uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 220 ust. 1 lit. a),
(1) W dniu 15 grudnia 2014 r. Włochy zgłosiły i potwierdziły przypadki wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5N8. Wystąpienie tej choroby potwierdzono w gospodarstwie komercyjnym zajmującym się chowem samców indyków rzeźnych, które znajduje się na terenie gminy Porto Viro, w prowincji Rovigo, w regionie Veneto we Włoszech.
(2) Włochy niezwłocznie i skutecznie wprowadziły wszelkie niezbędne środki w zakresie stanu zdrowia zwierząt i środki weterynaryjne wymagane zgodnie z dyrektywą Rady 2005/94/WE 2 .
(3) W szczególności władze Włoch wprowadziły środki w zakresie kontroli, monitorowania i zapobiegania oraz ustanowiły obszary zapowietrzone i obszary zagrożone na podstawie decyzji wykonawczej Komisji 2014/936/UE 3 . Dzięki temu udało im się szybko wyeliminować zagrożenie. Unijne i krajowe środki w zakresie stanu zdrowia zwierząt i środki weterynaryjne były stosowane do dnia 16 lutego 2015 r. we wszystkich gospodarstwach, z wyjątkiem gospodarstwa zajmującego się chowem samców indyków rzeźnych, w którym środki były stosowane do dnia 25 lutego 2015 r.
(4) W dniu 23 czerwca 2015 r. władze Włoch poinformowały Komisję, że niezbędne środki w zakresie stanu zdrowia zwierząt i środki weterynaryjne zastosowane w celu powstrzymania i zwalczenia wirusa miały negatywne skutki dla niektórych podmiotów i że podmioty te poniosły straty w dochodach, które nie kwalifikują się do wkładu finansowego Unii na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 652/2014 4 .
(5) W dniu 23 czerwca 2015 r. Komisja otrzymała od władz Włoch formalny wniosek o częściowe sfinansowanie niektórych nadzwyczajnych środków wsparcia na podstawie art. 220 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013. Władze włoskie uzasadniły swój wniosek w dniach 11 i 27 stycznia 2016 r.
(6) W wyniku zastosowania środków w zakresie stanu zdrowia zwierząt i środków weterynaryjnych umieszczenie ptaków w gospodarstwach zajmujących się chowem rzeźnych kapłonów, kurcząt rasy golden, kurcząt standardowych i indyków znajdujących się na obszarach zapowietrzonych i obszarach zagrożonych zostało opóźnione, a gospodarstwo zajmujące się chowem indyków hodowlanych znajdujące się na tych obszarach nie mogło prowadzić produkcji jaj wylęgowych. Doprowadziło to do strat w produkcji mięsa z rzeźnych kapłonów, kurcząt rasy golden, kurcząt standardowych i indyków oraz strat w produkcji jaj wylęgowych z indyków hodowlanych w okresie, gdy miały zastosowanie środki w zakresie stanu zdrowia zwierząt i środki weterynaryjne. Należy zatem zrekompensować te straty.
(7) W wyniku zastosowania środków w zakresie stanu zdrowia zwierząt i środków weterynaryjnych kurczęta pochodzące z kilku gospodarstw znajdujących się na obszarze zapowietrzonym zostały natychmiast poddane ubojowi, a ich mięso zostało poddane obróbce cieplnej zgodnie z art. 23 dyrektywy 2005/94/WE lub zamrożone, aby ułatwić stopniową sprzedaż mrożonego mięsa drobiowego na obszarze zapowietrzonym. Należy zatem zrekompensować straty wynikające z różnicy wartości świeżego mięsa drobiowego i mięsa drobiowego poddanego obróbce cieplnej lub zamrożonego.
(8) Zgodnie z art. 220 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 Unia zapewnia częściowe finansowanie nadzwyczajnych środków wsparcia odpowiadające 50 % wydatków poniesionych przez Włochy. Komisja powinna ustalić maksymalne ilości kwalifikujące się do finansowania w odniesieniu do każdego nadzwyczajnego środka wsparcia po rozpatrzeniu wniosku przedłożonego przez Włochy.
(9) Aby uniknąć ryzyka nadmiernej rekompensaty, w odniesieniu do każdego produktu należy ustalić odpowiedni poziom ryczałtowej kwoty częściowego finansowania.
(10) Straty odnotowano w odniesieniu do kurcząt (kapłonów, kurcząt rasy golden i kurcząt standardowych) oraz indyków (samców i samic) rzeźnych, jaj wylęgowych indyków oraz mięsa drobiowego poddanego obróbce cieplnej lub zamrożonego.
(11) W celu uniknięcia ryzyka podwójnego finansowania poniesione straty nie mogą być stratami już zrekompensowanymi w ramach pomocy państwa lub ubezpieczenia, a częściowe finansowanie przez Unię na mocy niniejszego rozporządzenia powinno być ograniczone do kwalifikujących się produktów, w odniesieniu do których nie otrzymano wkładu finansowego Unii na mocy rozporządzenia (UE) nr 652/2014.
(12) Zakres i czas obowiązywania nadzwyczajnych środków wsparcia przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu należy ograniczyć do tego, co jest absolutnie niezbędne do wsparcia danego rynku.
(13) W celu zapewnienia należytego zarządzania budżetem dla tych nadzwyczajnych środków wsparcia jedynie płatności dokonane przez Włochy na rzecz beneficjentów najpóźniej do dnia 30 września 2016 r. będą się kwalifikować do współfinansowania przez Unię. Nie stosuje się art. 5 ust. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 907/2014 5 .
(14) Aby zapewnić kwalifikowalność i prawidłowość płatności, władze Włoch powinny przeprowadzić kontrole ex ante.
(15) Aby umożliwić Unii przeprowadzenie kontroli finansowej, władze Włoch powinny przekazać Komisji rozliczenie płatności.
(16) Aby zapewnić natychmiastowe wdrożenie tych środków przez Włochy, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu.
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 maja 2016 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.126.63 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2016/760 w sprawie nadzwyczajnych środków wsparcia dla sektorów jaj i mięsa drobiowego we Włoszech |
| Data aktu: | 13/05/2016 |
| Data ogłoszenia: | 14/05/2016 |
| Data wejścia w życie: | 15/05/2016 |