Rozporządzenie 1165/2008 w sprawie statystyk dotyczących zwierząt gospodarskich i mięsa i uchylające dyrektywy Rady 93/23/EWG, 93/24/EWG oraz 93/25/EWG

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (WE) Nr 1165/2008
z dnia 19 listopada 2008 r.
w sprawie statystyk dotyczących zwierząt gospodarskich i mięsa i uchylające dyrektywy Rady 93/23/ EWG, 93/24/EWG oraz 93/25/EWG 1
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji,

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 93/23/EWG z dnia 1 czerwca 1993 r. w sprawie prowadzenia badań statystycznych dotyczących produkcji świń 3 , dyrektywa Rady 93/24/EWG z dnia 1 czerwca 1993 r. w sprawie prowadzenia badań statystycznych dotyczących hodowli bydła 4 oraz dyrektywa Rady 93/25/EWG z dnia 1 czerwca 1993 r. w sprawie badań statystycznych prowadzonych w dziedzinie hodowli owiec i kóz 5 były wielokrotnie zmieniane. Ponieważ obecnie istnieje konieczność wprowadzenia dalszych zmian, w celu zachowania jasności powyższe akty prawne należy zastąpić jednym aktem.

(2) Aby zapewnić właściwe zarządzanie wspólną polityką rolną, zwłaszcza w kwestiach dotyczących rynków wołowiny, cielęciny, wieprzowiny, baraniny i mięsa kóz oraz mięsa drobiowego, Komisja wymaga regularnego przedstawiania danych dotyczących trendów w pogłowiu zwierząt gospodarskich oraz w produkcji mięsa.

(3) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 517/88 z dnia 29 lutego 1988 r. w sprawie organizacji badań statystycznych Wspólnoty dotyczących struktury gospodarstw rolnych 6 przewiduje prowadzenie do roku 2007 programu badań statystycznych Wspólnoty w celu uzyskania danych statystycznych dotyczących struktury gospodarstw rolnych.

(4) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji jednostek terytorialnych do celów statystycznych (NUTS) 7 , wszystkie przekazywane Komisji dane statystyczne państw członkowskich, w podziale na jednostki terytorialne, powinny uwzględniać klasyfikację NUTS. Dlatego też w celu tworzenia porównywalnych regionalnych danych statystycznych należy określić jednostki terytorialne zgodnie z klasyfikacją NUTS.

(5) Aby nie nakładać na państwa członkowskie nadmiernych obciążeń, wymogi dotyczące danych regionalnych nie powinny wykraczać poza wymogi przewidziane w dotychczasowych przepisach (chyba że w międzyczasie powstaną nowe poziomy regionalne), a dostarczanie danych regionalnych należy uznać za nieobowiązkowe, w przypadku gdy liczba zwierząt gospodarskich w danym regionie nie przekracza określonego progu.

(6) Aby ułatwić wdrażanie niniejszego rozporządzenia, niezbędna jest ścisła współpraca państw członkowskich i Komisji, szczególnie z pomocą Stałego Komitetu ds. Statystyk Rolniczych, powołanego na mocy decyzji Rady 72/279/EWG. 8

(7) Aby zapewnić niezakłócone odejście od systemu stosowanego na mocy dyrektyw 93/23/EWG, 93/24/EWG i 93/25/EWG, niniejsze rozporządzenie powinno umożliwić ustanowienie odstępstwa na okres trwający nie dłużej niż rok, a w przypadku owiec nie dłużej niż dwa lata, przysługujący państwom członkowskim, w których zastosowanie niniejszego rozporządzenia do ich krajowych systemów statystycznych wymagałoby znacznych dostosowań i mogłoby spowodować poważne trudności praktyczne.

(8) Przewidziane w niniejszym rozporządzeniu środki służące przygotowywaniu danych statystycznych są konieczne, by Wspólnota mogła prowadzić swoje działania. Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie ustanowienie wspólnych ram prawnych na użytek systematycznego przygotowywania wspólnotowych danych statystycznych dotyczących zwierząt gospodarskich i mięsa w państwach członkowskich, nie może być osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast możliwe jest lepsze jego osiągnięcie na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.

(9) Zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty 9 , które stanowi ramy odniesienia dla przepisów zawartych w niniejszym rozporządzeniu, przy gromadzeniu danych statystycznych konieczne jest stosowanie się do zasad obiektywizmu i niezależności naukowej, jak również przejrzystości, wiarygodności, adekwatności, efektywności pod względem kosztów oraz poufności informacji statystycznych.

(10) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 10 .

(11) Komisja powinna być w szczególności uprawniona do wprowadzania zmian do załączników I, II, IV i V. Ponieważ środki takie mają zasięg ogólny i mają na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia, między innymi poprzez uzupełnienie go nowymi elementami innymi niż istotne, należy je przyjąć zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, przewidzianą w art. 5a decyzji 1999/468/WE.

(12) W związku z tym należy uchylić dyrektywy 93/23/EWG, 93/24/EWG i 93/25/EWG.

(13) Przeprowadzono konsultacje ze Stałym Komitetem ds. Statystyk Rolniczych,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Celem niniejszego rozporządzenia jest ustanowienie wspólnych ram prawnych na użytek systematycznego przygotowywania wspólnotowych danych statystycznych dotyczących zwierząt gospodarskich i produkcji mięsa w państwach członkowskich, a zwłaszcza:

a)
danych statystycznych dotyczących trzody chlewnej, bydła, owiec i kóz;
b)
danych statystycznych dotyczących uboju trzody chlewnej, bydła, owiec, kóz i drobiu;
c)
prognoz dotyczących produkcji wołowiny, cielęciny, wieprzowiny oraz mięsa owiec i kóz.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"gospodarstwo rolne" oznacza gospodarstwo rolne zdefiniowane w art. 2 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1166/2008 z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie badań struktury gospodarstw rolnych i badania metod produkcji rolnej 11 ;
2)
"badanie reprezentacyjne" oznacza badanie reprezentacyjne zdefiniowane w art. 2 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1166/2008;
3)
termin "bydło" oznacza zwierzęta domowe z gatunku Bos taurus oraz Bubalus bubalis, w tym hybrydy, takie jak Beefalo;
4)
termin "trzoda chlewna" oznacza zwierzęta domowe z gatunku Sus scrofa domestica;
5)
termin "owca" oznacza zwierzęta domowe z gatunku Ovis aries;
6)
termin "koza" oznacza zwierzęta domowe z podgatunku Capra aegagrus hircus;
7)
termin "drób" oznacza ptaki domowe z gatunków Gallus gallus (kury), Meleagris spp. (indyki), Anas spp. i Cairina moschata (kaczki) i Anser anser dom. (gęsi). Obejmuje on ptaki domowe z gatunków Coturnix spp. (przepiórki), Phasianus spp. (bażanty), Numida meleagris dom. (perliczki), Columbinae spp. (gołębie) i Struthio camelus (strusie). Nie obejmuje on jednak ptaków utrzymywanych w zamknięciu do celów łowieckich, a nie do produkcji mięsa;
8)
termin "rzeźnia" oznacza urzędowo zarejestrowany i zatwierdzony zakład dokonujący uboju i patroszenia zwierząt, których mięso przeznaczone jest do spożycia przez ludzi.

Pozostałe definicje do celów niniejszego rozporządzenia określono w załączniku I.

SEKCJA  I

DANE STATYSTYCZNE DOTYCZĄCE ZWIERZĄT GOSPODARSKICH

Artykuł  3

Zakres

1.
Każde państwo członkowskie przygotowuje dane statystyczne dotyczące pogłowia bydła, trzody chlewnej, owiec i kóz hodowanych w gospodarstwach rolnych na swoim terytorium.
2.
Państwa członkowskie przeprowadzają badania próbkowe w takiej liczbie gospodarstw rolnych, by objąć nimi co najmniej 95 % całego pogłowia ustalonego w ostatnim badaniu statystycznym struktur gospodarstw rolnych.
Artykuł  4

Częstotliwość i okres odniesienia

1.
Dane statystyczne dotyczące bydła są opracowywane dwa razy w roku według stanu na określony dzień maja lub czerwca i określony dzień listopada lub grudnia. Państwa członkowskie, w których pogłowie bydła nie przekracza 1.500.000 sztuk, mogą opracowywać dane statystyczne tylko raz w roku według stanu na określony dzień listopada lub grudnia.
2.
Dane statystyczne dotyczące trzody chlewnej są opracowywane dwa razy w roku według stanu na określony dzień maja lub czerwca i określony dzień listopada lub grudnia. Państwa członkowskie, w których pogłowie trzody chlewnej nie przekracza 3.000.000 sztuk, mogą opracowywać dane statystyczne tylko raz w roku według stanu na określony dzień listopada lub grudnia.
3.
Państwa członkowskie, w których pogłowie owiec wynosi co najmniej 500.000 sztuk, raz w roku opracowują dane statystyczne dotyczące owiec - według stanu na określony dzień listopada lub grudnia.
4.
Państwa członkowskie, w których pogłowie kóz wynosi co najmniej 500.000 sztuk, raz w roku opracowują dane statystyczne dotyczące kóz - według stanu na określony dzień listopada lub grudnia.
Artykuł  5

Kategorie

Dane statystyczne dotyczące zwierząt gospodarskich są przygotowywane dla kategorii określonych w załączniku II.

Artykuł  6

Wymogi dokładności

1.
Państwa członkowskie, które wykonują badania reprezentacyjne podejmują niezbędne działania gwarantujące zgodność krajowych wyników ekstrapolacji z wymogami dokładności określonymi w załączniku III.
2.
Państwo członkowskie, które decyduje się na korzystanie ze źródła administracyjnego, z wyprzedzeniem powiadamia Komisję i dostarcza szczegółowych informacji dotyczących stosowanych metod i jakości danych pochodzących z tego źródła administracyjnego.
3.
Państwo członkowskie, które decyduje się na korzystanie ze źródeł innych niż badania, zapewnia, by informacje otrzymywane z takich źródeł były co najmniej takiej samej jakości jak informacje uzyskane w wyniku badań statystycznych.
Artykuł  7

Terminy przekazywania

1.
Państwa członkowskie przekazują Komisji wstępne dane statystyczne dotyczące zwierząt gospodarskich w następujących terminach:
a)
przed dniem 15 września tego samego roku w przypadku danych statystycznych za maj lub czerwiec;
b)
przed dniem 15 lutego następnego roku w przypadku danych statystycznych za listopad lub grudzień.
2.
Państwa członkowskie przekazują Komisji ostateczne dane statystyczne dotyczące zwierząt gospodarskich w następujących terminach:
a)
przed dniem 15 października tego samego roku w przypadku danych statystycznych za maj lub czerwiec;
b)
przed dniem 15 maja następnego roku w przypadku danych statystycznych za listopad lub grudzień.
Artykuł  8

Statystyki regionalne

Dane statystyczne za listopad lub grudzień są podawane w podziale na jednostki terytorialne NUTS 1 i NUTS 2, określone w rozporządzeniu (WE) nr 1059/2003. Na zasadzie wyjątku, w odniesieniu do Niemiec i Zjednoczonego Królestwa, mogą one być podawane z podziałem na jednostki terytorialne NUTS 1. Ich podawanie jest nieobowiązkowe, jeżeli w określonych jednostkach terytorialnych pogłowie bydła wynosi poniżej 75.000 sztuk, pogłowie trzody chlewnej poniżej 150.000 sztuk, pogłowie owiec poniżej 100.000 sztuk, a pogłowie kóz poniżej 25.000 sztuk i jeżeli pogłowie we wszystkich tych jednostkach łącznie wynosi 5 % lub mniej krajowego pogłowia danego gatunku.

SEKCJA  II

DANE STATYSTYCZNE DOTYCZĄCE UBOJU

Artykuł  9

Zakres

Każde państwo członkowskie opracowuje dane statystyczne dotyczące liczby i masy tusz bydła, trzody chlewnej, owiec, kóz i drobiu, które zostały ubite w rzeźniach na jego terytorium i których mięso zostało uznane za nadające się do spożycia przez ludzi. Ponadto dostarcza ono danych szacunkowych dotyczących uboju poza rzeźniami, tak, aby dane statystyczne obejmowały całe bydło, trzodę chlewną, owce i kozy ubite na jego terytorium.

Artykuł  10

Częstotliwość i okres odniesienia

1.
Każde państwo członkowskie przygotowuje miesięczne dane statystyczne dotyczące uboju w rzeźniach. Okresem odniesienia jest miesiąc kalendarzowy.
2.
Każde państwo członkowskie przygotowuje roczne dane statystyczne dotyczące uboju poza rzeźniami. Okresem odniesienia jest rok kalendarzowy.
Artykuł  11

Kategorie

Dane statystyczne dotyczące uboju są przygotowywane dla kategorii określonych w załączniku IV.

Artykuł  12

Terminy przekazywania

Państwa członkowskie przekazują Komisji dane statystyczne dotyczące:

a)
uboju w rzeźniach - w terminie 60 dni po upływie okresu odniesienia;
b)
uboju poza rzeźniami - przed dniem 30 czerwca następnego roku.

SEKCJA  III

PROGNOZY DOTYCZĄCE PRODUKCJI MIĘSA

Artykuł  13

Zakres

Państwa członkowskie wykorzystują dane statystyczne, o których mowa w sekcjach I i II, oraz inne dostępne informacje do opracowania prognoz dotyczących podaży bydła, trzody chlewnej, owiec i kóz. Podaż ta jest wyrażona w postaci produkcji własnej brutto, obejmującej całą ilość ubitego bydła, trzody chlewnej, owiec i kóz powiększoną o bilans wewnątrz wspólnotowego i zewnętrznego handlu tymi żywymi zwierzętami.

Artykuł  14

Częstotliwość i okres odniesienia

1.
Każde państwo członkowskie dwa razy w roku opracowuje prognozy dotyczące bydła. Państwa członkowskie, w których pogłowie bydła wynosi mniej niż 1.500.000 sztuk, mogą przygotowywać te prognozy tylko raz w roku.
2.
Każde państwo członkowskie dwa razy w roku opracowuje prognozy dotyczące trzody chlewnej. Państwa członkowskie, w których pogłowie trzody chlewnej wynosi mniej niż 3.000.000 sztuk, mogą przygotowywać te prognozy tylko raz w roku.
3.
Państwa członkowskie, w których pogłowie owiec wynosi co najmniej 500.000 sztuk, raz w roku opracowują prognozy dotyczące owiec.
4.
Państwa członkowskie, w których pogłowie kóz wynosi co najmniej 500.000 sztuk, raz w roku opracowują prognozy dotyczące kóz.
5.
Prognozy obejmują:
a)
w przypadku państw członkowskich, które opracowują prognozy dwa razy w roku - trzy okresy półroczne dla bydła i cztery kwartały dla trzody chlewnej;
b)
w przypadku państw członkowskich, które opracowują prognozy raz w roku - cztery okresy półroczne dla bydła i sześć kwartałów dla trzody chlewnej;
c)
dwa okresy półroczne dla owiec i kóz.
Artykuł  15

Kategorie

Prognozy opracowywane są dla kategorii określonych w załączniku V.

Artykuł  16

Terminy przekazywania

Prognozy dotyczące produkcji mięsa są przekazywane Komisji przez państwa członkowskie w następujących terminach:

a)
przed dniem 15 lutego - prognozy dotyczące bydła na okres od początku pierwszego półrocza danego roku do końca pierwszego półrocza następnego roku oraz przed dniem 15 września - prognozy na okres od początku drugiego półrocza danego roku do końca drugiego półrocza następnego roku, w przypadku państw członkowskich, które opracowują prognozy dwa razy w roku;
b)
przed dniem 15 lutego - prognozy na okres od początku pierwszego półrocza danego roku do końca drugiego półrocza następnego roku, w przypadku państw członkowskich, które opracowują prognozy raz w roku.
c)
przed dniem 15 lutego - prognozy dotyczące trzody chlewnej na okres od początku pierwszego kwartału do końca czwartego kwartału danego roku oraz przed dniem 15 września - prognozy na okres od początku trzeciego kwartału danego roku do końca drugiego półrocza następnego roku, w przypadku państw członkowskich, które opracowują prognozy dwa razy w roku;
d)
przed dniem 15 lutego - prognozy dotyczące trzody chlewnej na okres od początku pierwszego kwartału danego roku do końca drugiego kwartału następnego roku, w przypadku państw członkowskich, które opracowują prognozy raz w roku;
e)
przed dniem 15 lutego - prognozy dla owiec i kóz na okres od początku pierwszego półrocza danego roku do końca drugiego półrocza danego roku.

SEKCJA  IV

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  17

Ocena jakości i sprawozdania dotyczące jakości

1.
Na użytek niniejszego rozporządzenia jakość przekazywanych danych statystycznych będzie oceniana według następujących kryteriów:
a)
"przydatność" - stopień spełnienia przez dane statystyczne obecnych i potencjalnych potrzeb ich użytkowników;
b)
"dokładność" - stopień, w jakim dane szacunkowe są zbliżone do nieznanych wcześniej faktycznych wartości;
c)
"aktualność" - odstęp czasu pomiędzy udostępnieniem informacji a wydarzeniem lub zjawiskiem, które ona opisuje;
d)
"terminowość" - odstęp czasu pomiędzy momentem, w którym dane zostały udostępnione, a momentem, w którym powinny były zostać udostępnione;
e)
"dostępność" i "jasność" - warunki i sposoby uzyskiwania, wykorzystywania i interpretowania danych przez użytkowników;
f)
"porównywalność" - pomiar skutków związanych z różnicami w stosowanych koncepcjach statystycznych oraz w narzędziach i procedurach pomiaru, w przypadku gdy porównywane są dane statystyczne z różnych obszarów geograficznych, dziedzin sektorowych lub z różnych okresów; oraz
g)
"spójność" - możliwość łączenia danych na różne sposoby i do różnych celów z zachowaniem ich wiarygodności.
2.
Co trzy lata, a po raz pierwszy do dnia 1 lipca 2011 r.- państwa członkowskie przedkładają Komisji (Eurostatowi) sprawozdania na temat jakości przekazanych danych.
3.
W sprawozdaniach dotyczących jakości opisuje się:
a)
sposób przeprowadzenia badań objętych niniejszym rozporządzeniem oraz zastosowaną metodologię;
b)
stopień precyzji uzyskany w badaniach reprezentacyjnych, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu;
c)
jakość źródeł innych niż wykorzystane badania, oraz
d)
jakość prognoz, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu.
4.
Państwa członkowskie powiadamiają Komisję o wszelkich zmianach metodologicznych lub innych zmianach, które mogłyby w istotny sposób wpłynąć na dane statystyczne. Dokonują tego nie później niż trzy miesiące po wejściu w życie takiej zmiany.
5.
Uwzględnia się zasadę, że dodatkowe koszty i obciążenia muszą się mieścić w rozsądnych granicach.
Artykuł  18 12

Zmiany załączników

Komisja jest uprawniona do przyjęcia aktów delegowanych, zgodnie z art. 19, dotyczących zmian załączników I, II, IV i V.

Te akty delegowane przyjmuje się wyłącznie, gdy jest to konieczne, w celu uwzględnienia zmian gospodarczych i postępu technicznego; nie zmieniają one opcjonalnego charakteru wymaganych informacji i nie nakładają znaczących dodatkowych obciążeń na państwa członkowskie ani na respondentów.

Komisja należycie uzasadnia działania statystyczne przewidziane w tych aktach delegowanych, opierając się w stosownych przypadkach na opinii odpowiednich ekspertów na temat analizy opłacalności, w tym oceny obciążenia respondentów i kosztów związanych z tworzeniem statystyk, o której mowa w art. 14 ust. 3 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 13

Artykuł  19 14

Wykonywanie przekazanych uprawnień

1.
Powierzenie Komisji uprawnień do przyjęcia aktów delegowanych podlega warunkom określonym w niniejszym artykule.
2.
Uprawnienia do przyjęcia aktów delegowanych, o których mowa w art. 18, powierza się Komisji na okres pięciu lat od dnia10 stycznia 2014 r. Komisja sporządza sprawozdanie dotyczące przekazania uprawnień nie później niż dziewięć miesięcy przed końcem okresu pięciu lat. Przekazanie uprawnień zostaje automatycznie przedłużone na takie same okresy, chyba że Parlament Europejski lub Rada sprzeciwią się takiemu przedłużeniu nie później niż trzy miesiące przed końcem każdego okresu.
3.
Przekazanie uprawnień, o którym mowa w art. 18, może zostać w dowolnym momencie odwołane przez Parlament Europejski lub przez Radę. Decyzja o odwołaniu kończy przekazanie określonych w niej uprawnień. Decyzja o odwołaniu staje się skuteczna od następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub w określonym w tej decyzji późniejszym terminie. Nie wpływa ona na ważność jakichkolwiek już obowiązujących aktów delegowanych.
4.
Niezwłocznie po przyjęciu aktu delegowanego Komisja przekazuje go równocześnie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
5.
Akt delegowany przyjęty na podstawie art. 18 wchodzi w życie tylko wówczas, gdy ani Parlament Europejski ani Rada nie wyraziły sprzeciwu w terminie dwóch miesięcy od przekazania tego aktu Parlamentowi Europejskiemu i Radzie lub gdy, przed upływem tego terminu, zarówno Parlament Europejski, jak i Rada poinformowały Komisję, że nie wniosą sprzeciwu. Termin ten przedłuża się o dwa miesiące z inicjatywy Parlamentu Europejskiego lub Rady.
Artykuł  20

Odstępstwo

1.
Jeżeli stosowanie niniejszego rozporządzenia do krajowego systemu statystycznego państwa członkowskiego wymaga znacznych dostosowań i może spowodować poważne trudności praktyczne, Komisja może zastosować odstępstwa od jego stosowania do 1 stycznia 2010 r., a w przypadku danych statystycznych dotyczących owiec i kóz do 1 stycznia 2011 r..
2.
W tym celu takie państwa członkowskie informują o tym Komisję nie później niż dnia 21 marca 2009 r.
Artykuł  21

Uchylenie

1.
Bez uszczerbku dla ust. 3 niniejszego artykułu uchyla się dyrektywy 93/23/EWG, 93/24/EWG i 93/25/EWG.
2.
Odesłania do uchylonych dyrektyw traktuje się jako odesłania do niniejszego rozporządzenia.
3.
W drodze odstępstwa od art. 22 akapit drugi państwo członkowskie, któremu przyznano odstępstwo zgodnie z art. 20, nadal stosuje przepisy dyrektyw 93/23/EWG, 93/24/EWG i 93/25/EWG przez czas obowiązywania przyznanego mu okresu odstępstwa.
Artykuł  22

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie od dnia 1 stycznia 2009 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 19 listopada 2008 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego

W imieniu Rady

H.-G PÖTTERING

J.-P JOUYET

Przewodniczący

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

 DEFINICJE

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1) kategorie bydła

Załącznik II Załączniki IV i V
Cielęta Bydło w wieku 8 miesięcy lub mniej
Młode bydło Bydło w wieku powyżej 8 miesięcy, ale poniżej 12 miesięcy
Cielęta i młode bydło przeznaczone do uboju Cielęta i młode bydło w wieku poniżej 12 miesięcy, przeznaczone do uboju
Buhaje Niekastrowane samce bydła nieujęte w kategorii "cielęta" ani "młode bydło"
Wolce: Kastrowane samce bydła nieujęte w kategorii "cielęta" ani "młode bydło"
Jałówki Samice bydła przed pierwszym ocieleniem nieujęte w kategorii "cielęta" ani "młode bydło" Samice bydła przed pierwszym ocieleniem nieujęte w kategorii "cielęta" ani "młode bydło"
Jałówki przeznaczone do uboju Jałówki utrzymywane dla produkcji mięsa
Pozostałe jałówki Jałówki przeznaczone do dalszego chowu lub na remont stada krów mlecznych i pozostałych.
Krowy Samice bydła, które się cieliły (w tym młodsze niż dwa lata) Samice bydła, które się cieliły
Krowy mleczne Krowy utrzymywane wyłącznie lub przede wszystkim w celu produkcji mleka przeznaczonego do spożycia przez człowieka lub wyrobu produktów mleczarskich, w tym krowy przeznaczone do uboju (niezależnie od tego, czy były tuczone między ostatnią laktacją a ubojem)
Pozostałe krowy Krowy inne niż krowy mleczne, w tym ewentualnie krowy pociągowe

2) kategorie owiec

Maciorki i jarki pokryte po raz pierwszy: samice owiec, które przynajmniej raz miały potomstwo, jak również te, które zostały pokryte po raz pierwszy.

Owce mleczne: maciorki utrzymywane wyłącznie lub głównie do produkcji mleka przeznaczonego do spożycia przez ludzi lub do przetwórstwa na produkty mleczarskie, w tym również wybrakowane owce mleczne (niezależnie od tego, czy były tuczone między ostatnią laktacją a ubojem).

Pozostałe maciorki: maciorki inne niż owce mleczne.

Jagnięta: samce i samice owiec poniżej 12 miesięcy.

3) termin "tusza"

a) w przypadku bydła oznacza całe ciało ubitego zwierzęcia, po wykrwawieniu, wypatroszeniu i oskórowaniu, bez głowy (oddzielonej od tuszy w stawie szczytowo-potylicznym); bez racic (oddzielonych w stawie nadgarstkowośródręcznym lub stępowo-śródstopowym); bez narządów wewnętrznych jamy klatki piersiowej i jamy brzusznej, z nerkami, tłuszczem okołonerkowym i tłuszczem miedniczym lub bez nich; bez narządów rozrodczych i przylegających mięśni, a także bez wymienia i tłuszczu gruczołu mlecznego;

b) w przypadku trzody chlewnej oznacza ciało ubitej świni, wykrwawione i wypatroszone, całe lub podzielone wzdłuż linii środkowej, bez języka, szczeciny, racic, genitaliów, tłuszczu okołonerkowego, nerek i przepony;

c) w przypadku owiec i kóz oznacza całe ciało ubitego zwierzęcia, po wykrwawieniu, wypatroszeniu i oskórowaniu, bez głowy (odcięta w stawie szczytowo-potylicznym); bez racic (odcięte w stawie nadgarstkowo-śródręcznym lub stępowo-śródstopowym); bez ogona (odcięty pomiędzy szóstym a siódmym kręgiem ogonowym); bez narządów wewnętrznych jamy klatki piersiowej i jamy brzusznej (z wyjątkiem nerek i tłuszczu nerkowego), a także bez wymienia i narządów rozrodczych; nerki i tłuszcz okołonerkowy zaliczane są do tuszy;

d) w przypadku drobiu oznacza zwierzę oskubane i wypatroszone, bez głowy i łap oraz bez szyi, serca, wątroby i żołądka, określane jako "kurczak 65 %", lub w inny sposób;

4) termin "masa tuszy" oznacza masę tuszy schłodzonej określaną w przypadku trzody chlewnej przede wszystkim przez odjęcie 2 % masy od masy, którą tusza ciepła miała nie później niż 45 minut po wykrwawieniu zwierzęcia, a w przypadku bydła - przez odjęcie 2 % masy od masy, którą tusza ciepła miała nie później niż 60 minut po wykrwawieniu zwierzęcia.

ZAŁĄCZNIK  II

 KATEGORIE DANYCH STATYSTYCZNYCH DOTYCZĄCYCH ZWIERZĄT GOSPODARSKICH

Bydło

– bydło w wieku poniżej 1 roku:

– cielęta i młode bydło przeznaczone do uboju

– pozostałe:

– samce

– samice

– bydło w wieku 1 roku ale poniżej 2 lat (z wyjątkiem samic po ocieleniu):

– samce

– samice: (jałówki; samice przed pierwszym ocieleniem)

– przeznaczone do uboju

– pozostałe

– bydło w wieku 2 lat i więcej:

– samce

– samice:

– jałówki:

– jałówki przeznaczone do uboju

– pozostałe

– krowy: (samice bydła, które rodziły, w tym także w wieku poniżej 2 lat)

– krowy mleczne

– pozostałe

– bawoły:

– samice bawołów przeznaczone do rozrodu

– pozostałe bawoły

Trzoda chlewna

– prosięta o wadze żywej poniżej 20 kg

– świnie o wadze żywej co najmniej 20 kg, ale nieprzekraczającej 50 kg

– tuczniki, włącznie z wybrakowanymi knurami oraz wybrakowanymi lochami o wadze żywej:

– co najmniej 50 kg, ale nieprzekraczającej 80 kg

– co najmniej 80 kg, ale nieprzekraczającej 110 kg

– co najmniej 110 kg

– świnie na chów o wadze żywej 50 kg i powyżej

– knury

– lochy prośne, w tym:

– lochy prośne po raz pierwszy

– pozostałe lochy, w tym:

– loszki jeszcze nigdy nie kryte

Owce

– maciorki i jarki pokryte po raz pierwszy:

– owce mleczne i mleczne jarki pokryte po raz pierwszy

– pozostałe maciorki i jarki pokryte po raz pierwszy

– pozostałe owce

Kozy

– samice kóz, które już miały potomstwo i samice kóz pokryte po raz pierwszy:

– samice kóz, które już miały potomstwo

– samice kóz pokryte po raz pierwszy

– pozostałe kozy.

ZAŁĄCZNIK  III

 WYMOGI DOKŁADNOŚCI

W przypadku badań dotyczących zwierząt gospodarskich, błędy próby w wynikach z każdego państwa członkowskiego nie przekraczają (przy przedziale ufności wynoszącym 68 %):

a) 1 % całkowitego pogłowia bydła (5 % jeżeli pogłowie bydła jest mniejsze niż 1.000.000 sztuk);

b) 1,5 % całkowitego pogłowia krów (5 % jeżeli pogłowie krów jest mniejsze niż 500.000 sztuk);

c) 2 % całkowitego pogłowia trzody chlewnej (5 % jeżeli pogłowie trzody chlewnej jest mniejsze niż 1.000.000 sztuk); oraz

d) 2 % całkowitego pogłowia owiec i kóz (5 % jeżeli pogłowie owiec i kóz jest mniejsze niż 1.000.000 sztuk).

ZAŁĄCZNIK  IV

 KATEGORIE DANYCH STATYSTYCZNYCH DOTYCZĄCYCH UBOJU

Bydło

– cielęta

– młode bydło

– jałówki

– krowy

– buhaje

– wolce

Trzoda chlewna:

brak podziału

Owce

– jagnięta

– pozostałe

Kozy:

brak podziału

Drób

– kurczęta

– indyki

– kaczki

– pozostałe.

ZAŁĄCZNIK  V

 KATEGORIE PROGNOZ PRODUKCJI MIĘSA

Bydło

– cielęta i młode bydło

– jałówki

– krowy

– buhaje i wolce

Trzoda chlewna:

brak podziału

Owce:

brak podziału

Kozy:

brak podziału

1 Z dniem 1 stycznia 2009 r. w odniesieniu do Bułgarii i Niemiec od stosowania niniejszego rozporządzenia wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 1 decyzji Komisji nr 2010/323/UE z dnia 10 czerwca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.145.15). Odstępstwo wygasa z dniem 1 stycznia 2010 r. W odniesieniu do Niemiec w zakresie dotyczącym owiec i kóz odstępstwo wygasa z dniem 1 stycznia 2011 r.
2 Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 20 maja 2008 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 27 października 2008 r.
3 Dz.U. L 149 z 21.6.1993, s. 1.
4 Dz.U. L 149 z 21.6.1993, s. 5.
5 Dz.U. L 149 z 21.6.1993, s. 10.
6 Dz.U. L 56 z 2.3.1988, s. 1.
7 Dz.U. L 154 z 21.6.2003, s. 1.
8 Dz.U. L 179 z 7.8.1972, s. 1.
9 Dz.U. L 52 z 22.2.1997 s.1,.
10 Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23.
11 Patrz str. 14 Dz.U.
12 Art. 18 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1350/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.351.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 stycznia 2014 r.
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE, Euratom) nr 1101/2008 w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych statystycznych objętych zasadą poufności, rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 w sprawie statystyk Wspólnoty oraz decyzję Rady 89/382/EWG, Euratom w sprawie ustanowienia Komitetu ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164).
14 Art. 19 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1350/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.351.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 stycznia 2014 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024