Decyzja wykonawcza 2022/146 w sprawie określenia, czy produkt zawierający alkil (C12-16) chlorku dimetylobenzyloamonu jest produktem biobójczym, na podstawie art. 3 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/146
z dnia 1 lutego 2022 r.
w sprawie określenia, czy produkt zawierający alkil (C12-16) chlorku dimetylobenzyloamonu jest produktem biobójczym, na podstawie art. 3 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych 1 , w szczególności jego art. 3 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 2 lipca 2020 r. Dania zwróciła się do Komisji o podjęcie decyzji, czy produkt, który zawiera alkil (C12-16) chlorku dimetylobenzyloamonu (ADBAC/BKC (C12-C16)) w stężeniu 2,4 % i jest wprowadzony przez producenta do obrotu w Danii jako długodziałający środek czyszczący do usuwania warstw nalotu z drewna, murów, dachówek, płyt chodnikowych i innych powierzchni ("produkt"), jest produktem biobójczym zgodnie z definicją w art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 528/2012.

(2) Alkil (C12-16) chlorku dimetylobenzyloamonu (ADBAC/BKC (C12-C16)) jest wymieniony w załączniku II do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1062/2014 2  w sprawie programu pracy, którego celem jest systematyczne badanie wszystkich istniejących substancji czynnych. ADBAC/BKC (C12-C16) uwzględniono w programie przeglądu dotyczącym m.in. grupy produktowej 2 "Środki dezynfekcyjne lub glonobójcze nieprzeznaczone do bezpośredniego stosowania wobec ludzi ani zwierząt", zgodnie z definicją w załączniku V do rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Produkt zawiera zatem substancję czynną w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. c) wspomnianego rozporządzenia.

(3) Jak orzekł Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie C-592/18 Darie 3 , "pojęcie »produktu biobójczego« w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia nr 528/2012 ma szeroki zakres [...]. Ową szeroką interpretacją wspiera cel określony w art. 1 niniejszego rozporządzenia, oparty na zasadzie ostrożności, polegający na zapewnieniu »wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzi i zwierząt oraz środowiska«" 4 .

(4) Ponadto Trybunał zauważył, że zakwalifikowanie "produktu biobójczego" dla celów art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 528/2012 zależy między innymi od okoliczności, że produkt jest "przeznaczony do niszczenia, odstraszania lub unieszkodliwiania organizmów szkodliwych, zapobiegania ich działaniu lub zwalczania ich w jakikolwiek inny sposób" 5 .

(5) W wyroku z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie C-592/18 Darie Trybunał podkreślił również, że "produkty detergentowe nie są wyłączone z zakresu stosowania rozporządzenia nr 528/2012. Ponadto, jak wynika z motywu 21 rozporządzenia nr 648/2004, produkt można zakwalifikować zarówno jako »detergent« w rozumieniu art. 2 ust. 1 tego rozporządzenia, jak i jako »produkt biobójczy« w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia nr 528/2012 " 6 . Poza tym produkt można uznać za produkt biobójczy w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 528/2012 niezależnie od tego, czy wchodzi on w zakres rozporządzenia (WE) nr 648/2004 7 .

(6) Jeżeli fakt, że dany produkt został określony przez producenta jako produkt "czyszczący", byłby wystarczający, aby stwierdzić, że produkt ten nie ma zastosowania biobójczego, a zatem nie jest produktem biobójczym, można by łatwo obejść wymogi rozporządzenia (UE) nr 528/2012 i osłabić jego cele. Takie podejście byłoby sprzeczne z wykładnią pojęcia "produktu biobójczego" dokonaną przez Trybunał Sprawiedliwości. W związku z tym przy ocenie, czy produkt jest wprowadzany do obrotu z przeznaczeniem biobójczym w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 528/2012, należy uwzględnić wszystkie informacje dostarczone przez producenta, dystrybutorów i w punktach sprzedaży.

(7) Obecność substancji czynnych powyżej określonych poziomów stężenia w produkcie oznacza w praktyce, że środek ten będzie miał wpływ na kontrolę co najmniej jednego organizmu szkodliwego. W związku z tym takie poziomy stężenia mogą stanowić istotną oznakę, że produkt jest wprowadzany do obrotu z przeznaczeniem biobójczym w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 528/2012.

(8) Z informacji przedłożonych przez Danię wynika, że produkt zawiera substancję czynną ADBAC/BKC (C12-C16) w stężeniu 2,4 % i może być stosowany w stanie nierozcieńczonym lub rozcieńczonym w 50 %, a stężenie to jest podobne do stężenia dla tej samej substancji czynnej w produktach biobójczych do usuwania glonów, dopuszczonych do obrotu w Niderlandach, gdy te ostatnie są rozcieńczane do stosowania zgodnie z ich instrukcjami stosowania.

(9) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Danię producent opisuje produkt jako długodziałający środek czyszczący do usuwania warstw nalotu z drewna, murów, dachówek, płyt chodnikowych i innych powierzchni, a w arkuszu danych technicznych wskazuje, że produkt ma być stosowany wyłącznie na zewnątrz. Producent stwierdza również, że powierzchnie silnie zabrudzone powinny być najpierw czyszczone detergentem pochodzącym od tego samego producenta, zanim powierzchnia zostanie poddana działaniu produktu. Dania przekazała ponadto informacje od dystrybutora i z punktów sprzedaży internetowej. Dystrybutor twierdzi, że produkt rozpuszcza narośle i zapewnia ochronę przed ich ponownym wzrostem. Zdaniem dystrybutora takie narośle stanowią zielony nalot na powierzchni lub ciemne plamy - w szczególności w miejscach zacienionych przez drzewa lub krzewy, od strony północnej i gdzie występuje duża wilgoć. Dystrybutor precyzuje, że nalot narośli nie powoduje bezpośrednich szkód w drewnie, lecz rozprzestrzenia się na dużą, ciągłą masę, która uniemożliwia ucieczkę wilgoci. W punkcie sprzedaży internetowej twierdzi się, że produkt ma działanie zapobiegawcze. Dania stwierdziła również, że w innym punkcie sprzedaży internetowej produkt zaliczono do kategorii produktów przeznaczonych do czyszczenia drewna, płyt chodnikowych i dachów, które to produkty opisano jako bezpośrednio oddziałujące na glony na powierzchniach.

(10) Wydaje się zatem, że produkt ma zapobiegać wzrostowi niepożądanych glonów, które spełniają definicję organizmu szkodliwego określoną w art. 3 ust. 1 lit. g) rozporządzenia (UE) nr 528/2012, oraz zwalczać ten wzrost.

(11) Biorąc pod uwagę, że produkt zawiera substancję czynną i jest przeznaczony do zwalczania organizmu szkodliwego w sposób, który nie jest wyłącznie fizyczny lub mechaniczny, produkt ten należy uznać za produkt biobójczy w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 528/2012.

(12) Ponieważ grupa produktowa 2, zdefiniowana w załączniku V do rozporządzenia (UE) nr 528/2012, obejmuje produkty stosowane jako środki glonobójcze nieprzeznaczone do bezpośredniego stosowania u ludzi lub zwierząt, produkt ten powinien należeć do grupy produktowej 2.

(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Biobójczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Produkt, który zawiera substancję czynną alkil (C12-16) chlorku dimetylobenzyloamonu w stężeniu 2,4 % i który - na podstawie informacji dostarczonych przez producenta lub dystrybutorów - jest przeznaczony do stosowania przeciwko algom, uznaje się za produkt biobójczy w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 528/2012 i należy on do grupy produktowej 2 zdefiniowanej w załączniku V do tego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 lutego 2022 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 167 z 27.6.2012, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1062/2014 z dnia 4 sierpnia 2014 r. w sprawie programu pracy, którego celem jest systematyczne badanie wszystkich istniejących substancji czynnych zawartych w produktach biobójczych, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 (Dz.U. L 294 z 10.10.2014, s. 1).
3 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 19 grudnia 2019 r., Darie, C-592/18, ECLI:EU:C:2019:1140.
4 Zob. wyrok w sprawie C-592/18, Darie, op. cit., pkt 42.
5 Zob. wyrok w sprawie C-592/18, Darie, op. cit., pkt 32; zob. też wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 14 października 2021 r., Biofa, C-29/20, ECLI:EU:C:2021:843, pkt 26.
6 Zob. wyrok w sprawie C-592/18, Darie, op. cit., pkt 48.
7 Rozporządzenie (WE) nr 648/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie detergentów (Dz.U. L 104 z 8.4.2004, s. 1).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.24.133

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/146 w sprawie określenia, czy produkt zawierający alkil (C12-16) chlorku dimetylobenzyloamonu jest produktem biobójczym, na podstawie art. 3 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012
Data aktu: 01/02/2022
Data ogłoszenia: 03/02/2022
Data wejścia w życie: 23/02/2022