Decyzja 2021/336 ustanawiająca program kontroli, które należy przeprowadzić w 2021 r. w państwach EFTA-EOG w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa EOG w dziedzinie żywności i weterynarii

DECYZJA DELEGOWANA URZĘDU NADZORU EFTANR 151/20/COL
z dnia 11 grudnia 2020 r.
ustanawiająca program kontroli, które należy przeprowadzić w 2021 r. w państwach EFTA-EOG w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa EOG w dziedzinie żywności i weterynarii [2021/336]

URZĄD NADZORU EFTA,

uwzględniając akt, o którym mowa w rozdziale I część 1.1 pkt 11b, w załączniku I rozdział II pkt 31q oraz w załączniku II rozdział XII pkt 164 do porozumienia EOG, oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1  w brzmieniu zmienionym i dostosowanym do Porozumienia EOG protokołem 1 do tego Porozumienia oraz dostosowaniami sektorowymi, o których mowa w załącznikach I i II do niego, w szczególności art. 118 ust. 1 tego rozporządzenia,

a także mając na uwadze, co następuje:

Za egzekwowanie prawodawstwa EOG w dziedzinie żywności i weterynarii 2  odpowiadają państwa EOG, których właściwe organy - poprzez organizację kontroli urzędowych - monitorują i weryfikują, czy odpowiednie wymogi EOG są skutecznie przestrzegane i egzekwowane.

Na mocy art. 116 rozporządzenia (UE) 2017/625 eksperci Urzędu Nadzoru EFTA ("Urząd") są zobowiązani do przeprowadzania kontroli, w tym audytów, w państwach EFTA-EOG w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa EOG. Kontrole Urzędu powinny być przeprowadzane w obszarach bezpieczeństwa żywności i pasz, zdrowia i dobrostanu zwierząt, środków ochrony roślin, produkcji ekologicznej oraz funkcjonowania krajowych systemów kontroli i właściwych organów stosujących te systemy.

Z dostosowań sektorowych załącznika I oraz z wprowadzenia do rozdziału XII załącznika II do Porozumienia EOG wynika, że prawodawstwo dotyczące kwestii weterynaryjnych, pasz i środków spożywczych nie ma zastosowania do Liechtensteinu na czas rozszerzenia na Liechtenstein obowiązywania Umowy między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską dotyczącej handlu produktami rolnymi.

Z art. 118 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 wynika, że Urząd jest zobowiązany określić program kontroli dotyczący kontroli, jakie mają przeprowadzić jego eksperci w Islandii i Norwegii w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa EOG w wyżej wymienionych dziedzinach.

Niniejszy program kontroli dotyczy niektórych obszarów priorytetowych. Kryteria stosowane w celu określenia priorytetów obejmują m.in. zidentyfikowane zagrożenia i pojawiające się zagadnienia (np. choroby zwierząt lub kryzysy żywnościowe lub paszowe), znaczenie sektora w państwach EFTA-EOG, wyniki osiągane w przeszłości przez państwa EFTA-EOG w danej dziedzinie oraz informacje z odpowiednich źródeł, w tym priorytety określone przez Komisję Europejską w jej programie kontroli 3 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

1.
Program kontroli, które mają być przeprowadzane w 2021 r. przez ekspertów Urzędu w Islandii i Norwegii, jak przewidziano w art. 116 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625, jest określony w załączniku do niniejszej decyzji.
2.
Niniejsza decyzja jest skierowana do Islandii i Norwegii.
Sporządzono w Brukseli dnia 11 grudnia 2020 r.
W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA, działającego na mocy decyzji w sprawie przekazania uprawnień nr 130/20/COL
Högni KRISTJÁNSSON Carsten ZATSCHLER
Odpowiedzialny członek Kolegium Zatwierdzający jako dyrektor ds. prawnych i wykonawczych Placeholder for electronic signature. Please do not delete.

ZAŁĄCZNIK

W niniejszym załączniku określono program kontroli, które mają być przeprowadzane w 2021 r. przez ekspertów Urzędu w Islandii i Norwegii w dziedzinach objętych rozporządzeniem (UE) 2017/625.

Urząd określił pewne obszary priorytetowe w dziedzinach: bezpieczeństwa żywności i pasz, zdrowia i dobrostanu zwierząt, środków ochrony roślin oraz funkcjonowania krajowych systemów kontroli i właściwych organów.

Eksperci Urzędu prowadzą kontrole, w tym weryfikacje na miejscu, audyty i analizy dokumentacji, zgodnie z art. 116 rozporządzenia (UE) 2017/625.

Kontrole przeprowadzane przez Urząd mają na celu objęcie w znacznym zakresie obszarów, które Urząd określił jako priorytetowe i które wymagają sprawdzenia stopnia wdrożenia i skuteczności systemów kontroli urzędowych i środków egzekwowania.

Poniżej przedstawiono program kontroli, które mają być przeprowadzane w 2021 r. w Islandii i Norwegii w celu sprawdzenia stosowania zasad w dziedzinach objętych rozporządzeniem (UE) 2017/625.

Obszar priorytetowy Cele szczegółowe
Choroby odzwierzęce przenoszone przez żywność Analizy dokumentacji służące ocenie zwalczania chorób odzwierzęcych przenoszonych przez żywność, ze szczególnym uwzględnieniem poziomu wdrożenia i skuteczności krajowych programów zwalczania salmonelli.
Pozostałości

weterynaryjnych produktów leczniczych, pestycydów i zanieczyszczeń u żywych zwierząt i w żywności pochodzenia zwierzęcego

Audyty służące weryfikacji przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG dotyczących pozostałości weterynaryjnych produktów leczniczych, pestycydów i zanieczyszczeń u żywych zwierząt i w żywności pochodzenia zwierzęcego oraz wdrożenia kontroli urzędowych w tym zakresie.

Analizy dokumentacji w celu zweryfikowania, czy plany monitorowania pozostałości przedłożone przez Islandię i Norwegię są zgodne z wymogami określonymi w odpowiednich przepisach EOG.

Informacje dla konsumentów na temat żywności oraz oświadczenia żywieniowe i zdrowotne Analizy dokumentacji służące ocenie funkcjonowania krajowych systemów kontroli i właściwych organów stosujących te systemy w odniesieniu do informacji dla konsumentów na temat żywności, oświadczeń żywieniowych i oświadczeń zdrowotnych.
Dobrostan zwierząt podczas uśmiercania, zwierzęta produkcyjne Weryfikacja przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG dotyczących dobrostanu przeżuwaczy, świń i drobiu podczas uśmiercania oraz dotyczących wdrożenia kontroli urzędowych w tym zakresie.
Środki ochrony roślin, pozostałości pestycydów i zrównoważone stosowanie pestycydów Analizy dokumentacji, a następnie audyty służące weryfikacji przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG dotyczących zezwoleń, wprowadzania do obrotu i stosowania środków ochrony roślin oraz pozostałości pestycydów, zrównoważonego stosowania pestycydów oraz wdrożenia kontroli urzędowych w tym zakresie.
Działania następcze podejmowane w związku z zaleceniami z audytów (sektorowe i ogólne) Weryfikacja, m.in. poprzez audyty i weryfikacje na miejscu, czy Islandia i Norwegia podejmują odpowiednie działania następcze w celu usunięcia wszelkich pojedynczych lub systematycznych niedociągnięć stwierdzonych w toku kontroli prowadzonych przez Urząd.
Zgodność punktów kontroli granicznej z wymogami Weryfikacja, czy punkty kontroli granicznej zaproponowane do wyznaczenia przez Islandię lub Norwegię spełniają określone w mających zastosowanie przepisach EOG minimalne wymogi dotyczące punktów kontroli granicznej, w tym ośrodków inspekcyjnych, przed wyznaczeniem takich punktów.
1 Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1.
2 Prawodawstwo EOG w dziedzinie żywności i weterynarii obejmuje kwestie żywności i bezpieczeństwa żywności, pasz i bezpieczeństwa pasz, wymogi dotyczące zdrowia i dobrostanu zwierząt, kwestie produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, wymogi dotyczące wprowadzania do obrotu i stosowania środków ochrony roślin, a także kwestie zrównoważonego stosowania pestycydów, produkcji ekologicznej i etykietowania produktów ekologicznych.
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/1550 z dnia 23 października 2020 r. ustanawiająca wieloletni program kontroli na lata 2021-2025, które mają być przeprowadzane przez ekspertów Komisji w państwach członkowskich w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa Unii dotyczącego łańcucha rolno-spożywczego (Dz.U. L 354 z 26.10.2020, s. 9).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.66.66

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/336 ustanawiająca program kontroli, które należy przeprowadzić w 2021 r. w państwach EFTA-EOG w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa EOG w dziedzinie żywności i weterynarii
Data aktu: 11/12/2020
Data ogłoszenia: 25/02/2021