Decyzja wykonawcza 2019/709 w sprawie wyznaczenia menedżera sieci ds. funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym (ATM) w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/709
z dnia 6 maja 2019 r.
w sprawie wyznaczenia menedżera sieci ds. funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym (ATM) w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 3228)

(Dz.U.UE L z dnia 8 maja 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 551/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie organizacji i użytkowania przestrzeni powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzeniem w sprawie przestrzeni powietrznej) 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 lit. b),

po konsultacji z Komitetem ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 6 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 551/2004 państwa członkowskie powierzyły organizacji Eurocontrol realizację zarządzania przepływem ruchu lotniczego przez utworzenie centralnej jednostki ds. zarządzania przepływem ruchu lotniczego (Central Flow Management Unit, CFMU).

(2) Decyzją C(2011) 4130 final z dnia 7 lipca 2011 r. Komisja wyznaczyła Eurocontrol jako menedżera sieci do wykonywania od lipca 2011 r. do grudnia 2019 r. zadań niezbędnych do realizacji funkcji sieciowych ATM w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej.

(3) Komisja regularnie weryfikowała skuteczność realizacji tych zadań przez Eurocontrol w latach 2011-2016. Komisja stwierdziła, że Eurocontrol wypełniła zadania w sposób zadowalający z operacyjnego punktu widzenia.

(4) W 2017 r. Komisja dokonała przeglądu zarządzania, ustaleń finansowych oraz bazy kosztowej i opłacalności funkcji sieciowych ATM i stwierdziła, że menedżer sieci powinien cieszyć się większą niezależnością w sprawowaniu swojej funkcji zarządzającej. Dyrektor generalny Eurocontrol przyznał tę niezależność dyrektorowi zarządzającemu siecią, który pełni w Eurocontrol funkcję menedżera sieci, decyzją nr XI/91 (2017) z dnia 1 listopada 2017 r. 2 .

(5) Komisja stwierdziła również, że funkcje sieciowe ATM powinny być wykonywane w sposób bardziej efektywny i bardziej opłacalny niż w okresie 2011-2016, w szczególności poprzez unikanie powielania działań, co pozwoli ograniczyć środki finansowe i zasoby ludzkie potrzebne do wykonywania tych funkcji w państwach członkowskich lub przynajmniej utrzymać je na stałym poziomie.

(6) Ze względu na ogólną pozytywną ocenę gospodarności w realizacji zadań menedżera sieci przez Eurocontrol w pierwszym i drugim okresie odniesienia w ramach systemu skuteczności działania określonego w art. 8 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 390/2013 3 , jak również na potrzebę zapewnienia ciągłości działania funkcji sieciowych ATM, w dniu 17 lipca 2018 r. Komisja poprosiła Eurocontrol o przedstawienie wniosku. Komisja zwróciła się do Eurocontrol o potwierdzenie gotowości i zdolności do ponownego wyznaczenia jej na menedżera sieci zgodnie z kryteriami przewidzianymi w art. 6 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 551/2004. W związku z powyższym poproszono Eurocontrol również o opisanie, w jaki sposób spełnia warunki określone w art. 4 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/123 4  oraz o określenie, w jaki sposób zamierza po wyznaczeniu spełnić wymogi określone w art. 4 ust. 4 tego rozporządzenia.

(7) We wniosku przedłożonym w dniu 17 grudnia 2018 r. Eurocontrol przedstawił informacje dotyczące wymogów określonych w art. 4 ust. 3 i art. 4 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123.

(8) Wezwany przez Komisję, Eurocontrol udzielił dodatkowych wyjaśnień.

(9) Komisja oceniła elementy przedstawione przez Eurocontrol i stwierdziła, że wymogi określone w art. 4 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123 zostały spełnione.

(10) W swoim wniosku, który odnosi się w szczególności do wyników osiągniętych przez Eurocontrol w roli menedżera sieci w pierwszym i drugim okresie odniesienia, dotyczy kwestii, o których mowa w art. 4 ust. 3 lit. a) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123. Wniosek dowodzi kompetencji i zdolności organizacji do wykonywania zadań określonych w art. 7 tego rozporządzenia.

(11) Zgodnie z art. 4 ust. 3 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123 w swoim wniosku organizacja Eurocontrol opisała pod względem jakości i ilości główne cele, jakie zamierza osiągnąć w zakresie zarządzania funkcjami sieciowymi oraz sposób, w jaki zapewni dobrą jakość usług świadczonych zainteresowanym stronom zaangażowanym w działalność operacyjną.

(12) Zgodnie z art. 4 ust. 3 lit. c) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123, odnosząc się między innymi do wniosków wyciągniętych z pierwszego i drugiego okresu odniesienia, Eurocontrol opisała podejście i środki, jakie zamierza stosować, pełniąc funkcję menedżera sieci.

(13) W przypadku gdy menedżer sieci realizuje również inne działania poza istotnymi z punktu widzenia realizacji funkcji sieciowych, art. 4 ust. 3 lit. d) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123 wymaga wykazania, że te "inne" działania będą realizowane niezależnie od zadań menedżera sieci określonych w art. 7. Eurocontrol wskazała w swoim wniosku, że zadania menedżera sieci mające znaczenie dla realizacji funkcji sieciowych zostaną powierzone jej dyrekcji ds. zarządzania siecią oraz że działalność tej części organizacji będzie odpowiednio oddzielona od pozostałej działalności.

(14) Poza spełnieniem wymogów art. 4 ust. 3 Eurocontrol zaproponowała dalszą poprawę efektywności kosztowej w zakresie realizacji zadań menedżera sieci w okresie, na jaki będzie wyznaczona.

(15) Eurocontrol należy zatem wyznaczyć na menedżera sieci.

(16) Biorąc pod uwagę inwestycje niezbędne do wdrożenia najnowocześniejszych systemów w celu wsparcia realizacji funkcji sieciowych ATM oraz potrzebę zapewnienia stabilności i ciągłości funkcjonowania sieci, wyznaczenie to powinno obejmować zarówno trzeci, jak i czwarty okres odniesienia, określone w art. 7 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/317 5 .

(17) Zgodnie z art. 4 ust. 4 lit. a) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123 przed rozpoczęciem trzeciego okresu odniesienia menedżer sieci powinien uzyskać certyfikat Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej.

(18) Aby zagwarantować autonomię menedżera sieci, ważne jest aby odpowiednio wydzielić tę działalność w organizacji wyznaczonej na menedżera sieci. Zgodnie z art. 4 ust. 3 lit. d) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123 Eurocontrol wykonuje swoje zadania w charakterze menedżera sieci niezależnie od wszelkiej innej działalności, w tym związanej z działalnością organizacji międzynarodowych.

(19) Aby zapewnić sprawiedliwe warunki państwom członkowskich i państwom trzecim, na rzecz których menedżer sieci świadczy usługi, menedżer sieci powinien dysponować odpowiednimi mechanizmami finansowania i wydatków oraz przestrzegać specjalnych przepisów dotyczących prowadzenia rachunkowości.

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wyznaczenie menedżera sieci

1. 
Na menedżera sieci wyznacza się Eurocontrol.
2. 
Wyznaczenie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje trzeci i czwarty okres odniesienia określone w art. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317.
Artykuł  2

Zadania menedżera sieci

1. 
Pełniąc funkcję menedżera sieci, Eurocontrol wykonuje zadania niezbędne do pełnienia funkcji sieciowych ATM, o których mowa w art. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123.
2. 
Pełniąc funkcję menedżera sieci, Eurocontrol wykonuje te zadania zgodnie z wymogami określonymi w art. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123.
Artykuł  3

Certyfikacja

Przed rozpoczęciem wykonywania powierzonych jej zadań, do dnia 2 stycznia 2020 r. organizacja Eurocontrol musi zostać certyfikowana jako menedżer sieci przez Agencję zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/373 6 .

Artykuł  4

Menedżer sieci i Rada ds. Zarządzania Siecią

1. 
Kierownikiem reprezentującym menedżera sieci, o którym mowa w art. 18 ust. 4 lit. c) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123, jest Dyrektor Dyrekcji Eurocontrol ds. zarządzania siecią.
2. 
Przedstawicielem Eurocontrol, o którym mowa w art. 18 ust. 4 lit. f) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123, jest Dyrektor Generalny Eurocontrol.
3. 
Menedżer sieci pokrywa koszty wsparcia administracyjnego przewodniczącego Rady ds. Zarządzania Siecią.
Artykuł  5

Udział w konsultacjach z państwami członkowskimi

Na wniosek Komisji menedżer sieci uczestniczy w konsultacjach z państwami członkowskimi, o których mowa w art. 21 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123.

Artykuł  6

Niezależne wykonywanie zadań

Zgodnie z art. 4 ust. 3 lit. d) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123 Eurocontrol wykonuje swoje zadania menedżera sieci niezależnie od wszelkiej innej działalności, w tym w odniesieniu do działalności organizacji międzynarodowych.

Artykuł  7

Finansowanie menedżera sieci i ustalenia dotyczące wydatków oraz rozdział rachunkowości

1. 
Bez uszczerbku dla umów, o których mowa w art. 24 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123, menedżer sieci wprowadza rozwiązania gwarantujące, że wkład finansowy wnoszony przez państwa członkowskie i państwa trzecie, o których mowa w art. 24 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia, na zadania powierzone menedżerowi sieci jest sprawiedliwy i proporcjonalny. Menedżer sieci zarządza rachunkowością, za którą jest odpowiedzialny, przestrzegając ust. 3 i 4.
2. 
Menedżer sieci dopilnowuje, aby płatności dokonywanych przez państwa członkowskie Unii zgodnie z art. 25 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123 nie wykorzystywano do finansowania wydatków na działania inne niż objęte zadaniami, o których mowa w art. 7 tego rozporządzenia, lub poniesione w związku z udziałem państw trzecich na podstawie art. 24 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.
3. 
Zgodnie z art. 25 ust. 3 lit. c) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123, zadania Eurocontrol jako menedżera sieci są finansowane z oddzielnego rachunku w ramach budżetu Eurocontrol.
4. 
Na rachunku, o którym mowa w ust. 3, menedżer sieci prezentuje oddzielnie koszty poniesione i płatności dokonane z tytułu wszelkich ustaleń dotyczących współpracy, o których mowa w art. 24 ust. 3 i 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123.
Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 maja 2019 r.
W imieniu Komisji
Violeta BULC
Członek Komisji
1 Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 20.
2 Decyzja w sprawie przekazania dyrektorowi zarządzającemu siecią uprawnień decyzyjnych lub uprawnień do zawierania umów w sprawach dotyczących usług pomocniczych innych jednostek agencji, procesu budżetowego zarządzania siecią, spotkań technicznych związanych z zarządzaniem siecią w ramach dialogu społecznego pracowników operacyjnych oraz operacyjnych i technicznych porozumień niezbędnych do pełnienia przez Eurocontrol funkcji sieciowych.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 390/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych (Dz.U. L 128 z 9.5.2013, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/123 z dnia 24 stycznia 2019 r. ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze dotyczące funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym (ATM) oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 677/2011 (Dz.U. L 28 z 31.1.2019, s. 1).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/317 z dnia 11 lutego 2019 r. ustanawiającego system skuteczności działania i opłat w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz uchylającego rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013 (Dz.U. L 56 z 25.2.2019, s. 1).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylające rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) 2016/1377 oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 677/2011 (Dz.U. L 62 z 8.3.2017, s. 1.).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.120.27

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/709 w sprawie wyznaczenia menedżera sieci ds. funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym (ATM) w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej
Data aktu: 06/05/2019
Data ogłoszenia: 08/05/2019
Data wejścia w życie: 28/05/2019