Rozporządzenie 1124/2008 zmieniające rozporządzenia (WE) nr 795/2004, (WE) nr 796/2004 oraz (WE) nr 1973/2004 w odniesieniu do odmian konopi kwalifikujących się do płatności bezpośrednich na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1124/2008
z dnia 12 listopada 2008 r.
zmieniające rozporządzenia (WE) nr 795/2004, (WE) nr 796/2004 oraz (WE) nr 1973/2004 w odniesieniu do odmian konopi kwalifikujących się do płatności bezpośrednich na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 i (WE) nr 2529/2001(1), w szczególności jego art. 145 lit. c) i g),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 52 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 stanowi, że aby uzyskać prawo do płatności bezpośrednich, zawartość tetrahydrokanabinolu (THC) w odmianach konopi nie może przekraczać 0,2 %, a państwa członkowskie muszą ustanowić system pozwalający sprawdzić jego zawartość.

(2) Rozporządzenia Komisji (WE) nr 795/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczegółowe zasady w celu wdrożenia systemu jednolitych płatności określonego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiającym wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającym określone systemy wsparcia dla rolników(2), (WE) nr 796/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu administracji i kontroli przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiającym wspólne zasady dla systemów pomocy bezpośredniej w zakresie wspólnej polityki rolnej oraz określonych systemów wsparcia dla rolników(3) oraz (WE) nr 1973/2004 z dnia 29 października 2004 r. ustanawiające szczegółowe zasady zastosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003 w sprawie systemów wsparcia przewidzianych w tytułach IV i IVa tego rozporządzenia oraz wykorzystania odłogowanych gruntów do produkcji surowców(4) ustanowiły szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 1728/2003 w sprawie produkcji konopii.

(3) Na mocy art. 17 dyrektywy Rady 2002/53/WE z dnia 13 czerwca 2002 w sprawie Wspólnego katalogu odmian gatunków roślin rolniczych (wspólny katalog)(5) Komisja ma obowiązek - na podstawie informacji przekazanych przez państwa członkowskie - opublikować wykaz wszystkich odmian, których materiał siewny lub materiał rozmnożeniowy nie są przedmiotem żadnych ograniczeń rynkowych w odniesieniu do odmiany.

(4) Na mocy art. 18 dyrektywy 2002/53/WE państwa członkowskie mogą zostać upoważnione do zakazu sprzedaży materiału siewnego lub materiału rozmnożeniowego tej odmiany na całym swoim terytorium lub na jego części jeśli stwierdzono, że uprawa tej odmiany może stwarzać zagrożenie dla zdrowia ludzkiego.

(5) Na podstawie informacji przekazanych przez państwa członkowskie oraz na podstawie wyników dorocznych analiz zawartości THC w konopi można uznać, że za wyjątkiem dwóch odmian, zawartość THC we wszystkich pozostałych odmianach wymienionych we wspólnym katalogu nie przekracza 0,2 % zgodnie z art. 52 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.

(6) W celu uproszczenia procedur należy zastosować wspólny katalog jako narzędzie odniesienia dla odmian konopi kwalifikujących się do płatności bezpośrednich oraz opracować procedurę, zgodnie z którą każde państwo członkowskie będzie zobowiązane do oceny dorocznych analiz zawartości THC w konopi i podjęcia odpowiednich działań.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (WE) nr 795/2004, (WE) nr 796/2004 i (WE) nr 1973/2004.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Artykuł 29 rozporządzenia (WE) nr 795/2004 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 29

Produkcja konopi

Dla celów art. 52 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, dokonywanie płatności z tytułu uprawnień przyznanych dla powierzchni upraw konopi uzależnione jest od wykorzystywania nasion odmian wymienionych we "Wspólnym katalogu odmian gatunków roślin rolniczych" dnia 15 marca roku, na który płatność została przyznana i opublikowana zgodnie z art. 17 dyrektywy Rady 2002/53/WE, za wyjątkiem odmian Finola i Tiborszallasi. Nasiona kwalifikowane są zgodnie z dyrektywą Rady 2002/57/WE(*).

___________

(*) Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 74.".

Artykuł  2

W rozporządzeniu (WE) nr 796/2004 wprowadza się następujące zmiany:

1) Artykuł 33 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 33

1. Odmianami konopi kwalifikującymi się do płatności bezpośrednich są odmiany wymienione we "Wspólnym katalogu odmian gatunków roślin rolniczych" dnia 15 marca roku, na który płatność została przyznana i opublikowana zgodnie z art. 17 dyrektywy 2002/53/WE, za wyjątkiem odmian Finola i Tiborszallasi.

2. System, który państwa członkowskie mają stosować zgodnie z art. 52 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 w celu określenia zawartości tetrahydrokanabinolu (zwanego dalej "THC") w uprawianych roślinach, przedstawiono w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

3. Właściwy organ państwa członkowskiego prowadzi dokumentację wyników analiz zawartości THC. Dokumentacja dla każdej odmiany zawiera co najmniej wyniki analiz zawartości THC z każdej próbki wyrażone w wartości procentowej do dwóch miejsc po przecinku, zastosowaną procedurę, liczbę przeprowadzonych testów, wskazanie miejsca, w którym pobrano próbkę, oraz działania podjęte na szczeblu krajowym.

Jeśli jednak wyniki analiz zawartości THC jakiejkolwiek próbki przekraczają wartość określoną w art. 52 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, dane państwo członkowskie przekazuje Komisji sprawozdanie z wyników wszystkich analiz zawartości THC w odniesieniu do tej odmiany najpóźniej do dnia 15 listopada danego roku gospodarczego. Takie sprawozdanie zawiera wyniki analiz zawartości THC z każdej próbki wyrażone w wartości procentowej do dwóch miejsc po przecinku, zastosowaną procedurę, liczbę przeprowadzonych testów, wskazanie miejsca, w którym pobrano próbkę, oraz działania podjęte na szczeblu krajowym.

4. Jeśli średnia wszystkich próbek danej odmiany przekracza zawartość THC określoną w art. 52 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, państwa członkowskie stosują procedurę B ustaloną w załączniku I do niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do danej odmiany w następnym roku gospodarczym. Wspomnianą procedurę stosuje się w kolejnych latach gospodarczych, chyba że wyniki wszystkich analiz danej odmiany są poniżej zawartości THC określonej w art. 52 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.

Jeśli drugi rok z rzędu średnia wszystkich próbek danej odmiany przekracza zawartość THC określoną w art. 52 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, państwo członkowskie składa wniosek o upoważnienie go do zakazu sprzedaży tej odmiany zgodnie z art. 18 dyrektywy Rady 2002/53/WE. Wniosek przesyła się do Komisji najpóźniej do dnia 15 listopada danego roku gospodarczego. Począwszy od następnego roku odmiana, której dotyczy wniosek, nie kwalifikuje się do płatności bezpośrednich w danym państwie członkowskim.

5. Uprawy konopi muszą nadal przebiegać w normalnych warunkach uprawy zgodnie z miejscową praktyką przez przynajmniej 10 dni po dacie zakończenia ich kwitnienia tak, aby można było przeprowadzić kontrole, o których mowa w ust. 2, 3 i 4.

Jednakże państwa członkowskie mogą zezwolić na zbieranie konopi po rozpoczęciu okresu ich kwitnienia, ale przed końcem 10-dniowego okresu po dacie zakończenia kwitnienia, pod warunkiem że kontrolerzy wskażą, które z reprezentatywnych części każdej działki, o której mowa, muszą być nadal uprawiane przez co najmniej 10 dni po zakończeniu okresu ich kwitnienia dla celów kontroli, zgodnie z metodą ustaloną w załączniku I.".

2) Skreśla się załącznik II.

Artykuł  3

W rozporządzeniu (WE) nr 1973/2004 wprowadza się następujące zmiany:

1) Artykuł 50 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 50

Odmiany Cannabis sativa L.

Odmianami Cannabis sativa L. kwalifikującymi się do pomocy na mocy art. 99 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 są odmiany wymienione we "Wspólnym katalogu odmian gatunków roślin rolniczych" dnia 15 marca roku, na który płatność została przyznana i opublikowana zgodnie z art. 17 dyrektywy Rady 2002/53/WE, za wyjątkiem odmian Finola i Tiborszallasi.".

2) W art. 56 ust. 1 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) w przypadku konopi uprawianych na włókno, wykorzystanie nasion odmian wymienionych we "Wspólnym katalogu odmian gatunków roślin rolniczych" dnia 15 marca roku, na który płatność została przyznana i opublikowana zgodnie z art. 17 dyrektywy 2002/53/WE, za wyjątkiem odmian Finola i Tiborszallasi, i zakwalifikowanych zgodnie z dyrektywą Rady 2002/57/WE.".

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do wniosków o przyznanie pomocy w odniesieniu do lat rozpoczynających się z dniem 1 stycznia 2009 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 listopada 2008 r.
W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, s. 1.

(2) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, s. 1.

(3) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, s. 18.

(4) Dz.U. L 345 z 20.11.2004, s. 1.

(5) Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.303.7

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1124/2008 zmieniające rozporządzenia (WE) nr 795/2004, (WE) nr 796/2004 oraz (WE) nr 1973/2004 w odniesieniu do odmian konopi kwalifikujących się do płatności bezpośrednich na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003
Data aktu: 12/11/2008
Data ogłoszenia: 14/11/2008
Data wejścia w życie: 01/01/2009, 17/11/2008