uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej 1 , w szczególności jej art. 22,
(1) Dyrektywa 2012/27/UE ustanawia ramy i treść kompleksowych ocen potencjału efektywności w zakresie ogrzewania i chłodzenia przeprowadzanych przez państwa członkowskie.
(2) Art. 22 i art. 23 ust. 2 dyrektywy 2012/27/UE upoważniają Komisję do przyjęcia aktów delegowanych w celu dostosowania wymogów zawartych w załącznikach VIII i IX.
(3) Komisja przeanalizowała pierwszy cykl kompleksowych ocen. Gromadzenie nowych danych, określanie nowych potencjałów i wymiana najlepszych praktyk w zakresie efektywności energetycznej w odniesieniu do ogrzewania i chłodzenia potwierdziły korzyści płynące z kompleksowych ocen i potwierdziły, że Komisja powinna zwrócić się do państw członkowskich z wnioskiem o aktualizację kompleksowych ocen i powiadomienie o nich w ramach drugiego cyklu takich ocen.
(4) Oceny różniły się w zakresie metodologii i treści, tak więc jaśniejsze wymogi, neutralność technologiczną i lepsze powiązanie z polityką uznano za obszary wymagające udoskonalenia. Wymogi dotyczące treści kompleksowych ocen należy zaktualizować przed rozpoczęciem drugiego cyklu w celu zwiększenia przydatności zgromadzonych informacji dla państw członkowskich i Komisji, uproszczenia żądanych informacji oraz lepszego powiązania z innymi przepisami unii energetycznej, a mianowicie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 2 w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu oraz z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/844 3 zmieniającą dyrektywę 2010/31/UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków i dyrektywę 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej, dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2002 4 zmieniającą dyrektywę 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej, a także dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 5 w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych.
(5) Dane pochodzące z wniosków o zezwolenia stanowią dla państw członkowskich właściwe narzędzie identyfikacji planowanych punktów zaopatrzenia w energię cieplną i chłodniczą oraz instalacji przesyłowych systemu ciepłowniczego.
(6) Na wspólnym posiedzeniu konsultacyjnym w dniu 25 października 2018 r. przeprowadzono konsultacje z państwami członkowskimi i zainteresowanymi stronami na temat przebiegu kompleksowych ocen i projektu dokumentu roboczego zaktualizowanego załącznika VIII.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu zostały omówione przez ekspertów państw członkowskich zgodnie z art. 22 dyrektywy (UE) 2018/2002.
(8) Należy zatem dostosować załącznik VIII i część 1 załącznika IX do dyrektywy 2012/27/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.137.3 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/826 zmieniające załączniki VIII i IX do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE w odniesieniu do treści kompleksowych ocen potencjału efektywności w zakresie ogrzewania i chłodzenia |
| Data aktu: | 04/03/2019 |
| Data ogłoszenia: | 23/05/2019 |
| Data wejścia w życie: | 12/06/2019 |