ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/1603
z dnia 18 lipca 2019 r.
uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do środków przyjętych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji lotniczych w celu wdrożenia globalnego środka rynkowego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 28c,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 28c dyrektywy 2003/87/WE uprawnia Komisję do przyjęcia przepisów dotyczących prawidłowego monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji do celów wdrożenia globalnego środka rynkowego Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) na wszystkich trasach objętych tym środkiem. Ze względu na pewność i jasność prawa konieczne jest określenie lotów objętych tymi przepisami poprzez odniesienie do odpowiednich tras i operatorów statków powietrznych.
(2) Do celów unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 601/2012 2 oraz z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/2067 3 zastosowanie mają ustalenia dotyczące monitorowania i raportowania emisji oraz weryfikacji raportów dotyczących emisji. Ustalenia te zostały zaktualizowane i dopracowane w odniesieniu do monitorowania i raportowania emisji na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/2066 4 , które będzie obowiązywać od dnia 1 stycznia 2021 r. W rozporządzeniach wykonawczych (UE) 2018/2066 i (UE) 2018/2067 uwzględniono pierwsze wydanie międzynarodowych norm i zalecanych metod postępowania przyjętych przez ICAO w dniu 27 czerwca 2018 r. Ze względów wydajności administracyjnej i aby ograniczyć do minimum koszty przestrzegania przepisów ponoszone przez operatorów, należy dostosować przepisy dotyczące wdrażania globalnego środka rynkowego ICAO oraz przepisy określone w rozporządzeniu (UE) nr 601/2012 i we wspomnianych rozporządzeniach wykonawczych.
(3) Zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 601/2012 państwa członkowskie mogą nakazać stosowanie formularzy elektronicznych i specjalnych formatów plików do celów raportowania emisji z działalności lotniczej na mocy dyrektywy 2003/87/WE. W celu zapewnienia, aby operatorzy statków powietrznych mogli spełnić takie wymogi również przy zgłaszaniu emisji do celów globalnego środka rynkowego ICAO, Komisja powinna opublikować specjalny format elektronicznej wymiany danych.
(4) Stosowanie wymogów dotyczących monitorowania, raportowania i weryfikacji w odniesieniu do niektórych lotów wyłącznie w odniesieniu do operatorów statków powietrznych z siedzibą w EOG nie powoduje żadnych zakłóceń konkurencji. W związku z tym takie wymogi mogą zostać przyjęte na podstawie art. 28c dyrektywy 2003/87/WE.
(5) Na podstawie umowy o współpracy zawartej między obiema stronami Komisja ma prawo zwrócić się o pomoc do Eurocontrol w celu zagwarantowania jakości danych dotyczących emisji. W celu zagwarantowania kompletności i dokładności danych dotyczących emisji, które mają być przekazywane przez państwa członkowskie w formacie oczekiwanym przez ICAO, państwa członkowskie powinny mieć możliwość zwrócenia się do Komisji o udzielenie pomocy przez Eurocontrol.
(6) Państwa członkowskie powinny przekazywać odpowiednie dane dotyczące zweryfikowanych emisji do sekretariatu ICAO w celu zagwarantowania pełnego i terminowego raportowania w zakresie danych dotyczących emisji w odniesieniu do wszystkich odpowiednich lotów.
(7) Zgodnie z art. 28b ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE w sprawozdaniu, o którym mowa w tym artykule należy rozważyć, czy konieczny jest przegląd niniejszego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: