uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 1 , w szczególności jego art. 69 ust. 1,
(1) Zgodnie z art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 państwa członkowskie mogą na określonych warunkach przyznawać rolnikom wsparcie związane z produkcją w określonych sektorach rolnych lub rodzajach produkcji, w zakresie, który jest niezbędny, aby zapewnić zachętę do utrzymania aktualnych poziomów produkcji w danych sektorach lub regionach.
(2) Biorąc pod uwagę stosunkowo wysokie poziomy produkcji i wynikający z nich spadek cen na rynku unijnym mleka i przetworów mlecznych, a w szczególności wynikające z tego tymczasowe trudności, z jakimi obecnie boryka się sektor mleczarski, państwa członkowskie powinny mieć możliwość podjęcia decyzji o rewizji swoich środków dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją w sektorze mleka i przetworów mlecznych w odniesieniu do roku składania wniosków 2017, aby umożliwić dalsze wypłacanie takiego dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją na podstawie liczby zwierząt, dla których takie wsparcie zostało przyjęte w 2016 r. Chociaż w krótkim czasie taka rewizja wydaje się stanowić zagrożenie dla jednego z celów dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją, tj. utrzymania obecnych poziomów produkcji, środki takie mogą pomóc osiągnąć cele dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją w perspektywie długoterminowej.
(3) Ze względu na skalę trudności finansowych, z którymi borykają się obecnie beneficjenci, należy zastosować art. 69 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, aby ustanowić odstępstwo od przepisów rozdziału 1 tytuł IV tego rozporządzenia.
(4) W celu umożliwienia Komisji monitorowania właściwego stosowania zasad i skutków takiego przeglądu państwa członkowskie powinny powiadomić Komisję o swojej decyzji w ciągu 14 dni od dnia, w którym decyzja została podjęta.
(5) Aby umożliwić sektorowi mleka i przetworów mlecznych jak najszybsze skorzystanie z odstępstwa przewidzianego w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu, a państwa członkowskie powinny podjąć decyzję w ciągu 30 dni od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 września 2016 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.242.19 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2016/1616 wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 w odniesieniu do ewentualnej rewizji środków dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją w sektorze mleka i przetworów mlecznych w odniesieniu do roku składania wniosków 2017 |
| Data aktu: | 08/09/2016 |
| Data ogłoszenia: | 09/09/2016 |
| Data wejścia w życie: | 10/09/2016 |