Rozporządzenie 1183/2012 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 10/2011 w sprawie materiałów i wyrobów z tworzyw sztucznych przeznaczonych do kontaktu z żywnością

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1183/2012
z dnia 30 listopada 2012 r.
w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 10/2011 w sprawie materiałów i wyrobów z tworzyw sztucznych przeznaczonych do kontaktu z żywnością
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1935/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. w sprawie materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz uchylające dyrektywy 80/590/EWG i 89/109/EWG(1), w szczególności jego art. 5 ust. 1 lit. a) i e), art. 11 ust. 3 i art. 12 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 10/2011 z dnia 14 stycznia 2011 r. w sprawie materiałów i wyrobów z tworzyw sztucznych przeznaczonych do kontaktu z żywnością(2) ustanowiono unijny wykaz monomerów, innych substancji wyjściowych i dodatków, które mogą być stosowane do produkcji materiałów i wyrobów z tworzyw sztucznych. W ostatnim okresie Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") wydał pozytywne oceny naukowe dodatkowych substancji, które powinny obecnie zostać dodane do obowiązującego wykazu.

(2) W odniesieniu do niektórych innych substancji należy zmienić ograniczenia lub wymagania ustanowione już na szczeblu UE z uwagi na nową pozytywną ocenę naukową wydaną przez Urząd.

(3) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do rozporządzenia (UE) nr 10/2011.

(4) Substancja o numerze substancji FCM 257, o nazwie glikol dipropylenowy, jest substancją dozwoloną do stosowania jako dodatek w tworzywach sztucznych zgodnie z tabelą 1 w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 10/2011 i wymienioną w wykazie z nr CAS 0000110-98-5. W dyrektywie Komisji 2002/72/WE z dnia 6 sierpnia 2002 r. w sprawie materiałów i wyrobów z tworzyw sztucznych przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi(3) do substancji tej odnoszono się, stosując nr CAS 0025265-71-8. Z chwilą wejścia w życie rozporządzenia (UE) nr 10/2011, zastępującego dyrektywę 2002/72/WE, odniesienie to zostało skreślone, ponieważ uznano je za zbędne. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że nr CAS 0025265-71-8 odnosi się do mieszaniny izomerów używanej do celów komercyjnych, a nie do czystej substancji, numer ten należy ponownie umieścić w rozporządzeniu (UE) nr 10/2011. Nr CAS 0000110-98-5 powinien pozostać w tabeli 1.

(5) W uwadze nr 4, dotyczącej weryfikacji zgodności, w tabeli 3 w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 10/2011 podano niejednoznaczne odniesienie do płynu modelowego D, mimo że w istocie powinno ono dotyczyć płynu modelowego D2. Uwaga nr 4 powinna się zatem odnosić do płynu modelowego D2.

(6) Należy zatem odpowiednio sprostować załącznik I do rozporządzenia (UE) nr 10/2011.

(7) Aby ograniczyć obciążenie administracyjne podmiotów działających na rynku, materiały i wyroby z tworzyw sztucznych, które zostały zgodnie z prawem wprowadzone do obrotu na podstawie wymogów określonych w rozporządzeniu (UE) nr 10/2011, a które są niezgodne z niniejszym rozporządzeniem, powinny móc być wprowadzane do obrotu przez okres jednego roku od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Powinny one móc pozostawać w obrocie do wyczerpania zapasów.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 10/2011 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Materiały i wyroby z tworzyw sztucznych, które zostały zgodnie z prawem wprowadzone do obrotu przed dniem 1 stycznia 2013 r. i które są niezgodne z niniejszym rozporządzeniem, mogą być nadal wprowadzane do obrotu do dnia 1 stycznia 2014 r. Wspomniane materiały i wyroby z tworzyw sztucznych mogą pozostawać w obrocie do wyczerpania zapasów.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 listopada 2012 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 338 z 13.11.2004, s. 4.

(2) Dz.U. L 12 z 15.1.2011, s. 1.

(3) Dz.U. L 220 z 15.8.2002, s. 18.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 10/2011 wprowadza się następujące zmiany:

1) w tabeli 1 w odniesieniu do następującej substancji treść kolumny (3) otrzymuje brzmienie:
(1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) (8) (9) (10) (11)
257 13550

16660

51760

0000110-98-5

0025265-71-8

Glikol dipropylenowy tak tak nie

2) w tabeli 1 w odniesieniu do następującej substancji treść kolumny (8) otrzymuje brzmienie:

(1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) (8) (9) (10) (11)
449 49840 0002500-88-1 Disiarczek dioktadecylu tak nie tak 0,05

3) w tabeli 1 w odniesieniu do następującej substancji treść kolumn (8) i (9) otrzymuje brzmienie:

(1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) (8) (9) (10) (11)
180 17160 0000097-53-0 Eugenol nie tak nie (33)

4) w tabeli 1 w odniesieniu do następujących substancji treść kolumny (10) otrzymuje brzmienie:

(1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) (8) (9) (10) (11)
807 93485 - Azotek tytanu, nanocząstki tak nie nie Brak migracji nanocząstek azotku tytanu.

Do stosowania wyłącznie w politereftalanie etylenu (PET) do poziomu maksymalnie 20 mg/kg.

Skupiska w PET, składające się z pierwotnych nanocząstek azotku tytanu, mają średnicę 100-500 nm; cząstki pierwotne mają średnicę około 20 nm.

865 40619 0025322-99-0 Kopolimer (akrylan butylu, metakrylan metylu, metakrylan butylu) tak nie nie Do stosowania wyłącznie w:

a) twardym polichlorku winylu (PVC) do maksymalnego poziomu 1 % w/w;

b) poli(kwasie mlekowym) (PLA) do maksymalnego poziomu 5 % w/w.

868 53245 0009010-88-2 Kopolimer (akrylan etylu, metakrylan metylu) tak nie nie Do stosowania wyłącznie w:

a) twardym polichlorku winylu (PVC) do maksymalnego poziomu 2 % w/w;

b) poli(kwasie mlekowym) (PLA) do maksymalnego poziomu 5 % w/w;

c) politereftalanie etylenu (PET) do maksymalnego poziomu 5 % w/w.

5) w tabeli 1 dodaje się następujące wiersze w kolejności numerów substancji FCM:

(1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) (8) (9) (10) (11)
858 38565 0090498-90-1 3,9-bis[2-(3-(3-tert-butylo-4-hydroksy-5-metylofeny-lo)propionylo-ksy)-1,1-dimety-loetylo]-2,4,8,10-tetra-oksasp-iro[5,5]undekan tak nie tak 0,05 SML wyrażony jako suma substancji i jej produktu utleniania - 3-[(3-(3-tert-butylo-4-hydroksy-5-metylofeny-lo)prop-2-enoiloksy)-1,1-dimetyloetylo]-9-[(3-(3-tert-butylo-4-hydroksy-5-metylofenylo)propio-nyloksy)-1,1-dimetyloe-tylo]-2,4,8,10-tetraoksas-piro[5,5]-undekanu w równowadze z jej tautomerem - parachi-nonem metydowym (2)
874 16265 0156065-00-8 Polidimetylosilo- ksan α-dimetylo-3-(4'-hydroksy-3'-metoksyfeny-lo)propylosililo-ksy, ω-3-dime-tylo-3-(4'-hydro-ksy-3'-metoksy-fenylo)propylo-sililu nie tak nie 0,05 (33) Do stosowania wyłącznie jako komonomer w poliwęglanie modyfikowanym siloksanem

Mieszanina oligome-ryczna cechuje się wzorem C24H38Si2O5(SiOC2H6)n (50 > n ≥ 26).

902 0000128-44-9 1,1-ditlenek 1,2-benzoizotiazol-3(2H)-onu, sól sodowa tak nie nie Substancja musi spełniać szczegółowe kryteria czystości określone w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 231/2012(1)
979 79987 - Kopolimer (poli-tereftalan etylenu, polibu-tadien hydro-ksylowany, bezwodnik piro-melitowy) tak nie nie Do stosowania wyłącznie w politereftalanie etylenu (PET) do maksymalnego poziomu 5 % w/w
(1) Dz.U. L 83 z 22.3.2012, s. 1.

6) w tabeli 2 dodaje się następujący wiersz w kolejności numerów ograniczeń dla grupy:

(1) (2) (3) (4)
Numer ograniczenia dla grupy Numer substancji FCM SML (T) [mg/kg] Wymagania dotyczące ograniczenia dla grupy
33 180

874

ND wyrażony jako eugenol

7) w tabeli 3 dotyczącej weryfikacji zgodności treść uwagi (4) otrzymuje brzmienie:

(1) (2)
Nr uwagi Uwagi dotyczące weryfikacji zgodności
(4) Należy wykonać badanie zgodności w przypadku kontaktu z tłuszczem, stosując środek imitujący żywność z nasyconymi tłuszczami jako płyn modelowy D2.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.338.11

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1183/2012 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 10/2011 w sprawie materiałów i wyrobów z tworzyw sztucznych przeznaczonych do kontaktu z żywnością
Data aktu: 30/11/2012
Data ogłoszenia: 12/12/2012
Data wejścia w życie: 01/01/2013