(Dz.U.UE L z dnia 14 czerwca 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(1), w szczególności jego art. 53 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W decyzji wykonawczej Komisji 2011/884/UE z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie środków nadzwyczajnych w odniesieniu do niedozwolonego genetycznie zmodyfikowanego ryżu w produktach z ryżu pochodzących z Chin i uchylającej decyzję 2008/289/WE(2) przewidziano przegląd określonych w niej środków nadzwyczajnych w celu oceny, czy są one nadal niezbędne i dostosowane do wyznaczonego celu.
(2) Od wejścia w życie decyzji wykonawczej 2011/884/UE państwa członkowskie przekazały do ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 178/2002 systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (RASFF) 56 powiadomień dotyczących niedozwolonego genetycznie zmodyfikowanego ryżu w produktach z ryżu pochodzących z Chin. W tych warunkach środki nadzwyczajne określone w decyzji wykonawczej 2011/884/UE muszą zostać utrzymane, aby zapobiec wprowadzaniu do obrotu genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy, które nie są objęte zezwoleniem przyznanym zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady(3).
(3) W oparciu o doświadczenia zdobyte przez państwa członkowskie w związku z decyzją wykonawczą 2011/884/UE oraz informacje uzyskane przez Komisję od zainteresowanych stron wydaje się również konieczne dostosowanie niektórych wymagań określonych w tej decyzji.
(4) W szczególności kontrole urzędowe przeprowadzane przez państwa członkowskie wykazały, że w zakres decyzji wykonawczej 2011/884/UE należy włączyć inne produkty, które mogą zawierać ryż. Należy również umożliwić właściwym organom przeprowadzanie kontroli bezpośrednich innych produktów.
(5) Podczas przeglądu środków nadzwyczajnych niektóre państwa członkowskie zwróciły ponadto uwagę na to, że wymagania określone w decyzji wykonawczej 2011/884/UE w odniesieniu do uprzedniego powiadamiania o przesyłkach nie są w pełni dostosowane do wymagań przewidzianych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 669/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przywozu niektórych rodzajów pasz i żywności niepochodzących od zwierząt i zmieniającym decyzję 2006/504/WE(4) oraz, w stosownych przypadkach, w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 136/2004 z dnia 22 stycznia 2004 r. ustanawiającym procedurę kontroli weterynaryjnej we wspólnotowych punktach kontroli granicznej dotyczącą produktów przywożonych z państw trzecich(5). W rozporządzeniu (WE) nr 669/2009 dla podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa paszowe i spożywcze przewidziano obowiązek wypełniania części 1 wspólnotowego dokumentu wejścia, przedstawionego szczegółowo w załączniku II do tego rozporządzenia, w przypadku przywozu objętych tym rozporządzeniem paszy i żywności niepochodzących od zwierząt. Podobnie w rozporządzeniu (WE) nr 136/2004 przewidziano obowiązek wypełniania Wspólnotowego świadectwa weterynaryjnego dla wwozu i przewozu, przedstawionego szczegółowo w załączniku III do tego rozporządzenia, w przypadku przywozu produktów objętych zakresem tego rozporządzenia. Z myślą o poprawie skuteczności kontroli urzędowych należy zatem dostosować wymagania dotyczące uprzedniego powiadamiania określone w decyzji wykonawczej 2011/884/UE do wymagań ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 669/2009 oraz, w stosownych przypadkach, w rozporządzeniu (WE) nr 136/2004. Aby uniknąć nieporozumień, należy również sprecyzować we wspomnianej decyzji, że uprzednie powiadomienia należy kierować do właściwych organów w punkcie kontroli granicznej lub w wyznaczonym miejscu wprowadzenia.
(6) Metody pobierania próbek mają zasadnicze znaczenie dla uzyskania reprezentatywnych i porównywalnych wyników. W załączniku II do decyzji wykonawczej 2011/884/UE określono wspólny protokół dotyczący pobierania próbek i analizy na potrzeby kontroli pod kątem obecności zmodyfikowanego genetycznie ryżu. Dotychczasowe doświadczenia wykazały, że większość przywożonych towarów objętych wspomnianą decyzją to produkty przetworzone. W takich przypadkach należy się spodziewać, że niedozwolony genetycznie zmodyfikowany ryż rozmieszczony będzie równomiernie w całej partii. Z powyższych względów konieczne wydaje się dodanie dodatkowego protokołu dotyczącego pobierania próbek, który byłby odpowiedniejszy dla takich produktów.
(7) Konieczne jest zapewnienie nowego okresu przejściowego dotyczącego stosowania nowych przepisów zawartych w niniejszej decyzji, tak aby dać podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze i paszowe czas na dostosowanie się do nowej sytuacji stworzonej niniejszą decyzją.
(8) Sytuacja dotycząca ewentualnego zanieczyszczenia produktów z ryżu liniami niedozwolonego genetycznie zmodyfikowanego ryżu powinna nadal być przedmiotem regularnych przeglądów w celu oceny, czy środki przewidziane w niniejszej decyzji są wciąż niezbędne i dostosowane do wyznaczonego celu, oraz aby zapewnić uwzględnienie w niniejszej decyzji nowych osiągnięć rozwoju naukowego i technicznego.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1.
(2) Dz.U. L 343 z 23.12.2011, s. 140.
(3) Dz.U. L 268 z 18.10.2003, s. 1.
(4) Dz.U. L 194 z 25.7.2009, s. 11.
(5) Dz.U. L 21 z 28.1.2004, s. 11.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.162.10 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2013/287/UE zmieniająca decyzję wykonawczą 2011/884/UE w sprawie środków nadzwyczajnych w odniesieniu do niedozwolonego genetycznie zmodyfikowanego ryżu w produktach z ryżu pochodzących z Chin |
| Data aktu: | 13/06/2013 |
| Data ogłoszenia: | 14/06/2013 |
| Data wejścia w życie: | 04/07/2013 |