Rozporządzenie 2020/261 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 389/2012 w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie podatków akcyzowych w odniesieniu do zawartości elektronicznych rejestrów

ROZPORZĄDZENIE RADY (UE) 2020/261
z dnia 19 grudnia 2019 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 389/2012 w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie podatków akcyzowych w odniesieniu do zawartości elektronicznych rejestrów

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 113,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,

stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 19 rozporządzenia Rady (UE) nr 389/2012 3  zobowiązuje państwa członkowskie do prowadzenia elektronicznych rejestrów zezwoleń przyznanych podmiotom gospodarczym i składom uczestniczącym w przemieszczaniu wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

(2) Dyrektywa Rady (UE) 2020/262 4  rozszerza zastosowanie skomputeryzowanego systemu określonego w decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/263 5 , wykorzystywanego obecnie do nadzoru nad przemieszczaniem wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, na nadzór nad wyrobami akcyzowymi dopuszczonymi do konsumpcji na terytorium jednego państwa członkowskiego i następnie przemieszczanymi na terytorium innego państwa członkowskiego w celu dostarczenia do celów handlowych.

(3) Aby umożliwić należyte funkcjonowanie skomputeryzowanego systemu poprzez zapewnienie przechowywania kompletnych, aktualnych i prawidłowych danych, należy zmienić zakres art. 19 rozporządzenia (UE) nr 389/2012 w celu uwzględnienia dwóch nowych kategorii podmiotów gospodarczych: certyfikowanych wysyłających, którzy są zarejestrowani jako wysyłający wyroby akcyzowe już dopuszczone do konsumpcji, i certyfikowanych odbiorców, którzy są zarejestrowani jako odbiorcy wyrobów akcyzowych już dopuszczonych do konsumpcji.

(4) Zgodnie z art. 22 dyrektywy Rady (UE) 2020/262 w przypadku przemieszczania produktów energetycznych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy drogą morską lub wodami śródlądowymi właściwe organy państwa członkowskiego wysyłki mogą zezwolić wysyłającemu na pominięcie w momencie wysyłki danych dotyczących odbiorcy w projekcie elektronicznego dokumentu administracyjnego, o którym mowa w art. 20 ust. 2 tej dyrektywy. Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 389/2012 jedynie uprawnieni prowadzący skład mają umieszczać te informacje w rejestrze elektronicznym. Konieczne jest, aby również zarejestrowani wysyłający mieli możliwość wprowadzania do elektronicznego rejestru informacji o tym, że w momencie wysyłki mogą pominąć dane odbiorcy.

(5) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie poszerzenie zakresu elektronicznego rejestru w celu uwzględniania podmiotów gospodarczych przemieszczających wyroby akcyzowe dopuszczone do konsumpcji, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, ale możliwe jest - w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania skomputeryzowanego systemu i ułatwienia walki z oszustwami - jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona przyjąć środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.

(6) Niniejsze rozporządzenie nie narusza praw podstawowych i jest zgodne z zasadami uznanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności z prawem do ochrony danych osobowych. W świetle ograniczeń ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu przetwarzanie takich danych w ramach niniejszego rozporządzenia nie wykracza poza to, co jest niezbędne i proporcjonalne do celów ochrony uzasadnionych interesów fiskalnych państw członkowskich.

(7) Zgodnie z art. 28 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych 6 .

(8) Aby dostosować datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia do daty rozpoczęcia stosowania przepisów dyrektywy (UE) 2020/262 w sprawie automatyzacji przemieszczania wyrobów akcyzowych, które to wyroby zostały dopuszczone do konsumpcji na terytorium jednego państwa członkowskiego i są przemieszczane na terytorium innego państwa członkowskiego w celu dostarczenia do celów handlowych na terytorium tego innego państwa członkowskiego, oraz aby dać państwom członkowskim wystarczającą ilość czasu na przygotowanie się do zmian wynikających z niniejszego rozporządzenia, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 13 lutego 2023 r.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 389/2012,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W art. 19 rozporządzenia (UE) nr 389/2012 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w ust. 1 lit. a) dodaje się punkty w brzmieniu:

"(iv) certyfikowani wysyłający w rozumieniu art. 3 pkt 12 dyrektywy Rady (UE) 2020/262 * ;

(v) certyfikowani odbiorcy w rozumieniu art. 3 pkt 13 dyrektywy (UE) 2020/262;";

2)
w ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. f) i g) otrzymują brzmienie:

"f) w przypadku uprawnionych prowadzących skład - skład podatkowy lub wykaz składów podatkowych, do których zezwolenie ma zastosowanie, a także - w stosownych przypadkach przewidzianych w przepisach krajowych - wskazanie, że są oni uprawnieni do pominięcia danych dotyczących odbiorców w momencie wysyłki zgodnie z art. 22 dyrektywy (UE) 2020/262, że są oni uprawnieni do podziału przemieszczenia zgodnie z art. 23 tej dyrektywy lub że są oni uprawnieni do tego, aby ich wyroby akcyzowe zostały przemieszczone do miejsca dostawy bezpośredniej zgodnie z art. 16 ust. 4 tej dyrektywy, oraz wskazanie, że działają jako certyfikowany wysyłający lub certyfikowany odbiorca zgodnie z art. 35 ust. 6 i 7 tej dyrektywy;

g) w przypadku zarejestrowanych odbiorców, w stosownych przypadkach przewidzianych w przepisach krajowych - wskazanie, że są oni uprawnieni do tego, aby ich wyroby akcyzowe zostały przemieszczone do miejsca dostawy bezpośredniej zgodnie z art. 16 ust. 4 dyrektywy (UE) 2020/262, oraz wskazanie, że działają jako certyfikowany odbiorca zgodnie z art. 35 ust. 7 tej dyrektywy;";

b)
dodaje się literę w brzmieniu:

"k) w przypadku zarejestrowanych wysyłających - wskazanie, że są oni uprawnieni do pominięcia danych dotyczących odbiorców w momencie wysyłki zgodnie z art. 22 dyrektywy (UE) 2020/262, oraz wskazanie, że działają jako certyfikowany wysyłający zgodnie z art. 35 ust. 6 tej dyrektywy.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 13 lutego 2023 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2019 r.
W imieniu Rady
K. MIKKONEN
Przewodnicząca
1 Opinia z dnia 3 października 2018 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
2 Opinia z dnia 17 października 2018 r. (Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 108).
3 Rozporządzenie Rady (UE) nr 389/2012 z dnia 2 maja 2012 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie podatków akcyzowych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 2073/2004 (Dz.U. L 121 z 8.5.2012, s. 1).
4 Dyrektywa Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiająca ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (zob. s. 4 niniejszego Dziennika Urzędowego).
5 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/263 z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie komputeryzacji przepływu wyrobów akcyzowych i nadzoru nad nimi (zob. s. 43 niniejszego Dziennika Urzędowego).
6 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).
* Dyrektywa Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiająca ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (Dz.U. L 58 z 27.2.2020, s. 4.).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.58.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2020/261 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 389/2012 w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie podatków akcyzowych w odniesieniu do zawartości elektronicznych rejestrów
Data aktu: 19/12/2019
Data ogłoszenia: 27/02/2020
Data wejścia w życie: 13/02/2023, 18/03/2020