Rozporządzenie wykonawcze 2015/2324 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (WE) nr 1342/2008 w odniesieniu do definicji grup narzędzi w niektórych obszarach geograficznych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2015/2324
z dnia 11 grudnia 2015 r.
zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (WE) nr 1342/2008 w odniesieniu do definicji grup narzędzi w niektórych obszarach geograficznych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1342/2008 z dnia 18 grudnia 2008 r. ustanawiające długoterminowy plan w zakresie zasobów dorsza i połowów tych zasobów oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 423/2004 1 , w szczególności jego art. 31,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Jednym z głównych celów wspólnej polityki rybołówstwa jest wyeliminowanie powodującej marnotrawstwo praktyki odrzutów. Obowiązek wyładunku będzie stopniowo wprowadzany w życie w odniesieniu do niektórych połowów gatunków dennych, objętych obecnie systemem nakładów połowowych w ramach rozporządzenia (WE) nr 1342/2008, począwszy od 2016 r. i najpóźniej do 2019 r.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 1342/2008 stanowi, że ograniczenia nakładu połowowego są nakładane na grupy nakładu połowowego określone przez grupy narzędzi i obszary geograficzne ustanowione w załączniku I do tego rozporządzenia.

(3) Do wdrożenia obowiązku wyładunku potrzebna jest większa elastyczność w aktualnym systemie nakładu połowowego w celu umożliwienia rybakom stosowania bardziej selektywnych narzędzi z większymi oczkami sieci. W tym kontekście zaistniała potrzeba zbadania, czy obecna struktura grup nakładu jest wciąż opłacalna pod względem obciążenia administracyjnego związanego z wymogami ochrony.

(4) W związku z tym zwrócono się do Komitetu Naukowo-Technicznego i Ekonomicznego ds. Rybołówstwa (STECF) o wydanie opinii w sprawie możliwości połączenia grup narzędzi TR1 i TR2 używanych do zdefiniowania grup nakładu połowowego. STECF stwierdził 2 , że istnieje ryzyko zwiększonej śmiertelności połowowej dorsza w wyniku połączenia grup narzędzi TR1 i TR2 oraz że zastosowanie takiego połączenia jedynie w Morzu Północnym, cieśninie Skagerrak i wschodniej części kanału La Manche doprowadziłoby do niespójności z innymi obszarami zarządzania. Komitet stwierdził również, że nowa grupa powstała z połączenia byłaby bardziej różnorodna pod względem poławianych zasobów biologicznych niż grupy TR1 i TR2 klasyfikowane oddzielne i że jest mało prawdopodobne, iż wzrośnie opłacalność z powodu dodatkowych środków, które zostałyby przyjęte w celu przeciwdziałania możliwemu wzrostowi śmiertelności połowowej dorsza. STECF stwierdził jednak również, że takie połączenie pozwoliłoby rybakom dokonywać bardziej selektywnych połowów.

(5) Ponadto w przeprowadzonej w 2011 r. 3 ocenie rozporządzenia (WE) nr 1342/2008 STECF zauważył, że śmiertelność połowowa dorsza w Morzu Północnym była w 2010 r. jedynie o 3 % niższa w porównaniu z 2008 r. STECF stwierdził, że w odniesieniu do stada dorsza w Morzu Północnym zarządzanie nakładem nie ograniczyło poziomu odrzutów.

(6) Nakład przyznany grupom narzędzi TR1 i TR2 został znacznie zmniejszony od momentu wprowadzenia systemu nakładu połowowego w 2008 r. Ewentualny negatywny wpływ połączenia na śmiertelność połowową dorsza jest zatem dużo mniejszy niż dawniej.

(7) Połączenie w znaczny sposób zmniejszyłoby koszty zarządzania. Redukcja grup narzędzi spowodowałaby zmniejszenie kosztów administracyjnych dla organów krajowych i rybaków, zwłaszcza że wielu rybaków stosuje kilka narzędzi i należy w związku z tym do kilku grup nakładu, co wymaga dokonywania złożonych obliczeń do celów przyznania im nakładu połowowego. Ponadto wdrożenie nowo wprowadzonego obowiązku wyładunku wszystkich połowów zmobilizuje znaczną ilość zasobów ludzkich w organach administracji państw członkowskich. Co więcej, Komisja uważa, że w wypadku zwiększenia śmiertelności połowowej dorsza wdrożenie dodatkowych środków ochronnych niekoniecznie spowoduje znaczne koszty administracyjne.

(8) Zgodnie z opinią 4 Międzynarodowej Rady Badań Morza (ICES) stan ochrony stad dorsza w Morzu Północnym w podobszarze ICES IV, obszarze ICES VIId oraz w zachodniej części rejonu ICES IIIa (Skagerrak) znacznie się poprawił.

(9) W świetle powyższego można stwierdzić, że szybsze wprowadzenie obowiązku wyładunku w odniesieniu do dorsza skuteczniej zmniejszyłoby śmiertelność połowową dorsza spowodowaną przypadkowymi połowami niż zachowanie obecnie obowiązującego systemu zarządzania nakładem połowowym.

(10) Dlatego też nie należy utrzymywać podziału grup narzędzi TR1 i TR2 w następujących obszarach: cieśnina Skagerrak, część obszaru ICES IIIa leżąca poza Skagerrak i Kattegat, obszar ICES IV oraz wody WE obszaru ICES IIa oraz obszar ICES VIId. Biorąc pod uwagę zły stan stad dorsza w obszarach Kattegat, obszarze ICES VIIa, obszarze ICES VIa i w wodach WE obszaru ICES Vb, połączenie grup narzędzi nie powinno mieć zastosowania do tych obszarów.

(11) Komisja będzie ściśle monitorować wpływ połączenia grup narzędzi TR1 i TR2 na śmiertelność połowową dorsza w celu odpowiedniego dostosowania struktury grup narzędzi, jeśli śmiertelność połowowa dorsza wzrosłaby w związku z dokonywaniem odrzutów.

(12) Aby zezwolić Komisji i państwom członkowskim na monitorowanie rozwoju sytuacji bez dodatkowych kosztów administracyjnych, należy nie dokonywać zmiany obowiązującego systemu sprawozdawczości.

(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1342/2008.

(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1342/2008 dodaje się punkt 3 w brzmieniu:

"3. Na zasadzie odstępstwa od punktu 1, w odniesieniu do zarządzania nakładem połowowym w obszarze, o którym mowa w punkcie 2 lit. b), grupy narzędzi TR2 i TR1 traktuje się jako oddzielną grupę narzędzi o rozmiarze oczka sieci wynoszącym co najmniej 70 mm. Państwa członkowskie nadal informują o stosowaniu nakładu połowowego oddzielnie w odniesieniu do grup narzędzi TR1 i TR2, zgodnie z wymogami art. 33 i 34 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 * ."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2016 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 grudnia 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 348 z 24.12.2008, s. 20.
2 Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa - sprawozdanie z 49. posiedzenia plenarnego (PLEN-15-02).
3 Ocena planów wieloletnich dotyczących dorsza w Morzu Irlandzkim, cieśninie Kattegat, Morzu Północnym i w wodach na zachód od Szkocji (STECF-11-07).
4 Opinia ICES na temat uprawnień do połowów, połowów i nakładu połowowego w Morzu Północnym i w ekoregionach Morza Celtyckiego: 6.3.4 Dorsz (Gadus morhua) w podobszarze IV i w zachodniej części rejonów VIId oraz IIIa (Morze Północne, wschodnia część kanału La Manche, cieśnina Skagerrak).
* Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.328.101

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2015/2324 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (WE) nr 1342/2008 w odniesieniu do definicji grup narzędzi w niektórych obszarach geograficznych
Data aktu: 11/12/2015
Data ogłoszenia: 12/12/2015
Data wejścia w życie: 01/01/2016