uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 440 ust. 2,
(1) Zgodnie z art. 130 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 2 państwa członkowskie są zobowiązane do nałożenia na instytucje wymogu utrzymywania specyficznego dla instytucji bufora antycyklicznego.
(2) W celu zapewnienia przejrzystości i porównywalności pomiędzy instytucjami rozporządzenie (UE) nr 575/2013 zobowiązuje instytucje do ujawniania głównych elementów obliczania ich bufora antycyklicznego, z uwzględnieniem rozkładu geograficznego ich odnośnych ekspozycji kredytowych i ostatecznej kwoty ich specyficznego dla instytucji bufora antycyklicznego.
(3) Zgodnie z art. 130 ust. 1 dyrektywy 2013/36/UE specyficzny dla instytucji bufor antycykliczny oblicza się jako iloczyn jej łącznej kwoty ekspozycji na ryzyko obliczonej zgodnie z art. 92 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 i specyficznego dla instytucji wskaźnika bufora antycyklicznego.
(4) Zgodnie z art. 140 ust. 1 dyrektywy 2013/36/UE specyficzny dla instytucji wskaźnik bufora antycyklicznego składa się ze średniej ważonej wskaźników bufora antycyklicznego mających zastosowanie w państwach, w których znajdują się odnośne ekspozycje kredytowe instytucji. Podział odnośnych ekspozycji kredytowych według państw powinien być ujawniany w standardowym formacie zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) nr 1152/2014 3 . W celu spełnienia wymogów określonych w art. 440 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 575/2013, który nie określa minimalnego wskaźnika bufora, rozkład geograficzny odnośnych ekspozycji kredytowych powinien być ujawniany nawet wtedy, gdy mający zastosowanie wskaźnik bufora antycyklicznego dla danego państwa wynosi zero.
(5) Do celów obliczania specyficznego dla instytucji bufora antycyklicznego wagi stosowane w odniesieniu do wskaźników bufora antycyklicznego powinny być proporcjonalne do łącznych wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka kredytowego związanego z odnośnymi ekspozycjami kredytowymi w każdym państwie członkowskim i państwie trzecim, w którym instytucja posiada ekspozycje. Instytucje powinny zatem ujawniać wymogi w zakresie funduszy własnych w odniesieniu do wszystkich odnośnych ekspozycji kredytowych.
(6) Jak określono w art. 433 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, instytucje publikują informacje na temat wymogów w zakresie bufora antycyklicznego, których ujawnianie jest wymagane, co najmniej raz do roku w terminie publikacji sprawozdań finansowych. Z uwagi na to, że zgodnie z art. 136 ust. 7 dyrektywy 2013/36/UE wskaźnik bufora antycyklicznego jest ustalany przez wyznaczone organy co kwartał, informacje ujawniane na temat przestrzegania przez instytucje wymogu w zakresie specyficznego dla instytucji bufora antycyklicznego powinny odnosić się do informacji na temat wskaźnika bufora antycyklicznego z ostatniego dostępnego kwartału. Informacje ujawniane w odniesieniu do bufora antycyklicznego powinny być oparte na wskaźnikach bufora antycyklicznego, które mają zastosowanie przy obliczaniu specyficznego dla instytucji bufora antycyklicznego, do którego odnoszą się ujawniane informacje.
(7) Zgodnie z art. 6 ust. 1 w związku z art. 440 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 instytucje powinny ujawniać informacje dotyczące bufora antycyklicznego na zasadzie indywidualnej. Instytucja będąca jednostką dominującą lub jednostką zależną oraz instytucja objęta konsolidacją zgodnie z art. 18 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 nie powinny być jednak zobowiązane do spełnienia wymogów dotyczących ujawniania informacji ustanowionych w części ósmej tego rozporządzenia na zasadzie indywidualnej zgodnie z wymogiem określonym w art. 6 ust. 3 tego rozporządzenia. Unijne instytucje dominujące oraz instytucje kontrolowane przez unijną dominującą finansową spółkę holdingową lub unijną dominującą finansową spółkę holdingową o działalności mieszanej powinny ujawniać te informacje na zasadzie skonsolidowanej, natomiast istotne jednostki zależne unijnej dominującej instytucji lub unijnej dominującej finansowej spółki holdingowej, lub unijnej dominującej finansowej spółki holdingowej o działalności mieszanej oraz jednostki zależne, które mają istotne znaczenie dla swojego rynku lokalnego, powinny ujawniać te informacje na zasadzie indywidualnej lub subskonsolidowanej, jak przewidziano w art. 13 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(8) Wymóg utrzymania specyficznego dla instytucji bufora antycyklicznego określony w art. 130 dyrektywy 2013/36/UE będzie miał zastosowanie i będzie stopniowo wprowadzany od dnia 1 stycznia 2016 r., chyba że państwo członkowskie wprowadza krótszy okres przejściowy zgodnie z art. 160 ust. 6 tej dyrektywy. W celu zapewnienia instytucjom wystarczająco długiego czasu na przygotowanie się do ujawnienia informacji niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2016 r.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji Europejskiej przez Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego).
(10) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych związanych z nim kosztów i korzyści oraz zasięgnął opinii Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 28 maja 2015 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.244.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2015/1555 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących ujawniania informacji na temat przestrzegania przez instytucje wymogu w zakresie bufora antycyklicznego zgodnie z art. 440 |
| Data aktu: | 28/05/2015 |
| Data ogłoszenia: | 19/09/2015 |
| Data wejścia w życie: | 09/10/2015, 01/01/2016 |