Tryb ustalania wzorów druków akcydensowych (formularzy).

ZARZĄDZENIE NR 14
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 21 stycznia 1952 r.
w sprawie trybu ustalania wzorów druków akcydensowych (formularzy).

W celu usprawnienia techniki pracy we wszystkich urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach gospodarki uspołecznionej, a jednocześnie zlikwidowania nadmiernego zużywania papieru, na podstawie § 3 uchwały Nr 40 Prezydium Rządu z dnia 24 stycznia 1951 r. w sprawie zaopatrywania urzędów, instytucji publicznych, organizacji społecznych oraz przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej w druki akcydensowe zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ministerstwa i urzędy centralne oraz centrale spółdzielni zorganizują i w uzgodnieniu z przedsiębiorstwem państwowym "Centrala Wydawnicza Druków (CWD)" prowadzić będą stałe prace nad ujednolicaniem wzorów formularzy używanych w zakresie ich właściwości.
2.
Postanowienie ust. 1 nie dotyczy formularzy powszechnego użytku, wprowadzonych na mocy szczególnych przepisów prawnych (np. kart meldunkowych, formularzy Głównego Urzędu Statystycznego).
3.
Właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) w porozumieniu z Prezesem Centralnego Urzędu Wydawnictw, Przemysłu Graficznego i Księgarstwa wydadzą w terminie dwumiesięcznym od daty wejścia w życie zarządzenia szczegółowe przepisy normujące tryb ujednolicania formularzy na zasadach ustalonych w instrukcji załączonej do zarządzenia.
§  2.
Prezydium Rady Ministrów (Biuro do Spraw Papieru) ustali w terminie dwumiesięcznym od daty wejścia w życie zarządzenia warunki zużycia papieru na wykonanie formularzy, o których mowa w § 1, przyjmując jako zasadę realizowanie jedynie tych zamówień, które zostały zaaprobowane przez CWD.
§  3.
Ministerstwa i urzędy centralne projektujące wydanie zarządzeń, z którymi związane jest wprowadzenie nowych formularzy, powinny już w toku opracowywania projektów tych zarządzeń uzgodnić z CWD terminowe wykonanie tych formularzy.
§  4.
Powierza się CWD zorganizowanie i prowadzenie prac nad ujednolicaniem formularzy w skali międzyresortowej w porozumieniu z właściwymi władzami naczelnymi.
§  5.
Koordynację prac oraz rozstrzyganie sporów w przedmiocie wykonania zarządzenia pomiędzy ministerstwami, urzędami centralnymi a CWD powierza się Centralnemu Urzędowi Wydawnictw, Przemysłu Graficznego i Księgarstwa.
§  6.
Ujednolicanie formularzy prowadzone jest niezależnie od akcji racjonalizacji, która należy do Głównego Instytutu Pracy (Zakład Środków Technicznych Pracy Biurowej).
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 2 stycznia 1952 r.

ZAŁĄCZNIK 

INSTRUKCJA W SPRAWIE UJEDNOLICANIA DRUKÓW MANIPULACYJNYCH (FORMULARZY) W URZĘDACH, INSTYTUCJACH ORAZ WE WSZYSTKICH JEDNOSTKACH GOSPODARKI USPOŁECZNIONEJ.

§ 1.
1.
Przez słowo "formularz" należy rozumieć karty papieru z usystematyzowanymi polami przeznaczonymi do wypełniania.
2.
Przez określenie "ujednolicenie formularzy", użyte w niniejszej instrukcji, należy rozumieć:
1)
wyeliminowanie zbędnych ilości formularzy o tej samej lub podobnej treści;
2)
ustalenie jednego lub kilku wzorów nadających się do najszerszego zastosowania.
§  2.
1.
Ujednolicenie formularzy obejmuje następujące elementy:
1)
tekst;
2)
układ graficzny;
3)
format;
4)
gatunek papieru (klasa, gramatura, kolor);
5)
technikę drukarską (krój i wielkość czcionek, rodzaj i kolor druku);
6)
technikę wykonania (luzem, blok, książka itp.);
7)
wysokość nakładu.
2.
Prace związane z ujednoliceniem formularzy prowadzą komórki zajmujące się organizacją urzędów, instytucji oraz jednostek gospodarki uspołecznionej.
§  3.
Formularze będące w użyciu danej jednostki organizacyjnej należy zakwalifikować do jednej z następujących grup:
1)
formularze związane z wykonywaniem określonych czynności bez względu na rodzaj jednostki organizacyjnej oraz jej szczebel, przyjmując w zasadzie następujący podział: symbol grupa formularzy

01 planistycznych,

02 sprawozdawczo-statystycznych,

03 obrotu towarowego i gospodarki materiałowej,

04 produkcyjnych (eksploatacyjnych),

05 pomocniczo-produkcyjnych,

06 transportu,

07 obrotu pieniężnego i księgowości,

08 płac, zatrudnienia i socjalnych,

09 osobowych,

10 ogólno-administracyjnych i innych;

2)
formularze specjalne używane wyłącznie przez określoną jednostkę organizacyjną (np. wydziały pracy i pomocy społecznej prezydiów miejskich rad narodowych, miejskie przedsiębiorstwa komunikacyjne, poradnie przeciwgruźlicze itd.).
§  4.
1.
Praca nad ujednolicaniem formularzy dzieli się na następujące etapy:
1)
zebranie obecnie używanych formularzy od wszystkich jednostek organizacyjnych bądź tylko niektórych w zależności od odrębnego charakteru tych jednostek;
2)
dokonanie analizy tych formularzy i opracowanie jednolitych wzorów.
2.
Zebranie formularzy może być dokonane jednorazowo (wszystkich formularzy) bądź też może odbywać się sukcesywnie według zagadnień lub jednostek organizacyjnych.
3.
Prace nad ujednolicaniem formularzy powinny być prowadzone:
1)
przez jednostki bezpośrednio nadrzędne (np. centralne zarządy) - w zakresie formularzy używanych przez podległe im przedsiębiorstwa i inne jednostki organizacyjne;
2)
przez ministerstwa i inne urzędy centralne - w zakresie formularzy o zastosowaniu ogólnoresortowym oraz formularzy używanych przez jednostki bezpośrednio podległe ministrowi (kierownikowi urzędu centralnego).
§  5.
1.
Bezpośredni użytkownicy zbiorą po 4 egzemplarze wszystkich stosowanych przez siebie formularzy i zebrane w ten sposób materiały posegregują według wytycznych ustalonych przez właściwe władze centralne zgodnie z § 3.
2.
Posegregowane formularze powinny być ostemplowane pieczątką jednostki stosującej dany formularz i zaopatrzone w symbol i Nr według wykazu, o którym mowa niżej.
3.
Dla formularzy zebranych w sposób podany w ust. 2 należy sporządzić wykaz według niżej podanych rubryk, który wraz z czterema egzemplarzami wzorów formularzy należy przesłać do jednostek prowadzących prace nad ujednolicaniem formularzy zgodnie z § 4 ust. 3.
Symbol Nr Nazwa formularza Wykonanie: luźne kartki, bloki itp. Sposób wypełniania: atramentem, ołówkiem, maszynowo Z iloma przebitkami Zużycie kwartalne kart, luźnych bloków W jakiej komórce organizacyjnej używane UWAGI
1 2 3 4 5 6 7 8 9
według § 3 (bieżący formularza)
§  6.
1.
Jednostki organizacyjne, które przez właściwe władze naczelne zostaną wyznaczone do zebrania wszystkich wzorów (np. w skali wojewódzkiej, grupy centralnych zarządów itp.), posegregują zebrany materiał analogicznie jak bezpośredni użytkownicy i po przeprowadzeniu analizy i selekcji sporządzą wykaz według niżej podanego wzoru.
2.
Selekcja polega na wyeliminowaniu formularzy stosowanych wyłącznie przez jedną jednostkę organizacyjną i wybraniu z pozostałych formularzy o tej samej lub pokrewnej treści jednego lub kilku wzorów typowych, które zdaniem jednostki selekcjonującej mogą być uważane za najbardziej właściwe.
Symbol Nr Nazwa formularza Ilość załączonych wzorów Ilość jednostek stosujących dany wzór Sposób wypełniania Wykonanie: luźne kartki, bloki itp. Globalne zużycie kwartalne UWAGI
1 2 3 4 5 6 7 8 9
3.
Wykaz wraz z trzema egzemplarzami formularzy oraz objaśnieniami i ewentualnymi wnioskami jednostki wymienione w ust. 1 przekazują ministerstwom lub jednostkom wskazanym przez właściwego ministra.
§  7.
Ministerstwa mogą zlecić przesłanie zbioru formularzy bezpośrednio od użytkowników z pominięciem ogniw pośrednich (np. zjednoczeń, centralnych zarządów).
§  8.
1.
Opracowane przez władze naczelne projekty jednolitych wzorów przekazywane są w dwóch egzemplarzach do CWD. CWD przeprowadza dalsze ujednolicanie tych wzorów w skali ogólnokrajowej, zleca wykonanie zamówionego nakładu i wprowadza formularze do swego katalogu.
2.
W zakresie racjonalizacji formularzy CWD współpracuje z Głównym Instytutem Pracy.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-13.145

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb ustalania wzorów druków akcydensowych (formularzy).
Data aktu: 21/01/1952
Data ogłoszenia: 11/02/1952
Data wejścia w życie: 11/02/1952, 02/01/1952