(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2013/503/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 15 października 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiającą wymagania dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych wymaganiami dotyczącymi zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A pkt I do dyrektywy 90/425/EWG 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 2,
a także mając na uwadze co następuje:
(1) Dyrektywą 92/65/EWG ustanowiono wymagania dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Unii zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych wymaganiami dotyczącymi zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczegółowych aktach prawa Unii, o których mowa w załączniku F do tej dyrektywy.
(2) Warroza u pszczół ujęta jest w wykazie zawartym w załączniku B do dyrektywy 92/65/EWG. Chorobę tę wywołują ektopasożytnicze roztocza gatunku Varroa, a jej występowanie odnotowano na całym świecie.
(3) W art. 15 dyrektywy 92/65/EWG przewidziano, że państwo członkowskie, które uzna, że całość lub część jego terytorium jest wolna od jednej z chorób wymienionych w załączniku B do tej dyrektywy, przedstawia Komisji odpowiednią dokumentację, która stanowi podstawę do podjęcia decyzji.
(4) Warroza rozprzestrzenia się poprzez przenoszenie czerwia oraz bezpośredni kontakt między porażonymi dorosłymi osobnikami. Ta druga droga rozprzestrzeniania się możliwa jest jedynie w obrębie zasięgu lotu pszczoły. W związku z tym za wolne od tej choroby uznane mogą być jedynie terytoria, na obszarze których można kontrolować przenoszenie uli pszczelich oraz czerwia pszczelego i które są izolowane geograficznie w stopniu wystarczającym, by zapobiec migracji pszczół z zewnątrz. Ponadto właściwe organy muszą wykazać na podstawie wyników rozszerzonego nadzoru, że dany region jest istotnie wolny od warrozy, a aby utrzymać uzyskany status, że wprowadzanie żywych pszczół i żywego czerwia podlega ścisłej kontroli.
(5) Finlandia zwróciła się do Komisji o uznanie Wysp Alandzkich za część swojego terytorium wolną od warrozy. W art. 355 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej przewiduje się, że postanowienia Traktatu stosuje się do Wysp Alandzkich, zgodnie z postanowieniami protokołu nr 2 do Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii i Królestwa Szwecji.
(6) Wyspy Alandzkie stanowią grupę wysp położoną między Zatoką Botnicką a Morzem Bałtyckim i są z geograficznego punktu widzenia wystarczająco odseparowane od obszarów potencjalnie zakażonych warrozą.
(7) Warroza podlega na Wyspach Alandzkich obowiązkowi zgłoszenia, a z pozostałej części Finlandii nie można przenieść na Wyspy Alandzkie plastrów z czerwiem zasklepionym oraz wylęgłych, dorosłych, żywych pszczół miodnych. Władze fińskie od szeregu lat obserwują populacje pszczół na tych wyspach. Na podstawie tego nadzoru Finlandia jest w stanie potwierdzić, że choroba ta nie występuje na Wyspach Alandzkich. W związku z tym tę część terytorium Finlandii można uznać za wolną od tej choroby.
(8) Należy zatem określić dodatkowe gwarancje wymagane w handlu, uwzględniając przy tym środki, które Finlandia już wprowadziła w prawodawstwie krajowym.
(9) Aby umożliwić stworzenie wzorów świadectw zdrowia dla przenoszenia żywych pszczół w obrębie Unii między terytoriami Unii wolnymi od warrozy należy ustanowić dodatkowy certyfikat w świadectwie zdrowia zawartym w części 2 załącznika E do dyrektywy 92/65/EWG. Ponadto lokalnej jednostce weterynaryjnej obszarów wolnych od warrozy należy przydzielić kod TRACES zgodnie z decyzją Komisji 2009/821/WE 2 .
(10) Wprowadzanie żywych pszczół do Unii dozwolone jest jedynie na warunkach określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 206/2010 3 . Aby chronić status obszaru wolnego od warrozy posiadany przez terytoria uznane za wolne od tej choroby, oprócz wymagań przewidzianych we wspomnianym rozporządzeniu należy zakazać wprowadzania do Unii przesyłek zawierających matki pszczele i towarzyszące im robotnice, jeśli deklarowanym miejscem przeznaczenia takich przesyłek jest terytorium wolne od warrozy.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Tonio BORG | |
| Członek Komisji |
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2015/266 z dnia 16 lutego 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.45.16) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 1895/2019 z dnia 12 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.291.54) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.273.38 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2013/503/UE uznająca część Unii za wolną od warrozy u pszczół i ustanawiająca dodatkowe gwarancje wymagane w handlu wewnątrzunijnym i przy przywozie w celu ochrony statusu obszaru wolnego od warrozy |
| Data aktu: | 11/10/2013 |
| Data ogłoszenia: | 15/10/2013 |
| Data wejścia w życie: | 15/10/2013 |