Decyzja 2005/624/WE dotycząca odstępstwa od wymogu znakowania mięsa wieprzowego i wymogów dotyczących jego późniejszego użycia, przyznanego niektórym gospodarstwom w strefie nadzoru afrykańskiego pomoru świń na Sardynii we Włoszech

DECYZJA KOMISJI
z dnia 22 sierpnia 2005 r.
dotycząca odstępstwa od wymogu znakowania mięsa wieprzowego i wymogów dotyczących jego późniejszego użycia, przyznanego niektórym gospodarstwom w strefie nadzoru afrykańskiego pomoru świń na Sardynii we Włoszech

(notyfikowana jako dokument nr C(2005) 3161)

(Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)

(2005/624/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 24 sierpnia 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 2002/60/WE z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiającą przepisy szczególne w celu zwalczania afrykańskiego pomoru świń oraz zmieniającą dyrektywę 92/119/EWG w zakresie choroby cieszyńskiej i afrykańskiego pomoru świń(1), w szczególności jej art. 11 ust. 1 lit. f),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 2005/363/WE z dnia 2 maja 2005 r. dotycząca środków ochrony zdrowia zwierząt przed afrykańskim pomorem świń na Sardynii we Włoszech(2) została przyjęta w odpowiedzi na występowanie afrykańskiego pomoru świń na Sardynii we Włoszech.

(2) Na Sardynii nadal występują ogniska afrykańskiego pomoru świń, a Włochy podejmują środki w celu zwalczenia tej choroby na Sardynii w ramach dyrektywy Rady 2002/60/WE.

(3) Dyrektywa 2002/60/WE stanowi, że bezpośrednio po urzędowym potwierdzeniu rozpoznania afrykańskiego pomoru świń u świń w gospodarstwie właściwy organ ustanawia strefę ochronną o promieniu co najmniej trzech kilometrów od ogniska choroby, znajdującą się wewnątrz strefy nadzoru o promieniu co najmniej dziesięciu kilometrów.

(4) Dyrektywa 2002/60/WE stanowi również, że świnie nie mogą opuszczać gospodarstwa, w którym były trzymane ("gospodarstwo pochodzenia") w strefie ochronnej lub strefie nadzoru przez okres, odpowiednio, 40 i 30 dni od zakończenia wstępnego oczyszczania i dezynfekcji, oraz w miarę potrzeby dezynsekcji zakażonych gospodarstw. Po upływie tego okresu właściwy organ może zezwolić na wywóz świń z gospodarstwa pochodzenia do rzeźni, o ile spełnione zostały określone warunki. W szczególności świeże mięso świń z takiego gospodarstwa musi zostać przetworzone lub opatrzone specjalnym znakiem i przetworzone w późniejszym czasie.

(5) Dyrektywa 2002/60/WE zezwala na przyznanie Państwom Członkowskim odstępstwa od wymienionych warunków na ich odpowiednio uzasadniony wniosek.

(6) Ognisko afrykańskiego pomoru świń zostało stwierdzone w gminie Anela na Sardynii w dniu 25 maja 2005 r. Właściwy organ natychmiast ustanowił strefę ochronną o promieniu trzech kilometrów od ogniska choroby, znajdującą się wewnątrz strefy nadzoru o promieniu dziesięciu kilometrów od ogniska. Kolejne ognisko zostało stwierdzone w ustanowionej już strefie ochronnej w gminie Bultei w dniu 10 czerwca 2005 r.

(7) Władze włoskie zwróciły się do Komisji z wnioskiem o przyznanie odstępstwa od wymogu znakowania świeżego mięsa przewidzianym do tego celu specjalnym znakiem oraz wymogu przetwarzania świeżego mięsa pochodzącego z gospodarstw znajdujących się w strefie nadzoru. Wniosek uzasadniono poważnymi trudnościami ze znalezieniem odbiorców przetworzonego mięsa, konsekwencjami dla dobrostanu świń w niektórych gospodarstwach, jeśli nie trafią one do uboju w odpowiednim czasie, oraz tym, że omawiane odstępstwo spowoduje znikome zwiększenie ryzyka w zakresie zdrowia zwierząt, o ile jednocześnie zostaną wprowadzone szczególne środki w celu zwalczania choroby. Należy zatem stwierdzić, że w pewnych warunkach mięso wieprzowe z gospodarstw znajdujących się w ustanowionej strefie nadzoru nie musi być przetwarzane lub oznaczane przeznaczonym do tego celu specjalnym znakiem i przetwarzane w późniejszym czasie. W celu zapobieżenia obecności afrykańskiego pomoru świń i wyeliminowania ryzyka rozprzestrzeniania się choroby należy wprowadzić dodatkowe środki dotyczące gospodarstwa pochodzenia i przemieszczania świń.

(8) Procedury kontroli i pobierania próbek, dotyczące przemieszczania świń z gospodarstwa mieszczącego się w strefie nadzoru do rzeźni zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym(3), muszą być w pełni stosowane. W przypadku zastosowania odstępstwa przewidzianego w art. 11 ust. 4 dyrektywy 2002/60/WE zastosowanie ma rozdział IV ust. 6 Załącznika do podręcznika diagnostycznego.

(9) Należy również stwierdzić, że mięso wieprzowe, produkty z mięsa wieprzowego i wszelkie inne produkty zawierające mięso wieprzowe świń pochodzących z gospodarstw, dla których przyznano omawiane odstępstwo, są oznaczane specjalnym znakiem przewidzianym w decyzji Komisji 2005/363/WE, w celu zagwarantowania, że nie zostaną one wywiezione z Sardynii, oraz w celu zapewnienia możliwości odtworzenia historii tego mięsa i produktów.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres

Niniejsza decyzja ustanawia odstępstwo od warunków dotyczących przetwarzania świeżego mięsa świń pochodzących z gospodarstw znajdujących się w strefie nadzoru ustanowionej wokół gospodarstw, w których urzędowo potwierdzono rozpoznanie afrykańskiego pomoru świń w gminach Anela (rozpoznanie stwierdzono dnia 25 maja 2005 r.) i Bultei (rozpoznanie stwierdzono dnia 10 czerwca 2005 r.) na Sardynii we Włoszech.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się definicje znajdujące się w art. 2 dyrektywy 2002/60/WE i art. 2 decyzji 2005/363/WE.

Artykuł  3

Odstępstwo od art. 10 ust. 3 lit. f) tiret czwarte dyrektywy 2002/60/WE

Właściwy organ może zezwolić na to, by świeże mięso świń, które zostały przetransportowane bezpośrednio do rzeźni zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. f) dyrektywy 2002/60/WE, nie było przetwarzane zgodnie z art. 10 ust. 3 lit. f) tiret czwarte, o ile spełnione zostały następujące warunki:

a) gospodarstwo pochodzenia spełnia wymogi zawarte w art. 4;

b) przemieszczanie świń odbywa się zgodnie ze wszystkimi stosownymi wymogami zawartymi w dyrektywie 2002/60/WE, w szczególności wymogami zawartymi w art. 11 ust. 1 lit. f) oraz art. 4 tej dyrektywy dotyczącymi okresu odpowiednio 30 lub 21 dni od zakończenia wstępnego oczyszczania i dezynfekcji, oraz w miarę potrzeby dezynsekcji zakażonych gospodarstw, w czasie którego świnie nie mogą opuszczać gospodarstwa pochodzenia;

c) mięso, produkty z mięsa wieprzowego oraz wszelkie inne produkty zawierające mięso wieprzowe takich świń są oznaczane specjalnym znakiem zdrowia lub identyfikacyjnym przewidzianym w art. 4 decyzji Komisji 2005/363/WE.

Artykuł  4

Wymogi dotyczące gospodarstwa pochodzenia

Gospodarstwo pochodzenia, o którym mowa w art. 3, musi spełniać następujące wymogi:

a) gospodarstwo pochodzenia nie może znajdować się w strefie ochronnej ustanowionej w następstwie stwierdzenia ogniska afrykańskiego pomoru świń;

b) przed ustanowieniem wokół ogniska afrykańskiego pomoru świń strefy nadzoru, obejmującej swoim zasięgiem gospodarstwo pochodzenia, w gospodarstwie tym zostały wprowadzone i zatwierdzone przez właściwy organ odpowiednie środki bezpieczeństwa biologicznego mające na celu zapobieżenie pojawieniu się afrykańskiego pomoru świń, o których mowa w planie zwalczania zatwierdzonym decyzją Komisji 2005/362/WE(4), oraz program samokontroli służący wykryciu afrykańskiego pomoru świń, o którym również jest mowa we wspomnianym planie zwalczania;

c) w ciągu co najmniej dwóch lat poprzedzających wywóz świń z gospodarstwa pochodzenia nie rozpoznano w nim afrykańskiego pomoru świń.

Artykuł  5

Informacja dla Komisji i innych Państw Członkowskich

Poczynając od dnia przyjęcia niniejszej decyzji, Włochy będą co miesiąc przekazywać Komisji i pozostałym Państwom Członkowskim wszelkie istotne informacje na temat stosowania niniejszej decyzji.

Artykuł  6

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 30 września 2005 r.

Artykuł  7

Adresat

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Włoskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 sierpnia 2005 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 192 z 20.7.2002, str. 27. Dyrektywa zmieniona Aktem Przystąpienia z 2003 r.

(2) Dz.U. L 118 z 5.5.2005, str. 39. Decyzja zmieniona decyzją Komisji 2005/494/WE (Dz.U. L 182 z 13.7.2005, str. 26).

(3)Decyzja Komisji 2003/422/WE z dnia 26 maja 2003 r. zatwierdzająca podręcznik diagnostyczny dotyczący afrykańskiego pomoru świń (Dz.U. L 143 z 11.6.2003, str. 35).

(4)Decyzja Komisji 2005/362/WE z dnia 2 maja 2005 r. zatwierdzająca plany zwalczania afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń na Sardynii we Włoszech (Dz.U. L 118 z 5.5.2005, str. 37).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.219.45

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2005/624/WE dotycząca odstępstwa od wymogu znakowania mięsa wieprzowego i wymogów dotyczących jego późniejszego użycia, przyznanego niektórym gospodarstwom w strefie nadzoru afrykańskiego pomoru świń na Sardynii we Włoszech
Data aktu: 22/08/2005
Data ogłoszenia: 24/08/2005