Decyzja 2017/1738 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 za rok budżetowy 2015

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1738
z dnia 27 kwietnia 2017 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 za rok budżetowy 2015

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 za rok budżetowy 2015,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych za rok budżetowy 2015 wraz z odpowiedzią Wspólnego Przedsięwzięcia 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  dotyczące rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2015 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2017 r. w sprawie udzielenia Wspólnemu Przedsięwzięciu absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2015 (05875/2017 - C8-0090/2017),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 209,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 559/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 4 , w szczególności jego art. 12,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 110/2014 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie modelowego rozporządzenia finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne, o których mowa w art. 209 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 5 ,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0109/2017),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy 2015;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1739

z dnia 27 kwietnia 2017 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 za rok budżetowy 2015

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 za rok budżetowy 2015,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0109/2017),
A.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych (zwane dalej "WP FCH") zostało utworzone w maju 2008 r. na mocy rozporządzenia (WE) nr 521/2008 jako partnerstwo publiczno-prywatne na okres do 31 grudnia 2017 r., a jego zadaniem jest skupienie się na opracowaniu aplikacji rynkowych i tym samym ułatwienie dodatkowych działań przemysłu zmierzających do szybkiego wdrożenia technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych; mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 521/2008 zostało uchylone rozporządzeniem (UE) nr 559/2014;
B.
mając na uwadze, że na mocy rozporządzenia (UE) nr 559/2014 w maju 2014 r. powstało Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 ("WP FCH2"), aby zastąpić WP FCH do dnia 31 grudnia 2024 r.;
C.
mając na uwadze, że członkami WP FCH byli: Unia, reprezentowana przez Komisję, zrzeszenie branżowe europejskiej wspólnej inicjatywy technologicznej na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych ("zrzeszenie branżowe") oraz New European Research Grouping on Fuel Cells and Hydrogen AISBL - N.ERGHY ("zrzeszenie badawcze");
D.
mając na uwadze, że członkami WP FCH2 są: Unia, reprezentowana przez Komisję, zrzeszenie branżowe Hydrogen Europe ("zrzeszenie branżowe2") oraz zrzeszenie badawcze "N.ERGHY" ("zrzeszenie badawcze2");
E.
mając na uwadze, że maksymalny wkład Unii Europejskiej wynosi 470 000 000 EUR dla WP FCH i 665 000 000 EUR dla WP FCH2 w okresie ich działalności, a kwota ta ma zostać wypłacona z budżetów siódmego programu ramowego i programu "Horyzont 2020", przy czym część tych kwot przeznaczona na koszty bieżące nie może przekroczyć odpowiednio 20 000 000 EUR i 19 000 000 EUR;
F.
mając na uwadze, że w ramach WP FCH2 zrzeszenie branżowe2 i zrzeszenie badawcze2 mają razem pokryć 50 % kosztów bieżących, przy czym zrzeszenie branżowe2 ma pokryć 43 %, a zrzeszenie badawcze2 7 % kosztów bieżących, a obydwa podmioty mają wnieść wkład niepieniężny do kosztów operacyjnych oraz wkład na rzecz celów WP FCH2 w postaci wkładów niepieniężnych na działania dodatkowe ("IKAA") o minimalnej wysokości 380 000 000 EUR, w tym co najmniej 285 000 000 EUR w formie IKAA;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa, że w sprawozdaniu Trybunału Obrachunkowego ("Trybunał") dotyczącym sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia ("sprawozdanie Trybunału") stwierdzono, iż sprawozdanie finansowe WP FCH za 2015 r. przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2015 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego;
2.
odnotowuje, że końcowy budżet WP FCH2 na rok budżetowy 2015 przewidywał środki na zobowiązania w wysokości 132 583 855 EUR oraz środki na płatności w wysokości 95 089 121 EUR; zwraca uwagę, że środki na zobowiązania wzrosły o 17 % w stosunku do 2014 r., głównie ze względu na wyższą liczbę zaproszeń do składania wniosków za 2015 r., natomiast środki na płatności zmniejszyły się o 2 % w porównaniu z 2014 r.;
3.
zauważa na podstawie rocznego sprawozdania z działalności, że WP FCH2 kontynuowało kontrole ex post i zainicjowało 29 nowych kontroli; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że poziom błędu resztowego wynosił 0,98 %;
4.
zauważa, że WP FCH2 ustanowiło procedury ex ante oparte na przeglądach danych finansowych i operacyjnych oraz przeprowadza kontrole ex post beneficjentów dotacji; zauważa, że kontrole te stanowią kluczowe narzędzia oceny legalności i prawidłowości prowadzonych działań;
5.
podkreśla, że wykonanie budżetu do końca roku dla wszystkich źródeł finansowania wyniosło 87,3 % w odniesieniu do środków na zobowiązania, co stanowi niewielki spadek w stosunku do poprzedniego roku ze względu na wyniki oceny zaproszenia do składania wniosków z 2015 r.; zauważa, że pewna liczba wniosków projektowych została odrzucona, ponieważ nie spełniały one wymagań dotyczących jakości, co poskutkowało niewykorzystanymi środkami na zobowiązania w wysokości 13 700 000 EUR; zauważa, że poziom wykonania płatności wyniósł 83 %, co stanowi najlepszy wskaźnik realizacji płatności, jaki dotychczas osiągnęło WP FCH2;
6.
zauważa, że z łącznej kwoty środków, na które zaciągnięto zobowiązania operacyjne w 2015 r. (193 500 000 EUR), 42,6 % stanowiły zobowiązania indywidualne oparte na ukończonych postępowaniach o przyznanie dotacji i udzielenie zamówienia; odnotowuje, że 57,3 % stanowiły zobowiązania globalne, w odniesieniu do których nie zakończono postępowania o udzielenie zamówienia z powodu czasu niezbędnego do dokonania oceny i przeprowadzenia procedury negocjacyjnej dotyczącej zaproszeń do składania wniosków w ramach programu "Horyzont 2020" na 2015 r.;
7.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w sumie 59 organizacji badawczych i przemysłowych zgłosiło swoje inwestycje o łącznej wartości 188 570 000 EUR, co stanowi ponad 60 % wartości docelowej ustalonej na cały okres trwania WP FCH2;
8.
uznaje fakt, że branża pokazała jasny zamiar inwestowania, rozwoju i komercjalizacji swoich innowacyjnych technologii, zarówno po stronie przemysłu, jak i badań naukowych; zauważa, że wnioski w zakresie IKAA pochodziły z 16 różnych państw członkowskich, przy czym odsetek wniosków wyniósł 33 % w przypadku badań naukowych i 67 % w przypadku przemysłu; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że sektor ogniw paliwowych i technologii wodorowych jest zdecydowany podążać tą samą ścieżką, dokładając wszelkich starań, aby przedstawić solidne dane liczbowe za kolejny okres sprawozdawczy 2016;
9.
zauważa, że w czasie przygotowywania końcowego sprawozdania finansowego WP FCH2 nie otrzymało wymaganych sprawozdań od swoich członków realizujących projekty w ramach programu "Horyzont 2020", jako że nie były one jeszcze wymagalne, i w związku z tym zwraca uwagę, że ujęta w rachunkach kwota wkładów niepieniężnych za 2015 r. na rzecz programu "Horyzont 2020" opiera się na oszacowaniu przez WP FCH2 kosztów poniesionych przez członków do końca 2015 r.; zaznacza w związku z tym, że wkłady niepieniężne zostaną zgłoszone w pierwszym sprawozdaniu na temat projektów przewidzianym na wrzesień 2016 r.; przypomina, że w sprawozdaniu Trybunału zaleca się, aby Komisja przedstawiła jasne wytyczne odnośnie do sprawozdawczości budżetowej i zarządzania finansami WP FCH2, oraz zauważa, że wytyczne te wydano w dniu 20 grudnia 2016 r. w następstwie wspomnianego zalecenia;

Przesunięcia

10.
odnotowuje, że dokonano dwóch przesunięć budżetowych między różnymi pozycjami budżetowymi w tym samym rozdziale, aby lepiej przydzielić zasoby potrzebne na pokrycie kosztów administracyjnych; podkreśla, że przesunięcia te nie miały żadnego wpływu na budżet poddany pod głosowanie;

Zaproszenia do składania wniosków

11.
uznaje fakt, że WP FCH2 pomyślnie dokonało przejścia do programu "Horyzont 2020" i sfinalizowało podpisanie pierwszych umów o dotację w wyniku zaproszenia do składania wniosków z 2014 r.; zauważa, że do końca 2015 r. WP FCH2 liczyło 15 projektów realizowanych w ramach programu "Horyzont 2020" w wyniku zaproszeń do składania wniosków z 2014 r. i 15 projektów w przygotowaniu w wyniku zaproszeń do składania wniosków z 2015 r.;
12.
zauważa, że czas od podpisania pierwszych umów o dotację w ramach programu "Horyzont 2020" (zaproszenie z 2014 r.) do wypłaty dotacji wyniósł średnio osiem miesięcy (z wyjątkiem trzech należycie uzasadnionych przypadków), co odzwierciedla wysiłki na rzecz sprawnego przygotowywania dotacji w kontekście nowych zasad i nowych narzędzi; podkreśla, że te 15 projektów stanowiło wkład w wysokości 82 100 000 EUR, w tym 55 % na działania w zakresie innowacji, 41 % na działania w zakresie badań i innowacji, a pozostałe 4 % na działania przekrojowe; zauważa, że małe i średnie przedsiębiorstwa stanowiły 25 % uczestników udanych projektów i otrzymały 24 % wkładu WP FCH w zaproszeniu z 2014 r.;
13.
zauważa, że dnia 5 maja 2015 r. opublikowano drugie zaproszenie WP FCH2 do składania wniosków w ramach programu "Horyzont 2020" z terminem składania wniosków w dniu 27 sierpnia 2015 r., przy szacunkowym budżecie 123 000 000 EUR, oraz że otrzymano 61 kwalifikujących się wniosków, w wyniku czego 15 projektów zostało wybranych do finansowania w łącznej wysokości 109 916 764 EUR;

Ramy prawne

14.
zauważa, że przepisy finansowe mające zastosowanie do budżetu ogólnego Unii zostały zmienione rozporządzeniem (UE, Euratom) 2015/1929; zauważa, że WP FCH2 musi dokonać przeglądu swojego regulaminu finansowego w celu dostosowania go do zrewidowanego modelu; odnotowuje, że w maju 2016 r. rada zarządzająca WP FCH2 przyjęła jego zmieniony regulamin finansowy, po tym jak projekt został przedłożony Komisji do zatwierdzenia;
15.
zauważa, że w listopadzie 2015 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji ukończyła w WP FCH2 audyt procesu oceny i selekcji wniosków o dotacje w ramach programu "Horyzont 2020"; podkreśla fakt, że Służba Audytu Wewnętrznego wydała zalecenia dotyczące poprawy przez WP FCH2 klarowności i przejrzystości wyboru tematów do składania wniosków; zwraca się do WP FCH2, aby przedstawiło organowi udzielającemu absolutorium sprawozdanie w sprawie usprawnień dokonanych dla poprawy przejrzystości procedury wyboru;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

16.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że na podstawie zalecenia organu udzielającego absolutorium i zalecenia z audytu przeprowadzonego wspólnie przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji i audytora wewnętrznego WP FCH2 przygotowało ono przepisy wewnętrzne, które bardziej kompleksowo określają obowiązki w zakresie konfliktów interesów; stwierdza z zadowoleniem, że w ramach sesji informacyjnej na temat swojej kontroli wewnętrznej, przeprowadzonej w dniu 30 listopada 2015 r., pracownicy WP FCH2 zostali przeszkoleni w zakresie definicji konfliktu interesów i ewentualnego zapobiegania mu oraz wymogów sprawozdawczości w zakresie przyjmowania prezentów, przysług lub płatności;
17.
z zadowoleniem odnotowuje fakt, że WP FCH2 wzięło udział w środkach zapobiegawczych i naprawczych zgodnie z nowo przyjętą wspólną strategią i planem działania w zakresie zwalczania nadużyć finansowych na poziomie Komisji, a także wdrożyło te środki w 2015 r.;

Inne

18.
zwraca uwagę na fakt, że podstawowe badania przyczyniające się do celów WP FCH2 nie powinny być wyłączone z innych zaproszeń w ramach programu "Horyzont 2020", jeżeli nie ma wyraźnego dublowania się z zaproszeniami WP FCH2;
19.
zauważa, że we Wspólnym Przedsięwzięciu ustanowiono wewnętrzne procedury kontroli w celu uzyskania wystarczającej pewności, że nadużycia finansowe i nieprawidłowości będą wykrywane i udaremniane;
20.
zauważa, że regulamin pracowniczy, opracowany na podstawie wzoru Komisji, powinien zostać przedłożony radzie do zatwierdzenia przed końcem 2016 r.;
21.
wzywa Komisję, aby zapewniła bezpośrednie zaangażowanie WP FCH2 w proces przeglądu śródokresowego programu "Horyzont 2020" w odniesieniu do dalszego uproszczenia i harmonizacji procedur związanych ze wspólnymi przedsięwzięciami.
1 Dz.U. C 473 z 16.12.2016, s. 47.
2 Dz.U. C 473 z 16.12.2016, s. 49.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 108.
5 Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024