uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu 2 ,
(1) Dyrektywa Rady 93/23/EWG z dnia 1 czerwca 1993 r. w sprawie prowadzenia badań statystycznych dotyczących produkcji świń 3 , dyrektywa Rady 93/24/EWG z dnia 1 czerwca 1993 r. w sprawie prowadzenia badań statystycznych dotyczących hodowli bydła 4 oraz dyrektywa Rady 93/25/EWG z dnia 1 czerwca 1993 r. w sprawie badań statystycznych prowadzonych w dziedzinie hodowli owiec i kóz 5 były wielokrotnie zmieniane. Ponieważ obecnie istnieje konieczność wprowadzenia dalszych zmian, w celu zachowania jasności powyższe akty prawne należy zastąpić jednym aktem.
(2) Aby zapewnić właściwe zarządzanie wspólną polityką rolną, zwłaszcza w kwestiach dotyczących rynków wołowiny, cielęciny, wieprzowiny, baraniny i mięsa kóz oraz mięsa drobiowego, Komisja wymaga regularnego przedstawiania danych dotyczących trendów w pogłowiu zwierząt gospodarskich oraz w produkcji mięsa.
(3) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 517/88 z dnia 29 lutego 1988 r. w sprawie organizacji badań statystycznych Wspólnoty dotyczących struktury gospodarstw rolnych 6 przewiduje prowadzenie do roku 2007 programu badań statystycznych Wspólnoty w celu uzyskania danych statystycznych dotyczących struktury gospodarstw rolnych.
(4) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji jednostek terytorialnych do celów statystycznych (NUTS) 7 , wszystkie przekazywane Komisji dane statystyczne państw członkowskich, w podziale na jednostki terytorialne, powinny uwzględniać klasyfikację NUTS. Dlatego też w celu tworzenia porównywalnych regionalnych danych statystycznych należy określić jednostki terytorialne zgodnie z klasyfikacją NUTS.
(5) Aby nie nakładać na państwa członkowskie nadmiernych obciążeń, wymogi dotyczące danych regionalnych nie powinny wykraczać poza wymogi przewidziane w dotychczasowych przepisach (chyba że w międzyczasie powstaną nowe poziomy regionalne), a dostarczanie danych regionalnych należy uznać za nieobowiązkowe, w przypadku gdy liczba zwierząt gospodarskich w danym regionie nie przekracza określonego progu.
(6) Aby ułatwić wdrażanie niniejszego rozporządzenia, niezbędna jest ścisła współpraca państw członkowskich i Komisji, szczególnie z pomocą Stałego Komitetu ds. Statystyk Rolniczych, powołanego na mocy decyzji Rady 72/279/EWG. 8
(7) Aby zapewnić niezakłócone odejście od systemu stosowanego na mocy dyrektyw 93/23/EWG, 93/24/EWG i 93/25/EWG, niniejsze rozporządzenie powinno umożliwić ustanowienie odstępstwa na okres trwający nie dłużej niż rok, a w przypadku owiec nie dłużej niż dwa lata, przysługujący państwom członkowskim, w których zastosowanie niniejszego rozporządzenia do ich krajowych systemów statystycznych wymagałoby znacznych dostosowań i mogłoby spowodować poważne trudności praktyczne.
(8) Przewidziane w niniejszym rozporządzeniu środki służące przygotowywaniu danych statystycznych są konieczne, by Wspólnota mogła prowadzić swoje działania. Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie ustanowienie wspólnych ram prawnych na użytek systematycznego przygotowywania wspólnotowych danych statystycznych dotyczących zwierząt gospodarskich i mięsa w państwach członkowskich, nie może być osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast możliwe jest lepsze jego osiągnięcie na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(9) Zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty 9 , które stanowi ramy odniesienia dla przepisów zawartych w niniejszym rozporządzeniu, przy gromadzeniu danych statystycznych konieczne jest stosowanie się do zasad obiektywizmu i niezależności naukowej, jak również przejrzystości, wiarygodności, adekwatności, efektywności pod względem kosztów oraz poufności informacji statystycznych.
(10) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 10 .
(11) Komisja powinna być w szczególności uprawniona do wprowadzania zmian do załączników I, II, IV i V. Ponieważ środki takie mają zasięg ogólny i mają na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia, między innymi poprzez uzupełnienie go nowymi elementami innymi niż istotne, należy je przyjąć zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, przewidzianą w art. 5a decyzji 1999/468/WE.
(12) W związku z tym należy uchylić dyrektywy 93/23/EWG, 93/24/EWG i 93/25/EWG.
(13) Przeprowadzono konsultacje ze Stałym Komitetem ds. Statystyk Rolniczych,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.321.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1165/2008 w sprawie statystyk dotyczących zwierząt gospodarskich i mięsa i uchylające dyrektywy Rady 93/23/EWG, 93/24/EWG oraz 93/25/EWG |
| Data aktu: | 19/11/2008 |
| Data ogłoszenia: | 01/12/2008 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2009, 21/12/2008 |