Sporządzanie sprawozdań z wykonania budżetu Państwa za rok 1952.

INSTRUKCJA
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 16 maja 1953 r.
w sprawie sporządzania sprawozdań z wykonania budżetu Państwa za rok 1952.

Na podstawie § 18d uchwały nr 365 Rady Ministrów z dnia 16 maja 1953 r. w sprawie zasad i trybu sporządzania i zatwierdzania sprawozdań z wykonania budżetu Państwa za rok 1952 (Monitor Polski Nr A-47, poz. 545) zarządza się, co następuje:

Rozdział  I.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Sprawozdania z wykonania budżetu Państwa za rok 1952 obejmują:
1)
sprawozdanie o dochodach budżetowych, sporządzone według załączonych wzorów nr 1 i 1a;
2)
sprawozdanie o wydatkach budżetowych sporządzone według załączonych wzorów nr 2 i 2a;
3)
bilanse zbiorcze sporządzone według załączonego wzoru nr 3.
2.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, w zakresie wykonania jednostkowych budżetów terenowych powinny być sporządzone ściśle według układu, w jakim dany budżet jednostkowy został uchwalony.

Sprawozdania te w zakresie wykonania terenowych budżetów zbiorczych oraz w zakresie wykonania poszczególnych części budżetu centralnego powinny być sporządzone według szczegółowej klasyfikacji budżetowej do rozdziału budżetowego włącznie.

3.
Bilanse zbiorcze, o których mowa w ust. 1 pkt 3, powinny być sporządzone oddzielnie według każdego z planów kont stanowiących załączniki nr 1, 2 i 3 do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 195-1 r. w sprawie przepisów o rachunkowości budżetowej (Monitor Polski Nr A-101, poz. 1477).
4.
Ministerstwo Finansów sporządza sprawozdania, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, w zakresie wykonania zarówno budżetu centralnego jak i budżetów terenowych oraz w zakresie budżetu Państwa ściśle według układu załączników do ustawy budżetowej na rok 1952 z dnia 28 marca 1952 r. (Dz. U. Nr 17, poz. 101).
§  2.
1.
Sprawozdania, o których mowa w § 1, powinny być sporządzone ściśle w kolejności numerycznej poszczególnych podziałek klasyfikacji budżetowej, według których sprawozdanie zostało sporządzone, a więc w kolejności numerycznej poszczególnych części budżetu, w ramach zaś części - w kolejności numerycznej poszczególnych działów budżetu, w ramach działu - w kolejności numerycznej poszczególnych rozdziałów, w ramach wreszcie rozdziału - w kolejności numerycznej paragrafów budżetowych rozdziałem tym objętych.
2.
W sprawozdaniach, o których mowa w ust. 1, oprócz sum szczegółowych mają być uwidocznione również i sumy ogólne dotyczące podziałek klasyfikacji budżetowej wyższego rzędu, a więc np. oprócz sum szczegółowych poszczególnych paragrafów budżetowych należy podać również i sumy ogólne dotyczące poszczególnych rozdziałów budżetowych, a następnie działów i części budżetu.
§  3.
Część opisowa sprawozdań z wykonania budżetu powinna być sporządzona w układzie odpowiadającym ściśle układowi sprawozdania cyfrowego i powinna zawierać dane przewidziane w § 2 uchwały nr 365 Rady Ministrów z dnia 16 maja 1953 r. w sprawie zasad i trybu sporządzania i zatwierdzania sprawozdań z wykonania budżetu Państwa za rok 1952 (Monitor Polski Nr A-47, poz. 545).

Rozdział  II.

Sprawozdania z wykonania budżetów terenowych.

§  4.
1.
Sprawozdania o dochodach budżetowych (wzór nr 1) powinny obejmować wyłącznie dochody własne budżetów terenowych, przewidziane w działach 1-8 załącznika nr 5 do ustawy budżetowej na rok 1952.
2.
Sumy wpływów z tytułu udziałów w dochodach budżetu centralnego oraz sumy wpływów z tytułu dotacji wyrównawczych jak również sumy wpływów z tytułu odprowadzenia nadwyżek budżetowych należy wykazać w sprawozdaniach o dochodach budżetowych poza sumą ogólną dochodów własnych, przy czym wpływy z każdego z powyższych tytułów powinny być wykazane oddzielnie.
3.
Sumy zmniejszeń, jak również i sumy zwiększeń dochodów własnych, dokonanych na podstawie § 35 uchwały nr 70 Rady Ministrów z dnia 16 lutego 1952 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu Państwa za rok 1952 (Monitor Polski Nr A-24, poz. 304), należy w sprawozdaniu o dochodach budżetowych wykazać jako zmiany budżetu.
§  5.
1.
Sprawozdania o wydatkach budżetowych (wzór nr 2) powinny być sporządzone oddzielnie dla wydatków bieżących, oddzielnie zaś dla wydatków na sfinansowanie inwestycji.
2.
Sumy wydatków z tytułu dotacji wyrównawczych przekazanych budżetom niższego szczebla oraz sumy z tytułu odprowadzonych nadwyżek budżetowych należy w sprawozdaniu o wydatkach budżetowych wykazać poza sumą rzeczywistych wydatków własnych ł to oddzielnie sumy wydatków z tytułu wypłaconych dotacji wyrównawczych i oddzielnie sumy odprowadzonych nadwyżek. W rubryce "uwagi" sprawozdania podać należy sumy dotacji otrzymanych z budżetu centralnego 1952 r. na pokrycie deficytu budżetów terenowych w roku 1951.
3.
Wykazane w sprawozdaniu o wydatkach budżetowych sumy dotacji wyrównawczych wypłaconych budżetom niższego szczebla powinny równać się sumom wykazanym w sprawozdaniach o dochodach budżetowych tych budżetów z tytułu wpływów z tych dotacji.
4.
Przepisy ust. 3 mają analogiczne zastosowanie do wydatków i wpływów z tytułu odprowadzonych nadwyżek budżetowych.
5.
Sumy przeniesień kredytów miedzy poszczególnymi podziałkami klasyfikacji budżetowej, dokonanych na podstawie przytoczonej wyżej uchwały nr 70 Rady Ministrów z dnia 16 lutego 1952 r., należy w sprawozdaniu o wydatkach budżetowych, sporządzonym przez organ finansowy, w zakresie całości budżetu jednostkowego czy zbiorczego wykazać w ten sposób, by sumy zwiększeń kredytów z tytułu przeniesień równały się sumom zmniejszeń kredytów.
6.
Sumy zwiększeń kredytów oraz sumy zmniejszeń kredytów dokonanych na podstawie § 35 uchwały nr 70 Rady Ministrów z dnia 16 lutego 1952. r. należy w sprawozdaniu o wydatkach budżetowych wykazać jako zmiany budżetu, a nie jako przeniesienia kredytów.
§  6.
Część opisową sprawozdań opracowują wydziały fachowe prezydiów rad narodowych, przy czym każdy z tych wydziałów opracowuje ją w zakresie swojej części budżetu jednostkowego i zbiorczego.
§  7.
1.
Sprawozdania o wydatkach budżetowych na sfinansowanie inwestycji objętych planem terenowym powinny być uzgodnione z właściwymi bankami finansującymi inwestycje i to zarówno jeżeli chodzi o sprawozdania z wykonania terenowych budżetów jednostkowych, jak i sprawozdania z wykonania budżetów zbiorczych.
2.
Bilanse zbiorcze dotyczące wykonania terenowych budżetów jednostkowych powinny być uzgodnione z właściwymi oddziałami Narodowego Banku Polskiego w zakresie sald (pozostałości) na rachunkach podstawowych tych budżetów na początek i koniec roku 1952.
§  8.
Wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych i Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi przesyłają do Ministerstwa Finansów sprawozdania z wykonania budżetów zbiorczych województw (budżetów m. st. Warszawy i m. Łodzi) w dwóch egzemplarzach.

Rozdział  III.

Sprawozdania naczelnych organów administracji państwowej i urzędów centralnych.

§  9.
Sprawozdania naczelnych organów administracji państwowej i urzędów centralnych powinny być sporządzone według załączonych wzorów nr 1a (sprawozdania o dochodach budżetowych), nr 2a (sprawozdania o wydatkach budżetowych) oraz nr 3 (bilanse zbiorcze).
§  10.
1.
Zbiorcze bilanse i zbiorcze rachunki wyników, o których mowa w § 14 powołanej na wstępie uchwały nr 365 Rady Ministrów z dnia 16 maja 1953 r., powinny być sporządzone na podstawie bilansów poszczególnych przedsiębiorstw działających według zasad rozrachunku gospodarczego uzgodnionych z wydziałami finansowymi prezydiów powiatowych rad narodowych (miast stanowiących powiaty) w zakresie podatku obrotowego i podatku od operacji nietowarowych.
2.
Część opisowa bilansów zbiorczych i zbiorczych rachunków wyników, o których mowa w ust. 1, powinna zawierać w szczególności dane dotyczące stanu rozliczeń z budżetem z tytułu:
1)
podatku obrotowego;
2)
podatku od operacji nietowarowych;
3)
wpłat z zysku;
4)
pokrywania strat;
5)
środków obrotowych.
3.
Dane, o których mowa w ust. 2, w odniesieniu do każdego z tytułów wymienionych w pkt 1 do 5 powinny zawierać określenie:
1)
stanu zobowiązań (należności) wobec budżetu na dzień 1 stycznia 1952 r.;
2)
planowanych na rok 1952 sum zobowiązań (należności) wobec budżetu;
3)
rzeczywistej (zarachowanej) sumy zobowiązań (należności) wobec budżetu na rok 1952;
4)
sumy wpłaconej do budżetu (otrzymanej z budżetu) roku 1952 z tytułu zobowiązań (należności) na dzień 1 stycznia 1952 r.;
5)
sumy wpłaconej do budżetu (otrzymanej z budżetu) roku 1952 z tytułu sum planowanych na rok 1952;
6)
stanu zobowiązań (należności) wobec budżetu na dzień 31 grudnia 1952 r.
§  11.
1.
Sprawozdania o dochodach budżetowych oraz sprawozdania o wydatkach budżetowych powinny być uzgodnione:
1)
z Wydziałem Centralnej Księgowości Ministerstwa Finansów - w zakresie sum preliminowanych i zmian w tych sumach;
2)
z Centralą Narodowego Banku Polskiego - w zakresie sum osiągniętych dochodów budżetowych i sum dokonanych wydatków budżetowych bieżących;
3)
z centralami banków finansujących inwestycje - w zakresie sum dokonanych wydatków na sfinansowanie inwestycji.
2.
Fakt dokonania uzgodnień, o których mowa w ust. 1, powinien być stwierdzony w formie klauzuli zamieszczonej na formularzu sprawozdania przez Wydział Centralnej Księgowości Ministerstwa Finansów i centralę banku.

Rozdział  IV.

Sprawozdania Ministerstwa Finansów i banków.

§  12.
Centrala Narodowego Banku Polskiego prześle Ministerstwu Finansów (Departament Budżetu Państwa - Wydział Centralnej Księgowości) w dwóch egzemplarzach do dnia 30 lipca 1953 r.:
1)
sprawozdanie o dochodach i wydatkach budżetu centralnego według części budżetowych;
2)
zestawienie sald na dzień 1 stycznia 1952 r. oraz na dzień 31 grudnia 1952 r. na rachunkach podstawowych budżetów terenowych według budżetów zbiorczych poszczególnych województw i budżetów m. st. Warszawy i m. Łodzi.
§  13.
1.
Centrale banków specjalnych prześlą Ministerstwu Finansów (Departament Budżetu Państwa - Wydział Centralnej Księgowości) w dwóch egzemplarzach do dnia 30 lipca 1953 r.:
1)
sprawozdanie o wydatkach inwestycyjnych budżetu centralnego według części budżetowych według załączonego wzoru nr 4;
2)
rozliczenie ze środków pieniężnych otrzymanych od Ministerstwa Finansów;
3)
sprawozdanie o wydatkach inwestycyjnych budżetów terenowych według zbiorczych budżetów wojewódzkich i budżetów m. st. Warszawy i m. Łodzi według załączonego wzoru nr 4.
2.
Do sprawozdań wymienionych w ust. 1 centrale banków finansujących inwestycje dołączą część opisową zawierającą w szczególności stan wykonania finansowego inwestycji z omówieniem przyczyn ewentualnych odchyleń, stan dyscypliny inwestycyjnej oraz wyniki kontroli bankowej.
§  14.
1.
Ministerstwo Finansów sporządzi sprawozdania z wykonania budżetów terenowych według wzorów nr 1, 2 i 3, sprawozdania zaś z wykonania budżetu centralnego i sprawozdania z wykonania budżetu Państwa - według wzorów nr 1a, 2a i 3.
2.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, powinny być sporządzone według układu załączników do powołanej w § 1 ust. 4 ustawy budżetowej na rok 1952.
§  15.
Ministerstwo Finansów przesyła po jednym egzemplarzu sprawozdań z wykonania budżetów zbiorczych województw i budżetów m. st. Warszawy i m. Łodzi (§ 8) oraz - sprawozdań banków (§§ 12 i 13) Ministerstwu Kontroli Państwowej w terminie do dnia 30 września 1953 r.
§  16.
Wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych, po otrzymaniu dodatkowych wyjaśnień, na specjalnej odprawie zwołanej przez Ministerstwo Finansów zorganizują odprawy z przedstawicielami wydziałów finansowych prezydiów powiatowych rad narodowych i rad narodowych miast stanowiących powiaty, poświęcone zagadnieniom związanym z prawidłowym i terminowym sporządzeniem sprawozdań.
§  17.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

Wzór nr 1.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór nr 1a.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór nr 2.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór nr 2a.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór nr 3.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór nr 4.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024