uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 24,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 2 , w szczególności jego art. 64 ust. 6 lit. a),
(1) Rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 zastępuje rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 3 i ustanawia nowe przepisy dotyczące programu "Owoce i warzywa w szkole" (zwanego dalej "programem"). Ponadto uprawnia ono Komisję do przyjęcia aktów delegowanych i wykonawczych w tym zakresie. W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania programu w nowych ramach prawnych niektóre przepisy muszą zostać przyjęte w drodze takich aktów. Akty te powinny zastąpić rozporządzenie Komisji (WE) nr 288/2009 4 , które należy zatem uchylić.
(2) Celem programu jest zwiększenie spożycia owoców i warzyw w perspektywie krótko- i długoterminowej oraz promowanie zdrowych nawyków żywieniowych.
(3) Zgodnie z art. 23 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 państwa członkowskie, które chcą wziąć udział w programie na poziomie krajowym lub regionalnym, przygotowują uprzednio strategię dotyczącą jego realizacji i przewidują niezbędne środki towarzyszące. Jeżeli państwa członkowskie zdecydują się na wdrożenie programu na poziomie regionalnym, powinny opracować strategię dla każdego regionu.
(4) Zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia Rady (UE) nr 1370/2013 5 Komisja powinna ustalić orientacyjny przydział pomocy Unii przeznaczonej na program dostarczania owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw oraz produktów z bananów objętych programem ("produktów"). W celu maksymalizacji potencjału dostępnych środków należy przewidzieć ponowny rozdział pomocy Unii, o którą nie wnioskowano, pomiędzy państwa uczestniczące w programie, które powiadomiły Komisję o swoich zamiarach wykorzystania środków w ilości przekraczającej ich orientacyjny przydział pomocy Unii.
(5) Koszty poniesione na zakup produktów, jak również niektóre koszty, które są bezpośrednio powiązane z realizacją programu, powinny kwalifikować się do pomocy unijnej, jeśli zostało to przewidziane w strategii państwa członkowskiego. Jednakże aby zapewnić skuteczność programu, na te powiązane koszty powinna być przeznaczona jedynie niewielka część pomocy. Przez wzgląd na kontrolę i zarządzanie finansowe koszty te nie powinny przekraczać określonych progów.
(6) W interesie należytego zarządzania administracyjnego i budżetowego oraz odpowiedniego nadzoru należy określić warunki przyznawania pomocy oraz wyboru i zatwierdzania wnioskodawców występujących o pomoc.
(7) W celu oceny skuteczności programu, a także dla umożliwienia wzajemnej weryfikacji oraz wymiany najlepszych praktyk państwa członkowskie powinny regularnie monitorować i cyklicznie oceniać wdrażanie swych programów "Owoce w szkole", przekazując wyniki i ustalenia Komisji.
(8) Należy określić kary zniechęcające wnioskodawców do dopuszczania się nadużyć lub ciężkich zaniedbań.
(9) Zgodnie z art. 23 ust. 10 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 społeczeństwo musi być wystarczająco poinformowane o wkładzie finansowym Unii do programu. W tym celu państwa członkowskie powinny mieć możliwość wykorzystania plakatu, który może być prezentowany w uczestniczących instytucjach edukacyjnych. Plakat ten powinien być wyprodukowany zgodnie z minimalnymi wymogami,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2015 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.46.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2016/247 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie i dystrybucję owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw oraz produktów z bananów w ramach programu "Owoce i warzywa w szkole" |
| Data aktu: | 17/12/2015 |
| Data ogłoszenia: | 23/02/2016 |
| Data wejścia w życie: | 26/02/2016 |