Decyzja wykonawcza 2012/409/UE zmieniająca decyzję wykonawczą 2011/344/UE w sprawie przyznania Portugalii pomocy finansowej Unii

DECYZJA WYKONAWCZA RADY
z dnia 10 lipca 2012 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą 2011/344/UE w sprawie przyznania Portugalii pomocy finansowej Unii

(2012/409/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 20 lipca 2012 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 407/2010 z dnia 11 maja 2010 r. ustanawiające europejski mechanizm stabilizacji finansowej(1), w szczególności jego art. 3 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 3 ust. 9 decyzji wykonawczej Rady 2011/344/UE(2) Komisja, wraz z Międzynarodowym Funduszem Walutowym (MFW) i we współpracy z Europejskim Bankiem Centralnym (EBC), dokonała czwartego przeglądu postępów poczynionych przez władze Portugalii we wdrażaniu uzgodnionych środków w ramach gospodarczego i finansowego programu dostosowawczego (zwanego dalej "programem"), a także skuteczności tych środków oraz ich wpływu na gospodarkę i społeczeństwo.

(2) Z przeglądu wynika, że przestrzeganie przez Portugalię warunków za pierwszy kwartał 2012 r. było zadowalające. W 2011 r. deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych osiągnął 4,2 % PKB. Cel budżetowy na 2012 r. wynoszący 4,5 % PKB nadal pozostaje w zasięgu możliwości. Przywracanie równowagi gospodarczej nadal następowało w szybkim tempie, a wpływy z eksportu przekroczyły przewidywane wartości i z nadwyżką zrównoważyły słaby popyt krajowy. Pojawiły się jednak zagrożenia dla osiągnięcia celów budżetowych związane z przywracaniem równowagi perspektyw makroekonomicznych, jako że wzrost gospodarczy coraz bardziej zaczyna się opierać na eksporcie netto i w coraz mniejszym stopniu zależy od popytu krajowego, a ponadto znacznie pogorszyła się sytuacja na rynku pracy. Osiągnięty został postęp w zakresie reform mających na celu zwiększenie długoterminowego potencjału wzrostu gospodarki. Reforma rynku pracy zmierzająca do zniesienia braku elastyczności i poprawy produktywności została już przyjęta i musi być utrzymana. Odprawy dla pracowników powinny zostać dostosowane do średniej w Unii, a w celu sfinansowania części odpraw powinien zostać stworzony specjalny fundusz. Obecnie przygotowywany jest wniosek w sprawie zmiany mechanizmu przedłużania układów zbiorowych. Kontynuowane są działania polityczne na rzecz wspierania stabilności systemu finansowego. Dokonano sprzedaży Banco Português de Negócios (BPN), a w celu przywrócenia jak największej części wartości aktywów przeniesionych z BPN zoptymalizowane powinno zostać zarządzanie spółkami celowymi.

Zmniejszanie udziału finansowania dłużnego w sektorze finansowym następuje w uporządkowany sposób. Dokapitalizowanie systemu bankowego ma na celu zapewnienie osiągnięcia do czerwca 2012 r. minimalnego współczynnika kapitału podstawowego Tier 1 w wysokości 9 %, w tym wymogów Europejskiego Urządu Nadzoru Bankowego i potrzeb kapitałowych związanych z częściowym transferem funduszy emerytalnych i szczególnymi kontrolami na miejscu. Wzmocniono ramy regulujące wczesną interwencję, restrukturyzację i uporządkowaną likwidację oraz zabezpieczenie depozytów i władze Portugalii muszą teraz opracować środki wykonawcze. Aby przywrócić konkurencyjność oraz wspierać wzrost gospodarczy i zatrudnienie, kluczowe jest przeprowadzenie reformy rynków produktowych, w szczególności w odniesieniu do usług chronionych. Rząd Portugalii wdraża obecnie strategię mającą na celu restrukturyzację przedsiębiorstw będących własnością skarbu państwa, tak aby ograniczyć ich zadłużenie i zagwarantować lepsze warunki dla finansowania rynkowego. Międzynarodowa firma audytorska przygotowuje analizę określającą koszty i korzyści renegocjowania wszelkich umów partnerstwa publiczno-prywatnego i umów koncesyjnych, aby obniżyć zobowiązania finansowe państwa. Rząd Portugalii zobowiązał się do stworzenia systemu zapewniającego skuteczną konkurencję. W celu wspierania mobilności pracowników dokonywane są zmiany przepisów dotyczących rynku nieruchomości, ponadto odnotowuje się znaczące postępy, jeśli chodzi o reformę systemu wymiaru sprawiedliwości. Program prywatyzacji realizowany jest w oparciu o nową ustawę ramową.

(3) W świetle tej sytuacji decyzja wykonawcza 2011/344/UE powinna zostać zmieniona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W art. 3 decyzji wykonawczej 2011/344/UE wprowadza się następujące zmiany:

1)
w ust. 6 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2012 r. nie może przekroczyć 4,5 % PKB. Portugalia będzie kontynuować ścisłe monitorowanie rozwoju sytuacji budżetowej i oceni, czy dalsze dostosowania w zakresie polityki będą konieczne, aby osiągnąć wyznaczony na 2012 r. cel;";

b)
lit. d), e) i f) otrzymują brzmienie:

"d) Portugalia będzie kontynuować przyjmowanie środków poprawiających zarządzanie finansami publicznymi. Portugalia wdroży środki przewidziane w nowym ramowym prawie budżetowym, w tym wprowadzi średniookresowe ramy budżetowe. Ramy budżetowe na szczeblu lokalnym i regionalnym zostaną znacząco wzmocnione, w szczególności poprzez dostosowanie odpowiednich przepisów o finansowaniu do wymogów ramowego prawa budżetowego. Portugalia zintensyfikuje sprawozdawczość w zakresie finansów publicznych i ich monitorowanie oraz wzmocni przepisy i procedury regulujące wykonanie budżetu. Rząd Portugalii wzmocni wdrażanie strategii zatwierdzania i regulowania zaległości. W strategii tej określone są kryteria ustalania priorytetów w stosunku do płatności na rzecz wierzycieli oraz ustalenia w zakresie zarządzania służące zapewnieniu uczciwego i przejrzystego procesu zaspokajania roszczeń we wszystkich sektorach. Portugalia wdroży nowe ramy prawne i instytucjonalne dotyczące partnerstw publiczno-prywatnych. W oparciu o wyniki analizy dotyczącej renegocjowania umów partnerstwa publiczno-prywatnego rząd Portugalii dokona renegocjacji właściwych umów. Portugalia przyjmie przepisy regulujące tworzenie i funkcjonowanie przedsiębiorstw będących własnością skarbu państwa na szczeblu centralnym, regionalnym i lokalnym;

e) Portugalia dokona reorganizacji i znacznie zmniejszy liczbę jednostek samorządu lokalnego. Zmiany te wejdą w życie z początkiem następnej tury wyborów samorządowych;

f) Portugalia zmodernizuje swoją administrację podatkową poprzez zakończenie uruchamiania działalności organu Autoridade Tributária e Aduaneira, wzmocnienie powiązań z jednostkami poboru składek należącymi do systemu zabezpieczenia społecznego, zmniejszenie liczby urzędów gminnych i zlikwidowanie utrzymujących się wąskich gardeł w systemie odwoływania się od decyzji podatkowych;";

c)
lit. h) i i) otrzymują brzmienie:

"h) Portugalia przyjmie środki służące poprawie wydajności i stabilności przedsiębiorstw będących własnością skarbu państwa na szczeblu centralnym, regionalnym i lokalnym. Portugalia wdroży strategię mającą na celu restrukturyzację i zmniejszenie zadłużenia przedsiębiorstw będących własnością skarbu państwa, w tym spółki Parpública, oraz zapewnienie lepszych warunków dla finansowania rynkowego. Portugalia wdroży tę strategię tak, aby osiągnąć równowagę operacyjną na poziomie sektorowym z końcem 2012 r.;

i) Portugalia będzie kontynuować wdrażanie programu prywatyzacji. W 2012 r. nastąpi sprzedaż bezpośrednia działalności ubezpieczeniowej banku Caixa Geral de Depósitos (CGD), Caixa Seguros. Proces prywatyzacji krajowego przewoźnika lotniczego TAP, przedsiębiorstwa zarządzającego portami lotniczymi ANA - Aeroportos de Portugal, części CP - Comboios de Portugal zajmującej się transportem towarów, CP Carga, oraz CTT - Correios de Portugal rozpocznie się w 2012 r. i ma się zakończyć w 2013 r.;";

d)
skreśla się lit. j);
e)
lit. k) otrzymuje brzmienie:

"k) rząd Portugalii przedłoży parlamentowi portugalskiemu projekt ustawy w celu dostosowania wysokości odpraw dla pracowników do średniej w Unii wynoszącej 8-12 dni za każdy rok zatrudnienia i ustanowienia funduszu wypłacającego odprawy;";

f)
skreśla się lit. l);
g)
lit. o) otrzymuje brzmienie:

"o) Portugalia wdroży środki określone w planie działania na rzecz poprawy jakości kształcenia i szkolenia na poziomie ponadgimnazjalnym i zawodowym;";

h)
lit. p) i r) otrzymują brzmienie:

"p) poprawione zostanie funkcjonowanie systemu wymiaru sprawiedliwości poprzez wprowadzenie środków zaproponowanych w planie reformy wymiaru sprawiedliwości oraz poprzez zastosowanie ukierunkowanych środków w celu stopniowego usunięcia zaległości w sądach i wsparcia pozasądowego rozstrzygania sporów;

r) poprawione zostaną ramy w zakresie konkurencji i regulacji. Portugalia wzmocni niezależność najważniejszych krajowych organów regulacyjnych i zwiększy ich środki; wdroży ustawę o konkurencji celem zwiększenia tempa i skuteczności egzekwowania przepisów prawa konkurencji; będzie monitorowała napływ nowych spraw i składała sprawozdania dotyczące działania specjalnego sądu do spraw konkurencji, regulacji i nadzoru;";

i)
skreśla się lit. u) i v);
2)
ust. 8 otrzymuje brzmienie:

"8. W celu przywrócenia zaufania do sektora finansowego Portugalia odpowiednio dokapitalizuje swój sektor bankowy oraz zapewni przeprowadzenie uporządkowanego zmniejszenia udziału finansowania dłużnego w tym sektorze. W związku z tym, aby zachować stabilność finansową, Portugalia wdroży strategię dotyczącą portugalskiego sektora bankowego, którą uzgodniono z Komisją, EBC oraz MFW. W szczególności Portugalia:

a) zaleci bankom trwałe wzmocnienie ich bufora zabezpieczeń oraz będzie monitorować emisję obligacji bankowych zabezpieczonych gwarancjami państwa, zatwierdzoną do maksymalnej kwoty 35 mld EUR zgodnie z unijnymi przepisami w zakresie pomocy państwa;

b) zapewni osiągnięcie przez banki przewidzianego w programie celu w postaci współczynnika kapitału podstawowego Tier 1 w wysokości 10 % najpóźniej do końca 2012 r. Wymogi kapitałowe wynikające z wyceny długu państwowego według cen rynkowych zgodnie z obejmującym całą Unię i koordynowanym przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego procesem dokapitalizowania, muszą zostać spełnione w czerwcu 2012 r., uwzględniając wpływ na poziom kapitału wyników programu szczególnych kontroli na miejscu oraz transferu funduszy emerytalnych banków do państwowego systemu zabezpieczenia społecznego. Jeśli banki nie będą w stanie spełnić wymogów kapitałowych w ustalonych terminach, uruchomiony zostanie stworzony w ramach programu mechanizm wsparcia wypłacalności banków dysponujący kwotą 12 mld EUR;

c) zapewni zrównoważone i uporządkowane zmniejszenie udziału finansowania dłużnego w sektorze bankowym, które ma nadal zasadnicze znaczenie dla trwałego wyeliminowania nierównowagi w zakresie finansowania. W swoich planach finansowania banki postawiły sobie za cel obniżenie wskaźnika kredytów do depozytów do orientacyjnej wartości około 120 % do czasu zakończenia programu i potencjalne zmniejszenie uzależnienia od finansowania w ramach Eurosystemu w okresie jego realizacji. Te plany finansowania podlegają kwartalnym przeglądom;

d) zapewni reorganizację należącego do państwa banku CGD celem odpowiedniego dokapitalizowania jego podstawowej działalności bankowej. Sprzedaż działalności ubezpieczeniowej i działalności w obszarze opieki zdrowotnej ma nastąpić przed końcem 2012 r., natomiast sprzedaż niestrategicznych udziałów kapitałowych jest obecnie w trakcie realizacji. Jeżeli do końca czerwca 2012 r. nie uda się zaspokoić potrzeb kapitałowych z wewnętrznych źródeł w ramach grupy, bank ten otrzyma publiczne wsparcie kapitałowe w ramach buforów gotówkowych poza mechanizmem wsparcia wypłacalności banków;

e) zoptymalizuje proces odzyskiwania wartości aktywów przeniesionych z BPN do trzech spółek celowych będących własnością skarbu państwa poprzez zlecenie zarządzania aktywami profesjonalnej osobie trzeciej, nadając jej upoważnienie do stopniowego przywrócenia wartości aktywów w czasie. Wybór osoby trzeciej zarządzającej aktywami zostanie dokonany przez rząd Portugalii w drodze procedury przetargowej, a w upoważnieniu zostaną uwzględnione stosowne zachęty w celu optymalizacji procesu przywracania wartości aktywów;

f) do końca lipca 2012 r. przygotuje wniosek służący zróżnicowaniu możliwości finansowania dla przedsiębiorstw;

g) wdroży środki mające na celu zakończenie tworzenia funduszu służącego restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w sektorze finansowym, tak aby był on w pełni gotowy do działania do lipca 2012 r.; do końca lipca 2012 r. przyjmie obwieszczenia organów nadzoru dotyczące planów naprawy; do końca października 2012 r. przyjmie rozporządzenie w sprawie planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; a do końca września 2012 r. przyjmie przepisy odnoszące się do ustanowienia i działalności banków pomostowych zgodnie z przepisami Unii dotyczącymi konkurencji. Priorytetem będzie przegląd planów naprawy i związanych z nimi planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji dla banków o znaczeniu systemowym;

h) ustanowi ramy zachęcające instytucje finansowe do dokonywania restrukturyzacji zadłużenia gospodarstw domowych i MŚP w drodze procedury pozasądowej.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Portugalskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 lipca 2012 r.

W imieniu Rady

V. SHIARLY

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 118 z 12.5.2010, s. 1.

(2) Dz.U. L 159 z 17.6.2011, s. 88.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024