uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 236/2012 z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie krótkiej sprzedaży i wybranych aspektów dotyczących swapów ryzyka kredytowego(1), w szczególności jego art. 9 ust. 5, art. 11 ust. 3 i art. 16 ust. 3,
po konsultacji z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych,
(1) Niniejsze rozporządzenie ma na celu ustanowienie jednolitego systemu przekazywania zgłoszeń i informacji przez inwestorów krajowym właściwym organom lub przez te właściwe organy - Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (zwanemu dalej "EUN-GiPW"). Ponieważ obliczanie obrotu na potrzeby ustalenia akcji objętych wyłączeniem jest również ściśle związane z przekazaniem informacji na temat akcji, w przypadku gdy główny system obrotu tymi akcjami znajduje się na terenie Unii, proces ten należy również objąć zakresem niniejszego rozporządzenia. W celu zapewnienia spójności między tymi przepisami, które powinny wejść w życie jednocześnie, oraz ułatwienia uzyskania ich kompleksowego obrazu oraz zapewnienia sprawnego dostępu do nich osobom podlegającym wspomnianym obowiązkom pożądane jest umieszczenie wszystkich tych regulacyjnych standardów technicznych wymaganych rozporządzeniem (UE) nr 236/2012 w jednym rozporządzeniu.
(2) Jeżeli chodzi o zgłoszenia pozycji krótkich netto z tytułu akcji, długu państwowego i niepokrytych swapów ryzyka kredytowego (CDS) dotyczących długu państwowego oraz publiczne ujawnianie znacznych pozycji krótkich netto z tytułu akcji, w celu zapewnienia spójności stosowania wymogów w zakresie zgłoszeń w całej Unii, poprawy efektywności procesu sprawozdawczego oraz udostępniania porównywalnych informacji do wiadomości publicznej, należy określić jednolite przepisy dotyczące szczegółowej treści przekazywanych informacji, w tym wspólnego standardu stosowanego przy dokonywaniu zgłoszenia.
(3) W celu zapewnienia właściwej identyfikacji posiadaczy pozycji zgłoszenie powinno zawierać kod (o ile jest dostępny), który może stanowić uzupełnienie nazwy/nazwiska posiadacza pozycji. Do czasu pojawienia się jednolitego, wiarygodnego i powszechnie rozpoznawalnego globalnego identyfikatora podmiotu prawnego konieczne jest posiłkowanie się istniejącymi kodami, które niektórzy posiadacze pozycji mogą posiadać, takimi jak kod identyfikacyjny banku.
(4) Do celów wykonywania swoich zadań wynikających z niniejszego rozporządzenia oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych)(2) EUNGiPW powinien otrzymywać kwartalnie od właściwych organów informacje na temat zgłoszeń pozycji krótkich netto z tytułu akcji, długu państwowego i niepokrytych swapów ryzyka kredytowego dotyczących długu państwowego, a także - na swoje żądanie - dodatkowe informacje na temat pozycji krótkich netto.
(5) W celu zapewnienia efektywnego wykorzystania tych informacji, zwłaszcza w kontekście celu, jakim jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania oraz integralności rynków finansowych, a także stabilności systemu finansowego w Unii, informacje kwartalne powinny być ustandaryzowane, stabilne w dłuższym okresie oraz wystarczająco szczegółowe, w postaci określonych dziennych danych zbiorczych, tak aby umożliwić EUNGiPW ich przetwarzanie oraz prowadzenie badań i analiz.
(6) EUNGiPW nie jest w stanie z góry określić konkretnych informacji, których może wymagać od właściwego organu, ponieważ ich rodzaj można wyłącznie ustalić indywidualnie w każdym przypadku; informacje te mogą również obejmować dane o zróżnicowanym charakterze - zarówno indywidualne, jak i zbiorcze dane na temat pozycji krótkich netto lub niepokrytych pozycji z tytułu swapów ryzyka kredytowego. Ważne jest, mimo wszystko, określenie ogólnych informacji, które powinny być udostępniane w tym względzie.
(7) Na potrzeby obliczania obrotu - tak na terenie Unii, jak i w systemach obrotu poza Unią - w celu ustalenia głównego systemu obrotu daną akcją każdy odpowiedni właściwy organ powinien określić istotne źródła informacji pozwalające na stwierdzenie obrotu daną akcją i pomiar wielkości tego obrotu. Nie istnieją obecnie ani zharmonizowane wymogi w zakresie zgłaszania transakcji w Unii w odniesieniu do akcji dopuszczonych do obrotu wyłącznie na wielostronnych platformach obrotu, ani też międzynarodowe standardy dotyczące danych statystycznych na temat obrotu poszczególnymi akcjami w systemach obrotu, które mogą wykazywać znaczną zmienność. Należy zatem zapewnić właściwym organom pewną dozę elastyczności przy dokonywaniu tych obliczeń.
(8) W celu zapewnienia spójności data rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia powinna być zbieżna z datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) nr 236/2012. Aby zapewnić jednak osobom fizycznym i prawnym wystarczająco dużo czasu na zapoznanie się z wykazem akcji objętych wyłączeniem na podstawie art. 16 rozporządzenia (UE) nr 236/2012, sporządzenie tego wykazu oraz jego późniejsza publikacja na stronach internetowych EUNGiPW powinny mieć miejsce odpowiednio wcześnie przed datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) nr 236/2012. Dlatego też metodę określoną do celów obliczania obrotu na potrzeby ustalenia głównego systemu obrotu daną akcją należy stosować od daty wejścia niniejszego rozporządzenia w życie.
(9) Ponieważ w rozporządzeniu (UE) nr 236/2012 uznano, że zanim rozporządzenie to będzie mogło być zastosowane w praktyce, należy przyjąć wiążące standardy techniczne, a także ponieważ istotne jest określenie przed dniem 1 listopada 2012 r. wymaganych elementów innych niż istotne w celu ułatwienia uczestnikom rynku przestrzegania przepisów tego rozporządzenia, a właściwym organom - egzekwowania ich przestrzegania, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w dniu następującym po dniu jego publikacji.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez EUNGiPW.
(11) EUNGiPW przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował związane z nimi potencjalne koszty i korzyści oraz zwrócił się o ich zaopiniowanie do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych utworzonej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
(1) Dz.U. L 86 z 24.3.2012, s. 1.
(2) Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84.
(3) Dz.U. L 145 z 30.4.2004, s. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.251.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 826/2012 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 236/2012 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie zgłaszania i ujawniania pozycji krótkich netto, szczegółowej treści informacji, które mają być udostępniane Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych w odniesieniu do pozycji krótkich netto, oraz metody obliczania obrotu na potrzeby ustalenia akcji objętych wyłączeniem |
| Data aktu: | 29/06/2012 |
| Data ogłoszenia: | 18/09/2012 |
| Data wejścia w życie: | 19/09/2012, 01/11/2012 |