Decyzja wykonawcza 2021/150 w sprawie zwolnienia na podstawie art. 41 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 portu lotniczego City of Derry z wymogu posiadania certyfikatu wydanego przez Irlandię

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/150
z dnia 16 grudnia 2020 r.
w sprawie zwolnienia na podstawie art. 41 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 portu lotniczego "City of Derry" z wymogu posiadania certyfikatu wydanego przez Irlandię

(notyfikowana jako dokument nr C(2020) 8914)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 9 lutego 2021 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2007 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 41 ust. 6 akapit trzeci,

po konsultacji z komitetem ds. stosowania wspólnych zasad bezpieczeństwa w dziedzinie lotnictwa cywilnego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Port lotniczy "City of Derry" (City of Derry Airport) znajduje się w Zjednoczonym Królestwie i jest częścią brytyjskiego rejonu informacji powietrznej Scottish (FIR Scottish) w pobliżu granicy irlandzkiego rejonu informacji powietrznej Shannon (FIR Shannon). W przypadku podejścia według wskazań przyrządów do tego portu lotniczego konieczne jest, aby przed ostatecznym lądowaniem statek powietrzny wleciał w FIR Shannon. Ze względów praktycznych, aby ułatwić bezpieczne przeprowadzanie w tym porcie lotniczym procedur podejścia według wskazań przyrządów, irlandzki organ lotnictwa cywilnego powierzył zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej (ATM/ANS) instytucji zapewniającej ATM/ANS w porcie lotniczym "City of Derry". Z końcem okresu przejściowego określonego w Umowie o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 2  ("umowa o wystąpieniu") certyfikaty wydane przez właściwe organy Zjednoczonego Królestwa na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1139 brytyjskim instytucjom zapewniającym służby żeglugi powietrznej przestaną być ważne w Unii.

(2) Po zakończeniu okresu przejściowego brytyjskie instytucje zapewniające ATM/ANS będą mogły świadczyć usługi w Unii, pod warunkiem że jako instytucje zapewniające ATM/ANS z państwa trzeciego posiadają ważny certyfikat wydany przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") na podstawie art. 80 rozporządzenia (UE) 2018/1139.

(3) W dniu 21 sierpnia 2019 r. irlandzki organ lotnictwa cywilnego - jako irlandzki organ właściwy oraz w imieniu Irlandii - powiadomił o swoim zamiarze przyznania na podstawie art. 41 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1139 portowi lotniczemu "City of Derry" zwolnienia z wymogu posiadania certyfikatu instytucji zapewniającej ATM/ANS wydanego przez Irlandię. Oczekuje się, że zwolnienie to zacznie obowiązywać w dniu następującym po dniu, w którym kończy się okres przejściowy, o którym mowa w art. 126 umowy o wystąpieniu.

(4) Agencja oceniła proponowane zwolnienie oraz jego uzasadnienie i w swoim zaleceniu z dnia 29 sierpnia 2019 r. stwierdza, że wszystkie warunki określone w art. 41 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1139 zostały spełnione.

(5) W szczególności główne miejsce prowadzenia działalności instytucji zapewniającej ATM/ANS znajduje się poza terytorium, za które odpowiedzialna jest Irlandia. Ponadto, podchodząc do lądowania w porcie lotniczym "City of Derry", statki powietrzne są zmuszone wlecieć na krótko do segmentu w FIR Shannon, w związku z czym, w świetle tak niewielkiego natężenia ruchu lotniczego, ubieganie się o certyfikat instytucji zapewniającej ATM/ANS byłoby nieproporcjonalne. Instytucja zapewniająca ATM/ANS w porcie lotniczym "City of Derry" jest obecnie certyfiko-

(6) Zwolnienie portu lotniczego "City of Derry" z wymogu posiadania certyfikatu instytucji zapewniającej ATM/ANS wydanego przez Irlandię spełnia warunki określone w art. 41 ust. 6 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2018/1139,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zwolnienie portu lotniczego "City of Derry" z wymogu posiadania certyfikatu w zakresie zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej (ATM/ANS) wydanego przez Irlandię spełnia warunki określone w art. 41 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1139.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja stosuje się od dnia następującego po dniu, w którym prawo Unii przestanie mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa na podstawie art. 126 i 127 umowy o wystąpieniu.

Niniejsza decyzja skierowana jest do Irlandii.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2020 r.
W imieniu Komisji
Adina-Ioana VĂLEAN
Członek Komisji
1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7. wana przez organ lotnictwa cywilnego Zjednoczonego Królestwa zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1139, a w odniesieniu do nadzoru i egzekwowania przepisów poczyniono formalne uzgodnienia z irlandzkim organem lotnictwa cywilnego - jako organem właściwym dla Irlandii - w celu zapewnienia zgodności z obowiązującymi przepisami, w szczególności z zasadniczymi wymogami, o których mowa w art. 40 rozporządzenia (UE) 2018/1139. Zakres zwolnienia jest wyraźnie określony i jest ograniczony do tego, co jest absolutnie niezbędne, a w przypadku gdy okres jego obowiązywania przekracza pięć lat, zwolnienie podlega regularnemu przeglądowi przeprowadzanemu w stosownych odstępach czasu, tj. dorocznie, przez irlandzki organ lotnictwa cywilnego, który powiadomi o tym przeglądzie Komisję. Zwolnienie jest stosowane w sposób niedyskryminujący.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.45.5

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2021/150 w sprawie zwolnienia na podstawie art. 41 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 portu lotniczego City of Derry z wymogu posiadania certyfikatu wydanego przez Irlandię
Data aktu: 16/12/2020
Data ogłoszenia: 09/02/2021