Rozporządzenie delegowane 2019/1603 uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do środków przyjętych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji lotniczych w celu wdrożenia globalnego środka rynkowego

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/1603
z dnia 18 lipca 2019 r.
uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do środków przyjętych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji lotniczych w celu wdrożenia globalnego środka rynkowego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 28c,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 28c dyrektywy 2003/87/WE uprawnia Komisję do przyjęcia przepisów dotyczących prawidłowego monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji do celów wdrożenia globalnego środka rynkowego Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) na wszystkich trasach objętych tym środkiem. Ze względu na pewność i jasność prawa konieczne jest określenie lotów objętych tymi przepisami poprzez odniesienie do odpowiednich tras i operatorów statków powietrznych.

(2) Do celów unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 601/2012 2  oraz z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/2067 3  zastosowanie mają ustalenia dotyczące monitorowania i raportowania emisji oraz weryfikacji raportów dotyczących emisji. Ustalenia te zostały zaktualizowane i dopracowane w odniesieniu do monitorowania i raportowania emisji na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/2066 4 , które będzie obowiązywać od dnia 1 stycznia 2021 r. W rozporządzeniach wykonawczych (UE) 2018/2066 i (UE) 2018/2067 uwzględniono pierwsze wydanie międzynarodowych norm i zalecanych metod postępowania przyjętych przez ICAO w dniu 27 czerwca 2018 r. Ze względów wydajności administracyjnej i aby ograniczyć do minimum koszty przestrzegania przepisów ponoszone przez operatorów, należy dostosować przepisy dotyczące wdrażania globalnego środka rynkowego ICAO oraz przepisy określone w rozporządzeniu (UE) nr 601/2012 i we wspomnianych rozporządzeniach wykonawczych.

(3) Zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 601/2012 państwa członkowskie mogą nakazać stosowanie formularzy elektronicznych i specjalnych formatów plików do celów raportowania emisji z działalności lotniczej na mocy dyrektywy 2003/87/WE. W celu zapewnienia, aby operatorzy statków powietrznych mogli spełnić takie wymogi również przy zgłaszaniu emisji do celów globalnego środka rynkowego ICAO, Komisja powinna opublikować specjalny format elektronicznej wymiany danych.

(4) Stosowanie wymogów dotyczących monitorowania, raportowania i weryfikacji w odniesieniu do niektórych lotów wyłącznie w odniesieniu do operatorów statków powietrznych z siedzibą w EOG nie powoduje żadnych zakłóceń konkurencji. W związku z tym takie wymogi mogą zostać przyjęte na podstawie art. 28c dyrektywy 2003/87/WE.

(5) Na podstawie umowy o współpracy zawartej między obiema stronami Komisja ma prawo zwrócić się o pomoc do Eurocontrol w celu zagwarantowania jakości danych dotyczących emisji. W celu zagwarantowania kompletności i dokładności danych dotyczących emisji, które mają być przekazywane przez państwa członkowskie w formacie oczekiwanym przez ICAO, państwa członkowskie powinny mieć możliwość zwrócenia się do Komisji o udzielenie pomocy przez Eurocontrol.

(6) Państwa członkowskie powinny przekazywać odpowiednie dane dotyczące zweryfikowanych emisji do sekretariatu ICAO w celu zagwarantowania pełnego i terminowego raportowania w zakresie danych dotyczących emisji w odniesieniu do wszystkich odpowiednich lotów.

(7) Zgodnie z art. 28b ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE w sprawozdaniu, o którym mowa w tym artykule należy rozważyć, czy konieczny jest przegląd niniejszego rozporządzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 
Obowiązki sprawozdawcze, o których mowa w art. 2, mają zastosowanie wyłącznie do operatorów statków powietrznych spełniających wszystkie poniższe warunki:
a)
posiadają certyfikat przewoźnika lotniczego wydany przez państwo członkowskie lub są zarejestrowani w państwie członkowskim, w tym w regionach najbardziej oddalonych, terytoriach zależnych i terytoriach należących do tego państwa członkowskiego;
b)
ich roczne emisje CO2 przekraczają 10 000 ton przy użytkowaniu samolotów o maksymalnej certyfikowanej masie startowej większej niż 5 700 kg, odbywających loty między lotniskami znajdującymi się w różnych państwach Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub loty, o których mowa w art. 2 ust. 1, od dnia 1 stycznia 2019 r.
2. 
Do celów ust. 1 lit. b) nie uwzględnia się emisji z następujących rodzajów lotów:
a)
loty państwowe;
b)
loty z pomocą humanitarną;
c)
loty medyczne;
d)
loty wojskowe;
e)
loty przeciwpożarowe.
Artykuł  2
1. 
Operatorzy statków powietrznych zgłaszają emisje z następujących lotów:
a)
loty między lotniskami znajdującymi się w państwach członkowskich a lotniskami znajdującymi się w państwach trzecich;
b)
loty między lotniskami znajdującymi się w państwach członkowskich a lotniskami znajdującymi się w regionach najbardziej oddalonych, na terytoriach zależnych lub terytoriach innych państw członkowskich;
c)
loty między lotniskami znajdującymi się w regionach najbardziej oddalonych, na terytoriach zależnych lub terytoriach państw członkowskich a lotniskami znajdującymi się w państwach trzecich lub na terytoriach zależnych lub terytoriach innych państw członkowskich;
2. 
Przepisy ust. 1 mają zastosowanie również w odniesieniu do operatorów wykonujących zarobkowe przewozy lotnicze obsługujących mniej niż 243 loty w każdym z kolejnych trzech czteromiesięcznych okresów, które rozpoczynają się lub kończą na lotnisku znajdującym się na terytorium państwa członkowskiego.
3. 
Operatorom statków powietrznych zaleca się również weryfikację i zgłaszanie swoich emisji pochodzących z lotów między lotniskami znajdującymi się w dwóch różnych państwach trzecich.
4. 
Przepisy ust. 1 i 3 stosuje się w odniesieniu do emisji pochodzących z dowolnego rodzaju lotu, z wyjątkiem rodzajów lotów, o których mowa w art. 1 ust. 2, w tym:
a)
lotów w celach szkoleniowych lub poszukiwawczych i ratowniczych;
b)
lotów podlegających przepisom wykonywania lotu z widocznością;
c)
lotów na potrzeby badań i testów naukowych;
d)
lotów podlegających obowiązkowi świadczenia usługi publicznej.
Artykuł  3
1. 
Do celów zgłaszania swoich emisji zgodnie z art. 2 niniejszego rozporządzenia, operatorzy statków powietrznych podlegają takim samym wymogom, jak wymogi określone w art. 14 dyrektywy 2003/87/WE i w rozporządzeniu (UE) nr 601/2012. Od dnia 1 stycznia 2021 r. podlegają oni takim samym wymogom, jak wymogi określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/2066.
2. 
Komisja publikuje format elektronicznej wymiany danych do celów sprawozdawczości dotyczącej emisji z lotów, o których mowa w art. 2. Operatorzy statków powietrznych wykorzystują ten format elektronicznej wymiany danych.
Artykuł  4

Weryfikacja danych dotyczących emisji, które mają być zgłaszane zgodnie z art. 2 niniejszego rozporządzenia oraz akredytacja weryfikatorów przeprowadzających tę weryfikację podlegają takim samym wymogom, jak wymogi określone w art. 15 dyrektywy 2003/87/WE i w części B załącznika V do tej dyrektywy, a także w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/2067.

Artykuł  5

Operator statku powietrznego, który jest wymieniony w załączniku do rozporządzenia Komisji (WE) nr 748/2009 5 , zgłasza swoje emisje do administrującego państwa członkowskiego określonego w tym załączniku.

Operator statku powietrznego, który nie jest wymieniony w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 748/2009, zgłasza swoje emisje państwu członkowskiemu, które wydało jego certyfikat przewoźnika lotniczego, lub - w przypadku gdy certyfikat przewoźnika lotniczego nie został wydany przez państwo członkowskie - państwu członkowskiemu, w którym ten operator statku powietrznego posiada swoją rejestrację sądową.

Artykuł  6

Na wniosek państwa członkowskiego Komisja może zwrócić się o pomoc do Eurocontrol w celu poprawy dokładności danych dotyczących emisji, mając na uwadze ich przekazanie zgodnie z art. 7.

Artykuł  7

Bez uszczerbku dla przeglądu dyrektywy 2003/87/WE przez Parlament Europejski i Radę, państwa członkowskie przekazują do sekretariatu Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego odpowiednie dane dotyczące emisji, które zostały zgłoszone zgodnie z art. 14 dyrektywy 2003/87/WE oraz zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Przed przekazaniem tych danych właściwe organy przeprowadzają kontrole rzędu wielkości danych, które mają być przekazane. Jednocześnie państwa członkowskie przekazują Komisji te dane dotyczące emisji.

Do celów przekazywania danych dotyczących emisji zgodnie z akapitem pierwszym niniejszego artykułu stosuje się współczynnik emisji określony w tomie IV załącznika 16 do konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisanej w dniu 7 grudnia 1944 r. (konwencja chicagowska) dla paliwa typu nafty do silników odrzutowych (Jet A1 lub Jet A).

Artykuł  8

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 18 lipca 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 601/2012 z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 181 z 12.7.2012, s. 30).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2067 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie weryfikacji danych oraz akredytacji weryfikatorów na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 334 z 31.12.2018, s. 94).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 601/2012 (Dz.U. L 334 z 31.12.2018, s. 1).
5 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 748/2009 z dnia 5 sierpnia 2009 r. w sprawie wykazu operatorów statków powietrznych, którzy wykonywali działalność lotniczą wymienioną w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE poczynając od dnia 1 stycznia 2006 r. ze wskazaniem administrującego państwa członkowskiego dla każdego operatora statków powietrznych (Dz.U. L 219 z 22.8.2009, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.250.10

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2019/1603 uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do środków przyjętych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji lotniczych w celu wdrożenia globalnego środka rynkowego
Data aktu: 18/07/2019
Data ogłoszenia: 30/09/2019
Data wejścia w życie: 20/10/2019