uwzględniając art. 4 Protokołu nr 19 w sprawie dorobku Schengen włączonego w ramy Unii Europejskiej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając wniosek rządu Irlandii złożony w piśmie z dnia 12 kwietnia 2019 r. do przewodniczącego Rady Unii Europejskiej o zastosowanie wobec Irlandii niektórych przepisów dorobku Schengen, jak określono w tym piśmie,
(1) Na mocy decyzji 2002/192/WE 1 Rada upoważniła Irlandię do stosowania niektórych przepisów dorobku Schengen na warunkach określonych w tej decyzji.
(2) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1077/2011 2 ustanowiono Europejską Agencję ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości, powszechnie znaną pod nazwą eu-LISA, w celu zapewnienia zarządzania operacyjnego systemem informacyjnym Schengen drugiej generacji (SIS II), wizowym systemem informacyjnym (VIS) i systemem Eurodac oraz niektórymi elementami ich infrastruktury łączności, a także ewentualnie innymi wielkoskalowymi systemami informatycznymi w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości zgodnie z odrębnymi aktami prawnymi przyjętymi na podstawie art. 67-89 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
(3) Decyzją 2012/764/UE 3 Rada upoważniła Irlandię do stosowania rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 w zakresie, w jakim odnosi się ono do zarządzania operacyjnego systemem VIS i częściami systemu SIS II, w realizacji którego Irlandia nie uczestniczy.
(4) W dniu 14 listopada 2018 r. przyjęte zostało rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1726 4 , którym uchylone zostało rozporządzenie (UE) nr 1077/2011. Na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1726 ustanowiono Agencję Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA) (zwaną dalej "Agencją"), która zastąpiła agencję ustanowioną na mocy rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 i jest jej następcą prawnym. Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1726 odesłania do uchylonego rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 traktuje się jako odesłania do rozporządzenia (UE) 2018/1726 i odczytuje zgodnie z tabelą korelacji zawartą w załączniku do tego rozporządzenia.
(5) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1726 Agencja jest odpowiedzialna za zarządzanie operacyjne: systemem informacyjnym Schengen, VIS i systemem Eurodac. Agencja odpowiada również za przygotowywanie i rozwijanie systemu wjazdu/wyjazdu (EES), DubliNet oraz europejskiego systemu informacji o podróży i zezwoleń na podróż (ETIAS), a także za zarządzanie operacyjne tymi systemami. Agencji można również powierzyć przygotowywanie i rozwijanie innych wielkoskalowych systemów informatycznych w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości oraz zarządzanie operacyjne tymi systemami, jeżeli stanowią o tym stosowne unijne akty prawne przyjęte na podstawie art. 67-89 TFUE.
(6) SIS stanowi część dorobku Schengen. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1861 5 i (UE) 2018/1862 6 regulują utworzenie, funkcjonowanie i użytkowanie SIS w, odpowiednio, dziedzinie odpraw granicznych oraz współpracy policyjnej i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych. Ponadto rozporządzenie (UE) 2018/1860 7 reguluje użytkowanie SIS do celów powrotu nielegalnie przebywających obywateli państw trzecich. Po ich wejściu w życie rozporządzenia (UE) 2018/1861 i (UE) 2018/1862 zastąpią rozporządzenie (WE) nr 1987/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 8 oraz decyzję Rady 2007/533/WSiSW 9 , które obecnie mają zastosowanie w tych kwestiach. Irlandia wzięła jednak udział wyłącznie w przyjęciu decyzji Rady 2007/533/WSiSW i rozporządzenia (UE) 2018/1862, które stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, o których mowa w art. 1 lit. a) ppkt (ii) decyzji 2002/192/WE.
(7) VIS także jest częścią dorobku Schengen. Irlandia nie uczestniczyła w przyjęciu decyzji Rady 2004/512/WE 10 , rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 11 ani decyzji Rady 2008/633/WSiSW 12 regulujących ustanowienie, funkcjonowanie lub użytkowanie VIS i nie jest związana tymi aktami.
(8) System Eurodac nie stanowi części dorobku Schengen. Irlandia uczestniczyła w przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 603/2013 13 regulującego ustanowienie, funkcjonowanie i użytkowanie systemu Eurodac i jest związana tym rozporządzeniem.
(9) EES jest częścią dorobku Schengen. Irlandia nie uczestniczyła w przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2226 14 regulującego ustanowienie, funkcjonowanie i użytkowanie EES i nie jest związana tym rozporządzeniem.
(10) ETIAS także jest częścią dorobku Schengen. Irlandia nie uczestniczyła w przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 15 regulującego ustanowienie, funkcjonowanie i użytkowanie ETIAS i nie jest związana tym rozporządzeniem.
(11) DubliNet nie stanowi części dorobku Schengen. Irlandia jest związana rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1560/2003 16 ustanawiającym DubliNet, odrębny bezpieczny kanał transmisji elektronicznej.
(12) Irlandia uczestniczy w systemie Eurodac, DubliNet i - częściowo - w SIS, w związku z czym ma prawo uczestniczyć w działaniach Agencji w zakresie, w jakim odpowiada ona za zarządzanie operacyjne SIS, regulowanym rozporządzeniem (UE) 2018/1862, systemem Eurodac i DubliNet.
(13) Agencja jest pojedynczą osobą prawną i ma jednolitą strukturę organizacyjną i finansową. W związku z tym i zgodnie z art. 288 TFUE Agencję ustanowiono na mocy jednego aktu ustawodawczego, który w całości ma zastosowanie w państwach członkowskich nim związanych. Wyklucza to możliwość częściowego stosowania tego aktu w odniesieniu do Irlandii. W rezultacie, należy podjąć niezbędne kroki, by zapewnić, aby rozporządzenie (UE) 2018/1726 miało w całości zastosowanie do Irlandii.
(14) Zgodnie z art. 4 protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, Irlandia powiadomiła Komisję i Radę pismami z dnia 12 kwietnia 2019 r. o swoim zamiarze zaakceptowania przepisów rozporządzenia (UE) 2018/1726 dotyczących systemu Eurodac i DubliNet.
(15) Zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 331 ust. 1 TFUE Komisja potwierdziła decyzją z dnia 23 lipca 2019 r. fakt stosowania rozporządzenia (UE) 2018/1726 do Irlandii w zakresie, w jakim przepisy tego rozporządzenia odnoszą się do systemu Eurodac i DubliNet. Decyzja ta stanowi, że rozporządzenie (UE) 2018/1726 wchodzi w życie w odniesieniu do Irlandii w dniu wejścia w życie decyzji Rady dotyczącej wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej przepisów rozporządzenia (UE) 2018/1726 odnoszących się do SIS - regulowanego rozporządzeniem (UE) 2018/1861, które zastąpi rozporządzenie (WE) nr 1987/2006, i rozporządzeniem (UE) 2018/1860 - oraz odnoszących się do VIS, EES i ETIAS.
(16) W związku z przyjęciem przez Komisję decyzji z dnia 23 lipca 2019 r. spełniony został pierwszy warunek wstępny stosowania wobec Irlandii przepisów rozporządzenia (UE) 2018/1726.
(17) Aby zapewnić zgodność z Traktatami i mającymi zastosowanie protokołami, a jednocześnie zagwarantować jednolitość i spójność rozporządzenia (UE) 2018/1726, pismem skierowanym do Rady z dnia 12 kwietnia 2019 r. Irlandia wystąpiła, na podstawie art. 4 Protokołu nr 19 w sprawie dorobku Schengen włączonego w ramy Unii Europejskiej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (zwanego dalej "protokołem Schengen"), o zastosowanie wobec niej przepisów rozporządzenia (UE) 2018/1726 w zakresie, w jakim przepisy tego rozporządzenia odnoszą się do odpowiedzialności Agencji za zarządzanie operacyjne SIS - regulowanym rozporządzeniem (UE) 2018/1861, które zastąpi rozporządzenie (WE) nr 1987/2006, i rozporządzeniem (UE) 2018/1860 - oraz VIS, EES i ETIAS.
(18) Rada uznaje prawo Irlandii do złożenia - zgodnie z art. 4 protokołu Schengen - wniosku o zastosowanie wobec niej przepisów rozporządzenia (UE) 2018/1726 w zakresie, w jakim Irlandia nie uczestniczy w tym rozporządzeniu z innych powodów.
(19) Uczestnictwo Irlandii w rozporządzeniu (UE) 2018/1726 pozostawałoby bez uszczerbku dla faktu, że aktualnie Irlandia nie uczestniczy i nie może uczestniczyć w przepisach dorobku Schengen odnoszących się do swobodnego przemieszczania się obywateli państw trzecich, polityki wizowej i przekraczania przez osoby granic zewnętrznych państw członkowskich. Rozporządzenie (UE) 2018/1726 zawiera zatem szczególne przepisy uwzględniające to szczególne stanowisko Irlandii, zwłaszcza w odniesieniu do ograniczonego prawa głosu w zarządzie Agencji.
(20) Komitet Mieszany, utworzony na podstawie art. 3 Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia Królestwa Norwegii we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 17 , został poinformowany o przygotowaniu niniejszej decyzji, zgodnie z art. 5 tej umowy.
(21) Komitet Mieszany, ustanowiony na podstawie art. 3 Umowy zawartej między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 18 , został poinformowany zgodnie z art. 5 tej umowy o przygotowaniu niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| J. LEPPÄ | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.268.73 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2019/1749 w sprawie wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej niektórych przepisów dorobku Schengen dotyczących Agencji Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA) |
| Data aktu: | 14/10/2019 |
| Data ogłoszenia: | 22/10/2019 |
| Data wejścia w życie: | 14/10/2019 |