Rozporządzenie wykonawcze 2016/1157 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 964/2014 w odniesieniu do standardowych warunków dotyczących instrumentów finansowych w stosunku do instrumentu współinwestycyjnego i funduszu na rzecz rozwoju obszarów miejskich

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2016/1157
z dnia 11 lipca 2016 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 964/2014 w odniesieniu do standardowych warunków dotyczących instrumentów finansowych w stosunku do instrumentu współin-westycyjnego i funduszu na rzecz rozwoju obszarów miejskich

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 1 , w szczególności jego art. 38 ust. 3 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu ułatwienia wykorzystania instrumentów finansowych ustanowionych na poziomie krajowym, regionalnym, transnarodowym lub transgranicznym, zarządzanych przez instytucję zarządzającą lub na jej odpowiedzialność zgodnie z art. 38 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 964/2014 2 ustanowiono przepisy dotyczące standardowych warunków dotyczących trzech instrumentów finansowych: portfelowej pożyczki z podziałem ryzyka, ograniczonej gwarancji portfelowej i pożyczki na renowację.

(2) W celu dalszego ułatwiania przekazywania europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych ostatecznym odbiorcom należy wprowadzić zasady w zakresie standardowych warunków dotyczących dwóch kolejnych instrumentów finansowych: instrumentu współinwestycyjnego i funduszu na rzecz rozwoju obszarów miejskich.

(3) Instrument współinwestycyjny jest instrumentem finansowym właściwym dla wspierania rozwoju przedsiębiorczości w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) na różnych etapach rozwoju. Instrumenty współin-westycyjne powinny rozwijać lokalny rynek kapitału własnego i przyciągać dodatkowe inwestycje kapitałowe w MŚP dzięki podejściu opartemu na partnerstwie z prywatnymi inwestorami.

(4) Fundusz na rzecz rozwoju obszarów miejskich jest instrumentem finansowym właściwym dla przeciwdziałania dużemu nagromadzeniu problemów gospodarczych, środowiskowych i społecznych na obszarach miejskich znajdujących się na obszarach objętych pomocą określonych w mapie pomocy regionalnej zgodnie z art. 107 ust. 3 lit. a) i c) Traktatu. Fundusz na rzecz rozwoju obszarów miejskich powinno się wykorzystywać do mobilizowania współinwestycji inwestorów prywatnych, aby wspierać realizację projektów rozwoju obszarów miejskich, a jego celem powinno być eliminowanie niedoskonałości rynku przez wspieranie zrównoważonych strategii rozwoju obszarów miejskich w przypadku ograniczonej dostępności finansowania lub stosunkowo małego zainteresowania inwestorów wspieraniem projektów rozwoju obszarów miejskich.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 964/2014.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu koordynującego europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 964/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia zasady dotyczące standardowych zasad i warunków w odniesieniu do następujących instrumentów finansowych:

a) portfelowej pożyczki z podziałem ryzyka (pożyczki z podziałem ryzyka);

b) ograniczonej gwarancji portfelowej;

c) pożyczki na renowację;

d) instrumentu współinwestycyjnego;

e) funduszu na rzecz rozwoju obszarów miejskich.";

2)
tytuł art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Dotacje zgodne ze standardowymi zasadami i warunkami";

3)
dodaje się art. 8a i 8b w brzmieniu:

"Artykuł 8a

Instrument współinwestycyjny

1. Instrument współinwestycyjny ma formę funduszu kapitałowego zarządzanego przez pośrednika finansowego dokonującego inwestycji wkładów z programu finansowanego z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych (EFSI) w małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP). Instrument współinwestycyjny przyciąga dodatkowe inwestycje w MŚP dzięki podejściu opartemu na partnerstwie ze współinwestorami prywatnymi indywidualnie dla każdej transakcji.

2. Instrument współinwestycyjny jest zgodny z zasadami i warunkami określonymi w załączniku V.

Artykuł 8b

Fundusz na rzecz rozwoju obszarów miejskich

1. Fundusz na rzecz rozwoju obszarów miejskich ma formę funduszu pożyczkowego i jest tworzony i zarządzany przez pośrednika finansowego z wkładami z programu finansowanego z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych i przy zmobilizowaniu dofinansowania w wysokości co najmniej 30 % przekazanego przez pośrednika finansowego i współinwestorów. Fundusz na rzecz rozwoju obszarów miejskich finansuje i wspiera wdrażanie projektów rozwoju obszarów miejskich na obszarach objętych wsparciem wyznaczonych na mapie pomocy regionalnej przez okres od dnia 1 lipca 2014 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. zgodnie z art. 107 ust. 3 lit. a) i c) Traktatu, a także mobilizuje współinwestycje ze źródeł prywatnych.

2. Fundusz na rzecz rozwoju obszarów miejskich jest zgodny z zasadami i warunkami określonymi w załączniku VI.";

4)
dodaje się załączniki V i VI znajdujące się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 lipca 2016 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK V

INSTRUMENT WSPÓŁINWESTYCYJNY

Schemat działania zasady instrumentu współinwestycyjnego

grafika

Warunki dotyczące instrumentu współinwestycyjnego

Struktura instrumentu finansowego Instrument współinwestycyjny służy inwestowaniu w kapitał własny MŚP wkładów z programu finansowanego z EFSI, wkładów z zasobów własnych pośrednika finansowego i wkładów prywatnych współinwestorów.
Pośrednik finansowy jest podmiotem prywatnym, który podejmuje wszystkie decyzje związane z dokonaniem i wycofaniem inwestycji, zachowując staranność właściwą profesjonalnemu zarządzającemu działającemu w dobrej wierze. Pośrednik finansowy jest gospodarczo i prawnie niezależny od instytucji zarządzającej i od funduszu funduszy.
Prywatni współinwestorzy są instytucjami prywatnymi i są prawnie niezależni od pośrednika finansowego.
Instrument współinwestycyjny jest udostępniany w ramach operacji, która stanowi część osi priorytetowej określonej w programie finansowanym z odpowiednich europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, oraz jest precyzowany w kontekście oceny ex ante wymaganej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
Cele instrumentu Instrument ma następujące cele:

1) inwestycje w MŚP w fazie zalążkowej, fazie rozruchu i fazie rozszerzania działalności lub na realizację nowych projektów, przechodzenie przez istniejące przedsiębiorstwa na nowe rynki lub na nowe rozwiązania poprzez umowy współinwestycyjne (podejście partnerskie) ze współinwestorami indywidualnie dla każdej transakcji. Takie inwestycje są realizowane w zakresie stosowania rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 (*);

2) zapewnianie MŚP dodatkowego kapitału w celu zwiększenia wielkości inwestycji.

Cele wiążą się z następującymi warunkami.

Wkład z programu finansowanego z EFSI w instrument współinwestycyjny nie może wypierać finansowania udostępnianego przez innych inwestorów publicznych lub prywatnych.

Kwotę i wskaźniki instrumentu współinwestycyjnego ustala się, aby wypełnić lukę kapitałową określoną w ocenie ex ante instrumentu finansowego zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.

Program finansowany z EFSI zapewnia instrumentowi współinwestycyjnemu fundusze na utworzenie portfela inwestycji w MŚP. Instrument współinwestycyjny angażuje się z pośrednikiem finansowym i współinwestorami indywidualnie w każdą transakcję.

W przypadku struktury funduszu funduszy wkład z programu finansowanego z EFSI jest przekazywany z funduszu funduszy pośrednikowi finansowemu odpowiedzialnemu za instrument współinwestycyjny.

Oprócz wkładu z programu finansowanego z EFSI fundusz funduszy może dostarczać zasoby własne. Jeżeli zasoby zapewniane przez fundusz funduszy są środkami państwa, zastosowanie mają zasady pomocy państwa. Jeżeli zasoby z funduszu funduszy są połączone z innymi zasobami państwa, zastosowanie ma również art. 21 rozporządzenia (UE) nr 651/2014.

Konsekwencje pomocy państwa Inwestycje instrumentu współinwestycyjnego są wdrażane jako instrument stanowiący pomoc państwa. Uznaje się je za zgodne z rynkiem wewnętrznym i niewymagające zgłoszenia ad hoc, pod warunkiem że spełniono warunki zgodności z art. 21 rozporządzenia (UE) nr 651/2014.

Istnienie pomocy państwa ocenia się na poziomach funduszu funduszy, pośrednika finansowego, prywatnych inwestorów i ostatecznych odbiorców.

W szczególności dla indywidualnych transakcji łączna stopa udziału prywatnego na poziomie MŚP osiąga co najmniej następujące progi:

a) 10 % finansowania ryzyka przyznanego kwalifikowalnym przedsiębiorstwom przed dokonaniem przez nie pierwszej komercyjnej sprzedaży na dowolnym rynku;

b) 40 % finansowania ryzyka przyznanego kwalifikowalnym przedsiębiorstwom działającym na dowolnym rynku krócej niż siedem lat od pierwszej komercyjnej sprzedaży;

c) 60 % finansowania ryzyka przyznanego kwalifikowalnym przedsiębiorstwom potrzebującym początkowej inwestycji w zakresie finansowania ryzyka, która - w oparciu o biznesplan przygotowany w celu wejścia na nowy rynek produktowy lub geograficzny - przekracza 50 % ich średnich rocznych obrotów w poprzednich pięciu latach, albo na inwestycje kontynuacyjne w kwalifikowalnych przedsiębiorstwach po okresie siedmiu lat od pierwszej komercyjnej sprzedaży.

Za udział prywatny w tym wypadku uznaje się inwestycje zrealizowane przez podmioty prywatne.

Do celów instrumentu współinwestycyjnego pomoc dozwolona występuje na poziomie ostatecznych odbiorców, jeżeli:

a) występuje pomoc dozwolona dla prywatnych współinwestorów;

b) zarządzanie pośrednikiem finansowym odbywa się na zasadach komercyjnych i zapewniona jest niezależność oraz ekonomiczna motywacja jego decyzji o finansowaniu;

c) osiągnięto pułap udziału prywatnego wskazany w art. 21 ust. 10 rozporządzenia (UE) nr 651/2014.

Koszty związane z rozwojem projektów inwestycyjnych, koszty badania due diligence i wsparcia ostatecznych odbiorców pokrywane są w ramach kosztów zarządzania i opłat za zarządzanie pośrednika finansowego zarządzającego instrumentem współinwestycyj-nym.

Działania wspierane w ramach EFRROW podlegają ogólnym zasadom pomocy państwa.

Polityka inwestycyjna a) Wypłata od instytucji zarządzającej lub z funduszu funduszy na rzecz instrumentu współinwesty-cyjnego

Po podpisaniu umowy o finansowaniu między instytucją zarządzającą lub funduszem funduszy a pośrednikiem finansowym właściwa instytucja zarządzająca lub fundusz funduszy przekazuje wkłady z programu instrumentowi współinwestycyjnemu. Przekazywana kwota pokrywa potrzeby w kontekście inwestycji oraz kosztów zarządzania i opłat za zarządzanie. Przekazanie następuje w transzach.

Docelową wielkość inwestycji potwierdza się w ramach oceny ex ante przeprowadzanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.

Polityka inwestycyjna instrumentu współinwestycyjnego obejmuje jasną strategię wyjścia. Strategię tę opisuje się w umowie o finansowaniu.

b) Wypłaty z instrumentu współinwestycyjnego na rzecz kwalifikujących się MŚP

Instrument współinwestycyjny realizuje inwestycje wspólnie z pośrednikiem finansowym i innymi prywatnymi inwestorami we wcześniej ustalonym, ograniczonym przedziale czasowym.

Indywidualnie dla każdej transakcji wybrany pośrednik finansowy pozyskuje dodatkowe finansowanie z własnych zasobów lub z instrumentu powiązanego z pośrednikiem finansowym na poziomie co najmniej 1 % do celów osiągnięcia zgodności interesów; oraz od współinwestorów, tj. inwestorów prywatnych.

Decyzje inwestycyjne są motywowane zyskiem. Aby inwestycja została uznana za motywowaną zyskiem, musi ona spełniać następujące warunki:

(i) pośrednika finansowego ustanawia się zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami i przewiduje on procedurę due dilligence zapewniającą pewną pod względem handlowym politykę inwestycyjną, w tym odpowiednią politykę dywersyfikacji ryzyka mającą na celu osiągnięcie efektywności ekonomicznej i efektywnej skali pod względem wielkości i zasięgu terytorialnego danego portfela inwestycji;

(ii) inwestycje w kwalifikowalne MŚP opierają się na racjonalnym biznesplanie zawierającym szczegółowe informacje na temat produktu, sprzedaży i kształtowania się rentowności, określającym z góry trwałość inwestycji;

(iii) dla każdej inwestycji istnieje jasna i realistyczna strategia wyjścia.

Pośrednik finansowy prowadzi spójną politykę inwestycyjną, która jest zgodna z obowiązującymi normami branżowymi oraz z interesami finansowymi i celami polityki instytucji zarządzającej.

c) Wypłaty od współinwestorów na rzecz kwalifikowalnych MŚP

Pośrednik finansowy określa, bada i ocenia potencjalne współinwestycje na rzecz ostatecznych odbiorców oraz wszelkich współinwestorów. Pośrednik finansowy przeprowadza badanie due diligence indywidualnie dla każdej transakcji. W badaniu due diligence ocenia się kluczowe aspekty, takie jak biznesplan, trwałość inwestycji i strategia wyjścia. Biznesplan zawiera szczegółowe informacje na temat produktu, sprzedaży i kształtowania się rentowności.

Stopa udziału prywatnego kwalifikowalnych MŚP osiąga próg minimalny ustanowiony w art. 21 rozporządzenia (UE) nr 651/2014.

W umowie współinwestycyjnej między pośrednikiem finansowym a współinwestorami określa się warunki dotyczące inwestycji na rzecz ostatecznych odbiorców; umowa ta jest zgodna z art. 1 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 821/2014 (**), w przypadkach gdy artykuł ten ma zastosowanie.

Wkład z funduszu na rzecz instrumentu finansowego: kwota i wskaźnik (szczegóły produktu) Instrument współinwestycyjny służy zapewnieniu kapitału nienotowanym na giełdzie MŚP, które spełniają co najmniej jeden z następujących warunków:

a) MŚP nie prowadzą działalności na żadnym rynku;

b) MŚP prowadzą działalność na dowolnym rynku od mniej niż siedmiu lat od pierwszej komercyjnej sprzedaży;

c) MŚP potrzebują początkowej inwestycji w zakresie finansowania ryzyka, która - w oparciu o biznesplan przygotowany w celu wejścia na nowy rynek produktowy lub geograficzny - przekracza 50 % ich średnich rocznych obrotów w poprzednich pięciu latach;

d) MŚP wymagają inwestycji kontynuacyjnych w kwalifikowalnych przedsiębiorstwach, w tym po upłynięciu siedmioletniego okresu od pierwszej komercyjnej sprzedaży.

Kwotę współinwestycji i wskaźnik określa się w odniesieniu do każdej transakcji poprzez zastosowanie co najmniej następujących czynników:

a) wielkość i ukierunkowanie instrumentu współinwestycyjnego;

b) udział współinwestorów;

c) oczekiwany efekt katalityczny instrumentu współinwestycyjnego; utrzymanie pułapów wskazanych w art. 21 ust. 10 rozporządzenia (UE) nr 651/2014.

Kwoty zwrócone do instrumentu współinwestycyjnego z inwestycji w terminie wyznaczonym dla inwestycji w umowie o finansowaniu wykorzystuje się ponownie zgodnie z art. 44 i 45 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.

Preferencyjne wynagrodzenie inwestorów prywatnych, którego celem jest wyłącznie asymetryczny podział zysku, ustanawia się zgodnie z art. 44 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 oraz art. 21 ust. 13 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 651/2014.

Wkład z programu na rzecz instrumentu finansowego (działania) Portfel leżących u podstaw rozliczeń transakcji finansowanych z instrumentu współinwes-tycyjnego obejmuje inwestycje realizowane na korzyść ostatecznych odbiorców.

Kryteria kwalifikujące do ujęcia w portfelu ustalane są zgodnie z prawem unijnym, programem finansowanym z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, krajowymi zasadami kwalifikowalności oraz w porozumieniu z pośrednikiem finansowym. Pośrednik finansowy dysponuje racjonalnym szacunkiem profilu ryzyka portfela.

Współinwestycji na rzecz ostatecznych odbiorców dokonuje się przez wymagany okres przed wyjściem zgodnie z polityką inwestycyjną.

Odpowiedzialność instytucji zarządzającej Odpowiedzialność instytucji zarządzającej w odniesieniu do instrumentu finansowego jest zgodna z art. 6 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 480/2014 (***).

Wraz z likwidacją instrumentu współinwestycyjnego pośrednik finansowy dokonuje kompleksowej oceny ryzyka wysuwania roszczeń przeciwko instrumentowi współinwestycyj-nemu i zapewnia właściwe sumy przechowywane na rachunkach powierniczych w celu zaspokojenia takich roszczeń.

Czas trwania Orientacyjny czas trwania instrumentu współinwestycyjnego wynosi dziesięć lat i można go wydłużyć za zgodą instytucji zarządzającej.

Okres inwestycji realizowanych z instrumentu finansowego ustala się w celu zapewnienia wykorzystania wkładu z programu, o którym mowa w art. 42 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, na inwestycje na rzecz ostatecznych odbiorców nie później niż do dnia 31 grudnia 2023 r.

Inwestycje dokonane po dniu 31 grudnia 2020 r. ocenia się pod kątem zgodności z zasadami pomocy państwa, które wejdą w życie pod tej dacie.

Realizacja inwestycji i podział ryzyka na poziomie pośrednika finansowego (zgodność interesów) Zgodność interesów instytucji zarządzającej i pośrednika finansowego zapewnia się w następujący sposób:

- przez opłaty z tytułu wyników określone w art. 12 i 13 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014,

- przez wynagrodzenie pośrednika finansowego, które odzwierciedla bieżące wynagrodzenie rynkowe, w porównywalnych sytuacjach, w tym ewentualną premię motywacyjną,

- przez finansowanie ze strony prywatnych współinwestorów, które osiąga poziom minimalny zgodnie z art. 21 ust. 10 rozporządzenia (UE) nr 651/2014,

- przez finansowanie z zasobów własnych pośrednika finansowego na poziomie minimum 1 % dla każdej transakcji, podlegające tym samym warunkom co instrument współinwestycyjny; dodatkowe współinwestycje dokonane przez pośrednika finansowego podlegają tym samym warunkom co instrument współinwestycyjny,

- przez finansowanie przez innych współinwestorów, którego udziela się na zasadach i warunkach identycznych z warunkami mającymi zastosowanie do instrumentu wspó-łinwestycyjnego, chyba że w wyniku oceny ex ante, o której mowa w art. 37 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, szacuje się, że asymetryczny podział zysku ustanawia się między inwestorami publicznymi i prywatnymi; takie ustalenia są zgodne z art. 21 ust. 13 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 651/2014,

- pośrednik finansowy nie angażuje się w działalność inwestycyjną w ramach nowego instrumentu inwestycyjnego skierowanego do tego samego rodzaju ostatecznych odbiorców, dopóki 75 % zobowiązań instrumentu współinwestycyjnego nie zostanie objętych inwestycjami, a pozostałe 25 % będzie miało zostać nimi objęte, albo po zakończeniu okresu inwestycyjnego instrumentu współinwestycyjnego, w zależności od tego, która z tych okoliczności nastąpi wcześniej.

Procedury mające na celu zapobieżenie konfliktowi interesów między pośrednikiem finansowym, współinwestorami a jednostkami, w których dokonano inwestycji, określa się przed dokonaniem jakiejkolwiek inwestycji na rzecz ostatecznego odbiorcy przez wybranego pośrednika finansowego.

Kwalifikowalny pośrednik finansowy i kwalifikowalni współinwestorzy Wybrany pośrednik finansowy (zarządzający funduszem instrumentu współinwestycyj-nego) jest podmiotem prywatnym ustanowionym na poziomie międzynarodowym, krajowym lub regionalnym w państwach członkowskich. Podmiot taki jest prawnie upoważniony do przekazywania kapitału przedsiębiorstwom z siedzibą w państwach członkowskich, takim jak instytucje finansowe lub jakiekolwiek inne instytucje upoważnione do dostarczania instrumentów finansowych.

Przez podmioty prywatne rozumie się prywatne podmioty prawne, których właścicielami są prywatni lub publiczni inwestorzy inwestujący na własne ryzyko i z zasobów własnych.

Wybierając pośredników finansowych, instytucja zarządzająca i fundusz funduszy działa zgodnie z prawem unijnym. Wybór pośredników finansowych przebiega w otwarty, przejrzysty i niedyskryminujący sposób. Wybierając pośredników finansowych, wprowadza się odpowiednie ustalenia w zakresie podziału ryzyka w wypadku preferencyjnego wynagrodzenia i ustala możliwą premię motywacyjną.

W kontekście swojego wyboru pośrednik finansowy precyzuje warunki i kryteria oceny współinwestorów. Są one zrozumiałe i dostępne dla potencjalnych współinwestorów. Pośrednik finansowy wykazuje się niedyskryminującym podejściem w poszukiwaniu współinwestorów i inwestowaniu wraz z nimi. Kontroli oceny współinwestorów można dokonać ex post. Pośrednikami finansowymi zarządza się na zasadach komercyjnych. Wymóg ten uznaje się za zachowany, jeżeli spełniono warunki z art. 21 ust. 15 rozporządzenia (UE) nr 651/2014.

Instrument współinwestycyjny dąży do zmobilizowania współinwestorów stosujących najlepsze praktyki. Współinwestorzy są długoterminowymi prywatnymi inwestorami inwestującymi zasoby własne, w tym fundusze venture capital, aniołami biznesu, osobami fizycznymi posiadającymi duży kapitał własny, podmiotami świadczącymi usługi typu family office lub przedsiębiorstwami o udowodnionej wiedzy fachowej i zdolności operacyjnej.

Przez współinwestorów rozumie się wszelkich inwestorów, którzy, zgodnie z racjonalną oceną dokonaną przez pośrednika finansowego, są inwestorami działającymi w okolicznościach odpowiadających testowi prywatnego inwestora w warunkach wolnej gospodarki rynkowej, bez względu na ich charakter prawny i strukturę własności.

Współinwestorzy i pośrednik finansowy są niezależni od ostatecznych odbiorców inwestycji, z wyjątkiem przypadku inwestycji kontynuacyjnych na rzecz ostatecznych odbiorców, które są już częścią instrumentu współinwestycyjnego.

Kwalifikowalność ostatecznego odbiorcy Ostateczni odbiorcy są kwalifikowalni na podstawie prawa unijnego i krajowego, odpowiedniego programu finansowanego z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, umowy o finansowaniu i zgodnie z warunkiem, o którym mowa w art. 21 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 651/2014. W dniu podpisania umowy inwestycyjnej ostateczni odbiorcy spełniają następujące kryteria kwalifikowalności:

a) są mikro-, małym lub średnim przedsiębiorstwem (»MŚP« [w tym przedsiębiorcy indywidualni/osoby samozatrudnione]) w rozumieniu zalecenia Komisji 2003/361/WE (****);

b) nie są objęci wyłączeniem na mocy art. 1 ust. 2-5 rozporządzenia (UE) nr 651/2014;

c) nie stanowią części jednego sektora zastrzeżonego lub ich większej liczby (*****);

d) nie są przedsiębiorstwem znajdującym się w trudnej sytuacji zgodnie z definicją z art. 2 pkt 18 rozporządzenia (UE) nr 651/2014;

e) nie dopuścili się niewykonania zobowiązań w odniesieniu do innej pożyczki lub innego leasingu udzielonego przez pośrednika finansowego albo inną instytucję finansową, co potwierdziły kontrole przeprowadzone zgodnie z wewnętrznymi wytycznymi i standardową polityką pożyczkową pośrednika finansowego;

f) zostali ustanowieni i działają w odpowiednim regionie/na odpowiednim terenie objętym programem finansowanym z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych;

g) mając na uwadze względy pomocy państwa, nie dokonuje się inwestycji w spółki giełdowe (MŚP notowane na alternatywnej platformie obrotu nie uznaje się za spółki giełdowe do celów tego instrumentu);

h) nie korzystają z inwestycji jak z refinansowania (w tym wykupu lub zakupu menedżerskiego);

i) spełniają wymogi art. 10 i 11 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 (******), jeżeli są MŚP działającymi w sektorze rybołówstwa i akwakultury.

Charakterystyka produktu dla ostatecznych odbiorców Kwota i wskaźniki instrumentu współinwestycyjnego są zgodne z wynikami oceny ex ante, o której mowa w art. 37 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, i zgodne z rozporządzeniem (UE) nr 651/2014.

Pośrednik finansowy dokonuje inwestycji w MŚP w formie inwestycji kapitałowej lub quasi-kapitałowej dofinansowanej z wkładu publicznego z programu, wkładów własnych pośrednika finansowego i wkładów współinwestorów (wkład prywatny może zostać objęty dofinansowaniem z EFSI jako wkład prywatny z programu) w ramach umowy współinwes-tycyjnej podpisanej między pośrednikiem finansowym a współinwestorami. Takie inwestycje z instrumentu współinwestycyjnego przyczyniają się do osiągnięcia celu programu finansowanego z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych.

Łączna kwota inwestycji (tj. co najmniej jedna runda inwestycji, w tym inwestycji konty-nuacyjnych) obejmująca zasoby publiczne i państwowe nie przekracza 15 000 000 EUR na kwalifikowalnego ostatecznego odbiorcę, jak wskazano w art. 21 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 651/2014. Łączna kwota inwestycji dozwolona na kwalifikowalnego ostatecznego odbiorcę podlega weryfikacji poprzez uwzględnienie inwestycji w zakresie finansowania ryzyka dokonanych w ramach innych środków finansowania ryzyka.

Sprawozdawczość i oczekiwane rezultaty Przynajmniej raz na kwartał pośrednik finansowy przekazuje instytucji zarządzającej lub funduszowi funduszy informacje w ustandaryzowanej formie i ustandaryzowanym zakresie.

Sprawozdanie zawiera wszystkie elementy istotne dla instytucji zarządzającej, umożliwiające osiągnięcie zgodności z art. 46 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.

Państwa członkowskie również wypełniają obowiązki sprawozdawcze i w zakresie przejrzystości zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 651/2014.

Wskaźniki są dostosowane do szczegółowych celów odpowiedniego priorytetu programu finansowanego z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, z którego finansowany jest instrument finansowy, i do spodziewanych wyników określonych w ocenie ex ante. Ich pomiar i zgłoszenie odbywa się przynajmniej raz na kwartał w przypadku instrumentu współinwestycyjnego i są one dostosowane co najmniej do wymogów rozporządzenia (UE) nr 1303/2013. Oprócz wspólnych wskaźników osi priorytetowej programu finansowanego z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych pozostałymi wskaźnikami są:

a) kwota zainwestowana w MŚP (z podziałem);

b) liczba sfinansowanych MŚP;

c) wartość sfinansowanych inwestycji;

d) zyski lub straty wygenerowane przez inwestycję (w stosownych przypadkach);

e) liczba pracowników podczas »inwestycji« i »liczba pracowników« przy »wyjściu« we wspieranych MŚP.

Ocena korzyści gospodarczej wynikającej z wkładu z programu Wsparcie finansowe z wkładu publicznego z programu na rzecz instrumentu przechodzi na ostatecznych odbiorców. Zasadę tę odzwierciedla umowa o finansowaniu między instytucją zarządzającą lub funduszem funduszy a pośrednikiem finansowym.
(*) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem

wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu Tekst mający znaczenie dla EOG (Dz.U. L 187 z 26.6.2014, s. 1). (**) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 821/2014 z dnia 28 lipca 2014 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w zakresie szczegółowych uregulowań dotyczących transferu wkładów z programów i zarządzania nimi, przekazywania sprawozdań z wdrażania instrumentów finansowych, charakterystyki technicznej działań informacyjnych i komunikacyjnych w odniesieniu do operacji oraz systemu rejestracji i przechowywania danych (Dz.U. L 223 z 29.7.2014, s. 7).

(***) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 480/2014 z dnia 3 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (Dz.U. L 138 z 13.5.2014, s. 5).

(****) Commission Recommendation of 6 May 2003 concerning the definition of micro, small and medium-sized enterprises (Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36).

Przedsiębiorstwo zatrudniające mniej niż 250 pracowników o obrotach niższych niż 50 mln EUR lub łącznych aktywach o wartości niższej niż 43 mln EUR; nienależące również do grupy przekraczającej te progi. Według zalecenia Komisji »za przedsiębiorstwo uważa się podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na jego formę prawną«.

(*****) »Sektorami zastrzeżonymi« określa się łącznie poniższe sektory gospodarki:

a) nielegalną działalność gospodarczą: wszelką produkcję, wszelki obrót lub inną działalność, która jest nielegalna zgodnie z przepisami ustawowymi lub wykonawczymi państwa, w którym ma miejsce produkcja, obrót lub działalność;

b) wyroby tytoniowe i destylowane napoje alkoholowe. Produkcję wyrobów tytoniowych, destylowanych napojów alkoholowych i produktów pokrewnych oraz obrót nimi;

c) produkcję broni i amunicji oraz obrót nimi: finansowanie produkcji wszelkich rodzajów broni i amunicji oraz obrót nimi. Zastrzeżenie to nie dotyczy tych rodzajów działalności, o ile stanowią one część lub element dodatkowy wyraźnie określonych polityk Unii Europejskiej;

d) kasyna. Kasyna i równoważne przedsiębiorstwa;

e) zastrzeżenia w sektorze technologii informacyjnej. Badania naukowe, rozwój lub zastosowania techniczne odnoszące się do programów lub rozwiązań w zakresie danych elektronicznych, które (i) mają konkretnie na celu:

a) wsparcie działalności ujętej w sektorach zastrzeżonych, o których mowa w lit. a)-d) powyżej;

b) hazard internetowy i kasyna internetowe;

c) pornografię; lub które

(ii) mają na celu umożliwienie nielegalnego:

a) dostępu do sieci danych elektronicznych; lub

b) pobierania danych elektronicznych;

f) zastrzeżenia w sektorze nauk o życiu. Przy wspieraniu finansowania badań naukowych, rozwoju lub zastosowań technicznych odnoszących się do:

(i) klonowania ludzi do celów badawczych lub terapeutycznych; lub

(ii) organizmów zmodyfikowanych (»GMO«).

(******) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2328/2003, (WE) nr 861/2006, (WE) nr 1198/2006 i (WE) nr 791/2007 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011 (Dz.U. L 149 z 20.5.2014, s. 1).

ZAŁĄCZNIK VI

FUNDUSZ NA RZECZ ROZWOJU OBSZARÓW MIEJSKICH

Schemat działania funduszu na rzecz rozwoju obszarów miejskich

grafika

Warunki dotyczące funduszu na rzecz rozwoju obszarów miejskich

Struktura instrumentu finansowego Fundusz na rzecz rozwoju obszarów miejskich ma formę funduszu pożyczkowego, tworzonego i zarządzanego przez pośrednika finansowego, zawierającego wkłady z programu, wkłady wniesione przez pośrednika finansowego i wkłady współinwestorów, w celu sfinansowania nowo powstałych pożyczek na projekty na rzecz rozwoju obszarów miejskich.
Fundusz na rzecz rozwoju obszarów miejskich jest udostępniany w ramach operacji, która stanowi część osi priorytetowej określonej w programie współfinansowanym z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych (EFSI) oraz która jest określona w kontekście oceny ex ante wymaganej na mocy rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
Cel instrumentu Instrument ma następujące cele:
1) połączenie środków z programu finansowanego z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, środków pochodzących od pośrednika finansowego i środków pochodzących od współinwestorów w celu wsparcia finansowania projektów na rzecz rozwoju obszarów miejskich;
2) zapewnienie łatwiejszego dostępu do finansowania projektom na rzecz rozwoju obszarów miejskich na obszarach objętych pomocą, wyznaczonych na zatwierdzonej mapie pomocy regionalnej w okresie od dnia 1 lipca 2014 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. w zastosowaniu art. 107 ust. 3 lit. a) i c) Traktatu, oferując fundusze na projekty na preferencyjnych warunkach. Takie inwestycje są realizowane w zakresie stosowania rozporządzenia (UE) nr 651/2014.
Cele wiążą się z następującymi warunkami.
Instrument rozwoju obszarów miejskich stanowi część wdrażania interwencji przewidzianych w ramach zintegrowanego podejścia na rzecz strategii zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich.
Wkład z programu finansowanego z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych na rzecz pośrednika finansowego nie może wypierać finansowania udostępnianego przez innych inwestorów prywatnych lub publicznych.
Program finansowany z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych zapewnia pośrednikowi finansowemu fundusze na utworzenie portfela nowo powstałych pożyczek na projekty na rzecz rozwoju obszarów miejskich. Program ma również udział w stratach i ryzyku niewykonania zobowiązań, przychodach i kwotach odzyskanych z poszczególnych pożyczek z funduszu na rzecz rozwoju obszarów miejskich należących do tego portfela.

Dofinansowania z programu finansowanego z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych udziela się na jeden z następujących sposobów: przez wkład z programu od instytucji zarządzającej, wkład od pośrednika finansowego i wkłady współinwestorów na poziomie współinwestycji w fundusz, współinwestycji w postaci pożyczek na projekty na rzecz rozwoju obszarów miejskich i współinwestycje inny współinwestorów.

W przypadku struktury funduszu funduszy wkład z programu finansowanego z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych jest przekazywany pośrednikowi finansowemu z funduszu funduszy.

Oprócz wkładu z programu finansowanego z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych fundusz funduszy może dostarczać zasoby własne połączone z zasobami pośrednika finansowego. W tym przypadku fundusz funduszy ma udział w podziale ryzyka między różne wkłady w portfelu pożyczek. Należy zastosować art. 16 rozporządzenia (UE) nr 651/2014, jeżeli zasoby dostarczane z funduszu funduszy są zasobami państwa lub są połączone z innymi zasobami państwa.

Projekt na rzecz rozwoju obszarów miejskich Projekt na rzecz rozwoju obszarów miejskich stanowi część wdrażania interwencji przewidzianych w ramach zintegrowanego podejścia na rzecz strategii zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich, która przyczynia się do osiągnięcia celów w niej określonych.

Ponadto wszystkie projekty na rzecz rozwoju obszarów miejskich cechują się następującymi parametrami:

Stabilność finansowania:

- projekty na rzecz rozwoju obszarów miejskich opierają się na modelu biznesowym, służącym oszacowaniu przepływów pieniężnych i ukierunkowanym na potencjalnych prywatnych inwestorów,

- struktura projektów na rzecz rozwoju obszarów miejskich pozwala na generowanie przez nie dochodów lub zmniejszanie wydatków na poziomie wystarczającym do spłaty pożyczki otrzymanej od funduszu na rzecz rozwoju obszarów miejskich oraz warunkuje to, że wszelkie wsparcie w postaci pomocy państwa ustanawia się w minimalnej kwocie, aby umożliwić dalszą realizację projektu w sposób niezakłócający konkurencji. Wewnętrzna stopa zwrotu projektu nie wystarcza do tego, aby przyciągać finansowanie jedynie na zasadach komercyjnych.

Zgodność strategiczna:

- projekty na rzecz rozwoju obszarów miejskich stanowią część strategii zintegrowanego działania na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich i umożliwiają przyciąganie dodatkowego finansowania od innych inwestorów publicznych i prywatnych,

- projekty na rzecz rozwoju obszarów miejskich są zgodne z celami i interwencjami przewidzianymi w programie finansowanym z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych i przyczyniają się do zrealizowania odpowiednich wskaźników produktu programu finansowanego z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych,

- projekty na rzecz rozwoju obszarów miejskich znajdują się w odpowiednim regionie/ na odpowiednim terenie i przyczyniają się do osiągnięcia celów (w tym wyników ilościowych) wskazanych w programie finansowanym z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych.

Fundusz na rzecz rozwoju obszarów miejskich może wspierać następujące priorytety inwestycji:

- inwestycje w strategie niskoemisyjne dla obszarów miejskich,

- inwestycje w celu zapewnienia odporności na klęski żywiołowe,

- inwestycje w przystosowanie się do zmiany klimatu,

- inwestycje mające na celu poprawę stanu środowiska miejskiego, w tym rekultywację terenów poprzemysłowych i redukcję zanieczyszczenia powietrza,

- inwestycje w zrównoważoną mobilność w miastach,

- wsparcie inwestycyjne samozatrudnienia i tworzenia przedsiębiorstw,

- inwestycje w infrastrukturę dla publicznych służb zatrudnienia,

- inwestycje w sektor opieki zdrowotnej i sektor społeczny - niezależnie od tego, czy są to inwestycje w infrastrukturę, badania i rozwój czy usługi innowacyjne - które przyczyniają się do rozwoju lokalnego i do przejścia od instytucjonalnych form opieki zdrowotnej do form opartych na lokalnej społeczności i form podstawowych, a także zwiększenia dostępu do usług zdrowotnych i społecznych,

- inwestycje w rewitalizację fizyczną i gospodarczą ubogich społeczności miejskich i wiejskich,

- inwestycje w ochronę, zachowanie, promocję i rozwój dziedzictwa kulturowego,

- inwestycje w szkolnictwo wyższe, w tym współpracę z przedsiębiorstwami,

- inwestycje w rozwój technologii ICT.

Konsekwencje pomocy państwa Inwestycje uznaje się za zgodne z rynkiem wewnętrznym i niewymagające zgłoszenia ad hoc, pod warunkiem że spełniono warunki zgodności z art. 16 rozporządzenia (UE) nr 651/2014.

Istnienie pomocy państwa ocenia się na poziomach funduszu funduszy, pośrednika finansowego, prywatnych inwestorów i ostatecznych odbiorców. W tym względzie pośrednik finansowy i fundusz funduszy spełniają następujące warunki:

a) koszty zarządzania oraz opłaty za zarządzanie pośrednika finansowego i funduszu funduszy odzwierciedlają bieżące wynagrodzenie rynkowe w porównywalnych sytuacjach, czyli w przypadku, w którym pośrednika finansowego lub fundusz funduszy wybrano w otwartej, przejrzystej, niedyskryminującej procedurze, lub jeżeli wynagrodzenie jest zgodne z art. 12 i 13 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014, a państwo nie przyznało żadnych innych korzyści. Jeżeli fundusz funduszy przekazuje jedynie wkład z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych pośrednikowi finansowemu i pełni zadania leżące w interesie publicznym oraz nie prowadzi działalności handlowej przy wdrażaniu środka ani nie dokonuje współinwestycji z zasobów własnych - a zatem nie jest uznawany za beneficjenta pomocy - wystarczy, aby fundusz nie otrzymał nadmiernej rekompensaty;

b) wkład prywatny w każdy projekt na rzecz rozwoju obszarów miejskich wynosi co najmniej 30 % łącznego finansowania zapewnionego zgodnie z art. 16 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 651/2014;

c) fundusz na rzecz rozwoju obszarów miejskich jest zarządzany na zasadach komercyjnych i zapewnia ekonomiczną motywację decyzji o finansowaniu.

Za udział prywatny w tym wypadku uznaje się inwestycje zrealizowane przez podmioty prywatne.

Koszty badania due diligence w przypadku projektów na rzecz rozwoju obszarów miejskich są pokrywane w ramach kosztów zarządzania i opłat za zarządzanie pośrednika finansowego zarządzającego funduszem na rzecz rozwoju obszarów miejskich.

Preferencyjne wynagrodzenie (asymetryczne warunki ustaleń dotyczących podziału ryzyka) dla funduszu funduszy, wkład pośrednika finansowego i wkłady współinwestorów na poziomie funduszu i na poziomie projektu w formie ewentualnych pożyczek są ustanawiane zgodnie z art. 44 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, art. 16 ust. 8 lit. b) i c) rozporządzenia (UE) nr 651/2014, jak dalej określono w polityce cenowej.

Nie można wprowadzić asymetrycznych warunków dla innych współinwestorów na poziomie projektu, ponieważ ich wkładów nie inwestuje się w pożyczki ani poza funduszem na rzecz rozwoju obszarów miejskich.

Polityka pożyczkowa a) Wypłata od instytucji zarządzającej lub z funduszu funduszy na rzecz pośrednika finansowego
Po podpisaniu umowy o finansowaniu między instytucją zarządzającą lub funduszem funduszy a pośrednikiem finansowym właściwa instytucja zarządzająca lub fundusz funduszy przekazuje wkłady publiczne z programu pośrednikowi finansowemu, który umieszcza te wkłady w specjalnym funduszu na rzecz rozwoju obszarów miejskich. Przekazanie następuje w transzach z zachowaniem pułapów określonych w art. 41 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
Docelową wielkość pożyczek oraz zakres oprocentowania potwierdza się w ramach oceny ex ante zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 i uwzględnia się je w celu ustalenia charakteru instrumentu (instrument odnawialny lub nieodnawialny).
b) Pochodzenie portfela pożyczek
Pośrednik finansowy jest zobowiązany do utworzenia w uprzednio oznaczonym okresie portfela kwalifikowalnych pożyczek na projekty na rzecz rozwoju obszarów miejskich, dodatkowych w stosunku do bieżącej działalności pożyczkowej, częściowo finansowanych z funduszy wypłaconych w ramach programu według wskaźnika podziału ryzyka ustalonego w umowie o finansowaniu.
Pośrednik finansowy wdraża spójną politykę pożyczkową w oparciu o uzgodnioną strategię inwestycyjną, umożliwiającą prawidłowe zarządzanie portfelem pożyczek; z jednoczesnym przestrzeganiem obowiązujących norm branżowych oraz zachowaniem zgodności z interesami finansowymi i celami polityki instytucji zarządzającej. Strategię inwestycyjną definiuje się w ramach zintegrowanej strategii zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich, docelowej działalności, docelowych obszarów przestrzennych i wydatków kwalifikowalnych.
Pośrednik finansowy dokonuje identyfikacji, wyboru, badania due diligence, dokumentacji i wypłaty pożyczek ostatecznym odbiorcom zgodnie ze swoimi standardowymi procedurami i zasadami określonymi w odpowiedniej umowie o finansowaniu.
W przypadku współinwestorów udzielających pożyczek na projekty na rzecz rozwoju obszarów miejskich należy podpisać umowę współinwestycyjną między pośrednikiem finansowym a współinwestorami udzielającymi pożyczki bezpośrednio na projekt na rzecz rozwoju obszarów miejskich. W takiej umowie określa się warunki dotyczące inwestycji na rzecz ostatecznych odbiorców i umowa ta jest w stosownych przypadkach zgodna z art. 1 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 821/2014 (*). W takiej umowie współinwestycyjnej określa się ewentualne warunki ustaleń dotyczących podziału ryzyka.
c) Ponowne wykorzystanie środków zwróconych do instrumentu finansowego
Środki zwrócone do instrumentu finansowego podlegają albo ponownemu wykorzystaniu w ramach tego samego instrumentu finansowego (są odnawialne w ramach tego samego instrumentu finansowego), albo po zwróceniu ich instytucji zarządzającej lub funduszowi funduszy - wykorzystaniu zgodnie z art. 44 i 45 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
W umowie o finansowaniu uwzględnia się podejście zakładające ponowne wykorzystanie środków, o którym mowa w art. 44 i 45 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
W przypadku odnawialności w ramach tego samego instrumentu finansowego kwoty przypisane wsparciu z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych i zwrócone lub odzyskane przez pośrednika finansowego z pożyczek dla ostatecznych odbiorców w ramach czasowych inwestycji są co do zasady udostępniane do ponownego wykorzystania w ramach tego samego instrumentu finansowego.
Ewentualnie, jeśli zwrot do instytucji zarządzającej lub funduszu funduszy następuje bezpośrednio, zwroty dokonywane są regularnie i odzwierciedlają:

(i) spłaty kwoty głównej,

(ii) wszelkie kwoty odzyskane i odliczenia strat z pożyczek oraz

(iii) wszelkie spłaty odsetek. Środki te muszą zostać wykorzystane zgodnie z art. 44 i 45 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.

d) Odzyskiwanie strat
Pośrednik finansowy podejmuje działania w celu odzyskania kwot wynikających z niewykonania zobowiązań związanych z każdą pożyczką finansowaną z funduszu na rzecz rozwoju obszarów miejskich zgodnie z własnymi wewnętrznymi wytycznymi i procedurami.
Kwoty odzyskane przez pośrednika finansowego (pomniejszone o ewentualne koszty odzyskania i egzekucji) dzieli się między pośrednika finansowego, instytucję zarządzającą i fundusz funduszy.
e) Oprocentowanie i inne zyski
Odsetki i inne korzyści generowane dzięki wsparciu z EFSI na rzecz instrumentu finansowego wykorzystuje się w sposób określony w art. 43 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
Polityka cenowa Przedstawiając propozycję cenową, pośrednik finansowy obniża ogólny wymóg dotyczący zabezpieczenia i oprocentowanie naliczane od każdej ujętej w portfelu pożyczki do alokacji zapewnionej przez wkład publiczny z programu i ustalenia dotyczące podziału ryzyka.
Polityka cenowa obejmuje co najmniej następujące elementy:
1) oprocentowanie udziału pośrednika finansowego jest ustalane na zasadach rynkowych (tj. według własnej polityki pośrednika finansowego);
2) ogólne oprocentowanie naliczane od ujętych w portfelu pożyczek dla kwalifikowalnych projektów na rzecz rozwoju obszarów miejskich musi zmniejszać się proporcjonalnie do alokacji zapewnionej przez wkład publiczny z programu. Przy zmniejszeniu oprocentowania uwzględnia się opłaty, które może pobierać instytucja zarządzająca od wkładu z programu, i ustalenia w zakresie podziału ryzyka;
3) polityka cenowa nie ulega zmianie w okresie kwalifikowalności.
Wkład z programu na rzecz instrumentu finansowego: kwota i wskaźnik (szczegóły produktu) Faktyczny wskaźnik podziału ryzyka, wkład publiczny z programu, preferencyjne wynagrodzenie i oprocentowanie pożyczek opierają się na ustaleniach z oceny ex ante i zapewniają zgodność korzyści dla ostatecznych odbiorców z art. 16 ust. 8 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 651/2014.

Wysokość ujętego w docelowym portfelu funduszu na rzecz rozwoju obszarów miejskich ustanawia się na podstawie oceny ex ante uzasadniającej wsparcie na rzecz instrumentu finansowego zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 i w stosownych przypadkach uwzględnia ponowne wykorzystanie środków w ramach instrumentu.

W celu wypełnienia luki określonej w ocenie ex ante określa się alokację dla funduszu na rzecz rozwoju obszarów miejskich oraz wskaźnik podziału ryzyka, które są zgodne z warunkami określonymi w niniejszym załączniku.

Minimalną stopę dofinansowania uzgodnioną z pośrednikiem finansowym określa się dla każdej kwalifikowalnej pożyczki ujętej w portfelu w sposób odpowiadający maksymalnej części kwalifikowalnej kwoty głównej pożyczki finansowanej z programu. Wskaźnik podziału ryzyka uzgodniony z pośrednikiem finansowym określa część strat, które mają zostać rozdzielone między pośrednika finansowego, współinwestorów (na poziomie funduszu i na poziomie projektu) i z wkładu z programu przy braku jakiegokolwiek innego ustalenia.

Szczegółowe warunki dotyczące finansowania zapewniane przez fundusz na rzecz rozwoju obszarów miejskich ustala się przed dokonaniem inwestycji w odniesieniu do każdego projektu na rzecz rozwoju obszarów miejskich na podstawie prognoz finansowych przygotowanych dla projektu na rzecz rozwoju obszarów miejskich i zweryfikowanych przez pośrednika finansowego.

Wkład z programu na rzecz instrumentu finansowego (działania) Portfel leżących u podstaw rozliczeń transakcji finansowanych przez fundusz na rzecz rozwoju obszarów miejskich obejmuje pożyczki na projekty na rzecz rozwoju obszarów miejskich.
Kryteria kwalifikujące do ujęcia w portfelu ustalane są zgodnie z prawem unijnym, programem finansowanym z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, krajowymi zasadami kwalifikowalności, strategią inwestycyjną (częścią zintegrowanego podejścia na rzecz strategii zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich) oraz w porozumieniu z pośrednikiem finansowym. Pośrednik finansowy dysponuje racjonalnym szacunkiem profilu ryzyka portfela.
Pośrednik finansowy jest zobowiązany do określenia portfela projektów na rzecz rozwoju obszarów miejskich, inwestowania w niego i zarządzania nim w zrównoważony sposób w oparciu o strategię inwestycyjną potwierdzoną w ramach oceny ex ante. Pośrednik finansowy zarządza portfelem projektów na rzecz rozwoju obszarów miejskich, które stanowią część wdrażania interwencji przewidzianych w ramach zintegrowanego podejścia na rzecz strategii zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich.
Dla każdego projektu na rzecz rozwoju obszarów miejskich pośrednik finansowy zapewnia przynajmniej następujące elementy:
a) ogólny opis projektu i harmonogram projektu, w tym opis partnerów dofinansowania i udziałowców/akcjonariuszy oraz szczegółowy plan finansowania projektu;
b) uzasadnienie wyboru w stosunku do wkładu z programu, w tym wstępną ocenę trwałości projektu i późniejsze potrzeby w kontekście inwestycji funduszu na rzecz rozwoju obszarów miejskich;
c) określenie rodzajów ryzyka;
d) zgodność z celami projektu opisanymi w odpowiednim programie. Oznacza to, że wybrane projekty na rzecz rozwoju obszarów miejskich przyczyniają się do osiągnięcia celów programu, w tym wyników ilościowych, wskazanych w ramach odpowiedniej osi priorytetowej programu.
Realizując portfel, pośrednik finansowy w szczególności:
a) określa trwałe projekty na rzecz rozwoju obszarów miejskich, inwestuje w nie oraz prowadzi negocjacje i decyduje o strukturze inwestycji finansowych w te projekty, które spełniają wymogi i kryteria mające zastosowanie do odpowiedniego programu;
b) przeprowadza zarówno ocenę zgodności, jak i inwestycji w świetle wymogów strategii inwestycyjnej. W wyniku testu trwałości należy wykazać, że projektu nie można byłoby dalej realizować bez inwestycji funduszu na rzecz rozwoju obszarów miejskich;
c) sprawozdanie na temat projektów na rzecz rozwoju obszarów miejskich zgodnie z art. 46 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013;
d) zapewnia, aby co najmniej 30 % łącznego finansowania przekazanego na projekt na rzecz rozwoju obszarów miejskich pochodziło ze źródeł prywatnych i aby osiągnięto najlepszy możliwy efekt dźwigni zasobów prywatnych.
Odpowiedzialność instytucji zarządzającej Odpowiedzialność instytucji zarządzającej w odniesieniu do instrumentu finansowego jest zgodna z art. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014.

Pokrywane straty są należnymi i pozostałymi do spłaty kwotami głównymi oraz standardowymi odsetkami (z wyjątkiem opłat za zwłokę oraz pozostałych kosztów i wydatków).

Czas trwania Okres przyznawania pożyczek z instrumentu finansowego jest ustalony tak, aby zapewnić wykorzystanie wkładu z programu, o którym mowa w art. 42 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, na pożyczki wypłacane ostatecznym odbiorcom nie później niż do dnia 31 grudnia 2023 r.

Inwestycje dokonane po dniu 31 grudnia 2020 r. należy sprawdzić pod kątem zgodności z zasadami pomocy państwa, które wejdą w życie pod tej dacie.

Udzielanie pożyczek i podział ryzyka na poziomie pośrednika finansowego (zgodność interesów) Zgodność interesów instytucji zarządzającej, współinwestorów i pośrednika finansowego zapewnia się w następujący sposób:

- opłaty z tytułu wyników na zasadach określonych w art. 12 i 13 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014,

- wynagrodzenie pośrednika finansowego, które odzwierciedla bieżące wynagrodzenie rynkowe, w porównywalnych sytuacjach,
- pośrednik finansowy zapewnia finansowanie w wysokości co najmniej 30 % łącznego zobowiązania finansowego do udzielenia pożyczek na rzecz projektów na rzecz rozwoju obszarów miejskich. Z tych 30 % co najmniej 1 % łącznego zobowiązania finansowego funduszu na rozwój obszarów miejskich na rzecz każdego projektu inwestuje pośrednik finansowy z zasobów własnych na tych samych zasadach i warunkach co te, które dotyczą wkładu z programu. Pozostałe minimalne 29 % przekazuje pośrednik finansowy, współinwestorzy na poziomie funduszu lub współinwestorzy na poziomie projektu w drodze pożyczek,
- łączna kwota prywatnego finansowania wynosi co najmniej 30 % łącznego finansowania przekazanego na projekt na rzecz rozwoju obszarów miejskich,
- finansowanie zapewniane przez współinwestorów można uznać za finansowanie krajowe z EFSI, o ile nie pochodzi ono z zasobów własnych ostatecznych odbiorców (w przypadku gdy takie finansowanie inwestuje się następnie w kwalifikowalne wydatki projektu), albo za finansowanie uzupełniające wobec wkładu publicznego z programu,
- podziału ryzyka między pośrednika finansowego i współinwestorów (na poziomie funduszu lub na poziomie projektu na rzecz rozwoju obszarów miejskich) dokonuje się proporcjonalnie do wkładu z programu, z wyjątkiem sytuacji, w której w wyniku oceny ex ante wskazanej w art. 37 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 oszacowano, że preferencyjne wynagrodzenie jest wymagane w formie asymetrycznego podziału ryzyka ustalonego między publicznymi i prywatnymi współinwestorami. Ustalenia te są zgodne z art. 16 ust. 8 lit. b) i c) rozporządzenia (UE) nr 651/2014 i ujęte w umowie współinwestycyjnej między stronami. Nie mają one jednak zastosowania do 1 % inwestowanego przez pośrednika finansowego z zasobów własnych zgodnie z powyższymi wymogami do celów zgodności interesów.
Kwalifikowalni pośrednicy finansowi Wybrany pośrednik finansowy jest podmiotem publicznym lub prywatnym z siedzibą w państwie członkowskim i jest prawnie upoważniony do udzielania pożyczek na rzecz projektów na rzecz rozwoju obszarów miejskich na terenie objętym programem, z którego pochodzą wkłady na rzecz instrumentu finansowego. Kwalifikowalny pośrednik finansowy wykazuje również zdolność do zarządzania funduszem na rzecz rozwoju obszarów miejskich i monitorowania portfela projektów na rzecz rozwoju obszarów miejskich. Dotyczy to elementów wymaganych na mocy art. 7 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014. Kwalifikowalny pośrednik finansowy wykazuje również doświadczenie na odpowiednim rynku docelowym i stosowną historię zarządzania równoważnymi lub podobnymi projektami lub instrumentami finansowymi w projektach podobnych do tych, które przewidziano w ramach funduszu na rzecz rozwoju obszarów miejskich, w tym doświadczenie w korzystaniu z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych.

Pośrednik finansowy podlega właściwej regulacji odpowiedniej krajowej instytucji regulacyjnej odpowiedzialnej za usługi finansowe i stosuje najlepsze praktyki profesjonalnego zarządzania funduszami.

Pośrednikiem finansowym zarządza się na zasadach komercyjnych. Wymóg ten uznaje się za spełniony, jeżeli spełniono warunki z art. 16 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 651/2014.

Przez podmioty prywatne rozumie się prywatne podmioty prawne, których właścicielami są prywatni lub publiczni inwestorzy inwestujący na własne ryzyko i z zasobów własnych.

Struktura prawna funduszu na rzecz rozwoju obszarów miejskich pozwala na dodatkowe finansowanie w celu uzyskania wkładu z programu na projekty na rzecz rozwoju obszarów miejskich od innych inwestorów.

Wybierając pośredników finansowych, instytucja zarządzająca i fundusz funduszy działa zgodnie z prawem unijnym. Wybór pośredników finansowych przebiega w otwarty, przejrzysty i niedyskryminujący sposób. Celem wyboru pośredników finansowych jest wprowadzenie odpowiednich ustaleń w zakresie podziału ryzyka w wypadku preferencyjnego wynagrodzenia.

W procedurze wyboru pośrednika finansowego dokonuje się oceny strategii inwestycyjnej funduszu na rzecz rozwoju obszarów miejskich, procesów decyzyjnych i ogólnego podejścia do zarządzania, zdolności do zarządzania i wkładu pośrednika finansowego z zasobów własnych w fundusz na rzecz rozwoju obszarów miejskich. W ramach procedury wyboru jednym z kryteriów kwalifikowalności w wyborze pośrednika finansowego jest jego zdolność do zaproponowania i opracowania portfela projektów na rzecz rozwoju obszarów miejskich podlegających finansowaniu przy uwzględnieniu najbardziej konkurencyjnej polityki cenowej przedstawionej przez pośrednika finansowego uczestniczącego w procedurze wyboru.

Pośrednik finansowy jest odpowiedzialny za określenie i ocenę projektów na rzecz rozwoju obszarów miejskich. Po wyborze pośrednik finansowy zarządza serią projektów na rzecz rozwoju obszarów miejskich.

Zestaw projektów na rzecz rozwoju obszarów miejskich obejmuje projekty, do których finansowania pośrednik finansowy zobowiązuje się w oparciu o informacje dostępne w danym momencie.

Przez współinwestorów rozumie się wszelkich inwestorów, którzy, zgodnie z racjonalną oceną dokonaną przez pośrednika finansowego, są inwestorami działającymi w okolicznościach odpowiadających testowi prywatnego inwestora w warunkach wolnej gospodarki rynkowej, bez względu na ich charakter prawny i strukturę własności.

W kontekście swojego wyboru pośrednik finansowy precyzuje warunki i kryteria oceny współinwestorów. Są one zrozumiałe i dostępne dla potencjalnych współinwestorów. Pośrednik finansowy wykazuje się niedyskryminującym podejściem w poszukiwaniu współinwestorów i inwestowaniu wraz z nimi. Kontroli oceny współinwestorów można dokonać ex post.

Kwalifikowalność ostatecznych odbiorców Ostateczni odbiorcy są kwalifikowalni na podstawie prawa unijnego i krajowego, odpowiedniego programu finansowanego z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, umowy o finansowaniu i zgodnie z warunkiem, o którym mowa w art. 16 rozporządzenia (UE) nr 651/2014. W dniu podpisania umowy pożyczki ostateczni odbiorcy spełniają następujące kryteria kwalifikowalności:
a) są podmiotami działającymi na rzecz rozwoju obszarów miejskich, czyli przedsiębiorstwami o statusie prawnym umożliwiającym im zaciąganie pożyczek i wdrażanie projektów na rzecz rozwoju obszarów miejskich, o różnej strukturze własności, np. łączącymi kapitał prywatny i publiczny;
b) są aktywnymi partnerami władz regionalnych i lokalnych wspierającymi rozwój obszarów miejskich poprzez inwestowanie w projekty na rzecz rozwoju obszarów miejskich. Ostateczni odbiorcy muszą mieć odpowiedni interes prawny odnoszący się do składnika aktywów, w stosunku do którego dokonuje się inwestycji;
c) nie są wyłączeni na mocy art. 1 ust. 2-5 rozporządzenia (UE) nr 651/2014;
d) nie stanowią części jednego sektora zastrzeżonego lub ich większej liczby (**).
e) nie są przedsiębiorstwem znajdującym się w trudnej sytuacji zgodnie z definicją z art. 2 pkt 18 rozporządzenia (UE) nr 651/2014;
f) nie zalegają z płatnościami ani nie dopuścili się niewykonania zobowiązań w odniesieniu do jakiejkolwiek innej pożyczki lub innego leasingu udzielonego przez pośrednika finansowego albo inną instytucję finansową, co potwierdziły kontrole przeprowadzone zgodnie z wewnętrznymi wytycznymi i standardową polityką pożyczkową pośrednika finansowego;
g) inwestują w projekty na rzecz rozwoju obszarów miejskich, które wdraża się na obszarach objętych wsparciem wyznaczonych na zatwierdzonej mapie pomocy regionalnej przez okres od dnia 1 lipca 2014 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. w zastosowaniu art. 107 ust. 3 lit. a) i c) Traktatu.
Ponadto w momencie inwestycji i w okresie spłaty pożyczki ostateczni odbiorcy posiadają siedzibę w państwie członkowskim, a działalność, na którą wypłacono pożyczkę, jest prowadzona w odpowiednim państwie członkowskim i w regionie/na terenie objętym programem finansowanym z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych.
Charakterystyka produktu dla ostatecznych odbiorców Fundusz na rzecz rozwoju obszarów miejskich udziela ostatecznym odbiorcom pożyczek, które przyczyniają się do osiągnięcia celu programu i są współfinansowane z programu w ramach programu. Kwota i wskaźniki funduszu na rzecz rozwoju obszarów miejskich są zgodne z wynikami oceny ex ante, o której mowa w art. 37 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 i zgodne z rozporządzeniem (UE) nr 651/2014.
Pożyczki wykorzystuje się wyłącznie do poniższych dozwolonych celów:
a) inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne;
b) kapitału obrotowego związanego z działalnością rozwojową lub ekspansywną, która ma charakter pomocniczy względem działań, o których mowa w lit. a) powyżej (i jest z nimi związana) (przy czym charakter pomocniczy jest wykazany między innymi w biznesplanie projektu na rzecz rozwoju obszarów miejskich i kwocie finansowania).
Pożyczki funduszu na rzecz rozwoju obszarów miejskich ujęte w portfelu nieustannie spełniają poniższe kryteria kwalifikowalności:
c) pożyczki są nowe, a refinansowanie istniejących pożyczek lub finansowanie ukończonych projektów jest wykluczone;
d) łączna kwota inwestowania od funduszu na rzecz rozwoju obszarów miejskich na rzecz projektu na rzecz rozwoju obszarów miejskich nie przekracza 20 000 000 EUR, jak wskazano w art. 16 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 651/2014;
e) z pożyczek pochodzi finansowanie na co najmniej jeden dozwolony cel, wypłacane w euro lub walucie krajowej na odpowiednim terenie lub ewentualnie w innej walucie;
f) pożyczki nie mogą mieć formy pożyczek typu mezzanine, długu podporządkowanego ani pożyczek quasi-kapitałowych;
g) pożyczki nie mogą mieć formy odnawialnych linii kredytowych;
h) pożyczki mają określony harmonogram spłat, w tym regularne płatności amortyzacyjne lub spłaty w terminie zapadalności;
i) z pożyczek nie jest finansowana działalność stricte finansowa ani nie są finansowane usługi finansowe dla klientów indywidualnych.
j) okres zapadalności: okres spłaty pożyczki wynosi od co najmniej 12 miesięcy (łącznie z odpowiednim [ewentualnym] okresem karencji) do maksymalnie 360 miesięcy.
Sprawozdawczość i oczekiwane rezultaty Przynajmniej raz na kwartał pośrednik finansowy przekazuje instytucji zarządzającej lub funduszowi funduszy informacje w ustandaryzowanej formie i ustandaryzowanym zakresie.
Sprawozdanie zawiera wszystkie elementy istotne dla instytucji zarządzającej, umożliwiające osiągnięcie zgodności z art. 46 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
Państwa członkowskie również wypełniają obowiązki sprawozdawcze i w zakresie przejrzystości zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 651/2014.
Wskaźniki są dostosowane do szczegółowych celów odpowiedniego priorytetu programu finansowanego z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, z którego finansowany jest instrument finansowy, i do spodziewanych wyników określonych w ocenie ex ante. Ich pomiar i zgłoszenie odbywa się przynajmniej raz na kwartał w przypadku funduszu na rzecz rozwoju obszarów miejskich i są one dostosowane co najmniej do wymogów rozporządzenia (UE) nr 1303/2013. Oprócz wspólnych wskaźników osi priorytetowej programu finansowanego z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych pozostałymi wskaźnikami są:
a) liczba sfinansowanych pożyczek/projektów;
b) kwoty sfinansowanych pożyczek;
c) przypadki niewykonania zobowiązań (liczby i kwoty);
d) środki zwrócone i zyski.
Ocena korzyści gospodarczej wynikającej z wkładu z programu Korzyść finansowa z wkładu publicznego z programu na rzecz instrumentu przechodzi na ostatecznych odbiorców, mając na uwadze w stosownych przypadkach korzystne warunki finansowania zapewniane funduszowi na rzecz rozwoju obszarów miejskich dzięki wkładowi publicznemu z programu.
Pośrednik finansowy obniża całkowite efektywne oprocentowanie i w stosownym przypadku wymogi dotyczące zabezpieczenia naliczane ostatecznym odbiorcom z tytułu każdej kwalifikowalnej pożyczki ujętej w portfelu, co odzwierciedla korzystne warunki finansowania wkładu z programu dla funduszu na rzecz rozwoju obszarów miejskich.
Zasadę tę odzwierciedla umowa o finansowaniu między instytucją zarządzającą lub funduszem funduszy a pośrednikiem finansowym.
(*) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 821/2014 z dnia 28 lipca 2014 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w zakresie szczegółowych uregulowań dotyczących transferu wkładów z programów i zarządzania nimi, przekazywania sprawozdań z wdrażania instrumentów finansowych, charakterystyki technicznej działań informacyjnych i komunikacyjnych w odniesieniu do operacji oraz systemu rejestracji i przechowywania danych (Dz.U. L 223 z 29.7.2014, s. 7).

(**) »Sektorami zastrzeżonymi« określa się łącznie poniższe sektory gospodarki:

a) nielegalną działalność gospodarczą: wszelką produkcję, wszelki obrót lub inną działalność, która jest nielegalna zgodnie z przepisami ustawowymi lub wykonawczymi państwa, w którym ma miejsce produkcja, obrót lub działalność;

b) wyroby tytoniowe i destylowane napoje alkoholowe. Produkcję wyrobów tytoniowych, destylowanych napojów alkoholowych i produktów pokrewnych oraz obrót nimi;

c) produkcję broni i amunicji oraz obrót nimi: finansowanie produkcji wszelkich rodzajów broni i amunicji oraz obrót nimi. Zastrzeżenie to nie dotyczy tych rodzajów działalności, o ile stanowią one część lub element dodatkowy wyraźnie określonych polityk Unii Europejskiej;

d) kasyna. Kasyna i równoważne przedsiębiorstwa;

e) zastrzeżenia w sektorze technologii informacyjnej. Badania naukowe, rozwój lub zastosowania techniczne odnoszące się do programów lub rozwiązań w zakresie danych elektronicznych, które (i) mają konkretnie na celu: a) wsparcie działalności ujętej w sektorach zastrzeżonych, o których mowa w lit. a)-d) powyżej; b) hazard internetowy i kasyna internetowe; c) pornografię; lub które (ii) mają na celu umożliwienie nielegalnego: a) dostępu do sieci danych elektronicznych; lub b) pobierania danych elektronicznych;

f) zastrzeżenia w sektorze nauk o życiu. Przy wspieraniu finansowania badań naukowych, rozwoju lub zastosowań technicznych odnoszących się do: (i) klonowania ludzi do celów badawczych lub terapeutycznych; lub (ii) organizmów zmodyfikowanych (»GMO«)."

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 964/2014 z dnia 11 września 2014 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do standardowych warunków dotyczących instrumentów finansowych (Dz.U. L 271 z 12.9.2014, s. 16).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.192.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2016/1157 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 964/2014 w odniesieniu do standardowych warunków dotyczących instrumentów finansowych w stosunku do instrumentu współinwestycyjnego i funduszu na rzecz rozwoju obszarów miejskich
Data aktu: 11/07/2016
Data ogłoszenia: 16/07/2016
Data wejścia w życie: 05/08/2016