uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 1 , w szczególności jego art. 42, art. 43 ust. 5, art. 50 ust. 3, art. 56 ust. 1-3, art. 61, 63 i 64,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 2 ,
uwzględniając konsultacje z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych,
(1) Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (Single Resolution Board - "SRB") pełni rolę organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (Single Resolution Mechanism - "SRM") zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 806/2014. Misją SRB jest zapewnienie, aby restrukturyzacja i uporządkowana likwidacja banków znajdujących się w trudnej sytuacji przebiegały w sposób uporządkowany, wywierając jak najmniejszy wpływ na gospodarkę realną, system finansowy i finanse publiczne uczestniczących państw członkowskich i innych państw.
(2) SRB może przetwarzać dane osobowe w ramach różnych systemów funkcjonujących na terenie SRB (monitoring wizyjny, kontrola dostępu, rejestry odwiedzających). Informacje te są gromadzone ściśle ze względów bezpieczeństwa (np. w celu śledzenia liczby osób w budynku na potrzeby potencjalnej ewakuacji, co jest zgodne z decyzjami Komisji Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa) w celu zapobiegania zdarzeniom naruszającym ochronę w budynkach lub ich otoczeniu, wykrywania takich zdarzeń i ich dokumentowania.
(3) SRB, reprezentowana w tym przypadku przez kierownika swojego Działu Obsługi Administracyjnej i ICT, przetwarza kilka kategorii danych osobowych, w szczególności dane umożliwiające identyfikację, dane kontaktowe i dane służbowe. Dane osobowe są przechowywane w zabezpieczonym środowisku elektronicznym uniemożliwiającym bezprawny dostęp lub przekazanie danych osobom, które nie muszą mieć do nich dostępu. Przetwarzane dane osobowe są zatrzymywane zgodnie z zasadami KE dotyczącymi zatrzymywania danych. Po upływie okresu zatrzymania zgromadzone informacje, w tym dane osobowe, są usuwane stosownie do uzgodnionego okresu maksymalnego zatrzymania danych: rejestry odwiedzających: 6 miesięcy, nagrania z monitoringu wizyjnego: 30 dni, system kontroli dostępu: 2 miesiące.
(4) Wewnętrzne zasady powinny mieć zastosowanie do wszystkich procesów przetwarzania prowadzonych przez SRB w ramach realizacji jej działalności dla celów bezpieczeństwa, zapobiegania zdarzeń naruszających ochronę, wykrywania ich lub prowadzenia dochodzeń w ich sprawie, ochrony personelu, własności i informacji agencji, a także odwiedzających SRB.
(5) Wewnętrzne zasady powinny mieć zastosowanie do procesów przetwarzania prowadzonych w trakcie wewnętrznych dochodzeń w sprawie zdarzeń naruszających ochronę, a także w trakcie monitorowania działań następczych podejmowanych w rezultacie tych dochodzeń. Wewnętrzne zasady powinny mieć zastosowanie do procesów przetwarzania, które stanowią część działań powiązanych z sekcją bezpieczeństwa/infrastruktury SRB. Powinny one również obejmować pomoc i współpracę ze strony sekcji bezpieczeństwa/infrastruktury SRB udzielaną organom krajowym, belgijskim organom ścigania, OLAF, służbom ratunkowym i organizacjom międzynarodowym poza dochodzeniami administracyjnymi.
(6) SRB musi przedstawić uzasadnienie ścisłej konieczności i proporcjonalności ograniczeń w społeczeństwie demokratycznym oraz postępować z poszanowaniem istoty podstawowych praw i wolności;
(7) W ramach powyższego SRB ma obowiązek przestrzegać w możliwie szerokim zakresie w trakcie realizacji powyższych procedur praw podstawowych osób, których dane dotyczą, w szczególności tych związanych z prawem dostępu, prawem do sprostowania danych, prawem do usunięcia danych, prawem do przenoszenia danych itp., które to przewidziano w rozporządzeniu (UE) 2018/1725.
(8) Tym niemniej SRB może być zobowiązana do wstrzymania przekazania informacji osobie, której dane dotyczą, lub wykonania innych praw osoby, której dane dotyczą, w celu zabezpieczenia - w szczególności - własnych dochodzeń w sprawie zdarzeń naruszających ochronę, w tym danych z monitoringu wizyjnego lub systemów kontroli dostępu.
(9) SRB może zatem wstrzymać przekazanie informacji w celu zabezpieczenia dochodzeń w sprawie zdarzeń naruszających ochronę.
(10) SRB powinna znieść ograniczenia, gdy tylko przestaną występować warunki uzasadniające ograniczenie.
(11) SRB powinna regularnie, w odstępach sześciu miesięcy, monitorować warunki ograniczające i w razie konieczności dokonywać ich rewizji.
(12) SRB powinna w trakcie dokonywania rewizji konsultować się z inspektorem ochrony danych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji | |
| Elke KÖNIG | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.301.14 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja w sprawie wewnętrznych zasad dotyczących ograniczenia pewnych praw osób, których dane dotyczą, w związku z przetwarzaniem danych osobowych w ramach dochodzeń wewnętrznych w sprawie zdarzenia naruszającego ochronę prowadzonych przez Jednolitą Radę ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji |
| Data aktu: | 18/09/2019 |
| Data ogłoszenia: | 22/11/2019 |
| Data wejścia w życie: | 23/11/2019 |