Rozporządzenie 2017/827 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 258/2014 w sprawie ustanowienia unijnego programu wspierania określonych działań w dziedzinach sprawozdawczości finansowej i badania sprawozdań finansowych na lata 2014-2020

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2017/827
z dnia 17 maja 2017 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 258/2014 w sprawie ustanowienia unijnego programu wspierania określonych działań w dziedzinach sprawozdawczości finansowej i badania sprawozdań finansowych na lata 2014-2020
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 258/2014 3  Fundacja Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (zwana dalej "Fundacją MSSF"), która jest prawnym następcą Fundacji Komitetu Międzynarodowych Standardów Rachunkowości, oraz Rada Nadzoru nad Interesem Publicznym (PIOB) korzystają ze współfinansowania unijnego w formie dotacji operacyjnych do dnia 31 grudnia 2020 r.

(2) Europejska Grupa Doradcza ds. Sprawozdawczości Finansowej (EFRAG), na podstawie rozporządzenia (UE) nr 258/2014, korzystała ze współfinansowania unijnego w formie dotacji operacyjnych do dnia 31 grudnia 2016 r.

(3) W dniu 12 listopada 2013 r. Komisja opublikowała sprawozdanie specjalnego doradcy komisarza ds. rynku wewnętrznego i usług, Philippe'a Maystadta (zwane dalej "sprawozdaniem specjalnego doradcy"), w którym przedstawił on w ogólnym zarysie ewentualne reformy zarządzania EFRAG mające na celu zwiększenie wkładu Unii w opracowywanie międzynarodowych standardów rachunkowości.

(4) Komisja ściśle monitorowała wdrażanie reformy zarządzania EFRAG oraz należycie informowała Parlament Europejski i Radę o postępach w tym zakresie. Na tej podstawie należy dalej finansować EFRAG w latach 2017- 2020 w celu zrealizowania długoterminowych celów unijnego programu wspierania określonych działań w dziedzinach sprawozdawczości finansowej i badania sprawozdań finansowych.

(5) Rada EFRAG, odzwierciedlając zrównoważoną reprezentację interesów zarówno publicznych, jak i prywatnych, powinna zapewnić, by jej członkowie zobowiązali się do działania w europejskim interesie publicznym. Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych i Europejski Bank Centralny zachęca się do aktywnego wnoszenia, w miarę możliwości, wkładu w prace Rady EFRAG.

(6) Komisja powinna co roku składać Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie z głównych osiągnięć i działań EFRAG w roku poprzednim. Sprawozdanie to powinno również zawierać analizę rozwoju sytuacji w zakresie kryterium rozszerzonego dobra publicznego oraz szczegółowy przegląd rozwoju sytuacji w dziedzinie międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej (MSSF). Standardy rachunkowości nie powinny zagrażać stabilności finansowej Unii, ani utrudniać jej rozwoju gospodarczego.

(7) Jeżeli chodzi o rozwój MSSF, PIOB i EFRAG, roczne sprawozdanie Komisji powinno również odnosić się do działań podejmowanych w następstwie zaleceń Parlamentu Europejskiego i do realizacji tych zaleceń. Ponadto zachęca się Fundację MSSF, PIOB i EFRAG do regularnego udziału, przynajmniej raz w roku, w wysłuchaniach organizowanych przez Parlament Europejski w celu przedstawienia pełnych informacji na temat rozwoju międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej i badania sprawozdań finansowych.

(8) Komisja powinna z większą regularnością przekazywać Parlamentowi Europejskiemu i Radzie informacje o wspólnych inicjatywach Fundacji MSSF, PIOB i EFRAG ze względu na to, że te trzy organy są współfinansowane z budżetu Unii i działają na rzecz osiągnięcia tych samych celów.

(9) Komisja powinna również rozważyć ewentualną zmianę - w perspektywie długoterminowej - funkcjonowania i statusu EFRAG jako podmiotu prywatnoprawnego.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 258/2014.

(11) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, mianowicie zwiększenie budżetu unijnego programu na lata 2017- 2020 w celu wsparcia działań EFRAG, które przyczyniają się do osiągnięcia celów polityki Unii związanych ze sprawozdawczością finansową, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na jego rozmiary i skutki możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.

(12) Aby zapewnić ciągłość finansowania EFRAG, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem jego opublikowania i powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2017 r.,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) nr 258/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 3 ust. 1 lit. a) ppkt (i) otrzymuje brzmienie:

"(i) EFRAG;";

2)
w art. 6 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Pula środków finansowych na realizację programu na lata 2014-2020 wynosi 57 007 000 EUR według cen bieżących.";

b)
ust. 3 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) dla EFRAG: 23 134 000 EUR;";

3)
w art. 9 wprowadza się następujące zmiany:
a)
dodaje się następujący ustęp:

"4a. W odniesieniu do Fundacji MSSF i RMSR, sprawozdanie, o którym mowa w ust. 3, zawiera również ocenę zarządzania nimi, w szczególności jeśli chodzi o przejrzystość, zapobieganie konfliktom interesów oraz różnorodność ekspertów, oraz kroki, jakie podjęto, by zapewnić szeroką reprezentację interesów i rozliczalność publiczną.

Ponadto, z myślą o zapewnieniu wysokiej jakości standardów rachunkowości i wysokich standardów w zakresie przejrzystości, rozliczalności i uczciwości, w sprawozdaniu należy określić i ocenić działania podjęte w ramach Fundacji MSSF, które dotyczą, m.in. publicznego dostępu do dokumentów, otwartego dialogu z instytucjami europejskimi i rozmaitymi zainteresowanymi stronami, przepisów dotyczących przejrzystości spotkań z zainteresowanymi stronami oraz utworzenia rejestrów służących przejrzystości.";

b)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. W odniesieniu do PIOB i organizacji będącej jego następcą, sprawozdanie, o którym mowa w ust. 3, obejmuje rozwój sytuacji w różnicowaniu finansowania i zawiera ocenę sposobu, w jaki prace PIOB przyczyniają się do podniesienia jakości badań sprawozdań finansowych, w tym uczciwości w zawodzie biegłego rewidenta. Jeżeli finansowanie przez IFAC w danym roku jest wyższe niż dwie trzecie całkowitego rocznego finansowania PIOB, Komisja proponuje ograniczenie jego rocznego wkładu na ten rok do maksymalnej kwoty wynoszącej 300 000 EUR";

c)
dodaje się następujący ustęp:

"6a. W odniesieniu do EFRAG w sprawozdaniu, o którym mowa w ust. 3, ocenia się od 2018 r.:

a) czy kryterium rozszerzonego dobra publicznego, zgodnie z zaleceniem zawartym w sprawozdaniu specjalnego doradcy, było przestrzegane podczas procesu zatwierdzania przeprowadzonego w poprzedzającym roku;

b) czy Parlament Europejski i Rada zostały włączone na wczesnym etapie do procesu opracowywania standardów sprawozdawczości finansowej w ogóle, a w szczególności do procesu zatwierdzania;

c) czy struktura finansowania EFRAG jest na tyle zróżnicowana i zrównoważona, aby umożliwić mu realizację jego misji w interesie publicznym w sposób niezależny i efektywny; oraz

d) zarządzanie EFRAG, w szczególności pod względem przejrzystości, oraz jakie kroki zostały podjęte, by zapewnić szeroką reprezentację interesów i rozliczalność publiczną.

Ponadto wskazuje się w nim i ocenia działania podjęte w ramach EFRAG w celu zapewnienia wysokich standardów demokratycznej rozliczalności, przejrzystości i uczciwości, dotyczące m.in. publicznego dostępu do dokumentów, otwartego dialogu z instytucjami europejskimi i rozmaitymi zainteresowanymi stronami, utworzenia obowiązkowych rejestrów służących przejrzystości i przepisów dotyczących przejrzystości spotkań z zainteresowanymi stronami, jak również regulaminu wewnętrznego, ze szczególnym uwzględnieniem zapobiegania konfliktom interesów.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2017 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Strasburgu dnia 17 maja 2017 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
A. TAJANI C. ABELA
Przewodniczący Przewodniczący
1 Dz.U. C 303 z 19.8.2016, s. 147.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 27 kwietnia 2017 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 11 maja 2017 r.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 258/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie ustanowienia unijnego programu wspierania określonych działań w dziedzinach sprawozdawczości finansowej i badania sprawozdań finansowych na lata 2014-2020 oraz uchylające decyzję nr 716/2009/WE (Dz.U. L 105 z 8.4.2014, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.129.24

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2017/827 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 258/2014 w sprawie ustanowienia unijnego programu wspierania określonych działań w dziedzinach sprawozdawczości finansowej i badania sprawozdań finansowych na lata 2014-2020
Data aktu: 17/05/2017
Data ogłoszenia: 19/05/2017
Data wejścia w życie: 19/05/2017, 01/01/2017