Zatwierdzenie statutu Głównej Komisji do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy.

ZARZĄDZENIE NR 3
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 14 stycznia 1954 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Głównej Komisji do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy.

Na podstawie § 12 ust. 2 uchwały nr 592 Prezydium Rządu z dnia 1 sierpnia 1953 r. w sprawie zapewnienia dostępu w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Monitor Polski Nr A-83, poz. 979) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zatwierdza się statut Głównej Komisji do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT GŁÓWNEJ KOMISJI PO SPRAW BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY

§ 1.
Główna Komisja do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, zwana w dalszych przepisach niniejszego statutu Komisją Główną, działa przy Centralnej Radzie Związków Zawodowych.
§  2.
1.
Zadaniem Komisji Głównej jest zbieranie i wymiana doświadczeń oraz opracowywanie ogólnych założeń i projektów przepisów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, a w szczególności:
1)
przedkładanie właściwym władzom i organizacjom społecznym wniosków, dotyczących stałego postępu w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy;
2)
opiniowanie państwowego planu finansowo-materiałowego, dotyczącego nakładów na bezpieczeństwo i higienę pracy;
3)
inicjowanie i opiniowanie wytycznych do prawnego normowania spraw bezpieczeństwa i higieny pracy;
4)
wydawanie opinii i zgłaszanie wniosków w sprawach, dotyczących stanu produkcji i zaopatrzenia w zakresie środków ochrony osobistej i innych urządzeń ochronnych;
5)
opiniowanie form i metod popularyzacji oraz działalności wydawniczej w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy;
6)
inicjowanie różnych form szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), a w szczególności szkolenia załóg pracowniczych, pracowników zakładów leczniczo-profilaktycznych przy zakładach pracy i wyspecjalizowanych służb bhp (państwowej i społecznej inspekcji pracy oraz inspektorów, inżynierów i techników bhp), jak również państwowej inspekcji sanitarnej;
7)
wydawanie opinii i zgłaszanie wniosków w sprawach, dotyczących zakresu i metod działania wyspecjalizowanych służb bhp (państwowej i społecznej inspekcji pracy oraz inspektorów, inżynierów i techników bhp), jak również zakładów leczniczo-profilaktycznych przy zakładach pracy i państwowej inspekcji sanitarnej w zakresie bhp, wraz z powołanymi do tych spraw innymi organami związków zawodowych;
8)
wydawanie opinii oraz zgłaszanie wniosków co do wytycznych dla organizacji ruchu racjonalizatorskiego i pracowniczego współzawodnictwa w zakresie ochrony pracy;
9)
wykonywanie innych zadań zleconych w zakresie ochrony pracy.
2.
Komisja Główna podejmuje uchwały bądź z własnej inicjatywy, bądź na skutek skierowania do Komisji Głównej spraw na zlecenie Prezesa Rady Ministrów lub na wniosek Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, Ministra Pracy i Opieki Społecznej, Ministra Zdrowia albo Przewodniczącego Centralnej Rady Związków Zawodowych.
§  3.
W skład Komisji Głównej wchodzą:
1)
Przewodniczący i dwaj jego zastępcy powoływani i odwoływani przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek Przewodniczącego Centralnej Rady Związków Zawodowych, uzgodniony z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, Ministrem Pracy i Opieki Społecznej oraz Ministrem Zdrowia;
2)
członkowie w liczbie 9 i ich zastępcy w tej samej liczbie, powoływani i odwoływani przez Przewodniczącego Centralnej Rady Związków Zawodowych:
a)
po 1 członku i 1 zastępcy spośród przedstawicieli Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, Ministerstwa Pracy i Opieki Społecznej i Ministerstwa Zdrowia - na wniosek Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, Ministra Pracy i Opieki Społecznej oraz Ministra Zdrowia,
b)
1 członek i 1 zastępca spośród przedstawicieli Centralnej Rady Związków Zawodowych,
c)
1 członek i 1 zastępca spośród przedstawicieli Centralnego Instytutu Ochrony Pracy - na wniosek Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego,
d)
2 członków i 2 zastępców spośród przedstawicieli nauki - na wniosek Prezydium Polskiej Akademii Nauk,
e)
2 członków i 2 zastępców spośród przedstawicieli aktywu gospodarczego - na wniosek Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  4.
1.
Przewodniczący Komisji Głównej i jego zastępcy tworzą Prezydium Komisji Głównej. Do zadań Prezydium należą:
1)
sprawy organizacji pracy Komisji Głównej i wykonania jej uchwał,
2)
ustalanie terminu i porządku obrad plenarnych posiedzeń Komisji Głównej;
3)
opracowywanie i wnoszenie projektów uchwał oraz projektów budżetu pod obrady Komisji Głównej.
2.
Prezydium odpowiada za realizację budżetu Komisji Głównej.
3.
Zastępcy Przewodniczącego, w kolejności ustalonej przez Prezydium Komisji Głównej, zastępują Przewodniczącego w czasie jego nieobecności we wszystkich sprawach, dotyczących działalności Komisji Głównej, a w czasie obecności Przewodniczącego - w sprawach, które określi Prezydium.
§  5.
1.
Prace Komisji Głównej odbywają się na jej plenum albo w zespołach pracy, którymi kierują wyznaczeni członkowie lub zastępcy członków Komisji Głównej. Zakres działania i skład zespołów pracy ustala Komisja Główna. Do stałej współpracy w zespołach mogą być przez Komisję Główną zaproszone osoby nie będące jej członkami.
2.
Do czynności zespołów pracy mają odpowiednio zastosowanie przepisy dotyczące prac Komisji Głównej.
§  6.
1.
W posiedzeniach plenarnych Komisji Głównej i zebraniach zespołów pracy biorą również udział na zaproszenie Przewodniczącego, a w zespołach na zaproszenie kierownika zespołu przedstawiciele zainteresowanych resortów lub instytucji oraz rzeczoznawcy.
2.
Celem opracowania poszczególnych zagadnień rozpatrywanych przez plenum lub zespół albo wyrażenia opinii Przewodniczący Komisji Głównej może powołać rzeczoznawców wynagradzanych według umowy.
§  7.
1.
Plenarne posiedzenia Komisji Głównej odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż co 3 miesiące.
2.
Posiedzenia plenarne zwołuje Przewodniczący Komisji Głównej. Powinien on także zwołać zebranie na żądanie jednego z urzędów bądź jednej z instytucji wymienionych w § 3 pkt 1 lub na wniosek przynajmniej 3 członków Komisji Głównej.
3.
Porządek, termin i miejsce obrad powinny być podane do wiadomości uczestnikom zebrania przynajmniej na tydzień przed terminem posiedzenia. Wraz z zawiadomieniem powinny być przesłane materiały dotyczące spraw mających być przedmiotem obrad.
§  8.
1.
Do ważności uchwał Komisji Głównej wymagana jest obecność przynajmniej 6 członków Komisji Głównej, w tym Przewodniczącego lub jednego z jego zastępców.
2.
Uchwały Komisji Głównej zapadają zwykłą większością głosów obecnych na posiedzeniu członków Komisji Głównej. W razie równości głosów decyduje głos Przewodniczącego.
§  9.
Posiedzenia Komisji Głównej są protokołowane. Protokoły powinny dawać wyczerpujący pogląd na stanowisko poszczególnych uczestników obrad i podawać pełną treść uchwał. Protokoły podpisuje prowadzący protokół oraz przewodniczący zebrania. Protokoły posiedzeń wymagają zatwierdzenia Komisji Głównej na następnym kolejnym jej zebraniu.
§  10.
1.
Przebieg obrad Komisji Głównej oraz wszelkie materiały, związane z jej pracą, pozostają pod ochroną prawną przepisów o zachowaniu tajemnicy państwowej i służbowej.
2.
O publikacji uchwał Komisji Głównej, materiałów dyskusyjnych i referatów, opracowanych na zlecenie Komisji Głównej lub zgłoszonych przez jej członków, decyduje Prezydium Komisji Głównej. Do Prezydium należy także decyzja o publikacji materiałów z prac poszczególnych zespołów.
§  11.
Za udział w posiedzeniach Komisji Głównej i zespołów pracy uczestnicy zebrania otrzymują wynagrodzenie zgodnie z zasadami ustalonymi dla członków komisji resortowych.
§  12.
W razie konieczności wyjazdu poza stałe miejsce zamieszkania osoby uczestniczące w pracach Komisji Głównej lub zespołów otrzymują zwrot kosztów podróży i diety według przepisów dla pracowników państwowych.
§  13.
1.
Wydatki Komisji Głównej i jej zespołów pracy pokrywa się ze specjalnego budżetu, mającego pokrycie w odpowiedniej dotacji z budżetu państwa.
2.
Budżet Komisji Głównej ustala Sekretariat Centralnej Rady Związków Zawodowych na wniosek Przewodniczącego Komisji Głównej.
3.
Realizacja budżetu Komisji Głównej następuje za pośrednictwem aparatu finansowego Centralnej Rady Związków Zawodowych na podstawie zleceń Przewodniczącego Komisji Głównej.
§  14.
1.
Czynności administracyjno-biurowe wykonuje Sekretariat Komisji Głównej, złożony z sekretarza i personelu pomocniczego.
2.
Pomieszczenia i urządzenia biurowe dla potrzeb Komisji Głównej zapewni Centralna Rada Związków Zawodowych.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.A-5.153

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zatwierdzenie statutu Głównej Komisji do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy.
Data aktu: 14/01/1954
Data ogłoszenia: 18/01/1954
Data wejścia w życie: 18/01/1954