Rozporządzenie wykonawcze 2020/967 ustanawiające szczegółowe zasady dotyczące charakterystyki sygnału i stosowania dźwiękowych urządzeń odstraszających, o których mowa w części A załącznika XIII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/967
z dnia 3 lipca 2020 r.
ustanawiające szczegółowe zasady dotyczące charakterystyki sygnału i stosowania dźwiękowych urządzeń odstraszających, o których mowa w części A załącznika XIII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych 1 , w szczególności jego art. 24 ust. 1 lit. e),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Opracowano wiele urządzeń dźwiękowych w celu odstraszania waleni od sieci rybackich, które to urządzenia okazały się skuteczne w ograniczaniu przyłowu gatunków waleni podczas połowów sieciami stawnymi. Stosowanie takich urządzeń jest wymagane na obszarach i łowiskach o znanych lub dających się przewidzieć wysokich poziomach przyłowu waleni, jak określono w części A pkt 1.1 załącznika XIII do rozporządzenia (UE) 2019/1241.

(2) Rozporządzenie (UE) 2019/1241 upraszcza istniejące ramy prawne w zakresie technicznych środków ochrony w Unii Europejskiej, które z biegiem lat stały się bardzo złożone. W ramach uproszczenia rozporządzenie (UE) 2019/1241 uchyliło rozporządzenie Rady (WE) nr 812/2004 2  ustanawiające środki dotyczące przypadkowych odłowów waleni na łowiskach i przejęło jedynie podstawowe środki techniczne mające na celu ograniczenie przypadkowych połowów, takie jak wymóg stosowania narzędzi połowowych na określonych obszarach z użyciem dźwiękowych urządzeń odstraszających w celu ograniczenia przypadkowych połowów waleni.

(3) Szczegółowe specyfikacje techniczne dotyczące skuteczności dźwiękowych urządzeń odstraszających, które to specyfikacje zostały ustanowione w art. 3 i załączniku II do rozporządzenia Rady (WE) nr 812/2004, nie zostały przejęte w rozporządzeniu (UE) 2019/1241. W związku z tym w niniejszym rozporządzeniu należy określić takie szczegółowe specyfikacje techniczne lub warunki stosowania dźwiękowych urządzeń odstraszających, które są obecnie wymagane zgodnie z częścią A pkt 1.1 załącznika XIII do rozporządzenia (UE) 2019/1241, podobnie jak te określone uprzednio w art. 3 i załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 812/2004.

(4) Niemniej jednak zgodnie z opinią Komitetu Naukowo-Technicznego i Ekonomicznego ds. Rybołówstwa (STECF) 3  opracowywanie nowych dźwiękowych urządzeń odstraszających nie powinno być ograniczane specyfikacjami technicznymi. Do celów niniejszego rozporządzenia państwa członkowskie powinny zatem mieć możliwość zezwolenia na stosowanie nowo opracowanych i skutecznych rodzajów dźwiękowych urządzeń odstraszających niezgodnych ze specyfikacjami technicznymi określonymi w niniejszym rozporządzeniu, pod warunkiem że istnieją dowody na to, że takie urządzenia są przynajmniej tak samo skuteczne w ograniczaniu przypadkowych połowów gatunków waleni, jak te określone w rozporządzeniu (UE) 2019/1241 (w tym w dalszych przepisach wykonawczych przyjętych na mocy niniejszego rozporządzenia). Należy zatem ustanowić warunki, na jakich państwa członkowskie mogą zezwolić na stosowanie dźwiękowych urządzeń odstraszających, które są zgodne z takimi alternatywnymi specyfikacjami technicznymi lub warunkami.

(5) W świetle niedociągnięć stwierdzonych w sprawozdaniach na temat kontroli i wdrażania przepisów dotyczących specyfikacji technicznych w odniesieniu do stosowania dźwiękowych urządzeń odstraszających, które to sprawozdania Komisja otrzymała do tej pory, w niniejszym rozporządzeniu należy wyjaśnić, że dźwiękowe urządzenia odstraszające muszą działać podczas całej operacji połowowej, a nie tylko w momencie zarzucania sieci.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe przepisy dotyczące charakterystyki sygnału i stosowania dźwiękowych urządzeń odstraszających, o których mowa w części A załącznika XIII do rozporządzenia (UE) 2019/1241.

Artykuł  2
1. 
Kapitanowie unijnych statków rybackich zapewniają pełną operacyjność dźwiękowych urządzeń odstraszających, o których mowa w pkt 1.1 załącznika XIII do rozporządzenia (UE) 2019/1241, podczas całej operacji połowowej.
2. 
Takie dźwiękowe urządzenia odstraszające są zgodne z jednym z zestawów specyfikacji technicznych i warunków stosowania określonych w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
3. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 2 państwa członkowskie mogą zezwolić na stosowanie dźwiękowych urządzeń odstraszających, które nie spełniają specyfikacji technicznych lub warunków stosowania określonych w załączniku, pod warunkiem że takie urządzenia są przynajmniej jednakowo skuteczne w ograniczaniu przypadkowych połowów waleni, jak dźwiękowe urządzenia odstraszające spełniające specyfikacje techniczne lub warunki stosowania określone w załączniku, i że zostało to należycie udokumentowane.
4. 
Państwa członkowskie informują Komisję o zezwoleniach wydanych zgodnie z ust. 3, w ciągu dwóch miesięcy od daty ich wydania.
5. 
Do powiadomienia, o którym mowa w ust. 4, załącza się szczegółowe informacje techniczne i naukowe dotyczące dźwiękowych urządzeń odstraszających, na które wydano zezwolenia zgodnie z ust. 3, oraz ich wpływu na przypadkowe połowy waleni.
Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzydziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 3 lipca 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK:

SPECYFIKACJE TECHNICZNE I WARUNKI STOSOWANIA DŹWIĘKOWYCH URZĄDZEŃ ODSTRASZAJĄCYCH

Wszystkie dźwiękowe urządzenia odstraszające stosowane na podstawie art. 2 ust. 2 spełniają warunki jednego z poniższych zestawów właściwości charakterystycznych sygnału i stosowania:
Zestaw 1 Zestaw 2
Charakterystyka sygnału
Synteza sygnału Cyfrowa Analogowa
Tonalna/szerokopasmowa Szerokopasmowa/tonalna Tonalna
Poziomy źródłowe (maks.-min.) Re 1 μPa@1 m 145 dB 130-150dB
Częstotliwość podstawowa a) 20-160 KHz

Szerokopasmowa/tonalna

10 kHz
b) 10 kHz tonalna
Harmoniczne o wysokich częstotliwościach Tak Tak
Czas trwania impulsu (nominalny) 300 ms 300 ms
Okres międzyimpulsowy a) 4-30 sekund randomizowany

b) 4 sekundy

4 sekundy
Właściwości stosowania
Maksymalny odstęp między dwoma dźwiękowymi urządzeniami odstraszającymi wzdłuż sieci 200 m przy jednym dźwiękowym urządzeniu odstraszającym na każdym końcu sieci (lub kombinacji sieci połączonych razem) 100 m przy jednym dźwiękowym urządzeniu odstraszającym na każdym końcu sieci (lub kombinacji sieci połączonych razem)
1 Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105.
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 812/2004 z dnia 26 kwietnia 2004 r. ustanawiające środki dotyczące przypadkowych odłowów waleni na łowiskach i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 88/98 (Dz.U. L 150 z 30.4.2004, s. 12).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.213.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2020/967 ustanawiające szczegółowe zasady dotyczące charakterystyki sygnału i stosowania dźwiękowych urządzeń odstraszających, o których mowa w części A załącznika XIII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych
Data aktu: 03/07/2020
Data ogłoszenia: 06/07/2020
Data wejścia w życie: 05/08/2020