Rozporządzenie 1445/2005 określające właściwe kryteria oceny jakości oraz treść sprawozdań dotyczących jakości w odniesieniu do statystyk odpadów dla celów rozporządzenia (WE) nr 2150/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1445/2005
z dnia 5 września 2005 r.
określające właściwe kryteria oceny jakości oraz treść sprawozdań dotyczących jakości w odniesieniu do statystyk odpadów dla celów rozporządzenia (WE) nr 2150/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2150/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 listopada 2002 r. w sprawie statystyk odpadów(1), w szczególności jego art. 6 lit. d),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy art. 6 rozporządzenia (WE) nr 2150/2002 Komisja powinna przyjąć środki niezbędne do wykonania tego rozporządzenia.

(2) Zgodnie z art. 6 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 2150/2002, Komisja powinna określić właściwe kryteria oceny jakości i treść sprawozdań dotyczących jakości, o których mowa w wymienionym rozporządzeniu.

(3) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programów Statystycznych ustanowionego na mocy decyzji Rady 89/382/EWG, Euratom(2),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Kryteria oceny jakości i treść sprawozdań dotyczących jakości, o których mowa w sekcji 7 załączników I i II do rozporządzenia (WE) nr 2150/2002 ustanawia się w Załączniku do niniejszego rozporządzenia. Państwa Członkowskie dostarczają sprawozdania dotyczące jakości zgodnie z Załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
2.
Przepisy ust. 1 stosuje się do danych złożonych w odniesieniu do pierwszego roku referencyjnego 2004 oraz do wszystkich kolejnych okresów referencyjnych.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 września 2005 r.

W imieniu Komisji
Joaquín ALMUNIA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 332 z 9.12.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 783/2005 (Dz.U. L 131 z 25.5.2005, str. 38).

(2) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

ZAŁĄCZNIK

TREŚĆ SPRAWOZDANIA DOTYCZĄCEGO JAKOŚCI ORAZ KRYTERIA OCENY DLA STATYSTYK ODPADÓW

PREAMBUŁA DO TREŚCI SPRAWOZDANIA DOTYCZĄCEGO JAKOŚCI

Środowisko wielu metod

Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2150/2002, każdemu przekazaniu zbioru danych lub kombinacji zbiorów danych musi towarzyszyć sprawozdanie dotyczące jakości. Rozporządzenie nie narzuca szczególnej metody opracowywania statystyk odpadów. Mogą istnieć różnice między metodami stosowanymi w poszczególnych krajach, między zbiorami danych w poszczególnych krajach oraz nawet w ramach poszczególnych zbiorów danych. To, w jaki sposób jakość zostanie oceniona zależy od zastosowanej metody. Aby środowisko wielu metod było bardziej czytelne, część I sprawozdania dotyczącego jakości przedstawia ogólny opis danych; określa i zawiera przegląd metod. Część II jest zgodna ze standardowymi elementami stosowanymi do określenia jakości w Europejskim Systemie Statystycznym.

Struktura

Sprawozdania dotyczące jakości składane przez Państwa Członkowskie muszą być zgodne ze strukturą określoną w poniższym rozdziale "Treść sprawozdania dotyczącego jakości". Tego rodzaju sprawozdania będą również zawierać akapity, które nie mają zastosowania lub w odniesieniu do których odpowiednie dane nie są dostępne; w sprawozdaniu dotyczącym jakości powinno być zawarte wyraźne odniesienie do tych akapitów.

Weryfikacja danych

Jeżeli ma miejsce weryfikacja danych, do sprawozdania dotyczącego jakości należy dołączyć odpowiednią notę. Nota powinna określać obszar objęty weryfikacją; powinna również wyjaśniać, dlaczego weryfikacja była konieczna oraz jaki jest wpływ weryfikacji na wyniki.

Dane tymczasowe

Dostarczenie danych tymczasowych nie jest zgodne z rozporządzeniem w sprawie statystyk odpadów. Jeżeli zbiór danych zawiera dane tymczasowe, należy to wyjaśnić w części I. Należy również zaplanować weryfikację takich danych.

Kluczowe dane zagregowane

W sprawozdaniu dotyczącym jakości czasami niezbędne jest zamieszczenie oceny wpływu założeń lub błędów. Taka ocena może być ograniczona do wpływu na kluczowe dane zagregowane. W odniesieniu do wytwarzania odpadów, kluczowymi danymi zagregowanymi są:

- odpady niebezpieczne wytwarzane przez gospodarstwa domowe,

- odpady inne niż niebezpieczne wytwarzane przez gospodarstwa domowe,

- odpady niebezpieczne wytwarzane przez przedsiębiorstwa (suma wszystkich kategorii NACE),

- odpady inne niż niebezpieczne wytwarzane przez przedsiębiorstwa (suma wszystkich kategorii NACE).

W odniesieniu do przetwarzania odpadów kluczowymi danymi zagregowanymi są:

- odpady niebezpieczne wykorzystywane jako paliwo,

- odpady inne niż niebezpieczne wykorzystywane jako paliwo,

- odpady niebezpieczne spalone,

- odpady inne niż niebezpieczne spalone,

- odpady niebezpieczne odzyskane,

- odpady inne niż niebezpieczne odzyskane,

- odpady niebezpieczne unieszkodliwione,

- odpady inne niż niebezpieczne unieszkodliwione.

Nazwa pliku

Sprawozdanie dotyczące jakości składane jest w formie elektronicznej w postaci dokumentu, którego nazwa pliku składa się z pięciu części:

Sprawozdanie dotyczące jakości 2 Wartość: QR
Dziedzina 5 Wartość: WASTE
Kod kraju 2 Dwuznakowy kod kraju
Rok 4 Rok referencyjny (pierwszy rok referencyjny - 2004)
Weryfikacja 1 Numer weryfikacji, zero (0) dla pierwszego dostarczenia

Części składowe nazwy pliku oddzielone są od siebie podkreślnikiem. Dla przykładu, sprawozdanie dotyczące jakości z Belgii za 2004 r. po pierwszej weryfikacji będzie nazywało się QR_WASTE_BE_2004_1.

TREŚĆ SPRAWOZDANIA DOTYCZĄCEGO JAKOŚCI

Część I: Opis danych

Identyfikacja:

- kraj,

- rok referencyjny,

- zbiór (zbiory) danych,

- data przekazania.

Dane kontaktowe do osoby (osób) odpowiedzialność za jakość statystyk odpadów:

- nazwisko,

- numer telefonu,

- adres e-mail,

- organizacja i jednostka.

Należy zamieścić odniesienie do odstępstw, które stosują się do danego zbioru danych.

Opis zaangażowanych stron/źródeł wykorzystanych w trakcie zbierania danych. Stosunek stron/źródeł do obszarów poruszanych w rozporządzeniu w sprawie statystyk odpadów. Jaka jest podstawa prawna danego źródła danych?

W jaki sposób oceniana jest ciągłość?

Ogólny opis metod stosowanych w poszczególnych częściach zbioru danych. Ten opis jest wykorzystany jako odniesienie w części II sprawozdania. Poszczególne metody:

- badanie statystyczne,

- źródła administracyjne,

- modelowanie,

- inne (wymienić).

Należy określić zmiany dokonane w stosunku do poprzedniego roku referencyjnego, wraz z oceną wpływu na jakość danych. Szczególną uwagę należy zwrócić na porównywalność w czasie. Szczegóły dotyczące porównywalności będą podane w części II, pkt 5: Porównywalność. Dla pierwszego roku referencyjnego nie jest wymagane podanie informacji na temat porównywalności z danymi zebranymi dobrowolnie na podstawie Wspólnego Kwestionariusza ODCE/Eurostat w sprawie odpadów.

Państwa Członkowskie muszą wymienić spodziewane główne zmiany w metodach, które będą stosowane w kolejnym roku referencyjnym.

Część II: Sprawozdanie na temat atrybutów jakości

1. Trafność

Należy dostarczyć podsumowanie zawierające opis użytkowników i potrzeb na szczeblu krajowym.

Państwa Członkowskie powinny zaznaczyć, na ile zbiory danych są kompletne. Powinny określić zmienne i/lub rozkłady wymagane w rozporządzeniu w sprawie statystyk odpadów, które nie są dostępne (np. wartość komórki przedstawiona jest jako "M" lub "L" w przekazanym zbiorze danych). Dla przypadków nieobjętych odstępstwem wymagane jest wyjaśnienie. W przypadku komórek oznaczonych jako brakujące, należy również podjąć odpowiednie kroki, aby sprostować ten brak.

2. Dokładność

2.1. Błędy związane z próbą

Należy odnieść się do części I w celu wytyczenia odpowiedniego obszaru badania. Należy dostarczyć informacji ze względu na następujące aspekty:

- zastosowany operat losowania,

- zastosowany schemat losowania,

- warstwowanie (np. określić czy według klas wielkości, grup NACE itd.),

- wielkości próby: określić liczbę przedsiębiorstw w danej populacji oraz liczbę w badaniu (w podziale na warstwy, jeżeli właściwe),

- współczynnik zmienności dla całej ilości wytworzonych odpadów oraz rozkład na cztery kluczowe dane zagregowane. Denominatorem współczynnika jest całkowita ilość wytworzonych odpadów we właściwej danej zagregowanej; zawiera warstwy, które nie podlegały estymacji przy zastosowaniu metod losowania próby. W celu oszacowania zmienności, poziom braku odpowiedzi powinien zostać uwzględniony,

- współczynnik zmienności dla całej ilości przetworzonych odpadów oraz rozkład na cztery kluczowe dane zagregowane. Denominatorem współczynnika jest całkowita ilość przetworzonych odpadów we właściwej danej zagregowanej, wraz z warstwami, które nie podlegały estymacji przy zastosowaniu metod losowania próby. W celu oszacowania zmienności, poziom braku odpowiedzi powinien zostać uwzględniony.

2.2. Błędy nie związane z próbą

2.2.1. Błędy zakresu

- w załączniku I w sprawie wytwarzania odpadów: opis metod(-y) zastosowanych(-ej), aby osiągnąć zakres 100 %,

- w załączniku II w sprawie przetwarzania odpadów: opis instalacji przetwarzania odpadów, które zostały wyłączone ze sprawozdania oraz powód ich wyłączenia,

- opis tego, w jaki sposób jest oceniona ilość odpadów komercyjnych od przedsiębiorstw/sklepów włączona do odpadów gospodarstw domowych. Jaka metoda jest zastosowana, aby oszacować czyste odpady gospodarstw domowych,

- opis głównych błędów klasyfikacji, problemów nadmiernego i niedostatecznego zakresu, które wystąpiły przy zbieraniu danych.

2.2.2. Błędy pomiaru

- jakie jednostki statystyczne są stosowane w poszczególnych częściach zbioru danych? Jaki jest wynik oceny potencjalnych błędów w zastosowaniu jednostek statystycznych?

- błędy w określeniu ilości: należy opisać sposób, w jaki jest wykonywane ważenie, a następnie zapisywanie oraz procedury zatwierdzania wyników zastosowane, aby wykryć błędy ważenia. Jaki jest wynik istniejących procedur wykrywania błędów?

- należy podać opis jakości informacji narzędzia służącego do zbierania danych. Na przykład w przypadku badań opartych na próbie przy zastosowaniu kwestionariusza: czy kwestionariusz został zatwierdzony w ramach zogniskowanego wywiadu grupowego? W odniesieniu do danych administracyjnych: czy w jednostce sprawozdawczej lub w samej administracji istnieją bodźce do nadmiernej lub niewystarczającej sprawozdawczości lub do opóźnień?

2.2.3. Błędy przetwarzania

- podsumowanie etapów przetwarzania między zebraniem danych a wyprodukowaniem statystyk, wraz ze środkami stosowanymi, aby wykryć i skorygować błędy przetwarzania,

- wykaz stwierdzonych błędów przetwarzania, ich zakres i wpływ,

- błędy kodowania w kodowaniu kategorii odpadów, kategorii NACE, rodzaju przetwarzania oraz regionu. Należy podać opis tego, w jaki sposób wykonywane jest kodowanie oraz jakie procedury zatwierdzające są zastosowane, aby wykryć błędy kodowania. Jaki jest wynik istniejących procedur wykrywania błędów?

- wartość procentowa kategorii "odpady wytwarzane przez gospodarstwa domowe", które w rzeczywistości pochodzą z przedsiębiorstw. W jaki sposób oceniane są błędy klasyfikacji?

2.2.4. Błędy braku odpowiedzi

- stopień odpowiedzi na poziomie kluczowych danych zagregowanych,

- opis działań podejmowanych wobec braków odpowiedzi (brak odpowiedzi na jednostkę i na pozycję) w badaniach,

- określenie oczekiwanych błędów wynikających z braków odpowiedzi.

2.2.5. Błędy założeń modelowych

- opis modeli, założeń związanych z zastosowaniem modelu i oczekiwanych błędów oraz w jaki sposób należy z nimi postępować,

- wyniki analizy wrażliwości,

- wykorzystane źródła (odnosi się do opisu źródeł w części I).

3. Aktualność i terminowość

- opis kluczowych etapów zbierania danych w procesie tworzenia zbiorów danych w harmonogramie,

- opis kluczowych etapów przetwarzania danych (np. daty początku i końca dla pełnych danych, kodowanie i kontrole wiarygodności, zatwierdzenie danych i środki ujawniania) w harmonogramie,

- opis kluczowych etapów publikacji w harmonogramie (np. kiedy zaawansowane i szczegółowe wyniki są wyliczone, zatwierdzone i rozpowszechnione).

Terminowość przekazywania danych do Eurostatu będzie oceniana zgodnie z rozporządzeniem w sprawie statystyk odpadów, które określa częstotliwość i daty przekazywania danych. Należy podać wyjaśnienie w przypadku każdego opóźnienia. Ponadto sprawozdanie powinno określać, jakie środki zostały podjęte, aby uniknąć opóźnień w przyszłości.

4. Dostępność i jasność

Krajowa organizacja sprawozdawcza (określona w części I sprawozdania dotyczącego jakości) powinna opisać:

- politykę w zakresie rozpowszechniania statystyk odpadów,

- środki i narzędzia stosowane do wprowadzenia/poprawy jakości,

- odpowiednią politykę poufności.

5. Porównywalność

- aby ocenić porównywalność między danymi krajowymi wygenerowanymi przy zastosowaniu różnych metodologii, konieczne jest wyjaśnienie wpływu ograniczeń w związku z zakresem i precyzją danych (na podstawie powyższych elementów dokładności),

- w jaki sposób weryfikowana jest regionalna porównywalność danych na temat instalacji przetwarzania odpadów? Jaka jednostka statystyczna jest zastosowana? W jaki sposób postępuje się z ruchomymi instalacjami przetwarzania odpadów?

- porównywalność w czasie: należy podać zmiany związane z wcześniejszym okresem referencyjnym oraz spodziewane zmiany w kolejnym okresie referencyjnym. Należy wyszczególnić zmiany w definicjach, zakresie lub metodach (odniesienie do części I). Należy dokonać oceny konsekwencji.

6. Spójność

Statystyki środowiskowe:

- spójność krajowego rozpowszechniania z danymi sprawozdanymi zgodnie z rozporządzeniem w sprawie statystyk odpadów.

Nie ma potrzeby sprawozdawać na temat spójności z:

- wspólnym kwestionariuszem ODCE/Eurostat,

- szczególnymi zobowiązaniami w zakresie sprawozdawczości na temat odpadów (pojazdy wycofane z eksploatacji, odpady ze sprzętu elektrycznego i elektronicznego, opakowania i odpady z opakowań, przesyłanie odpadów itp.),

- sprawozdawczością w zakresie zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli (IPCC),

- sprawozdawczością do Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska.

Komisja (Eurostat) zajmie się tym bezpośrednio.

Statystyki społeczno-ekonomiczne:

Państwa Członkowskie są zachęcane do komentarzy na temat spójności z:

- statystykami dotyczącymi handlu,

- rachunkowością środowiskowo-gospodarczą wraz z rachunkami krajowymi,

- opracowaniem wskaźników strukturalnych.

Komentarze w tych sprawach mogłyby zawierać stwierdzone różnice w zastosowaniu jednostek statystycznych i klasyfikacji.

7. Obciążenie respondentów

Należy dokonać oceny obciążenia respondentów w sensie fizycznym (czas potrzebny na odpowiedź) oraz rzeczywistej liczby respondentów. Dla źródeł administracyjnych należy ocenić obciążenie respondentów wynikające z dodatkowych pytań dla celów statystycznych.

KRYTERIA OCENY

Komisja (Eurostat) oceni informacje zebrane na podstawie rozporządzenia w sprawie statystyk odpadów zgodnie z następującymi szerokimi kryteriami:

1. Kompletne zbiory danych

Kompletność zbiorów danych jest określona przez format przekazania statystyk odpadów (rozporządzenie Komisji (WE) nr 782/2005(1)).

2. Kompletne sprawozdanie dotyczące jakości

Kompletność sprawozdania dotyczącego jakości jest określona w niniejszym rozporządzeniu.

3. Aktualność

Aktualność zbiorów danych oraz towarzyszące im sprawozdanie dotyczące jakości są określone rozporządzeniem w sprawie statystyk odpadów (w okresie 18 miesięcy od końca roku referencyjnego).

4. Odpowiednie zastosowanie definicji i klasyfikacji

Podręcznik w sprawie statystyk odpadów określi wspólne rozumienie definicji i klasyfikacji.

5. Zastosowanie rozsądnych metod statystycznych

Rozporządzenie w sprawie statystyk odpadów nie narzuca szczególnej metody opracowywania statystyk odpadów. Podręcznik w sprawie statystyk odpadów będzie zawierał wskazówki dobrej praktyki.

Komisja (Eurostat) informuje osobę odpowiedzialną za jakość statystyk odpadów w Państwie Członkowskim o wyniku oceny w okresie dwóch miesięcy po terminie przekazania danych.

______

(1) Dz.U. L 131 z 25.5.2005, str. 26.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.229.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1445/2005 określające właściwe kryteria oceny jakości oraz treść sprawozdań dotyczących jakości w odniesieniu do statystyk odpadów dla celów rozporządzenia (WE) nr 2150/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 05/09/2005
Data ogłoszenia: 06/09/2005
Data wejścia w życie: 26/09/2005