Decyzja wykonawcza 2019/1855 zmieniająca decyzję wykonawczą 2013/776/UE w sprawie ustanowienia Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/1855
z dnia 5 listopada 2019 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą 2013/776/UE w sprawie ustanowienia Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi 1 , w szczególności jego art. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Wiarygodna perspektywa rozszerzenia dla Bałkanów Zachodnich oraz zwiększone zaangażowanie UE w tym regionie" 2  przyjętym na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 231/2014 3  przewidziano plan działania na rzecz między innymi ściślejszej współpracy w dziedzinie edukacji, młodzieży i sportu, w tym działania na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego Bałkanów Zachodnich, zwalczania nielegalnego handlu dobrami kultury oraz promowania sektora kultury i sektora kreatywnego tego regionu, w tym współpracy w dziedzinie kultury i polityki audiowizualnej.

(2) Decyzją wykonawczą Komisji 2013/776/UE 4  Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (zwanej dalej "Agencją") powierzono zarządzanie programem "Kreatywna Europa". Zapewnienie finansowania umożliwiającego uczestnictwo w tym samym rodzaju działań, jak te realizowane w ramach programów, którymi Agencja już zarządza, jest skutecznym i efektywnym sposobem dotarcia do grup docelowych przy pomocy instrumentów współpracy międzynarodowej. Takie działania są nadal finansowane w ramach instrumentów współpracy międzynarodowej, jednak zasady realizacji są takie same jak w programach zarządzanych przez Agencję.

(3) Agencja wykazała zdolność do skutecznego podejścia do zarządzania programami unijnymi. Przez kilka lat udało jej się zgromadzić kompetencje, umiejętności i potencjał w zakresie zarządzania przekazanymi jej programami.

(4) We wspólnym komunikacie do Parlamentu Europejskiego i Rady "W stronę strategii UE w dziedzinie międzynarodowych stosunków kulturalnych" 5  podkreślono rolę kontaktów międzyludzkich jako część unijnej dyplomacji publicznej i kulturalnej oraz wyraźnie odniesiono się do programów zarządzanych przez EACEA.

(5) Analizy kosztów i korzyści przeprowadzone zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 uwidoczniły zarówno ilościowe oszczędności, jak i jakościowe korzyści wynikające z przekazania Agencji zarządzania środkami finansowymi przeznaczonymi na umożliwianie uczestnictwa w takich działaniach. Ponadto przekazanie to nie ma skutków finansowych dla budżetu administracyjnego Agencji.

(6) Działania wykonywane przez Agencję są zgodne z jej obecnym mandatem i misją. Stanowią one kontynuację jej dotychczasowej działalności poprzez zwykłe rozszerzenie zakresu zaproszeń, co ma na celu umożliwienie uczestnictwa beneficjentów, którzy są grupą docelową instrumentów współpracy międzynarodowej. Rozwiązanie polegające na zarządzaniu wewnętrznym byłoby natomiast problematyczne, ponieważ zadania przewidziane do przekazania nigdy nie były zarządzane wewnętrznie przez nadrzędne dyrekcje generalne, którym brakuje zdolności do zarządzania nimi we własnym zakresie.

(7) W związku z tym należy powierzyć Agencji odpowiedzialność za wdrażanie środków finansowych pochodzących z instrumentów współpracy międzynarodowej w celu umożliwiania uczestnictwa w tych samych działaniach jak te w ramach programów już powierzonych Agencji i w związku z tym należy odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2013/776/UE.

(8) W art. 3 ust. 1 akapit pierwszy lit. e) określono, że Agencji powierza się "projekty w dziedzinie szkolnictwa wyższego" w ramach instrumentów współpracy zewnętrznej. Aby konsekwentnie umożliwiać Agencji zarządzanie uczestnictwem w instrumentach współpracy międzynarodowej w dziedzinie edukacji, szkolenia, młodzieży i sportu oraz wspierać sektor kultury i sektora audiowizualnego, należy zmienić brzmienie przywołanego wyżej przepisu.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji wykonawczej są zgodne z opinią Komitetu ds. Agencji Wykonawczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji wykonawczej 2013/776/UE wprowadza się następujące zmiany:

1)
motyw 10, tiret:
-
"projektów w dziedzinie szkolnictwa wyższego wchodzących w zakres instrumentów współpracy zewnętrznej [...]"

otrzymuje brzmienie:

- "- projektów w dziedzinie edukacji, sektora audiowizualnego, kultury, obywatelstwa i młodzieży wchodzących w zakres instrumentów współpracy zewnętrznej [...]".

2)
art. 3 ust. 1 akapit pierwszy lit. e) otrzymuje brzmienie:

"e) projektów w dziedzinie edukacji, sektora audiowizualnego, kultury, obywatelstwa i młodzieży w ramach następujących instrumentów współpracy zewnętrznej:

- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II) * ,

- - rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Europejski Instrument Sąsiedztwa * ,

- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Instrument Finansowania Współpracy na rzecz Rozwoju * ,

- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Instrument Partnerstwa na rzecz Współpracy z Państwami Trzecimi * ,

- rozporządzenia Rady w sprawie realizacji 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju * ;".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 listopada 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Analiza kosztów i korzyści

Analiza ilościowa

Analiza retrospektywna okresu objętego oceną przeprowadzona w ramach 4. oceny okresowej Agencji wykazała, że przekazanie Agencji zadań przyniosło wyraźne korzyści w postaci oszczędności kosztów.

Łączne rzeczywiste koszty przekazania zadań agencji wykonawczej 6  w latach 2015-2017 wyniosły 146,0 mln EUR. Koszty te były znacznie niższe niż szacowane koszty scenariusza zakładającego zarządzanie wewnętrzne. W latach 2015-2017 rzeczywiste oszczędności kosztów wynikające z różnicy kosztów między scenariuszem przewidującym zarządzanie przez agencję wykonawczą a scenariuszem zakładającym zarządzanie wewnętrzne wyniosły 57,1 mln EUR (czyli 28,1 % szacowanych kosztów według scenariusza zakładającego zarządzanie wewnętrzne). Porównując pierwotnie szacowane oszczędności z rzeczywistymi oszczędnościami wynikającymi z przekazania zadań EACEA, stwierdzono, że rzeczywiste oszczędności w latach 2015-2017 były o 6,5 % wyższe, niż pierwotnie szacowano (57,1 mln EUR w porównaniu z 53,6 mln EUR). Zgodnie z prognozą zawartą w analizie kosztów i korzyści ex ante oszczędności w scenariuszu opartym na agencji wykonawczej wynikały przede wszystkim z wyższego odsetka tańszych pracowników zewnętrznych zatrudnionych w agencji wykonawczej oraz niższej ogólnej liczby pracowników.

Analiza jakościowa

Finansowanie w ramach instrumentów współpracy międzynarodowej możliwości uczestnictwa w polityce w dziedzinie edukacji, młodzieży, kultury i sektorze audiowizualnym wykorzystuje szereg ważnych synergii. Dzięki przyjęciu istniejących ram działań i istniejącej infrastruktury warunków umożliwiających dotarcie do docelowych beneficjentów korzysta się w jak największym stopniu z istniejących działań, którymi zarządza już Agencja. Przekazując zadania Agencji, można skorzystać z wysoko rozwiniętej wiedzy fachowej, a w szczególności z korzyści skali, co nie byłoby możliwe w przypadku rozwiązania polegającego na zarządzaniu wewnętrznym. Nawet bez opisanych powyżej znacznych oszczędności kosztów wynikających z kosztów personelu, większe doświadczenie tego personelu w przedmiotowej dziedzinie umożliwia osiągnięcie przez instrumenty współpracy międzynarodowej celów operacyjnych w sposób, który nie byłby możliwy, gdyby Komisja prowadziła te działania we własnym zakresie.

Uproszczona ocena skutków finansowych

Operacyjne środki na zobowiązania, którymi zarządza Agencja (w tys. EUR) 2019 2020
Sytuacja obecna 829 111 881 151
Instrumenty współpracy międzynarodowej wnoszące wkład w politykę w dziedzinie młodzieży, kultury i sektorze audiowizualnym 10 500 10 500
Ogółem 839 611 891 651
Udział 1,3 % 1,2 %
Liczba pracowników w Agencji 2019 2020
Sytuacja obecna (bez zmian) 438 438
Pułap budżetu administracyjnego Agencji (UE-28) 2019 2020
Sytuacja obecna (bez zmian) 48 574 47 549
1 Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 1.
2 COM(2018) 65 final.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 231/2014 z dnia 11 marca 2014 r. ustanawiające Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II) (Dz.U. L 77 z 15.3.2014, s. 11).
4 Decyzja wykonawcza Komisji 2013/776/UE z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie ustanowienia Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego i uchylenia decyzji 2009/336/WE (Dz.U. L 343 z 19.12.2013, s. 46).
5 JOIN/2016/029 Final.
*Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 231/2014 z dnia 11 marca 2014 r. ustanawiające Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II) (Dz.U. L 77 z 15.3.2014, s. 11).
**) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 232/2014 z dnia 11 marca 2014 r. ustanawiające Europejski Instrument Sąsiedztwa (Dz.U. L 77 z 15.3.2014, s. 27).
***) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 233/2014 z dnia 11 marca 2014 r. ustanawiające Instrument Finansowania Współpracy na rzecz Rozwoju na lata 2014-2020 (Dz.U. L 77 z 15.3.2014, s. 44).
****) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 234/2014 z dnia 11 marca 2014 r. ustanawiające Instrument Partnerstwa na rzecz Współpracy z Państwami Trzecimi (Dz.U. L 77 z 15.3.2014, s. 77).
*****) Rozporządzenie Rady (UE) 2015/322 z dnia 2 marca 2015 r. w sprawie realizacji 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju (Dz.U. L 58 z 3.3.2015, s. 1).
6 W tym koszty koordynacji i monitorowania ze strony Komisji oraz koszty pokrywane z wkładów państw EOG/EFTA, państw trzecich i EFR.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.285.14

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/1855 zmieniająca decyzję wykonawczą 2013/776/UE w sprawie ustanowienia Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego
Data aktu: 05/11/2019
Data ogłoszenia: 06/11/2019
Data wejścia w życie: 07/11/2019