(Dz.U.UE L z dnia 8 maja 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 551/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie organizacji i użytkowania przestrzeni powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzeniem w sprawie przestrzeni powietrznej) 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 lit. b),
po konsultacji z Komitetem ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 6 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 551/2004 państwa członkowskie powierzyły organizacji Eurocontrol realizację zarządzania przepływem ruchu lotniczego przez utworzenie centralnej jednostki ds. zarządzania przepływem ruchu lotniczego (Central Flow Management Unit, CFMU).
(2) Decyzją C(2011) 4130 final z dnia 7 lipca 2011 r. Komisja wyznaczyła Eurocontrol jako menedżera sieci do wykonywania od lipca 2011 r. do grudnia 2019 r. zadań niezbędnych do realizacji funkcji sieciowych ATM w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej.
(3) Komisja regularnie weryfikowała skuteczność realizacji tych zadań przez Eurocontrol w latach 2011-2016. Komisja stwierdziła, że Eurocontrol wypełniła zadania w sposób zadowalający z operacyjnego punktu widzenia.
(4) W 2017 r. Komisja dokonała przeglądu zarządzania, ustaleń finansowych oraz bazy kosztowej i opłacalności funkcji sieciowych ATM i stwierdziła, że menedżer sieci powinien cieszyć się większą niezależnością w sprawowaniu swojej funkcji zarządzającej. Dyrektor generalny Eurocontrol przyznał tę niezależność dyrektorowi zarządzającemu siecią, który pełni w Eurocontrol funkcję menedżera sieci, decyzją nr XI/91 (2017) z dnia 1 listopada 2017 r. 2 .
(5) Komisja stwierdziła również, że funkcje sieciowe ATM powinny być wykonywane w sposób bardziej efektywny i bardziej opłacalny niż w okresie 2011-2016, w szczególności poprzez unikanie powielania działań, co pozwoli ograniczyć środki finansowe i zasoby ludzkie potrzebne do wykonywania tych funkcji w państwach członkowskich lub przynajmniej utrzymać je na stałym poziomie.
(6) Ze względu na ogólną pozytywną ocenę gospodarności w realizacji zadań menedżera sieci przez Eurocontrol w pierwszym i drugim okresie odniesienia w ramach systemu skuteczności działania określonego w art. 8 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 390/2013 3 , jak również na potrzebę zapewnienia ciągłości działania funkcji sieciowych ATM, w dniu 17 lipca 2018 r. Komisja poprosiła Eurocontrol o przedstawienie wniosku. Komisja zwróciła się do Eurocontrol o potwierdzenie gotowości i zdolności do ponownego wyznaczenia jej na menedżera sieci zgodnie z kryteriami przewidzianymi w art. 6 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 551/2004. W związku z powyższym poproszono Eurocontrol również o opisanie, w jaki sposób spełnia warunki określone w art. 4 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/123 4 oraz o określenie, w jaki sposób zamierza po wyznaczeniu spełnić wymogi określone w art. 4 ust. 4 tego rozporządzenia.
(7) We wniosku przedłożonym w dniu 17 grudnia 2018 r. Eurocontrol przedstawił informacje dotyczące wymogów określonych w art. 4 ust. 3 i art. 4 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123.
(8) Wezwany przez Komisję, Eurocontrol udzielił dodatkowych wyjaśnień.
(9) Komisja oceniła elementy przedstawione przez Eurocontrol i stwierdziła, że wymogi określone w art. 4 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123 zostały spełnione.
(10) W swoim wniosku, który odnosi się w szczególności do wyników osiągniętych przez Eurocontrol w roli menedżera sieci w pierwszym i drugim okresie odniesienia, dotyczy kwestii, o których mowa w art. 4 ust. 3 lit. a) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123. Wniosek dowodzi kompetencji i zdolności organizacji do wykonywania zadań określonych w art. 7 tego rozporządzenia.
(11) Zgodnie z art. 4 ust. 3 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123 w swoim wniosku organizacja Eurocontrol opisała pod względem jakości i ilości główne cele, jakie zamierza osiągnąć w zakresie zarządzania funkcjami sieciowymi oraz sposób, w jaki zapewni dobrą jakość usług świadczonych zainteresowanym stronom zaangażowanym w działalność operacyjną.
(12) Zgodnie z art. 4 ust. 3 lit. c) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123, odnosząc się między innymi do wniosków wyciągniętych z pierwszego i drugiego okresu odniesienia, Eurocontrol opisała podejście i środki, jakie zamierza stosować, pełniąc funkcję menedżera sieci.
(13) W przypadku gdy menedżer sieci realizuje również inne działania poza istotnymi z punktu widzenia realizacji funkcji sieciowych, art. 4 ust. 3 lit. d) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123 wymaga wykazania, że te "inne" działania będą realizowane niezależnie od zadań menedżera sieci określonych w art. 7. Eurocontrol wskazała w swoim wniosku, że zadania menedżera sieci mające znaczenie dla realizacji funkcji sieciowych zostaną powierzone jej dyrekcji ds. zarządzania siecią oraz że działalność tej części organizacji będzie odpowiednio oddzielona od pozostałej działalności.
(14) Poza spełnieniem wymogów art. 4 ust. 3 Eurocontrol zaproponowała dalszą poprawę efektywności kosztowej w zakresie realizacji zadań menedżera sieci w okresie, na jaki będzie wyznaczona.
(15) Eurocontrol należy zatem wyznaczyć na menedżera sieci.
(16) Biorąc pod uwagę inwestycje niezbędne do wdrożenia najnowocześniejszych systemów w celu wsparcia realizacji funkcji sieciowych ATM oraz potrzebę zapewnienia stabilności i ciągłości funkcjonowania sieci, wyznaczenie to powinno obejmować zarówno trzeci, jak i czwarty okres odniesienia, określone w art. 7 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/317 5 .
(17) Zgodnie z art. 4 ust. 4 lit. a) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123 przed rozpoczęciem trzeciego okresu odniesienia menedżer sieci powinien uzyskać certyfikat Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej.
(18) Aby zagwarantować autonomię menedżera sieci, ważne jest aby odpowiednio wydzielić tę działalność w organizacji wyznaczonej na menedżera sieci. Zgodnie z art. 4 ust. 3 lit. d) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123 Eurocontrol wykonuje swoje zadania w charakterze menedżera sieci niezależnie od wszelkiej innej działalności, w tym związanej z działalnością organizacji międzynarodowych.
(19) Aby zapewnić sprawiedliwe warunki państwom członkowskich i państwom trzecim, na rzecz których menedżer sieci świadczy usługi, menedżer sieci powinien dysponować odpowiednimi mechanizmami finansowania i wydatków oraz przestrzegać specjalnych przepisów dotyczących prowadzenia rachunkowości.
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Violeta BULC | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.120.27 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2019/709 w sprawie wyznaczenia menedżera sieci ds. funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym (ATM) w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej |
| Data aktu: | 06/05/2019 |
| Data ogłoszenia: | 08/05/2019 |
| Data wejścia w życie: | 28/05/2019 |