Absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL) za rok budżetowy 2017.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1449
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL) za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Agencji Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedzią Agencji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie udzielenia Agencji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 (05825/2019 - C8-0084/2019),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 4 , w szczególności jego art. 70,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2219 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL) oraz zastępujące i uchylające decyzję Rady 2005/681/WSiSW 5 , w szczególności jego art. 20,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0121/2019),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Agencji Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Agencji Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1450

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL) za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0121/2019),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 7  Agencji Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (zwanej dalej "Agencją") jej ostateczny budżet na rok budżetowy 2017 wyniósł 10 524 359 EUR, co stanowi wzrost o 2,26 % w porównaniu z 2016 r.; mając na uwadze, że cały budżet Agencji pochodzi z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2017 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2017 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 97,09 %, co oznacza wzrost o 1,14 % w porównaniu z rokiem 2016; zauważa, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 84,02 %, co oznacza wzrost o 5,17 % w porównaniu z poprzednim rokiem;

Anulowane środki przeniesione

2.
wyraża ubolewanie z powodu wysokiego poziomu anulowanych środków przeniesionych z 2016 r. na 2017 r., których kwota wyniosła 189 154 EUR, co stanowi 12,81 % całkowitej przeniesionej kwoty i oznacza nieznaczny spadek o 1,44 % w porównaniu z 2016 r.;

Wyniki

3.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja stosuje kluczowe wskaźniki skuteczności działania do pomiaru swoich działań szkoleniowych i ich wpływu, w szczególności poziomu satysfakcji uczestników, aby ocenić wartość dodaną tych działań, a także stosuje wskaźniki skuteczności działania w celu poprawy zarządzania budżetem;
4.
zauważa, że plan zarządzania zmianami Agencji dotyczący niezbędnych przygotowań do funkcjonowania w ramach nowego rozszerzonego mandatu został wdrożony na poziomie 83 %; zauważa, że 93 % uczestników działań szkoleniowych Agencji oświadczyło, iż było przynajmniej zadowolonych ze szkoleń, oraz że Agencja zakończyła wdrażanie programu partnerstwa szkoleniowego UE-MENA na rzecz zwalczania terroryzmu;
5.
z zadowoleniem zauważa, że Agencja blisko współpracuje z siecią agencji działających w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych oraz z dziewięcioma agencjami, które ją tworzą; zauważa, że dzielą one szkolenia i wspólnie organizują kursy;
6.
z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Agencji do podjęcia działań następczych w związku ze sprawozdaniem Służby Audytu Wewnętrznego Komisji w sprawie oceny potrzeb, planowania i budżetowania działań szkoleniowych; podkreśla, że ważne jest, aby Agencja wywiązała się ze swojego zobowiązania;
7.
zauważa, że w wyniku realizowanej co pięć lat okresowej oceny zewnętrznej zakończonej w styczniu 2016 r. wydano 17 zaleceń, w odniesieniu do których Agencja planuje wdrożyć wszystkie działania naprawcze do końca 2018 r.; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o działaniach podjętych w celu wdrożenia tych zaleceń;
8.
ubolewa z powodu dużej odległości dzielącej Agencję od Europolu, co osłabia możliwość osiągnięcia synergii z tą drugą agencją specjalizującą się w sprawach policyjnych; wzywa Agencję do przedstawienia organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania z opisem możliwych przeszkód utrudniających interakcje z Europolem oraz środków, które już podjęto i które należy podjąć w celu sprostania tym wyzwaniom;

Polityka kadrowa

9.
zauważa, że na dzień 31 grudnia 2017 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 96,77 % i przyjęto 30 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 31 stanowisk dla pracowników na czas określony (w porównaniu z 28 zatwierdzonymi stanowiskami w 2016 r.); zauważa, że w 2017 r. Agencja zatrudniała ponadto 16 pracowników kontraktowych i 6 oddelegowanych ekspertów krajowych;
10.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja kontynuowała organizację seminariów internetowych w celu udostępnienia funkcjonariuszom organów ścigania informacji i najlepszych praktyk dotyczących identyfikowania przestępstw z nienawiści i różnych form przemocy na tle płciowym oraz prowadzenia dochodzeń w tym zakresie, a także oferowała szkolenie uświadamiające na temat wyzwań, z jakimi borykają się społeczności Romów oraz osoby LGBTI (jak np. nadmierny nadzór policyjny lub zbyt mała ochrona ze strony policji, a także brak zaufania do funkcjonariuszy policji), oraz sposobów stawiania czoła tym wyzwaniom na szczeblu organów ścigania; apeluje o kontynuowanie szkoleń w dziedzinie praw podstawowych oraz związane z tym uwrażliwienie policji;
11.
wzywa Agencję do dalszego uwzględnienia w jej programie nauczania i działaniach szkoleniowych istotnego elementu szkolenia antyradykalizacyjnego, antyrasistowskiego i antydyskryminacyjnego, kiedy tylko to możliwe; domaga się, by Agencja opracowała także specjalne szkolenia w zakresie gwarancji proceduralnych dla dzieci będących podejrzanymi lub oskarżonymi w postępowaniu karnym;
12.
zauważa, że Agencja przyjęła politykę ochrony godności osoby i zapobiegania molestowaniu; zauważa, że umożliwia ona wymianę informacji i organizowanie szkoleń oraz poufne doradztwo;
13.
zauważa, że w wyniku przeniesienia Agencji ze Zjednoczonego Królestwa na Węgry i wynikającego z tego niższego współczynnika korygującego stosowanego do wynagrodzeń personelu, rotacja pracowników była wysoka, a równowaga geograficzna nie zawsze była zapewniona, ponieważ zmniejszyła się liczba zgłoszeń z innych państw członkowskich niż państwo przyjmujące; zauważa z zaniepokojeniem, że niektórzy pracownicy mają nierozstrzygnięty spór prawny dotyczący przeniesienia siedziby; zauważa, że wdrożono szereg działań zaradczych; z niepokojem zauważa, że może to mieć wpływ na ciągłość działania i zdolność Agencji do prowadzenia działań; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;
14.
zgadza się z Trybunałem, że publikowanie ogłoszeń o naborze na stronie internetowej Europejskiego Urzędu Doboru Kadr (EPSO) byłoby istotne i przydatne, ponieważ publikacje EPSO zwiększają przejrzystość i jawność oraz umożliwiają obywatelom zapoznanie się z informacjami o wolnych stanowiskach publikowanymi wspólnie przez różne instytucje i agencje Unii; domaga się zatem, by Agencja publikowała również wszystkie ogłoszenia o wolnych stanowiskach na stronie internetowej EPSO; zwraca się do Komisji Europejskiej o rozważenie środków mających na celu zmniejszenie obciążenia finansowego związanego z tłumaczeniem ogłoszeń o naborze do agencji, w tym poprzez zawarcie umowy ramowej ad hoc z Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej (CdT);
15.
z zadowoleniem przyjmuje propozycję Trybunału, by z myślą o nagłośnieniu organizowanych naborów publikować odnośne ogłoszenia na stronie internetowej EPSO; rozumie odpowiedź Agencji dotyczącą wysokich kosztów tłumaczenia pisemnego związanych z taką publikacją; odnotowuje też, że Agencja zamierza publikować wszystkie ogłoszenia o wolnych stanowiskach na międzyagencyjnym portalu ofert pracy opracowanym przez sieć agencji UE;

Zamówienia

16.
zauważa, że według sprawozdania Trybunału do końca 2017 r. Agencja nie wdrożyła jeszcze wszystkich narzędzi, które oferuje Komisja w celu wprowadzenia jednolitego rozwiązania w zakresie elektronicznej wymiany informacji z podmiotami trzecimi uczestniczącymi w procedurach udzielania zamówień publicznych (e-zamówienia); na podstawie odpowiedzi Agencji zauważa, że prowadzone są działania przygotowawcze mające na celu wdrożenie elektronicznego składania ofert; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach poczynionych w tym zakresie;
17.
z zaniepokojeniem zauważa, że w grudniu 2016 r. Agencja podpisała czteroletnią umowę ramową na 1,6 mln EUR dotyczącą zatrudnienia pracowników na czas określony z jednym podmiotem gospodarczym wyłącznie na podstawie ceny, bez uwzględniania kryteriów jakości; przyjmuje do wiadomości odpowiedź Agencji, w której stwierdza ona, że jakość została uwzględniona w specyfikacjach technicznych, a wybór zawarcia jednej umowy został dokonany w oparciu o wcześniejsze doświadczenia i specyfikę krajową;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

18.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja przyjęła w 2017 r. zmienioną strategię zwalczania nadużyć finansowych; ubolewa nad tym, że do dnia 31 grudnia 2017 r. Agencja nie określiła i wdrożyła wewnętrznych przepisów dotyczących informowania o nieprawidłowościach; zauważa jednak, że do końca 2018 r. przewiduje się przyjęcie wewnętrznych przepisów dotyczących Agencji; wzywa Agencję, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o ich wdrożeniu;

Inne uwagi

19.
podkreśla, że przeniesienie Agencji do Budapesztu w 2014 r. i przegląd jej mandatu w 2016 r. spowodowały zmiany w procedurach księgowych Agencji, które nie zostały ponownie zatwierdzone od 2013 r.; przyjmuje do wiadomości odpowiedź Agencji, zgodnie z którą ponowne zatwierdzenie jest obecnie przedmiotem dyskusji i planowania w Dyrekcji Generalnej ds. Budżetu (DG BUDG);
20.
zauważa, że w lutym 2017 r. Agencja z powodzeniem ukończyła certyfikację ISO 9001: 2015 systemu zarządzania Agencji w celu ulepszenia tego systemu i lepszego wykazania zaangażowania na rzecz jakości;
21.
zauważa z niepokojem, że w przeciwieństwie do większości agencji Agencja nie przeprowadziła kompleksowej analizy prawdopodobnego wpływu decyzji Zjednoczonego Królestwa o wystąpieniu z Unii Europejskiej na jej organizację, operacje i księgowość; na podstawie odpowiedzi Agencji zauważa, że odnośne ryzyko oceniono nieformalnie jako ograniczone; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o środkach podjętych w celu przeprowadzenia bardziej formalnej analizy w celu ograniczenia wszelkiego potencjalnego ryzyka;
22.
odnotowuje wysiłki Agencji na rzecz stworzenia racjonalnego pod względem kosztów i przyjaznego dla środowiska miejsca pracy; zwraca uwagę, że Agencja nie posiada systemu kompensacji emisji dwutlenku węgla, lecz przyznaje, że rozważa wprowadzenie takiego systemu, oraz że Agencja zachęca swoich pracowników do korzystania z transportu publicznego w celu ograniczenia emisji;
23.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 26 marca 2019 r. 8  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 112.
2 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 112.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
5 Dz.U. L 319 z 4.12.2015, s. 1.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 258 z 8.8.2017, s. 4.
8 Teksty przyjęte, P8_TA-PROV(2019)0254 (zob. s. 361 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.249.169

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL) za rok budżetowy 2017.
Data aktu: 26/03/2019
Data ogłoszenia: 27/09/2019