Decyzja wykonawcza 2019/2012 w sprawie wyłączeń na podstawie art. 14 rozporządzenia Komisji (WE) nr 29/2009 ustanawiającego wymogi dla usług łącza danych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/2012
z dnia 29 listopada 2019 r.
w sprawie wyłączeń na podstawie art. 14 rozporządzenia Komisji (WE) nr 29/2009 ustanawiającego wymogi dla usług łącza danych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 44 ust. 1 lit. a),

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 29/2009 z dnia 16 stycznia 2009 r. ustanawiające wymogi dla usług łącza danych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej 2 , w szczególności jego art. 14,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Opierając się na art. 14 rozporządzenia (WE) nr 29/2009, Komisja bada przedłożone przez państwa członkowskie wnioski o wyłączenie z wymogów art. 3 ust. 2 w odniesieniu do kombinacji typów/modeli statków powietrznych, których produkcja dobiega końca, oraz produkowanych w ograniczonych ilościach, jak również w odniesieniu do kombinacji typów/modeli statków powietrznych, których koszty przebudowy byłyby nieproporcjonalne z powodu ich przestarzałej konstrukcji.

(2) W kontekście wyłączeń należy utrzymać cel określony w motywie 8 rozporządzenia (WE) nr 29/2009, zgodnie z którym funkcja łącza danych powinna być dostępna przy co najmniej 75 % lotów.

(3) Po otrzymaniu od państw członkowskich wniosków o wyłączenie Komisja przeprowadziła konsultacje z zainteresowanymi stronami. W następstwie badania przedmiotowych wniosków, przeprowadzonego przez Komisję w oparciu o art. 14 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 29/2009, należy przyznać odpowiednie wyłączenia.

(4) Opierając się na kryteriach określonych w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 29/2009, Komisja ponownie przeanalizowała wyłączenia przyznane na mocy decyzji Komisji z dnia 20 maja 2011 r. w sprawie wyłączeń na podstawie art. 14 rozporządzenia (WE) nr 29/2009 [C(2011) 2611 final] oraz decyzji wykonawczej Komisji z dnia 9 grud nia 2011 r. w sprawie wyłączeń na podstawie art. 14 rozporządzenia (WE) nr 29/2009 [C(2011) 9074 final]. Po konsultacji z zainteresowanymi stronami Komisja stwierdziła, że nie ma potrzeby konsolidacji przedmiotowych aktów w ramach jednej decyzji wykonawczej. Należy zatem uchylić decyzję C(2011) 2611 final oraz decyzję wykonawczą C(2011) 9074 final.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 127 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Następujące kombinacje typów/modeli statków powietrznych zostają objęte stałym wyłączeniem z wymogów art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 29/2009:

a)
kombinacje typów/modeli statków powietrznych określonych w załączniku I;
b)
kombinacje typów/modeli statków powietrznych określonych w załączniku II, w przypadku których pierwsze indywidualne świadectwo zdatności do lotu zostało wydane przed dniem 5 lutego 2020 r.
Artykuł  2

Następujące kombinacje typów/modeli statków powietrznych zostają objęte wyłączeniem z wymogów art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 29/2009 do dnia 5 lutego 2022 r.:

a)
kombinacje typów/modeli statków powietrznych określonych w załączniku II, w przypadku których pierwsze indywidualne świadectwo zdatności do lotu zostało wydane w dniu 5 lutego 2020 r. lub po tej dacie;
b)
kombinacje typów/modeli statków powietrznych określonych w załączniku III.
Artykuł  3

Decyzja C(2011) 2611 final oraz decyzja wykonawcza C(2011) 9074 tracą moc.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 listopada 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

WYŁĄCZENIA, O KTÓRYCH MOWA W ART. 1 LIT. A)

Typ/seria/model statków powietrznych Producent Kod typu według ICAO
AN-12 (wszystkie) Antonov AN12
AN-124 100 Antonov A124
IL-76 (wszystkie) Ilyushin IL76
A300 (wszystkie) Airbus A30B
A306
A3ST
A310 (wszystkie) Airbus A310
A-319/-320/-321 z pierwszym świadectwem zdatności do lotu wydanym w okresie między 1 stycznia 1995 r. a 5 lipca 1999 r. włącznie Airbus A319
A320
A321
A340 (wszystkie) Airbus A342
A343
A345
A346
A318-112 Airbus A318
AVROLINER (RJ-100) AVRO RJ1H
AVROLINER (RJ-85) AVRO RJ85
BA146-301 British Aerospace B463
B717-200 Boeing B712
B737-300 Boeing B733
B737-400 Boeing B734
B737-500 Boeing B735
B747-400 Boeing B744
B757-200 Boeing B752
B757-300 Boeing B753
B767-200 Boeing B762
B767-300 Boeing B763
B767-400 Boeing B764
MD-82 Boeing MD82
MD-83 Boeing MD83
MD-11 (wszystkie) Boeing MD11
CL-600-2B19 (CRJ100/200/440) Bombardier CRJ1/CRJ2
Dornier 328-100 Dornier D328
Dornier 328-300 Dornier J328
Fokker 70 Fokker F70
Fokker 100 Fokker F100
Seria King Air (90/100/200/300) Beechcraft BE9L
BE20
B350
Hercules L-382-G-44K-30 Lockheed C130
SAAB 2000/SAAB SF2000 SAAB SB20

ZAŁĄCZNIK  II

WYŁĄCZENIA, O KTÓRYCH MOWA W ART. 1 LIT. B) ORAZ ART. 2 LIT. A)

Typ/seria/model statków powietrznych Producent Kod typu według ICAO
A330 Series 200/300 Airbus A332/A333
Global Express/5000 BD-700-1A10/1A11 Bombardier GLEX/GL5T
CL-600-2C10 (CRJ-700) Bombardier CRJ7
C525C, CJ4 Cessna C25C
C560XL (Citation XLS+) Cessna C56X
Falcon 2000 (wszystkie) Dassault F2TH
Falcon 900 (wszystkie) Dassault F900
EMB-500 (Phenom 100) Embraer E50P
EMB-505 (Phenom 300) Embraer E55P
EMB-135BJ (Legacy 600) Embraer E35L
EMB-135EJ (Legacy 650) Embraer E35L
EMB-145 (135/140/145) Embraer E135 E145, E45X
PC-12 Pilatus PC12

ZAŁĄCZNIK  III

WYŁĄCZENIA, O KTÓRYCH MOWA W ART. 2 LIT. B)

Typ/seria/model statków powietrznych Producent Kod typu według ICAO
A318 (ACJ) Airbus A318
A319 (ACJ) Airbus A319
A320 (ACJ) Airbus A320
A321 (ACJ) Airbus A321
B737-700IGW (BBJ) Boeing B737
B737-800 (BBJ2) Boeing B738
B737-900ER (BBJ3) Boeing B739
B767-300F Boeing B763
ERJ 190-100ECJ Embraer E190
1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Dz.U. L 13 z 17.1.2009, s. 3.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.312.95

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/2012 w sprawie wyłączeń na podstawie art. 14 rozporządzenia Komisji (WE) nr 29/2009 ustanawiającego wymogi dla usług łącza danych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej
Data aktu: 29/11/2019
Data ogłoszenia: 03/12/2019
Data wejścia w życie: 23/12/2019