(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 9 lutego 2021 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2007 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 41 ust. 6 akapit trzeci,
po konsultacji z komitetem ds. stosowania wspólnych zasad bezpieczeństwa w dziedzinie lotnictwa cywilnego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Port lotniczy "City of Derry" (City of Derry Airport) znajduje się w Zjednoczonym Królestwie i jest częścią brytyjskiego rejonu informacji powietrznej Scottish (FIR Scottish) w pobliżu granicy irlandzkiego rejonu informacji powietrznej Shannon (FIR Shannon). W przypadku podejścia według wskazań przyrządów do tego portu lotniczego konieczne jest, aby przed ostatecznym lądowaniem statek powietrzny wleciał w FIR Shannon. Ze względów praktycznych, aby ułatwić bezpieczne przeprowadzanie w tym porcie lotniczym procedur podejścia według wskazań przyrządów, irlandzki organ lotnictwa cywilnego powierzył zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej (ATM/ANS) instytucji zapewniającej ATM/ANS w porcie lotniczym "City of Derry". Z końcem okresu przejściowego określonego w Umowie o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 2 ("umowa o wystąpieniu") certyfikaty wydane przez właściwe organy Zjednoczonego Królestwa na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1139 brytyjskim instytucjom zapewniającym służby żeglugi powietrznej przestaną być ważne w Unii.
(2) Po zakończeniu okresu przejściowego brytyjskie instytucje zapewniające ATM/ANS będą mogły świadczyć usługi w Unii, pod warunkiem że jako instytucje zapewniające ATM/ANS z państwa trzeciego posiadają ważny certyfikat wydany przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") na podstawie art. 80 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(3) W dniu 21 sierpnia 2019 r. irlandzki organ lotnictwa cywilnego - jako irlandzki organ właściwy oraz w imieniu Irlandii - powiadomił o swoim zamiarze przyznania na podstawie art. 41 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1139 portowi lotniczemu "City of Derry" zwolnienia z wymogu posiadania certyfikatu instytucji zapewniającej ATM/ANS wydanego przez Irlandię. Oczekuje się, że zwolnienie to zacznie obowiązywać w dniu następującym po dniu, w którym kończy się okres przejściowy, o którym mowa w art. 126 umowy o wystąpieniu.
(4) Agencja oceniła proponowane zwolnienie oraz jego uzasadnienie i w swoim zaleceniu z dnia 29 sierpnia 2019 r. stwierdza, że wszystkie warunki określone w art. 41 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1139 zostały spełnione.
(5) W szczególności główne miejsce prowadzenia działalności instytucji zapewniającej ATM/ANS znajduje się poza terytorium, za które odpowiedzialna jest Irlandia. Ponadto, podchodząc do lądowania w porcie lotniczym "City of Derry", statki powietrzne są zmuszone wlecieć na krótko do segmentu w FIR Shannon, w związku z czym, w świetle tak niewielkiego natężenia ruchu lotniczego, ubieganie się o certyfikat instytucji zapewniającej ATM/ANS byłoby nieproporcjonalne. Instytucja zapewniająca ATM/ANS w porcie lotniczym "City of Derry" jest obecnie certyfiko-
(6) Zwolnienie portu lotniczego "City of Derry" z wymogu posiadania certyfikatu instytucji zapewniającej ATM/ANS wydanego przez Irlandię spełnia warunki określone w art. 41 ust. 6 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Adina-Ioana VĂLEAN | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.45.5 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2021/150 w sprawie zwolnienia na podstawie art. 41 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 portu lotniczego City of Derry z wymogu posiadania certyfikatu wydanego przez Irlandię |
| Data aktu: | 16/12/2020 |
| Data ogłoszenia: | 09/02/2021 |