sfinansowania, o których mowa w ust. 1, 2 i 3, powinny na formularzu o dokonaniu zmiany lub w oddzielnym piśmie udzielić bankowi specjalnemu niezbędnych informacji co do zmian organizacyjnych i udzielić dodatkowych dyspozycji celem wykonania obowiązków wynikających z ust. 2 i 3.
5.
Instrukcje wewnętrzne banków specjalnych uregulują sprawę przeniesienia rachunków wypłat i rachunków środków w związku z dokonanymi zmianami organizacyjnymi.

V.

Zmiany w planach sfinansowania inwestycji powiązanych z budżetami terenowymi.

§  35.
1.
Prezydia rad narodowych mogą zwiększać limity finansowania ze środków własnych, które w myśl obowiązujących przepisów mogą być przeznaczone na sfinansowanie inwestycji, a wygospodarowanych przez inwestorów ponad kwoty środków własnych przewidzianych w planach sfinansowania.
2.
Organy, które zatwierdziły jednostkowe plany sfinansowania, mogą dokonywać zmiany w podziale kredytów budżetowych na poszczególne kwartały.
§  36.
1.
Jeżeli zmiany zbiorczych planów sfinansowania wymagają przeniesień kredytów budżetowych, prezydia rad narodowych dokonują zmiany zbiorczych planów sfinansowania bezpośrednio po podjęciu lub uzyskaniu decyzji o zmianie w budżecie jednostkowym.
2.
Uprawnienia rad narodowych i prezydiów rad narodowych do dokonywania przeniesień kredytów budżetowych w granicach ogólnej sumy wydatków budżetowych na inwestycje objętych jednostkowymi budżetami ustalają przepisy uchwały nr 325 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu Państwa (Monitor Polski z 1953 r. Nr A-53, poz. 592 i Nr A-113, poz. 1477 oraz z 1954 r. Nr A-32, poz. 464, Nr A-51, poz. 688 i Nr A-55, poz. 753), zwanej dalej "uchwałą nr 325".
§  37.
1.
Przy przeniesieniu limitów inwestycyjnych między jednostkowymi budżetami, objętymi zbiorczym budżetem województwa, prezydium wojewódzkiej rady narodowej zgodnie z § 95 uchwały nr 325 dokonuje zmian w kredytach budżetowych na wydatki inwestycyjne we właściwych budżetach.
2.
Uchwały, o których mowa w ust. 1, prezydium wojewódzkiej rady narodowej podejmuje na podstawie decyzji o zmianie limitów inwestycyjnych, a gdy decyzja o zmianie limitów inwestycyjnych należy do kompetencji prezydium wojewódzkiej rady narodowej - równocześnie z podjęciem uchwały o zmianie limitów inwestycyjnych.
3.
Na podstawie uchwał, o których mowa w ust. 2, prezydia właściwych rad narodowych dokonują zmian we właściwych budżetach jednostkowych i zbiorczych planach sfinansowania.
§  38.
1.
Gdy na skutek zwiększenia lub zmniejszenia terenowego planu inwestycyjnego danego województwa zachodzi potrzeba zmiany globalnej kwoty kredytów budżetowych na wydatki inwestycyjne w zbiorczym budżecie województwa, prezydium wojewódzkiej rady narodowej na podstawie decyzji o zmianie limitów inwestycyjnych występuje do Ministra Finansów z wnioskiem o dokonanie odpowiednich zmian w zbiorczym budżecie województwa. Do wniosku należy dołączyć oryginał lub odpis decyzji o zmianie limitów inwestycyjnych.
2.
Na podstawie decyzji Ministra Finansów o zmianie wysokości kredytów budżetowych na wydatki inwestycyjne (ust. 1) prezydium wojewódzkiej rady narodowej dokona odpowiednich zmian we właściwych budżetach.
§  39.
1.
Decyzje prezydium wojewódzkiej rady narodowej o zmianach w wysokości kredytów budżetowych na wydatki inwestycyjne we właściwych budżetach terenowych przesyłane są w odpisach do wojewódzkich oddziałów banków finansujących inwestycje.
2.
Wszelkie zwiększenia kredytów budżetowych na wydatki inwestycyjne dokonywane przez prezydia rad narodowych w drodze przeniesień z rezerw budżetu wojewódzkiego lub budżetu powiatowego (część 12, dział 14, rozdział 5 i 6 klasyfikacji budżetów terenowych) powinny być podawane do wiadomości oddziałów banków specjalnych, właściwych dla danego budżetu jednostkowego.
§  40.
1.
Decyzje o zmianach zbiorczych planów sfinansowania należy sporządzać w 4 egzemplarzach, z których jeden przeznaczony jest dla wydziału finansowego właściwego prezydium rady narodowej, drugi dla jednostki, której plan ulega zmianie, pozostałe zaś 2 egzemplarze - dla oddziału banku specjalnego właściwego dla danego wydziału prezydium rady narodowej.
2.
Decyzje o zmianie jednostkowych planów sfinansowania należy sporządzić w 5 egzemplarzach, z których jeden przeznaczony jest dla jednostki podejmującej decyzję, drugi dla inwestora bezpośredniego, pozostałe zaś 3 egzemplarze dla oddziału banku specjalnego właściwego dla jednostki dokonującej zmiany.
§  41.
Przy dokonywaniu zmian w budżetach terenowych niezależnie od przepisów uchwały nr 325 należy przestrzegać przepisów instrukcji Ministra Finansów z dnia 13 października 1953 r. w sprawie wytycznych w zakresie dokonywania zmian w budżetach terenowych (Monitor Polski Nr A-95, poz. 1326).

VI.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  42.
Zasady i tryb dokonywania zmian w planach sfinansowania jednostek organizacyjnych spółdzielczości oraz organizacji politycznych, społecznych i zawodowych realizujących inwestycje wyłącznie ze środków własnych ustala instrukcja Banku Inwestycyjnego, zatwierdzona przez Ministra Finansów.
§  43.
Zmiany w planach sfinansowania inwestycji, wynikające ze zmian w limitach inwestycyjnych dokonanych przed wejściem w życie instrukcji, powinny być przeprowadzone przez właściwe organy w terminie jednego miesiąca od daty wejścia w życie instrukcji.
§  44.
Traci moc instrukcja Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów z dnia 14 kwietnia 1954 r. w sprawie trybu dokonywania zmian w planie inwestycyjnym i w planie budownictwa oraz w planach sfinansowania inwestycji (Monitor Polski Nr A-44, poz. 635).
§  45.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

Wzór nr 1.

WNIOSEK O ZMNIEJSZENIE LIMITU INWESTYCYJNEGO*), SKREŚLENIE TYTUŁU INWESTYCYJNEGO*) PLANU INWESTYCYJNEGO NA ROK ..........

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór nr 2.

WNIOSEK O ZWIĘKSZENIE LIMITU INWESTYCYJNEGO*), O WŁĄCZENIE TYTUŁU INWESTYCYJNEGO*) DO PLANU INWESTYCYJNEGO NA ROK ..........

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór nr 3.

WNIOSEK O DOKONANIE ZMIAN W TYTULE INWESTYCYJNYM PLANU INWESTYCYJNEGO NA ROK 195 ...

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024