uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych gąbczastych encefalopatii 1 , w szczególności jego art. 23 akapit pierwszy i art. 23a lit. m),
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 999/2001 określono przepisy dotyczące zapobiegania pasażowalnym gąbczastym encefalopatiom (TSE) u zwierząt oraz kontroli i zwalczania tychże encefalopatii. Rozporządzenie to ma zastosowanie do produkcji oraz wprowadzania do obrotu żywych zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego, a w pewnych określonych przypadkach - do ich wywozu.
(2) W załączniku X do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 określono metody pobierania próbek i metody laboratoryjne stosowane wykrywania TSE.
(3) W rozdziale C pkt 3.2 lit. a) i b) w załączniku X do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 zawarty jest wymóg dalszego badania próbek pochodzących z podejrzanych przypadków i próbek z monitorowania TSE, które uzyskały dodatni wynik badania potwierdzającego. Wymóg ten wprowadzono rozporządzeniem Komisji (WE) nr 36/2005 2 w celu wykrywania ewentualnej obecności BSE u małych przeżuwaczy.
(4) W dniu 28 stycznia 2005 r. pierwszy przypadek BSE u małych przeżuwaczy w warunkach naturalnych potwierdzono u kozy poddanej ubojowi we Francji. W związku z tym rozporządzeniem Komisji (WE) nr 214/2005 3 zaostrzono wymogi dotyczące badania kóz.
(5) Ze względu na stwierdzenie w 2006 r. dwóch możliwych przypadków BSE u owiec we Francji i jednego na Cyprze rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1041/2006 4 rozszerzono program monitorowania owiec w oparciu o potwierdzone statystycznie badania w celu określenia prawdopodobieństwa wystąpienia BSE u owiec. Przypadki te zostały następnie ostatecznie uznane za trzęsawkę, a nie BSE.
(6) Wspomniane programy monitorujące poddano przeglądowi na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 727/2007 5 w świetle wyników prowadzonych przez dwa lata intensywnych badań, które nie doprowadziły do wykrycia żadnych dalszych przypadków BSE u owiec i kóz.
(7) Wskutek dalszego systematycznego badania pozytywnych przypadków TSE u owiec i kóz od 2005 r. nie wykryto żadnych dalszych pozytywnych lub podejrzanych przypadków BSE.
(8) Z uwagi na brak pozytywnych lub podejrzanych przypadków BSE u owiec i kóz od 2005 r. badanie różnicujące pozytywne przypadki TSE u owiec i kóz powinno ograniczać się do "przypadku indeksowego" zdefiniowanego w pkt 2 lit. c) załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 999/2001.
(9) Ponadto w rozdziale C pkt 3.2 lit. c) ppkt (ii) załącznika X do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 zawarty jest wymóg, by przypadki TSE, w odniesieniu do których nie można wykluczyć obecności BSE w drodze pierwszego badania molekularnego, były poddawane drugorzędowemu badaniu molekularnemu w jednym z trzech laboratoriów wymienionych w tym punkcie.
(10) Wykaz ten został ustanowiony rozporządzeniem (WE) nr 36/2005 w oparciu o metody i wiedzę fachową w dziedzinie diagnostyki laboratoryjnej dostępne w 2005 r. Od tego czasu nigdy nie był aktualizowany.
(11) Należy zapewnić większą elastyczność w odniesieniu do metody drugorzędowego badania molekularnego, którego schemat powinien być zatwierdzany indywidualnie dla każdego przypadku przez laboratorium referencyjne UE, z uwzględnieniem najnowszej wiedzy naukowej. Wybór laboratorium przeprowadzającego badanie powinien być również bardziej elastyczny, aby można było jak najlepiej wykorzystać najnowszą wiedzę naukową i wiedzę fachową w dziedzinie diagnostyki laboratoryjnej.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozdział C pkt 3.2 lit. a), b) i c) w załączniku X do rozporządzenia (WE) nr 999/2001.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.360.13 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2020/1593 zmieniające załącznik X do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 w odniesieniu do dalszego badania pozytywnych przypadków pasażowalnych gąbczastych encefalopatii owiec i kóz |
| Data aktu: | 29/10/2020 |
| Data ogłoszenia: | 30/10/2020 |
| Data wejścia w życie: | 19/11/2020 |