uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 i (WE) nr 2529/2001(1), w szczególności jego art. 145 lit. c) i g),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 52 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 stanowi, że aby uzyskać prawo do płatności bezpośrednich, zawartość tetrahydrokanabinolu (THC) w odmianach konopi nie może przekraczać 0,2 %, a państwa członkowskie muszą ustanowić system pozwalający sprawdzić jego zawartość.
(2) Rozporządzenia Komisji (WE) nr 795/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczegółowe zasady w celu wdrożenia systemu jednolitych płatności określonego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiającym wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającym określone systemy wsparcia dla rolników(2), (WE) nr 796/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu administracji i kontroli przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiającym wspólne zasady dla systemów pomocy bezpośredniej w zakresie wspólnej polityki rolnej oraz określonych systemów wsparcia dla rolników(3) oraz (WE) nr 1973/2004 z dnia 29 października 2004 r. ustanawiające szczegółowe zasady zastosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003 w sprawie systemów wsparcia przewidzianych w tytułach IV i IVa tego rozporządzenia oraz wykorzystania odłogowanych gruntów do produkcji surowców(4) ustanowiły szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 1728/2003 w sprawie produkcji konopii.
(3) Na mocy art. 17 dyrektywy Rady 2002/53/WE z dnia 13 czerwca 2002 w sprawie Wspólnego katalogu odmian gatunków roślin rolniczych (wspólny katalog)(5) Komisja ma obowiązek - na podstawie informacji przekazanych przez państwa członkowskie - opublikować wykaz wszystkich odmian, których materiał siewny lub materiał rozmnożeniowy nie są przedmiotem żadnych ograniczeń rynkowych w odniesieniu do odmiany.
(4) Na mocy art. 18 dyrektywy 2002/53/WE państwa członkowskie mogą zostać upoważnione do zakazu sprzedaży materiału siewnego lub materiału rozmnożeniowego tej odmiany na całym swoim terytorium lub na jego części jeśli stwierdzono, że uprawa tej odmiany może stwarzać zagrożenie dla zdrowia ludzkiego.
(5) Na podstawie informacji przekazanych przez państwa członkowskie oraz na podstawie wyników dorocznych analiz zawartości THC w konopi można uznać, że za wyjątkiem dwóch odmian, zawartość THC we wszystkich pozostałych odmianach wymienionych we wspólnym katalogu nie przekracza 0,2 % zgodnie z art. 52 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.
(6) W celu uproszczenia procedur należy zastosować wspólny katalog jako narzędzie odniesienia dla odmian konopi kwalifikujących się do płatności bezpośrednich oraz opracować procedurę, zgodnie z którą każde państwo członkowskie będzie zobowiązane do oceny dorocznych analiz zawartości THC w konopi i podjęcia odpowiednich działań.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (WE) nr 795/2004, (WE) nr 796/2004 i (WE) nr 1973/2004.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Mariann FISCHER BOEL | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, s. 1.
(2) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, s. 1.
(3) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, s. 18.
(4) Dz.U. L 345 z 20.11.2004, s. 1.
(5) Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.303.7 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1124/2008 zmieniające rozporządzenia (WE) nr 795/2004, (WE) nr 796/2004 oraz (WE) nr 1973/2004 w odniesieniu do odmian konopi kwalifikujących się do płatności bezpośrednich na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003 |
| Data aktu: | 12/11/2008 |
| Data ogłoszenia: | 14/11/2008 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2009, 17/11/2008 |