Decyzja 2013/554/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2011

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 17 kwietnia 2013 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2011

(2013/554/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 listopada 2013 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2011,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące rocznego sprawozdania finansowego Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2011, wraz z odpowiedziami Agencji 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2013 r. (05753/2013 - C7-0041/2013),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 713/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiające Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki 4 , w szczególności jego art. 24,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 , w szczególności jego art. 94,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0068/2013),
1.
udziela dyrektorowi Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2011;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki, Radzie, Komisji, Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 17 kwietnia 2013 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2011

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2011,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące rocznego sprawozdania finansowego Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2011, wraz z odpowiedziami Agencji 6 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2013 r. (05753/2013 - C7-0041/2013),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 7 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 8 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 713/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiające Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki 9 , w szczególności jego art. 24,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 10 , w szczególności jego art. 94,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0068/2013),
A.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (zwanej dalej "Agencją") za rok budżetowy 2011 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw sprawozdania zostały przeprowadzone zgodnie z prawem i prawidłowo,
B.
mając na uwadze, że Agencja w dniu 1 lutego 2011 r. przeniosła się z Brukseli do swojej siedziby w Lublanie (Słowenia), w dniu 3 marca 2011 r. oficjalnie rozpoczęła działalność, a w dniu 8 marca 2011 r. uzyskała autonomię finansową,
C.
mając na uwadze, że budżet ogólny Agencji na rok 2011 wynosił 4.792.345 EUR; mając na uwadze, że wkład Unii do budżetu Agencji na rok 2011 wynosił 4.362.607,98 EUR 11 ,

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
przypomina, że początkowy wkład Unii wynosił 4.362.607,98 EUR w 2011 r.; zwraca uwagę, że był to pierwszy rok, w którym Agencja posiadała autonomię finansową;
2.
zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem finansowym wstępny budżet Agencji na rok 2011 wynosił 5.119.000 EUR (w tym 119.000 EUR na wkład na rzecz Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu);
3.
na podstawie rocznego sprawozdania finansowego stwierdza, że zobowiązania zaciągnięto na 67 % środków, a poziom płatności wyniósł 74 % ogółu zarządzanych środków;

Środki przeniesione

4.
z zaniepokojeniem odnotowuje uwagę Trybunału Obrachunkowego, że wysoki poziom środków niewykorzystanych i środków przeniesionych oraz niski poziom płatności wskazują na niedociągnięcia w planowaniu i wykonaniu budżetu i stanowią naruszenie budżetowej zasady jednoroczności;
5.
przyjmuje wyjaśnienia Agencji, że z uwagi na fakt, iż w pierwszym roku działalności musiała ona zatrudnić większość swojego personelu, doszło do opóźnień w obsadzaniu stanowisk, a to z kolei miało istotny wpływ na tempo wdrażania budżetu Agencji oraz na oszacowanie potrzeb w zakresie zamówień, co doprowadziło do koncentracji procedur zamówień na koniec roku; zauważa, że fakt ten skutkował wysokim poziomem przeniesień w celu wywiązania się z zobowiązań prawnych i budżetowych;
6.
zwraca uwagę na oświadczenie Agencji, że obecnie znajduje się ona w znacznie lepszej sytuacji, aby wykonać powierzone jej zadania i związany z nimi budżet, i wzywa Agencję do podjęcia dalszych działań w tej kwestii i przedstawienia odnośnego sprawozdania organowi udzielającemu absolutorium;

Nieprawidłowe płatności

7.
z zaniepokojeniem odnotowuje, że w 2011 r. Agencja wypłaciła diety dzienne w kwocie 10.839 EUR oddelegowanym ekspertom będącym obywatelami kraju, w którym mieści się siedziba Agencji, oraz że płatności te są niezgodne z przyjętymi przez zarząd Agencji przepisami dotyczącymi oddelegowania ekspertów krajowych, które przewidują przyznawanie takich świadczeń jedynie pracownikom zatrudnionym na czas określony niebędącym obywatelami państwa członkowskiego, w którym są zatrudnieni;
8.
zauważa, że Agencja nie wypłaca już świadczeń w takich przypadkach; niemniej jednak mając na uwadze nieprawidłowy charakter tych płatności, zwraca się do Agencji o podjęcie dalszych działań tej kwestii, zbadanie możliwości odzyskania nieprawidłowo wypłaconych świadczeń i przekazania sprawozdania w tej sprawie organowi udzielającemu absolutorium;

Procedury rekrutacyjne

9.
odnotowuje uwagę Trybunału Obrachunkowego, że przejrzystość procedur naboru pracowników wymaga dalszej poprawy; zwraca się do Agencji o podjęcie dalszych działań w tej kwestii i przedstawienie organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania z podjętych działań; uważa, że niektóre przepisy regulaminu pracowniczego mogą stanowić znacznie obciążenie administracyjne; dlatego zachęca Komisję do przewidzenia pewnych uproszczeń na mocy art. 110 regulaminu pracowniczego w odniesieniu do agencji;
10.
zwraca uwagę, że chociaż podjęto decyzję o rekrutacji stałego personelu, Agencji brakuje oddelegowanych krajowych rzeczoznawców oraz nadal są wątpliwości co do technicznych umiejętności części personelu, co potencjalnie może stawiać pod znakiem zapytania skuteczność pracy Agencji; zwraca się do Agencji o podjęcie dalszych działań w tej kwestii i przedstawienie organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania z podjętych działań;
11.
wzywa Agencję do zacieśnienia współpracy z krajowymi organami regulacyjnymi, w szczególności by zagwarantować, że jej prace przebiegają zgodnie ze skutecznymi zasadami, oraz do utworzenia stałej siedziby głównej, pozwalając tym samym Agencji i krajowym organom regulacyjnym na dokonanie znacznych oszczędności oraz rozwiązanie występujących na początku problemów transportu i ograniczonych środków;
12.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 17 kwietnia 2013 r. 12 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 388 z 15.12.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 1.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. C 388 z 15.12.2012, s. 1.
7 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
8 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
9 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 1.
10 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
11 Roczne sprawozdanie z działalności ACER za rok 2011, s. 85-91.
12 Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0134. (Zob. s. 374 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.308.161

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2013/554/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2011
Data aktu: 17/04/2013
Data ogłoszenia: 16/11/2013