Wspólne działanie 2008/307/WPZiB wspierające działania Światowej Organizacji Zdrowia w zakresie bezpieczeństwa biologicznego i ochrony biologicznej w laboratoriach, w ramach strategii Unii Europejskiej przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia

WSPÓLNE DZIAŁANIE RADY 2008/307/WPZiB
z dnia 14 kwietnia 2008 r.
wspierające działania Światowej Organizacji Zdrowia w zakresie bezpieczeństwa biologicznego i ochrony biologicznej w laboratoriach, w ramach strategii Unii Europejskiej przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 14,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (dalej zwaną "strategią UE"), która w rozdziale III zawiera wykaz środków służących zwalczaniu rozprzestrzeniania takiej broni.

(2) Unia Europejska czynnie wprowadza w życie strategię UE i stosuje środki wymienione w rozdziale III tej strategii, w szczególności te, które dotyczą wzmocnienia konwencji o zakazie broni biologicznej i toksycznej (zwanej dalej "BTWC"), a także wspiera realizację BTWC na szczeblu krajowym między innymi poprzez wspólne działanie Rady 2006/184/WPZiB z dnia 27 lutego 2006 r. wspierające konwencję o zakazie broni biologicznej i toksycznej w ramach strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia(1) oraz poprzez plan działania UE w sprawie broni biologicznej i toksycznej będący uzupełnieniem wspólnego działania UE wspierającego konwencję o zakazie broni biologicznej i toksycznej (BTWC)(2).

(3) W dniu 20 marca 2006 r. Rada Unii Europejskiej przyjęła wspólne stanowisko 2006/242/WPZiB dotyczące konferencji przeglądowej 2006 na temat konwencji o zakazie broni biologicznej i toksycznej (BTWC)(3), którego celem jest dalsze upowszechnianie stosowania BTWC oraz przyczynienie się do pozytywnego wyniku konferencji przeglądowej (dalej zwanej "szóstą konferencją przeglądową"). Na szóstej konferencji przeglądowej, która odbyła się w grudniu 2006 r., UE zachęcała do pełnego przestrzegania postanowień BTWC przez wszystkie państwa strony tej konwencji, do wzmacniania - w miarę potrzeby - krajowych środków realizacji obejmujących także prawodawstwo karne oraz do kontroli nad mikroorganizmami chorobotwórczymi i toksynami w ramach BTWC. UE przedstawiła także dokumenty robocze, w tym dokumenty dotyczące bezpieczeństwa biologicznego i ochrony biologicznej.

(4) Na szóstej konferencji przeglądowej potwierdzono, że państwa strony są zobowiązane do stosowania niezbędnych środków na szczeblu krajowym w ramach art. I, III i IV BTWC, aby zapewnić bezpieczeństwo i ochronę w odniesieniu do drobnoustrojów lub innych czynników biologicznych lub toksyn w laboratoriach i innych obiektach oraz podczas transportu, a także aby uniemożliwić osobom nieuprawnionym dostęp do takich czynników i toksyn oraz ich przemieszczanie. Na konferencji zwrócono się także do państw stron, które posiadają odpowiednie doświadczenie w stosowaniu środków prawnych i administracyjnych podczas realizacji postanowień BTWC, aby udzieliły pomocy na wniosek innego państwa strony. Na konferencji zachęcano do oferowania pomocy na szczeblu regionalnym.

(5) Na szóstej konferencji przeglądowej postanowiono, że w roku 2008 zostaną omówione środki krajowe, regionalne i międzynarodowe mające na celu poprawę bezpieczeństwa biologicznego i ochrony biologicznej, w tym bezpieczeństwa i ochrony czynników chorobotwórczych i toksyn w laboratoriach. Postanowiono, że w roku 2008 propagować się będzie wspólną koncepcję tych środków i skuteczne działania z nimi związane.

(6) Na szóstej konferencji przeglądowej odnotowano także -w odniesieniu do art. VII BTWC - że wewnętrzna gotowość państw stron w przypadku wystąpienia choroby również w sytuacjach spowodowanych domniemanym zastosowaniem broni biologicznej lub toksycznej, przyczynia się do zwiększenia możliwości reagowania na wystąpienie choroby oraz do jej badania i łagodzenia.

(7) Na szóstej konferencji przeglądowej zachęcano państwa strony - w ramach art. X BTWC - do dalszego wzmacniania istniejących organizacji i sieci międzynarodowych, w szczególności Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), Organizacji ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE) i Międzynarodowej konwencji ochrony roślin (IPPC); wezwano także państwa strony do dalszego wspierania lub ulepszania krajowych możliwości w zakresie obserwacji, wykrywania, diagnozowania i zwalczania chorób zakaźnych oraz innych ewentualnych zagrożeń biologicznych; zachęcono państwa strony mające taką możliwość, aby dalej wspierały w państwach stronach wymagających pomocy działania służące tworzeniu możliwości -bezpośrednio lub dzięki organizacjom międzynarodowym - w zakresie obserwacji, wykrywania, diagnozowania i zwalczania chorób zakaźnych i w odnośnych badaniach.

(8) W dniu 15 czerwca 2007 r. weszły w życie międzynarodowe przepisy zdrowotne (zwane dalej "IHR"). Regulują one obserwację występowania chorób zakaźnych oraz ich kontrolę i reagowanie na nie bez względu na ich pochodzenie i wymagają od państw członkowskich WHO utworzenia podstawowych możliwości laboratoryjnych i obserwacyjnych w celu umożliwienia wdrażania IHR. Sekretariat WHO jest zdecydowany wspierać państwa członkowskie WHO we wdrażaniu ich krajowych planów w zakresie IHR, za pośrednictwem biur głównych i regionalnych WHO, w tym biura WHO w Lyonie. W ramach programu WHO, dotyczącego kontroli zmniejszania ryzyka biologicznego, określono sposób działania laboratoriów poprzez przedstawienie wytycznych normatywnych, zapewnienie warsztatów i szkoleń w zakresie praktycznych działań w dziedzinie bezpieczeństwa biologicznego i ochrony biologicznej w laboratoriach oraz w zakresie odpowiednich sposobów postępowania podczas prowadzenia odpowiedzialnych badań w dziedzinie nauk przyrodniczych. Sekretariat uczestniczy również w ustalaniu wskazówek ONZ dotyczących transportu substancji zakaźnych. IHR wymagają, by laboratoria będące placówkami sektora zdrowia publicznego, były przygotowane do reakcji na zagrożenia biologiczne, chemiczne, radiologiczne i jądrowe. Definicje bezpieczeństwa biologicznego oraz ochrony biologicznej w laboratoriach znajdują się w instrukcji bezpieczeństwa biologicznego WHO, wydanie trzecie (2004) oraz wskazówkach dotyczących kontroli ryzyka biologicznego oraz ochrony biologicznej w laboratoriach (2006).

(9) Wykonanie niniejszego wspólnego działania jest dokonywane zgodnie z ramową umową finansową i administracyjną (dalej zwanej "umową ramową"), zawartą między Komisją Europejską z jednej, strony, a ONZ z drugiej strony, która określa ramy działania ONZ i Komisji Europejskiej służące zacieśnieniu ich współpracy, która obejmuje również partnerstwo operacyjne,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1
1.
W celu niezwłocznego i praktycznego zastosowania odpowiednich części strategii UE, UE uczestniczy w realizacji decyzji podjętych przez państwa strony na szóstej konferencji przeglądowej BTWC, mając następujące cele:

a) zapewnianie bezpieczeństwa i ochrony w odniesieniu do drobnoustrojów i innych czynników biologicznych lub toksyn w laboratoriach i innych obiektach, a także w odpowiednich przypadkach podczas transportu, po to by uniemożliwić osobom nieuprawnionym dostęp do takich czynników i toksyn oraz ich przemieszczanie;

b) propagowanie działań praktycznych w zakresie zmniejszania ryzyka biologicznego i rozpowszechnianie odnośnej wiedzy - w tym w zakresie bezpieczeństwa biologicznego, ochrony biologicznej, bioetyki oraz gotowości do przeciwdziałania umyślnemu niewłaściwemu wykorzystywaniu czynników biologicznych i toksyn - dzięki międzynarodowej współpracy na tym polu.

2.
Aby osiągnąć cele, o których mowa w ust. 1, UE realizuje przedsięwzięcia obejmujące następujące środki:

a) organizacja warsztatów popularyzatorskich, konsultacji i szkoleń dla właściwych organów w odpowiednich sektorach oraz dla kierownictwa/personelu laboratoriów na szczeblu krajowym, subregionalnym i regionalnym, mających na celu lepsze zrozumienie działań praktycznych, służących zmniejszaniu ryzyka biologicznego i ich skutecznemu wdrożeniu w laboratoriach i innych obiektach, a także w odpowiednich przypadkach podczas aportu;

b) pomoc wybranemu krajowi, obejmująca analizę możliwości reagowania sektora zdrowia publicznego, w ramach podwyższania stopnia wewnętrznej gotowości na zagrożenia biologiczne; pomoc ta ma na celu opracowanie i wprowadzenie w życie planu kontroli zmniejszania ryzyka biologicznego, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa i praktyki laboratoryjnej oraz dostosowanie tego planu do zintegrowanych krajowych planów gotowości, a także ma na celu poprawę działania i niezawodności laboratoriów krajowych przez włączanie ich do sieci regionalnych i międzynarodowych.

Szczegółowy opis wyżej wymienionych przedsięwzięć znajduje się w załączniku do niniejszego wspólnego działania.

Artykuł  2
1.
Prezydencja, wspomagana przez Sekretarza Generalnego Rady/Wysokiego Przedstawiciela (zwanego dalej "SG/WP"), jest odpowiedzialna za wdrożenie niniejszego wspólnego działania. Komisja jest w pełni włączana w wykonywane działania.
2.
Techniczne wdrażanie środków, o których mowa w art. 1 ust. 2, przeprowadza WHO, w szczególności biuro WHO w Lyonie.

WHO wykonuje swoje zadania pod kontrolą SG/WP wspomagającego prezydencję. W tym celu SG/WP dokonuje niezbędnych ustaleń z WHO.

3.
Prezydencja, wspomagana przez SG/WP, i Komisja informują się nawzajem regularnie o wdrażaniu niniejszego wspólnego działania, zgodnie ze swoimi odpowiednimi kompetencjami.
Artykuł  3
1.
Finansowa kwota odniesienia na wdrożenie środków, o których mowa w art. 1 ust. 2, wynosi 2.105.000 EUR i zostanie sfinansowana z budżetu ogólnego Unii Europejskiej.
2.
Zarządzanie wydatkami finansowanymi w ramach kwoty wymienionej w ust. 1 podlega wspólnotowym procedurom i zasadom mającym zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich.
3.
Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami, o których mowa w ust. 2; wydatki te przyjmują formę dotacji. W tym celu Komisja zawiera z WHO umowę o finansowaniu. Umowa o finansowaniu przewiduje, że WHO ma zapewnić uwidocznienie wkładu UE odpowiednio do jego wielkości, także dzięki uczestnictwu ekspertów z UE.
4.
Komisja dokłada starań, aby umowę o finansowaniu, o której mowa w ust. 3, zawarto możliwie szybko po wejściu w życie niniejszego wspólnego działania. Informuje ona Radę o wszelkich napotkanych trudnościach, w tym procesie oraz o terminie zawarcia umowy o finansowaniu.
Artykuł  4

Prezydencja, wspomagana przez SG/WP, przedstawia Radzie sprawozdania dotyczące realizacji niniejszego wspólnego działania, opracowywane na podstawie sprawozdań kwartalnych sporządzanych przez WHO. Sprawozdania te stanowią podstawę oceny przeprowadzanej przez Radę. Komisja jest w pełni włączana w wykonywane działania. Informuje ona Radę o aspektach finansowych realizacji niniejszego wspólnego działania.

Artykuł  5

Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie w dniu jego przyjęcia.

Wygasa ono 24 miesiące po dacie zawarcia umowy o finansowaniu, o której mowa w art. 3 ust. 3, lub 6 miesięcy po dacie jego przyjęcia, jeżeli do tego czasu nie zostanie zawarta umowa o finansowaniu.

Artykuł  6

Niniejsze wspólne działanie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 14 kwietnia 2008 r.
W imieniu Rady
I. JARC
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 65 z 7.3.2006, s. 51.

(2) Dz.U. C 57 z 9.3.2006, s. 1.

(3) Dz.U. L 88 z 25.3.2006, s. 65.

ZAŁĄCZNIK

OPIS PRZEDSIĘWZIĘĆ, KTÓRE MAJĄ BYĆ FINANSOWANE

1. Cele ogólne

Ogólnym celem niniejszego wspólnego działania jest wspieranie realizacji BTWC dzięki przedsięwzięciom określonym poniżej; dotyczy to w szczególności aspektów bezpieczeństwa i ochrony w odniesieniu do drobnoustrojów lub innych czynników biologicznych i toksyn w laboratoriach i innych obiektach, a także w odpowiednich przypadkach podczas transportu, po to by uniemożliwić osobom nieuprawnionym dostęp do takich czynników i toksyn oraz ich przemieszczanie.

Niniejsze wspólne działanie przyczynia się także do rozpowszechniania wiedzy na temat praktycznych działań z zakresu kontroli ryzyka biologicznego i do propagowania, w szczególności dzięki przedsięwzięciu 2, dobrych krajowych praktyk laboratoryjnych oraz sposobów reagowania na zagrożenia związane z czynnikami biologicznymi, dostosowanych do ogólnych krajowych zasad gotowości na zagrożenia biologiczne.

2. Szczególne cele przedsięwzięć

Opisane poniżej przedsięwzięcia obejmą trzy zagadnienia budzące szczególne obawy w związku z przypadkowym i umyślnym rozprzestrzenianiem chorób:

1) ryzyko, że terroryści lub inni przestępcy uzyskają dostęp do niebezpiecznych biologicznych czynników chorobotwórczych lub toksyn. Należy udaremniać zamiary terrorystów, związane z nabywaniem substancji chorobotwórczych i wykorzystywaniem ich jako broni. Wydarzenia takie jak pojawienie się listów zawierających zarodniki wąglika w USA w roku 2001 mogą w dużym stopniu wpłynąć negatywnie na sytuację polityczną i gospodarczą;

2) ogólny wyraźny wzrost liczby nowych laboratoriów, a w szczególności laboratoriów ochronnych wysokiego szczebla, które nie spełniają odpowiednich norm bezpieczeństwa biologicznego i ochrony biologicznej. W ostatnich latach znaczna liczba krajów, również tych dysponujących mniejszymi środkami/zasobami, przeznaczyła fundusze na budowę laboratoriów ochronnych wysokiego szczebla. Powinno to umożliwić naukowcom z danego kraju zdobywanie doświadczeń w zakresie obchodzenia się z niebezpiecznymi czynnikami chorobotwórczymi, takimi jak koronawirus SARS lub wirusy gorączki krwotocznej, lecz może także spowodować zagrożenia, zwłaszcza w krajach, które nie są w stanie przeznaczyć wystarczających funduszy na długoterminową konserwację obiektów i które nie zapewniają odpowiedniego szkolenia dla personelu;

3) występowanie wypadków w laboratoriach i przypadkowe uwalnianie wysoce niebezpiecznych materiałów biologicznych, czego przyczyną jest nieodpowiednie stosowanie praktyk z zakresu bezpieczeństwa biologicznego i ochrony biologicznej w laboratoriach i innych obiektach, jak również nieprzestrzeganie przepisów ONZ dotyczących pakowania i przewozu substancji zakaźnych. Trzy odrębne wypadki związane z wirusem SARS w laboratoriach w Azji w latach 2003 i 2004 oraz niedawny przypadek zgonu w Rosji spowodowany zakażeniem w laboratorium wirusem Ebola wywołującym gorączkę krwotoczną, jak również niedopatrzenia w przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa biologicznego, prowadzące do zakażeń (tularemią i melioidozą) w laboratoriach w USA, to przykłady ukazujące ryzyko związane z nieodpowiednim poziomem bezpieczeństwa biologicznego i ochrony biologicznej w laboratoriach; podniesienie tego poziomu wymaga większego zaangażowania polegającego na stosowaniu praktyk w zakresie kontroli oraz organizowaniu szkoleń personelu bez względu na rodzaj laboratorium (medyczne, weterynaryjne, czy rolnicze), w którym znajduje się dany pracownik.

2.1. Przedsięwzięcie 1: Propagowanie kontroli zmniejszania ryzyka biologicznego dzięki regionalnym i krajowym działaniom popularyzatorskim

Cel przedsięwzięcia

Celem tego przedsięwzięcia jest zachęcenie państw do przyjęcia odpowiedzialności za opracowywanie programów mających na celu unikanie przypadkowego narażenia na kontakt z czynnikami biologicznymi, ich przypadkowego uwolnienia, umyślnego przywłaszczenia lub niewłaściwego wykorzystania w laboratoriach. W przedsięwzięciu będą brały udział osoby wyznaczające kierunki polityki w sektorze opieki zdrowotnej oraz kierownictwo i personel laboratoriów; będą oni zachęcani do angażowania się na rzecz bezpieczeństwa biologicznego i ochrony biologicznej. Przedsięwzięcie to przyczyni się także do opracowania programów zmniejszania ryzyka biologicznego na szczeblu krajowym, regionalnym i międzynarodowym, także przez nawiązywanie kontaktów między laboratoriami oraz ujednolicenie definicji bezpieczeństwa biologicznego i ochrony biologicznej we wszystkich krajach danego regionu, z zamiarem propagowania przejrzystości i zaangażowania na rzecz bioetyki (w tym propagowania nierozprzestrzeniania broni masowego rażenia). Szczególną uwagę poświęci się nawiązywaniu kontaktów między sektorem zdrowia publicznego a innymi sektorami, takimi jak sektor zdrowia zwierząt i sektor środowiska, w celu zapewnienia skoordynowanego i kompleksowego podejścia do kwestii zmniejszania ryzyka biologicznego.

Wyniki przedsięwzięcia

(i) Regiony i kraje rozpoczną aktywny dialog na temat spraw związanych z bezpieczeństwem i ochroną niebezpiecznych czynników biologicznych i toksyn w laboratoriach i innych obiektach;

(ii) opisane zostaną obecne praktyki z zakresu bezpieczeństwa biologicznego i ochrony biologicznej stosowane w laboratoriach;

(iii) wspierane będzie opracowywanie planów krajowych, w szczególności zgodnie z IHR, przepisami dotyczącymi czynników chorobotwórczych oraz środków kontroli, co przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i ochrony przy obchodzeniu się z wysoce zakaźnymi materiałami;

(iv) opracowane zostaną programy szkoleniowe, których celem jest stałe zaangażowanie osób wyznaczających kierunki polityki w tym obszarze, kierownictwa i personelu laboratoriów w działania zmierzające do zmniejszania ryzyka biologicznego, (programy te będą obejmowały bioetykę oraz propagowanie odpowiednich sposobów postępowania);

(v) zapewnione zostaną środki służące nawiązywaniu kontaktów między stronami zainteresowanymi w danym kraju oraz między tymi stronami a organizacjami międzynarodowymi (w tym FAO, OIE i IPPC), co pozwoli im prowadzić dalsze działania i stać się odpowiedzialnymi partnerami światowymi w regionalnych stowarzyszeniach branżowych i sieciach międzynarodowych.

Opis przedsięwzięcia

a) Regionalne warsztaty popularyzatorskie mające na celu rozpowszechnianie wiedzy w zakresie kontroli zmniejszania ryzyka biologicznego oraz planowanie konkretnych, dotyczących poszczególnych krajów inicjatyw operacyjnych z dziedziny bezpieczeństwa biologicznego i ochrony biologicznej

W roku 2006 WHO zorganizowała w Ameryce Środkowej i w Ameryce Południowej, krajach wschodniego basenu Morza Śródziemnego oraz w anglojęzycznych krajach Afryki warsztaty mające na celu rozpowszechnianie wiedzy na temat kontroli zmniejszania ryzyka biologicznego. WHO zakończy pierwszy ogólny cykl rozpowszechniania i popularyzowania wiedzy w pozostałych regionach i zadba o kontynuację tych działań poprzez bardziej ukierunkowaną akcję popularyzatorską, co będzie stanowić odpowiedź na konkretne potrzeby krajów w wybranych regionach i obejmie bioetykę i odpowiednie sposoby postępowania. Aby unikać powielania działań, koordynować i dostosowywać metody podejścia, WHO będzie prowadzić konsultacje z odpowiednimi zainteresowanymi stronami i darczyńcami (podmiotami międzynarodowymi oraz organizacjami pozarządowymi) w sprawie bieżących przedsięwzięć i zapotrzebowania na pomoc.

Przewiduje się zorganizowanie pięciu warsztatów regionalnych, których zakres może objąć następujące regiony: Afryka Subsaharyjska, Ameryka Południowa, Azja Południowa i Azja Południowo-Wschodnia, Azja Wschodnia/ region zachodniego Pacyfiku, Azja Środkowa i kraje Europy Wschodniej (w tym Rosja);

b) konsultacje z odpowiednimi właściwymi organami w celu zobowiązania ich do kontroli zmniejszania ryzyka biologicznego w sektorze opieki zdrowotnej

WHO będzie prowadziła konsultacje z właściwymi organami w odpowiednich sektorach oraz z kierownictwem laboratoriów referencyjnych w celu zachęcenia ich do zobowiązania się do kontroli zmniejszania ryzyka biologicznego. Przewiduje się co najmniej cztery wizyty. Kraje, które będą celem tych wizyt, zostaną wybrane w drodze konsultacji w komitecie sterującym, a wybór ten będzie odzwierciedlał zaangażowanie tych krajów na rzecz realizacji polityki nierozprzestrzeniania broni masowego rażenia;

c) szczegółowe warsztaty tematyczne dotyczące praktycznych działań na rzecz zmniejszania ryzyka biologicznego

WHO przeprowadzi co najmniej dwa warsztaty regionalne z udziałem osób wyznaczających kierunki polityki w sektorze opieki zdrowotnej oraz kierownictwa i personelu laboratoriów; warsztaty te będą służyć omówieniu konkretnych tematów, a ich celem będzie lepsze zrozumienie elementów praktycznych działań na rzecz zmniejszenia ryzyka biologicznego. Zostaną omówione kwestie związane z prawodawstwem i zarządzaniem oraz sposoby planowania programów umożliwiające ich długofalową realizację dzięki sieciom kontaktów, seminariom i stowarzyszeniom branżowym. Seminaria będą ukierunkowane głównie na kraje wschodniego basenu Morza Śródziemnego i Europy Wschodniej lub inne kraje podlegające selekcji w ramach przedsięwzięcia 2.

2.2. Przedsięwzięcie 2: Wzmacnianie działań na rzecz ochrony oraz zarządzania w laboratoriach w celu przeciwdziałania ryzyku biologicznemu (model pokazowy dla różnych krajów)

Cele przedsięwzięcia

(i) Opisanie i ocena możliwości reagowania w sektorze zdrowia publicznego, w szczególności w odniesieniu do czynników biologicznych i toksyn w ramach podwyższania stopnia wewnętrznej gotowości na zagrożenia biologiczne przez współpracę sektora opieki zdrowotnej z sektorami spraw zagranicznych, sprawiedliwości, środowiska, handlu, rolnictwa (i zdrowia zwierząt) oraz wywiadu;

(ii) utworzenie forum, dzięki któremu odpowiednie zainteresowane podmioty krajowe będą informowane o gotowości sektora zdrowia publicznego oraz o możliwościach reagowania i będą współpracowały w tym zakresie;

(iii) opracowanie planu kontroli zmniejszania ryzyka biologicznego, dotyczącego w szczególności praktycznych działań i bezpieczeństwa w laboratoriach, oraz dostosowanie go do zintegrowanych krajowych planów gotowości;

(iv) wprowadzenie w życie krajowego planu kontroli zmniejszania ryzyka biologicznego, w szczególności w odniesieniu do metod działania i bezpieczeństwa w laboratoriach;

(v) określenie i poprawa funkcjonowania, wydajności i niezawodności laboratoriów krajowych przez włączenie ich do sieci laboratoriów regionalnych i międzynarodowych.

Wyniki przedsięwzięcia

(i) Program wybranego kraju zostanie ulepszony, po to by minimalizować ryzyko biologiczne;

(ii) zwiększy się zrozumienie i zaufanie między krajowymi zainteresowanymi stronami w odniesieniu do roli odgrywanej przez sektor zdrowia publicznego w reagowaniu na incydenty biologiczne;

(iii) reagując na incydenty biologiczne, laboratoria biologiczne nawiążą kontakt z krajowymi zainteresowanymi stronami;

(iv) poprawa bezpieczeństwa, jakości i funkcjonowania laboratoriów;

(v) utrzymanie uznanych norm jakości laboratoriów zostanie zapewnione dzięki weryfikacji na szczeblu regionalnym i międzynarodowym;

(vi) dany kraj będzie mógł spełnić wymogi dotyczące podstawowych możliwości, którymi dysponują laboratoria, zgodnie z IHR.

Opis przedsięwzięcia

Do opisanych powyżej celów przedsięwzięcie będzie realizowane przez odpowiedni okres wymagający dłuższego zaangażowania zarówno ze strony kraju wnioskującego, jak i UE. Przedsięwzięcie będzie realizowane etapami. Należy powołać oddelegowanego eksperta finansowanego przez UE jako osobę nadzorującą przedsięwzięcie w danym kraju.

Etap przygotowań

WHO wyznaczy pewną liczbę krajów kandydujących do udziału w przedsięwzięciu, co pozwoli komitetowi sterującemu na zarekomendowanie państwom członkowskim UE odpowiedniego kandydata. Kryteria selekcji będą w pierwszej kolejności odzwierciedlały zagadnienia nierozprzestrzeniania broni masowego rażenia. WHO i prezydencja wspomagana przez SG/WP przeprowadzą wstępne rozmowy z krajami kandydującymi. Na podstawie przebiegu rozmów WHO przeprowadzi wstępne wizyty w celu dokonania początkowej oceny krajów, mające znaczenie dla następnego etapu przedsięwzięcia. WHO powoła kierownika przedsięwzięcia, będącego obywatelem jednego z państw członkowskich UE.

W wyniku tego procesu przygotowawczego UE (reprezentowana w tym celu przez prezydencję wspomaganą przez SG/WP) WHO i wybrany kraj podpiszą protokół ustaleń.

Etap oceny

Na tym etapie WHO przeprowadzi ocenę krajowych działań i zasobów biologicznych w wybranym kraju i udzieli pomocy przy dostosowywaniu ich do krajowego systemu reagowania na incydenty biologiczne. Obejmie to dokonanie oceny incydentów biologicznych i sporządzenie planu koordynacji, w celu informowania wszystkich zainteresowanych stron o stanie gotowości kraju do reagowania na incydenty biologiczne oraz zapoczątkowania ujednolicania obowiązków sektora zdrowia publicznego, w ramach krajowego planu gotowości dotyczącego zagrożeń lub incydentów biologicznych, które stanowią sytuacje nadzwyczajne w zakresie zdrowia publicznego na skalę między-narodową.

Etap pomocy technicznej

Na tym etapie celem jest ulepszenie praktyk stosowanych w laboratoriach, tak by mogły one reagować na zagrożenie dla zdrowia publicznego na skalę międzynarodową i zapewnić bezpieczeństwo funkcjonowania laboratoriów oraz weryfikację wyników ich prac na szczeblu krajowym, regionalnym i międzynarodowym. Aby osiągnąć te cele, odpowiedzialne strony zostaną poddane szkoleniu z dziedziny zdrowia publicznego i reagowania na zagrożenia biologiczne. Zostaną opracowane plany infrastruktury laboratoryjnej, a osoby zawodowo zajmujące się bezpieczeństwem biologicznym uzyskają dostęp do międzynarodowych sieci kontaktów, także poprzez uczestnictwo w corocznych spotkaniach i konferencjach organizowanych przez międzynarodowe stowarzyszenia na rzecz bezpieczeństwa biologicznego.

Etap oceny

Co kwartał WHO będzie sporządzać we współpracy z wybranym krajem sprawozdania oceniające realizację krajowych planów gotowości na zagrożenia biologiczne oraz oceniające działanie krajowych laboratoriów z punktu widzenia bezpieczeństwa biologicznego i ochrony biologicznej; następnie WHO przekaże sprawozdania prezydencji wspomaganej przez SG/WP oraz Komisji.

3. Czas realizacji

Całkowity szacowany czas realizacji niniejszego wspólnego działania wynosi 24 miesiące.

4. Beneficjenci

Beneficjentami są państwa strony BTWC lub państwa, które rozpoczęły proces ratyfikacji/przystąpienia. Wspólne działanie jest ukierunkowane głównie na kraje i regiony podatne na zagrożenia z powodu niebezpiecznych praktyk stosowanych w laboratoriach biologicznych, przyczyniających się do zwiększenia ryzyka utraty, kradzieży i niewłaściwego wykorzystania potencjalnie niebezpiecznych mikroorganizmów i wyrobów z nich.

5. Instytucja realizująca

Prezydencja, wspomagana przez SG/WP, jest odpowiedzialna za realizację niniejszego wspólnego działania oraz za nadzór nad nim. Prezydencja ma powierzyć WHO techniczną realizację wspólnego działania.

Przedsięwzięcia będą realizowane przez personel WHO we współpracy, w odpowiednich przypadkach, z ekspertami z wybranych państw członkowskich WHO, w szczególności z państw członkowskich UE. Podczas naboru nowego personelu do realizacji danego przedsięwzięcia preferowani będą obywatele państw członkowskich UE. Nadzór nad realizacją wspólnego działania będzie sprawowany przez komitet sterujący, w skład którego wejdą przedstawiciele WHO, prezydencji UE wspomaganej przez SG/WP oraz Komisji. Posiedzenia komitetu sterującego będą zwoływane w razie potrzeby, ale przynajmniej dwa razy w roku, w celu dokonania przeglądu postępów i omówienia kwestii związanych z realizacją. Ma to zagwarantować jednolitość sprawozdań dotyczących oceny i ogólnej realizacji przedsięwzięcia. Komitet sterujący będzie także zajmował się selekcją krajów do przedsięwzięcia 1b) i przedsięwzięcia 2.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.106.17

Rodzaj: Wspólne działanie
Tytuł: Wspólne działanie 2008/307/WPZiB wspierające działania Światowej Organizacji Zdrowia w zakresie bezpieczeństwa biologicznego i ochrony biologicznej w laboratoriach, w ramach strategii Unii Europejskiej przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia
Data aktu: 14/04/2008
Data ogłoszenia: 16/04/2008
Data wejścia w życie: 14/04/2008