uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi 1 , w szczególności jego art. 3,
(1) W komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Wiarygodna perspektywa rozszerzenia dla Bałkanów Zachodnich oraz zwiększone zaangażowanie UE w tym regionie" 2 przyjętym na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 231/2014 3 przewidziano plan działania na rzecz między innymi ściślejszej współpracy w dziedzinie edukacji, młodzieży i sportu, w tym działania na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego Bałkanów Zachodnich, zwalczania nielegalnego handlu dobrami kultury oraz promowania sektora kultury i sektora kreatywnego tego regionu, w tym współpracy w dziedzinie kultury i polityki audiowizualnej.
(2) Decyzją wykonawczą Komisji 2013/776/UE 4 Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (zwanej dalej "Agencją") powierzono zarządzanie programem "Kreatywna Europa". Zapewnienie finansowania umożliwiającego uczestnictwo w tym samym rodzaju działań, jak te realizowane w ramach programów, którymi Agencja już zarządza, jest skutecznym i efektywnym sposobem dotarcia do grup docelowych przy pomocy instrumentów współpracy międzynarodowej. Takie działania są nadal finansowane w ramach instrumentów współpracy międzynarodowej, jednak zasady realizacji są takie same jak w programach zarządzanych przez Agencję.
(3) Agencja wykazała zdolność do skutecznego podejścia do zarządzania programami unijnymi. Przez kilka lat udało jej się zgromadzić kompetencje, umiejętności i potencjał w zakresie zarządzania przekazanymi jej programami.
(4) We wspólnym komunikacie do Parlamentu Europejskiego i Rady "W stronę strategii UE w dziedzinie międzynarodowych stosunków kulturalnych" 5 podkreślono rolę kontaktów międzyludzkich jako część unijnej dyplomacji publicznej i kulturalnej oraz wyraźnie odniesiono się do programów zarządzanych przez EACEA.
(5) Analizy kosztów i korzyści przeprowadzone zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 uwidoczniły zarówno ilościowe oszczędności, jak i jakościowe korzyści wynikające z przekazania Agencji zarządzania środkami finansowymi przeznaczonymi na umożliwianie uczestnictwa w takich działaniach. Ponadto przekazanie to nie ma skutków finansowych dla budżetu administracyjnego Agencji.
(6) Działania wykonywane przez Agencję są zgodne z jej obecnym mandatem i misją. Stanowią one kontynuację jej dotychczasowej działalności poprzez zwykłe rozszerzenie zakresu zaproszeń, co ma na celu umożliwienie uczestnictwa beneficjentów, którzy są grupą docelową instrumentów współpracy międzynarodowej. Rozwiązanie polegające na zarządzaniu wewnętrznym byłoby natomiast problematyczne, ponieważ zadania przewidziane do przekazania nigdy nie były zarządzane wewnętrznie przez nadrzędne dyrekcje generalne, którym brakuje zdolności do zarządzania nimi we własnym zakresie.
(7) W związku z tym należy powierzyć Agencji odpowiedzialność za wdrażanie środków finansowych pochodzących z instrumentów współpracy międzynarodowej w celu umożliwiania uczestnictwa w tych samych działaniach jak te w ramach programów już powierzonych Agencji i w związku z tym należy odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2013/776/UE.
(8) W art. 3 ust. 1 akapit pierwszy lit. e) określono, że Agencji powierza się "projekty w dziedzinie szkolnictwa wyższego" w ramach instrumentów współpracy zewnętrznej. Aby konsekwentnie umożliwiać Agencji zarządzanie uczestnictwem w instrumentach współpracy międzynarodowej w dziedzinie edukacji, szkolenia, młodzieży i sportu oraz wspierać sektor kultury i sektora audiowizualnego, należy zmienić brzmienie przywołanego wyżej przepisu.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji wykonawczej są zgodne z opinią Komitetu ds. Agencji Wykonawczych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.285.14 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2019/1855 zmieniająca decyzję wykonawczą 2013/776/UE w sprawie ustanowienia Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego |
| Data aktu: | 05/11/2019 |
| Data ogłoszenia: | 06/11/2019 |
| Data wejścia w życie: | 07/11/2019 |