uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 2 , w szczególności jego art. 56 ust. 5,
1. PROCEDURA
(1) W dniu 18 grudnia 2019 r. Komisja Europejska wszczęła postępowanie antydumpingowe dotyczące przywozu sztyftów i zszywek pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, publikując zawiadomienie o wszczęciu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 3 .
(2) Dochodzenie wszczęto w następstwie skargi złożonej przez sześciu producentów unijnych: Atrom Impex srl (Rumunia), Bizon Int. Sp. z.o.o. (Polska), Ergo Staples (Chorwacja), Grupodesa (Hiszpania), Omer SpA (Włochy) oraz Velo srl (Włochy), ("skarżący"), reprezentujących ponad 50 % ogólnej produkcji unijnej sztyftów i zszywek. W skardze przedstawiono dowody na wystąpienie dumpingu i wynikającej z niego istotnej szkody, które uznano za wystarczające, by uzasadnić wszczęcie dochodzenia.
(3) W zawiadomieniu o wszczęciu postępowania Komisja wezwała zainteresowane strony do skontaktowania się z nią w celu wzięcia udziału w dochodzeniu. Ponadto Komisja wyraźnie poinformowała skarżących, innych znanych producentów unijnych, znanych producentów eksportujących oraz władze Chin, znanych importerów, dostawców i użytkowników, przedsiębiorstwa handlowe, a także stowarzyszenia, o których wiadomo, że są zainteresowane, o wszczęciu dochodzenia i zaprosiła te podmioty do wzięcia w nim udziału.
(4) Zainteresowane strony miały możliwość przedstawienia uwag na temat wszczęcia dochodzenia oraz złożenia wniosku o przesłuchanie przed Komisją lub rzecznikiem praw stron w postępowaniach w sprawie handlu w terminie określonym w zawiadomieniu o wszczęciu.
2. WYCOFANIE SKARGI I ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA
(5) W dniu 24 czerwca 2020 r. skarżący powiadomili Komisję o wycofaniu swojej skargi.
(6) Na mocy art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036 w przypadku wycofania skargi postępowanie może zostać zakończone, o ile nie jest to sprzeczne z interesem Unii.
(7) Dochodzenie nie ujawniło żadnych okoliczności wskazujących, że dalsze prowadzenie sprawy byłoby w interesie Unii. Komisja przyjęła jednak również do wiadomości ustalenia z dnia 26 maja 2020 r. dokonane przez Departament Handlu Stanów Zjednoczonych w dochodzeniu antydumpingowym i antysubsydyjnym dotyczącym przywozu niektórych zszywek ze stali z Chińskiej Republiki Ludowej, które to zszywki są rodzajami produktu objętego postępowaniem. Ze względu na potencjalne ryzyko wystąpienia w przyszłości zakłóceń w handlu Komisja będzie analizować statystyczne tendencje chińskiego przywozu produktu objętego postępowaniem przez okres 24 miesięcy od dnia opublikowania niniejszej decyzji. Umożliwi to Komisji ocenę ewentualnej potrzeby wszczęcia nowego dochodzenia zgodnie z wymogami rozporządzenia podstawowego.
(8) Komisja stwierdziła zatem, iż postępowanie antydumpingowe dotyczące przywozu do Unii sztyftów i zszywek pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej powinno zostać zakończone bez wprowadzania środków.
(9) Zainteresowane strony zostały odpowiednio poinformowane i umożliwiono im przedstawienie uwag. Żadna z zainteresowanych stron nie wyraziła sprzeciwu wobec zakończenia postępowania.
(10) Niniejsza decyzja jest zgodna z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036 oraz Komitetu Kodeksu Celnego ustanowionego na mocy art. 285 rozporządzenia (UE) nr 952/2013,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.269.40 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/1202 kończąca postępowanie antydumpingowe dotyczące przywozu sztyftów i zszywek pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej oraz poddająca nadzorowi przywóz sztyftów i zszywek pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej |
| Data aktu: | 14/08/2020 |
| Data ogłoszenia: | 17/08/2020 |