Decyzja wykonawcza 2019/2012 w sprawie wyłączeń na podstawie art. 14 rozporządzenia Komisji (WE) nr 29/2009 ustanawiającego wymogi dla usług łącza danych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/2012
z dnia 29 listopada 2019 r.
w sprawie wyłączeń na podstawie art. 14 rozporządzenia Komisji (WE) nr 29/2009 ustanawiającego wymogi dla usług łącza danych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 44 ust. 1 lit. a),

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 29/2009 z dnia 16 stycznia 2009 r. ustanawiające wymogi dla usług łącza danych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej 2 , w szczególności jego art. 14,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Opierając się na art. 14 rozporządzenia (WE) nr 29/2009, Komisja bada przedłożone przez państwa członkowskie wnioski o wyłączenie z wymogów art. 3 ust. 2 w odniesieniu do kombinacji typów/modeli statków powietrznych, których produkcja dobiega końca, oraz produkowanych w ograniczonych ilościach, jak również w odniesieniu do kombinacji typów/modeli statków powietrznych, których koszty przebudowy byłyby nieproporcjonalne z powodu ich przestarzałej konstrukcji.

(2) W kontekście wyłączeń należy utrzymać cel określony w motywie 8 rozporządzenia (WE) nr 29/2009, zgodnie z którym funkcja łącza danych powinna być dostępna przy co najmniej 75 % lotów.

(3) Po otrzymaniu od państw członkowskich wniosków o wyłączenie Komisja przeprowadziła konsultacje z zainteresowanymi stronami. W następstwie badania przedmiotowych wniosków, przeprowadzonego przez Komisję w oparciu o art. 14 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 29/2009, należy przyznać odpowiednie wyłączenia.

(4) Opierając się na kryteriach określonych w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 29/2009, Komisja ponownie przeanalizowała wyłączenia przyznane na mocy decyzji Komisji z dnia 20 maja 2011 r. w sprawie wyłączeń na podstawie art. 14 rozporządzenia (WE) nr 29/2009 [C(2011) 2611 final] oraz decyzji wykonawczej Komisji z dnia 9 grud nia 2011 r. w sprawie wyłączeń na podstawie art. 14 rozporządzenia (WE) nr 29/2009 [C(2011) 9074 final]. Po konsultacji z zainteresowanymi stronami Komisja stwierdziła, że nie ma potrzeby konsolidacji przedmiotowych aktów w ramach jednej decyzji wykonawczej. Należy zatem uchylić decyzję C(2011) 2611 final oraz decyzję wykonawczą C(2011) 9074 final.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 127 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Następujące kombinacje typów/modeli statków powietrznych zostają objęte stałym wyłączeniem z wymogów art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 29/2009:

a)
kombinacje typów/modeli statków powietrznych określonych w załączniku I;
b)
kombinacje typów/modeli statków powietrznych określonych w załączniku II, w przypadku których pierwsze indywidualne świadectwo zdatności do lotu zostało wydane przed dniem 5 lutego 2020 r.
Artykuł  2

Następujące kombinacje typów/modeli statków powietrznych zostają objęte wyłączeniem z wymogów art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 29/2009 do dnia 5 lutego 2022 r.:

a)
kombinacje typów/modeli statków powietrznych określonych w załączniku II, w przypadku których pierwsze indywidualne świadectwo zdatności do lotu zostało wydane w dniu 5 lutego 2020 r. lub po tej dacie;
b)
kombinacje typów/modeli statków powietrznych określonych w załączniku III.
Artykuł  3

Decyzja C(2011) 2611 final oraz decyzja wykonawcza C(2011) 9074 tracą moc.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 listopada 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

WYŁĄCZENIA, O KTÓRYCH MOWA W ART. 1 LIT. A)

Typ/seria/model statków powietrznych Producent Kod typu według ICAO
AN-12 (wszystkie) Antonov AN12
AN-124 100 Antonov A124
IL-76 (wszystkie) Ilyushin IL76
A300 (wszystkie) Airbus A30B
A306
A3ST
A310 (wszystkie) Airbus A310
A-319/-320/-321 z pierwszym świadectwem zdatności do lotu wydanym w okresie między 1 stycznia 1995 r. a 5 lipca 1999 r. włącznie Airbus A319
A320
A321
A340 (wszystkie) Airbus A342
A343
A345
A346
A318-112 Airbus A318
AVROLINER (RJ-100) AVRO RJ1H
AVROLINER (RJ-85) AVRO RJ85
BA146-301 British Aerospace B463
B717-200 Boeing B712
B737-300 Boeing B733
B737-400 Boeing B734
B737-500 Boeing B735
B747-400 Boeing B744
B757-200 Boeing B752
B757-300 Boeing B753
B767-200 Boeing B762
B767-300 Boeing B763
B767-400 Boeing B764
MD-82 Boeing MD82
MD-83 Boeing MD83
MD-11 (wszystkie) Boeing MD11
CL-600-2B19 (CRJ100/200/440) Bombardier CRJ1/CRJ2
Dornier 328-100 Dornier D328
Dornier 328-300 Dornier J328
Fokker 70 Fokker F70
Fokker 100 Fokker F100
Seria King Air (90/100/200/300) Beechcraft BE9L
BE20
B350
Hercules L-382-G-44K-30 Lockheed C130
SAAB 2000/SAAB SF2000 SAAB SB20

ZAŁĄCZNIK  II

WYŁĄCZENIA, O KTÓRYCH MOWA W ART. 1 LIT. B) ORAZ ART. 2 LIT. A)

Typ/seria/model statków powietrznych Producent Kod typu według ICAO
A330 Series 200/300 Airbus A332/A333
Global Express/5000 BD-700-1A10/1A11 Bombardier GLEX/GL5T
CL-600-2C10 (CRJ-700) Bombardier CRJ7
C525C, CJ4 Cessna C25C
C560XL (Citation XLS+) Cessna C56X
Falcon 2000 (wszystkie) Dassault F2TH
Falcon 900 (wszystkie) Dassault F900
EMB-500 (Phenom 100) Embraer E50P
EMB-505 (Phenom 300) Embraer E55P
EMB-135BJ (Legacy 600) Embraer E35L
EMB-135EJ (Legacy 650) Embraer E35L
EMB-145 (135/140/145) Embraer E135 E145, E45X
PC-12 Pilatus PC12

ZAŁĄCZNIK  III

WYŁĄCZENIA, O KTÓRYCH MOWA W ART. 2 LIT. B)

Typ/seria/model statków powietrznych Producent Kod typu według ICAO
A318 (ACJ) Airbus A318
A319 (ACJ) Airbus A319
A320 (ACJ) Airbus A320
A321 (ACJ) Airbus A321
B737-700IGW (BBJ) Boeing B737
B737-800 (BBJ2) Boeing B738
B737-900ER (BBJ3) Boeing B739
B767-300F Boeing B763
ERJ 190-100ECJ Embraer E190
1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Dz.U. L 13 z 17.1.2009, s. 3.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.312.95

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/2012 w sprawie wyłączeń na podstawie art. 14 rozporządzenia Komisji (WE) nr 29/2009 ustanawiającego wymogi dla usług łącza danych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej
Data aktu: 29/11/2019
Data ogłoszenia: 03/12/2019
Data wejścia w życie: 23/12/2019