Decyzja 2017/1702 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości za rok budżetowy 2015

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1702
z dnia 27 kwietnia 2017 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości za rok budżetowy 2015

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoska-lowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości za rok budżetowy 2015,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA) za rok budżetowy 2015 wraz z odpowiedzią Agencji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  dotyczące rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2015 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2017 r. w sprawie udzielenia Agencji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2015 (05873/2017 - C8-0079/2017),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1077/2011 z dnia 25 października 2011 r. ustanawiające Europejską Agencję ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości 4 , w szczególności jego art. 33,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 5 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0105/2017),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2015;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoska-lowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1703

z dnia 27 kwietnia 2017 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości za rok budżetowy 2015

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości za rok budżetowy 2015,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0105/2017),
A.
mając na uwadze, że według sprawozdania finansowego Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (zwanej dalej "Agencją") jej ostateczny budżet na rok 2015 wynosił 67 559 100 EUR, co stanowi wzrost o 13,77 % w porównaniu z rokiem 2014; mając na uwadze, że cały budżet Agencji pochodzi z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości za rok budżetowy 2015 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że operacje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
C.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium Parlament podkreśla szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii poprzez zwiększanie przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażanie koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;

Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości operacji

1.
zauważa, że według sprawozdania Trybunału Agencja podpisała umowę ramową o wartości 2 000 000 EUR dotyczącą obsługi zamówień - w tym usług w zakresie szkoleń, coachingu i kształcenia - przez wykonawcę oraz że w tej umowie ramowej nie wskazano, że obsługa zamówień powinna odbywać się zgodnie z zasadami dotyczącymi zamówień określonymi w przepisach finansowych Agencji; przyjmuje do wiadomości, że dana umowa ramowa została przyznana w drodze otwartej procedury zgodnie z przepisami finansowymi Agencji; dostrzega ponadto, że wprawdzie nie ma przepisu określającego wyraźnie, że wykonawca jest związany tymi przepisami finansowymi, to jednak specyfikacje zawarte w umowie obejmują obowiązkowy warunek, zgodnie z którym należy podać najniższą cenę rynkową, a Agencja ma prawo zażądać weryfikacji ceny, jeżeli uda się znaleźć cenę niższą;
2.
zauważa, że według sprawozdania Trybunału Agencja wystosowała zaproszenie do wyrażenia zainteresowania oraz rozpoczęła wstępny wybór kandydatów mających wziąć udział w procedurze negocjacyjnej dotyczącej zamówienia o wartości 20 000 000 EUR bez przekazania uprawnień przez urzędnika zatwierdzającego; zauważa, że przed rozpoczęciem procedury negocjacyjnej nie przeprowadzono wstępnego wyboru w rozumieniu rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 i przepisów wykonawczych do niego; ponadto zauważa, że zaproszenia do wyrażenia zainteresowania użyto jako metody badania rynku, a nie jako procedury przetargowej; rozumie, że badanie rynku zostało przeprowadzone przez pracownika rozpoczynającego działania operacyjne, pod nadzorem bezpośredniego przełożonego, przez zastosowanie dwuetapowego podejścia - z pomocą konsultanta zewnętrznego w odniesieniu do aspektów technicznych - obejmującego badanie teoretyczne i zaproszenie do wyrażenia zainteresowania;

Zarządzanie budżetem i finansami

3.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2015 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,68 % oraz że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 99,4 %;
4.
przyjmuje do wiadomości, że w 2016 r. Agencja wprowadziła model autonomii budżetowej zgodnie z planem; odnotowuje fakt, że model autonomii budżetowej sformalizował i rozproszył odpowiedzialność budżetową w odniesieniu do planowania, wdrażania i monitorowania wśród kadr kierowniczych w Agencji, na szczeblu kierowników działu i powyżej;
5.
przypomina, że zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1077/2011 państwa włączone we wdrażanie, stosowanie i rozwijanie dorobku Schengen oraz środków dotyczących Eurodac (państwa stowarzyszone w ramach Schengen) zobowiązane są wnosić wkład do budżetu Agencji; odnotowuje, że nadal nie dokonano ustaleń z państwami stowarzyszonymi w ramach Schengen dotyczących szczegółowych zasad ich uczestnictwa w działalności Agencji, w tym prawa głosu oraz wkładu do budżetu Agencji; z zaniepokojeniem zauważa, że z braku takich ustaleń państwa stowarzyszone w ramach Schengen wnoszą wkład do tytułu III (wydatki operacyjne) budżetu Agencji na mocy postanowienia zawartego w układach o stowarzyszeniu podpisanych z Unią, lecz nie wnoszą jeszcze wkładu w działania w ramach tytułów I i II (wynagrodzenia i inne wydatki administracyjne) budżetu Agencji; przyjmuje do wiadomości, że podjęto wszelkie możliwe prawnie działania, aby pozyskać wkład finansowy od państw stowarzyszonych w ramach Schengen do budżetu Agencji; przypomina, że negocjacje z państwami stowarzyszonymi w ramach Schengen dotyczące wkładu budżetowego są prowadzone przez Komisję, a nie przez Agencję;

Postępowania o udzielenie zamówienia i procedury naboru pracowników

6.
odnotowuje, że w następstwie kontroli postępowań o udzielenie zamówienia prowadzonych przez Agencję Trybunał stwierdził, iż w 2015 r. Agencja zawarła umowy lub podjęła negocjacje z jednym wykonawcą, nie określając dokładnie zamawianych usług; wyraża głębokie zaniepokojenie, ponieważ umowy podpisane w 2015 r. wiążą się z wysokim ryzykiem niezgodności z zasadą oszczędności i ograniczenia opłacalności takich zamówień, a także są dużo bardziej narażone na wystąpienie korupcji; zauważa, że takie ustalenia mogą również jeszcze bardziej ograniczać konkurencję i zwiększać zależność od wykonawcy; przyjmuje do wiadomości, że w szczególności w przypadku zarządzanych systemów możliwość systematycznego ponownego otwierania konkursów jest ograniczona czynnikami znajdującymi się poza kontrolą Agencji; zachęca Agencję, aby w miarę możliwości zawierała umowy z wieloma usługodawcami lub dokładniej określała zamawiane usługi; oczekuje na kontrolę Trybunału dotyczącą prowadzonych przez Agencję procedur udzielania zamówień za rok 2016 oraz ufa, że Agencja udoskonaliła procedury udzielania zamówień odnotowane w 2016 r.;
7.
zauważa, że w 2015 r. Agencja zatrudniała ogółem 135 pracowników (117 pracowników zatrudnionych na czas określony, 12 pracowników kontraktowych i 6 oddelegowanych ekspertów krajowych); zauważa ponadto, że w skład personelu wchodziło 33 % kobiet i 67 % mężczyzn;

Zobowiązania i przeniesienia

8.
zwraca uwagę, że przeniesione środki na pokrycie zobowiązań w tytule II (wydatki administracyjne) wyniosły 9 000 000 EUR (50 % zaciągniętych zobowiązań), podczas gdy w 2014 r. analogiczna kwota wynosiła 15 000 000 EUR (87 %); ponadto zauważa, że przeniesienia te wynikały głównie z dużej umowy dotyczącej rozbudowy budynku w Strasburgu oraz z usług świadczonych w ramach umów wieloletnich; dostrzega, że Agencja dołożyła znacznych starań w zakresie planowania i koordynacji, aby upewnić się, że wszystkie przeniesienia środków niezróżnicowanych były faktycznie uzasadnione;
9.
zauważa, że przeniesienia często mogą być w części lub całkowicie uzasadnione wieloletnim charakterem programów operacyjnych realizowanych przez agencje, niekoniecznie oznaczają niedociągnięcia w planowaniu i wykonaniu budżetu oraz nie zawsze są sprzeczne z zasadą jednoroczności budżetu, zwłaszcza jeśli są planowane przez Agencję z wyprzedzeniem i przedstawiane Trybunałowi;

Kontrole wewnętrzne

10.
uznaje wysiłki Agencji w zakresie wdrażania standardów kontroli wewnętrznej, które umożliwiły znaczny postęp w kierunku pełnego wdrożenia wymogów podstawowych w stosunkowo krótkim czasie - od maja 2013 r., kiedy to Agencja uzyskała autonomię finansową; zauważa jednak, że wdrożenie standardów kontroli wewnętrznej nie odpowiada jeszcze pod każdym względem wymogom podstawowym, a także odnotowuje fakt, że 4 standardy kontroli wewnętrznej pozostają dotąd niewdrożone, 6 uznano za wdrożone w znacznym stopniu, a 6 wdrożono w pełni;
11.
zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji wydała 14 zaleceń dotyczących wdrażania standardów kontroli wewnętrznej, z których 5 określono jako "bardzo ważne", a 9 jako "ważne"; zauważa ponadto, że Służba Audytu Wewnętrznego nie dopatrzyła się problemów o znaczeniu krytycznym;
12.
odnotowuje fakt, że Agencja nabyła niezbędną ochronę ubezpieczeniową rzeczowych aktywów trwałych zgodnie z wymogiem nałożonym przez organ udzielający absolutorium i Trybunał w 2014 r.;
13.
ubolewa nad tym, że w 2015 r. zgłoszono dwa incydenty dotyczące naruszenia ochrony danych, związane z wewnętrznym procesem administracyjnym w Agencji; z zadowoleniem przyjmuje zwiększenie ochrony danych i bezpieczeństwa danych w Agencji poprzez dodatkowe sesje informacyjne, szkolenia dla pracowników oraz opracowanie strategii na wypadek naruszenia ochrony danych, a także odnośnych procedur, planu działania i programu prac;

Audyt wewnętrzny

14.
zauważa, że jednostka audytu wewnętrznego przeprowadziła audyt dotyczący skuteczności systemu kontroli wewnętrznej w odniesieniu do zarządzania umowami w Agencji; odnotowuje fakt, że jednostka audytu wewnętrznego nie dopatrzyła się problemów o znaczeniu krytycznym; ponadto zauważa, że jednostka audytu wewnętrznego wydała 5 zaleceń dotyczących określania i organizacji zarządzania umowami, a także administrowania umowami;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

15.
zauważa, że Agencja spodziewa się przyjąć wewnętrzną politykę dotyczącą informowania o nieprawidłowościach w 2017 r.; wzywa Agencję do przyjęcia wewnętrznej polityki dotyczącej informowania o nieprawidłowościach, która sprzyjałaby kulturze przejrzystości i odpowiedzialności w miejscu pracy, do regularnego informowania i szkolenia pracowników na temat ich praw i obowiązków w zakresie tej polityki, zapewnienia demaskatorom ochrony przed represjami, podejmowania z odpowiednim wyprzedzeniem działań w reakcji na sygnały demaskatorów oraz stworzenia wewnętrznego systemu anonimowych zgłoszeń; wzywa Agencję, aby do publikowania rocznych sprawozdań dotyczących liczby przypadków powiadomienia o nieprawidłowościach i działań następczych podjętych w związku z nimi oraz do przedstawiania tych sprawozdań rocznych organowi udzielającemu absolutorium; zwraca się do Agencji o poinformowanie organu udzielającego absolutorium o przyjęciu i wdrożeniu przepisów dotyczących informowania o nieprawidłowościach;
16.
z zaniepokojeniem zauważa, że na stronie internetowej Agencji nie opublikowano życiorysów członków zarządu Agencji ani życiorysów i deklaracji o braku konfliktu interesów członków jej grup doradczych; z żalem zauważa, że Agencja nie przeprowadziła kontroli poprawności merytorycznej deklaracji o braku konfliktu interesów ani nie przewidziała procesu ich aktualizacji; wzywa Agencję, aby przyjęła wytyczne w sprawie spójnej polityki w odniesieniu do zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi oraz przyjęła i wdrożyła jednoznaczną politykę w odniesieniu do konfliktów interesów, zgodnie z planem działania Komisji dotyczącym monitorowania wspólnego podejścia do zdecentralizowanych agencji unijnych, a także podała taką politykę do publicznej wiadomości, tak aby zapewnić niezbędny nadzór publiczny i kontrolę publiczną nad jej kadrą kierowniczą;
17.
zauważa, że pierwsze sprawozdanie roczne z monitorowania wdrażania strategii Agencji w zakresie zwalczania nadużyć finansowych opublikowano w kwietniu 2016 r. oraz że wykazano w nim wdrożenie na poziomie blisko 60 %; zauważa, że kolejne sprawozdanie z monitorowania miało zostać wydane w marcu 2017 r.; zwraca się do Agencji o poinformowanie organu udzielającego absolutorium o wynikach tego sprawozdania; zauważa, że w listopadzie 2015 r. zarząd Agencji przyjął strategię i plan działania Agencji w zakresie zwalczania nadużyć finansowych; ponadto zauważa, że Agencja zamierza przyjąć nowe przepisy wynikające z planu działania do końca 2017 r. i rozpocząć ich wdrażanie niezwłocznie po ich przyjęciu;

Komunikacja i współpraca z innymi agencjami

18.
z zadowoleniem zauważa, że w 2015 r. Agencja przeprowadziła 12 istotnych działań informacyjnych i służących jej większemu wyeksponowaniu; zauważa, że obejmowały one doroczną konferencję, dwa posiedzenia okrągłego stołu z udziałem przedstawicieli branży, obchody Dnia Europy, działania dotyczące straży granicznych w ramach obchodów Dnia Europy, trzy sesje informacyjne z udziałem zainteresowanych stron i osób zajmujących się rozpowszechnianiem informacji, projekcję filmu na temat współpracy agencji ds. wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych oraz ich roli we wdrażaniu polityki Unii z korzyścią dla obywateli oraz kampanię informacyjną dotyczącą projektu pilotażowego inteligentnych granic, w wyniku której przygotowano i rozpowszechniono materiały informacyjne w różnych wersjach językowych, a także osiągnięto większe wyeksponowanie i obecność w mediach;

Inne uwagi

19.
z zadowoleniem zauważa, że Agencja zakończyła negocjacje i podpisała umowę w sprawie siedziby z Francją w odniesieniu do siedziby operacyjnej w Strasburgu; zauważa, że umowa ta wymaga jeszcze ratyfikacji przez parlament francuski;
20.
z zadowoleniem zauważa, że pod koniec 2014 r. Agencja zakończyła negocjacje i podpisała umowę w sprawie siedziby z Estonią w odniesieniu do siedziby w Tallinie; zauważa, że w dniu 18 lutego 2015 r. parlament estoński ratyfikował zawartą z Agencją umowę w sprawie siedziby;
21.
odnotowuje fakt, że w świetle reformy systemu dublińskiego i zgodnie z Europejskim programem w zakresie migracji Agencja dokonała wstępnej oceny ewentualnego wpływu reformy na zarządzanie systemem Eurodac; przyjmuje do wiadomości, że wyniki oceny zostały przedłożone Komisji i włączone do wniosku dotyczącego reformy systemu dublińskiego;
22.
z niepokojem zauważa znaczną nierównowagę płci wśród członków zarządu Agencji; apeluje do Agencji o skorygowanie tej nierównowagi oraz o bezzwłoczne poinformowanie Parlamentu o wynikach podjętych działań;
23.
odnotowuje fakt, że dostępna przestrzeń biurowa Agencji jest maksymalnie zajęta, przez co koszt jednostkowy stanowiska pracy został obniżony do minimum; oczekuje jednak, że wymogi prawne dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa pracowników w miejscu pracy będą w pełni respektowane;
24.
odnotowuje fakt, że w 2015 r. 97 pracowników Agencji wzięło udział w posiedzeniach wyjazdowych, których koszt wyniósł 9 227 EUR (95,13 EUR na osobę), a także fakt, że 448 pracowników wzięło udział w "innych wydarzeniach", których koszt wyniósł 29 807,65 EUR (66,54 EUR na osobę);
25.
wyraża zadowolenie z przyjęcia przez zarząd w marcu 2015 r. zestawu wskaźników skuteczności działania w odniesieniu do pracy Agencji; jest zdania, że takie wskaźniki powinny lepiej odzwierciedlać wpływ działań Agencji na kwestie bezpieczeństwa, migracji, zarządzania granicami i praw podstawowych; oczekuje wyników wdrożenia takich wskaźników na 2016 r.; zachęca Agencję do poprawy widoczności jej pracy dzięki platformom internetowym.
26.
z zadowoleniem przyjmuje podejmowane przez cały rok starania na rzecz dostosowania systemów wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych do zmieniających się priorytetów politycznych i do nieprzewidzianych zdarzeń; przyznaje, że Agencja jest coraz istotniejsza dla funkcjonowania strefy Schengen; wzywa Agencję do ścisłego monitorowania jej zasobów finansowych i kadrowych oraz w razie potrzeby do terminowego przedstawiania uzasadnionych wniosków o dostosowania;
27.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 27 kwietnia 2017 r. 6  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 449 z 1.12.2016, s. 173.
2 Dz.U. C 449 z 1.12.2016, s. 173.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 286 z 1.11.2011, s. 1.
5 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
6 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2017)0155 (zob. s. 372 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.252.289

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2017/1702 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości za rok budżetowy 2015
Data aktu: 27/04/2017
Data ogłoszenia: 29/09/2017