Rozporządzenie 1084/2005 zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia Rady (EWG) nr 3030/93 w sprawie wspólnych reguł przywozu niektórych wyrobów włókienniczych z państw trzecich

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1084/2005
z dnia 8 lipca 2005 r.
zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia Rady (EWG) nr 3030/93 w sprawie wspólnych reguł przywozu niektórych wyrobów włókienniczych z państw trzecich

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 3030/93 z dnia 12 października 1993 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu niektórych wyrobów włókienniczych z państw trzecich(1), w szczególności jego art. 19,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 1 stycznia 2005 r., wraz z wygaśnięciem Porozumienia WTO w sprawie wyrobów włókienniczych oraz odzieżowych, zniesiono kontyngenty taryfowe na przywóz kategorii wyrobów włókienniczych i odzieżowych w odniesieniu do członków WTO.

(2) W dniu 13 grudnia 2004 r., przed liberalizacją kontyngentów, Wspólnota wprowadziła rozporządzeniem Rady (WE) nr 2200/2004(2) system nadzoru dla 35 kategorii wyrobów włókienniczych objętych liberalizacją.

(3) Punkt 242 sprawozdania Grupy Roboczej w sprawie przystąpienia Chińskiej Republiki Ludowej (dalej ChRL)(3) do WTO (specjalna klauzula ochronna dotycząca wyrobów włókienniczych lub "TSSC") wprowadziła możliwość zastosowania specjalnych środków ochronnych w odniesieniu do wywozu wyrobów włókienniczych pochodzących z Chin. Stanowi, że w przypadku, gdy Członek WTO uznaje, że przywóz wyrobów włókienniczych pochodzących z Chin, wskutek zakłócenia rynku, zagrażał utrudnieniem uporządkowanego rozwoju handlu tymi wyrobami, ów Członek może wnioskować o konsultacje z ChRL w celu złagodzenia lub uniknięcia wspomnianych zakłóceń rynku.

(4) Rozporządzeniem (WE) nr 138/2003(4), Rada wprowadziła art. 10a do rozporządzania (EWG) nr 3030/93 w celu transponowania pkt 242 sprawozdania Grupy Roboczej do prawodawstwa wspólnotowego.

(5) W dniu 6 kwietnia 2005 r., Komisja przyjęła wytyczne do stosowania art. 10a rozporządzenia (EWG) nr 3030/93 dotyczącego specjalnej klauzuli ochronnej dla wyrobów włókienniczych (zwanych dalej "Wytyczne").

(6) Komisja Europejska wnioskowała o i przeprowadziła konsultacje z ChRL w ramach pkt 242 sprawozdania Grupy Roboczej w sprawie przystąpienia ChRL do WTO i art. 10a rozporządzenia (EWG) nr 3030/93 dla kategorii wyrobów, w stosunku do których uznano, że ich przywóz pochodzący z ChRL zagrażał, na skutek zakłócenia rynku, uporządkowanemu rozwojowi handlu. Wspomniane konsultacje zakończyły się w dniu 10 czerwca 2005 r. i doprowadziły do wzajemnie satysfakcjonujących rozwiązań dla 10 kategorii produktów. Wynik konsultacji został odzwierciedlony w Protokole ustaleń dotyczącym wywozu niektórych chińskich wyrobów włókienniczych i odzieżowych do Unii Europejskiej między Komisją Europejską a Ministerstwem Handlu Chińskiej Republiki Ludowej, noszącym tę samą datę.

(7) Protokół ustaleń obejmuje przywóz z ChRL do Wspólnoty dziesięciu kategorii produktów: kategoria 2 (tkaniny bawełniane), kategoria 4 (podkoszulki), kategoria 5 (pulowery), kategoria 6 (spodnie), kategoria 7 (bluzki), kategoria 20 (bielizna pościelowa), kategoria 26 (suknie), kategoria 31 (biustonosze), kategoria 39 (bielizna stołowa i kuchenna) i kategoria 115 (przędza lniana lub z ramii). Stosowne kodeksy celne są wymienione w załączniki I do rozporządzenia (EWG) nr 3030/93.

(8) Komisja uznaje, że przywóz tych kategorii produktów pochodzący z Chin, w związku z istnieniem zakłócenia rynku lub zagrożeniem z tego tytułu, stanowią zagrożenie dla uporządkowanego rozwoju handlu w rozumieniu pkt 242 sprawozdania Grupy Roboczej w sprawie przystąpienia ChRL do WTO oraz art. 10a rozporządzenia (EWG) nr 3030/93 z następujących powodów.

(9) Przywóz produktów kategorii 2 (tkaniny bawełniane) pochodzący z ChRL wzrósł ilościowo o 71 % w pierwszych czterech miesiącach 2005 r., w porównaniu do tego samego okresu w 2004 r. To sprowadza przywóz w tej kategorii do 124 % poziomu alarmowego określonego w Wytycznych (poziom alarmowy). Przywóz produktów tej kategorii ze wszystkich państw nieznacznie wzrósł, o 4 % w tym samym okresie. Jednakże, średnia cena przywozu pochodzącego w Chin spadła o 21 % (zgodnie z danymi pochodzącymi z nadzoru przywozu), o wiele szybciej niż średnia cena przywozu z innych państw (- 2 % na podstawie danych Eurostatu z okresu styczeń-marzec). Ta sytuacja jest jeszcze poważniejsza w odniesieniu do przywozu produktu podkategorii 2A (tkaniny drelichowe), jako, że przywóz z Chin w pierwszym kwartale 2005 r. wzrósł o 102 % w porównaniu do tego samego okresu w 2004 r., podczas gdy łączny przywóz wrósł o 15%, a średnie ceny jednostkowe spadły o 20%.

(10) Przywóz produktów kategorii 4 (podkoszulki) pochodzący z ChRL wzrósł ilościowo o 199 % w pierwszych czterech miesiącach 2005 r., w porównaniu do tego samego okresu w 2004 r. To sprowadza przywóz w tej kategorii do 197 % poziomu alarmowego. Przywóz produktów tej kategorii ze wszystkich państw wzrósł o 24 % w tym samym okresie. Średnia cena przywozu pochodzącego z Chin spadła o 37%.

(11) Przywóz produktów kategorii 5 (pulowery) pochodzący z ChRL wzrósł ilościowo o 530 % w pierwszych czterech miesiącach 2005 r., w porównaniu do tego samego okresu w 2004 r. To sprowadza przywóz w tej kategorii do poziomu alarmowego 194 %. Przywóz produktów tej kategorii ze wszystkich państw wzrósł o 14 % w tym samym okresie. Średnia cena przywozu pochodzącego z Chin spadła o 42%.

(12) Przywóz produktów kategorii 6 (spodnie) pochodzący z ChRL wzrósł ilościowo o 413 % w pierwszych czterech miesiącach 2005 r., w porównaniu do tego samego okresu w 2004 r. To sprowadza przywóz w tej kategorii do 312 % poziomu alarmowego. Przywóz produktów tej kategorii ze wszystkich państw wzrósł o 18 % w tym samym okresie. Średnia cena przywozu pochodzącego z Chin spadła o 14%.

(13) Przywóz produktów kategorii 7 (bluzki) pochodzący z ChRL wzrósł ilościowo o 256 % w pierwszych czterech miesiącach 2005 r., w porównaniu do tego samego okresu w 2004 r. To sprowadza przywóz w tej kategorii do 207 % poziomu alarmowego. Przywóz produktów tej kategorii ze wszystkich państw wzrósł o 4 % w tym samym okresie. Średnia cena przywozu pochodzącego z Chin spadła o 30%.

(14) Przywóz produktów kategorii 20 (bielizna pościelowa) pochodzący z ChRL wzrósł ilościowo o 158 % w pierwszych czterech miesiącach 2005 r., w porównaniu do tego samego okresu w 2004 r. To sprowadza przywóz w tej kategorii do 107 % poziomu alarmowego. Przywóz produktów tej kategorii ze wszystkich państw wzrósł o 6 % w tym samym okresie. Średnia cena przywozu pochodzącego z Chin spadła o 34%.

(15) Przywóz produktów kategorii 26 (suknie) pochodzący z ChRL wzrósł ilościowo o 219 % w pierwszych czterech miesiącach 2005 r., w porównaniu do tego samego okresu w 2004 r. To sprowadza przywóz w tej kategorii do 212 % poziomu alarmowego Przywóz produktów tej kategorii ze wszystkich państw wzrósł o 1 % w tym samym okresie. Średnia cena przywozu pochodzącego z Chin wzrosła o 2 % zgodnie z informacjami od systemu nadzoru. Jednakże, bieżące dane z Eurostatu za pierwszy kwartał wykazują duży spadek ceny wynoszący 42 %.

(16) Przywóz produktów kategorii 31 (biustonosze) pochodzący z ChRL wzrósł ilościowo o 110 % w pierwszych czterech miesiącach 2005 r., w porównaniu do tego samego okresu w 2004 r. To sprowadza przywóz w tej kategorii do 145 % poziomu alarmowego. Przywóz produktów tej kategorii ze wszystkich państw wzrósł o 6 % w tym samym okresie. Średnia cena przywozu pochodzącego z Chin spadła o 37%.

(17) Przywóz produktów kategorii 39 (bielizna stołowa i kuchenna) pochodzący z ChRL wzrósł ilościowo o 64 % w pierwszych czterech miesiącach 2005 r., w porównaniu do tego samego okresu w 2004 r. To sprowadza przywóz w tej kategorii do 110 % poziomu alarmowego. Przywóz produktów tej kategorii ze wszystkich państw wzrósł o 10 % w tym samym okresie. Średnia cena przywozu pochodzącego z Chin spadła o 39%.

(18) Przywóz produktów kategorii 115 (przędza lniana lub z ramii) pochodzący z ChRL wzrósł ilościowo o 55 % w pierwszych czterech miesiącach 2005 r., w porównaniu do tego samego okresu w 2004 r. To sprowadza przywóz w tej kategorii do 150 % poziomu alarmowego. Przywóz produktów tej kategorii ze wszystkich państw wzrósł o 40 % w tym samym okresie. Średnia cena przywozu pochodzącego z Chin pozostała stabilna (wzrosła o 3 % zgodnie z danymi od systemu nadzoru lub pozostała na niezmienionym poziomie zgodnie z Eurostatem). Jednakże, należy zauważyć, że średnia cena jednostkowa przywozu pochodzącego z Chin jest niższa o ponad połowę ceny stosowanej przez producentów wspólnotowych.

(19) Poziom przywozu wyrobów włókienniczych i odzieżowych z ChRL oraz inne ustalenia wdrożeniowe określone w Protokole ustaleń powinny być transponowane w rozporządzeniu (EWG) nr 3030/93.

(20) Należy zmienić art. 27 załącznika III do rozporządzenia (EWG) nr 3030/93, w celu uszczegółowienia postanowień dotyczących przekazywania danych przez Państwa Członkowskie w ramach systemu nadzoru statystycznego a posteriori dla niektórych wyrobów włókienniczych.

(21) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (EWG) nr 3030/93.

(22) Rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego publikacji w celu zapewnienia szybkiego wdrożenia Protokołu ustaleń.

(23) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wyrobów Włókienniczych ustanowionego na mocy art. 17 rozporządzenia (EWG) nr 3030/93,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Załączniki II, III i V do rozporządzenia (EWG) nr 3030/93 otrzymują brzmienie zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 lipca 2005 r.

W imieniu Komisji
Peter MANDELSON
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 275 z 8.11.1993, str. 3. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 930/2005 (Dz.U. L 162 z 23.6.2005, str. 1).

(2) Dz.U. L 374 z 22.12.2004, str. 1.

(3) Dokument WT/MIN(01)3 z dnia 10 listopada 2001 r.

(4) Dz.U. L 23 z 28.1.2003, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

1. Załącznik II otrzymuje następujące brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK II

KRAJE WYWOZU WYMIENIONE W ART. 1

Białoruś

Chiny

Rosja

Serbia

Ukraina

Uzbekistan

Wietnam"

2. W załączniku III wprowadza się następujące zmiany:

a) artykuł 27 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 27

Wyroby włókiennicze wymienione w tabelach C i D podlegają systemowi nadzoru statystycznego a posteriori. Wspomniany nadzór powinien być zarządzany zgodnie ze schematem określonym w art. 308d rozporządzenia Rady (EWG) nr 2454/93(*). Po dopuszczeniu produktów do swobodnego obrotu, właściwe władze Państw Członkowskich powiadamiają Komisję, jeżeli to możliwe, cotygodniowo, ale nie rzadziej niż do 12 dnia każdego miesiąca za poprzedni miesiąc, o łącznych przywiezionych ilościach oraz ich wartości, wskazując datę dopuszczenia produktów do obrotu, pochodzenie produktów i numer porządkowy. Takie informacje wskażą kod Nomenklatury Scalonej oraz odpowiednie podpodziały TARIC, kategorie produktów, do których one należą oraz, tam gdzie stosowne, jednostki wymagane dla tego kodu nomenklatury. Informacja musi być w formacie odpowiadającym systemowi nadzoru zarządzanym przez Dyrekcję Generalną ds. Podatków i Unii Celnej.

______

(*) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 883/2005 (Dz.U. L 148 z 11.6.2005, str. 5).";

b) artykuł 28 ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Numer ten składa się z następujących elementów:

- dwie litery identyfikujące kraj wywozu, jak niżej:

- Białoruś = BY

- Chiny = CN

- Serbia = XS

- Uzbekistan = UZ

- Wietnam = VN

- dwie litery identyfikujące zamierzone Państwo Członkowskie przeznaczenia, lub grupa takich Państw Członkowskich, jak niżej:

- AT = Austria

- BL = Beneluks

- CY = Cypr

- CZ = Republika Czeska

- DE = Republika Federalna Niemiec

- DK = Dania

- EE = Estonia

- GR = Grecja

- ES = Hiszpania

- FI = Finlandia

- FR = Francja

- GB = Zjednoczone Królestwo

- HU = Węgry

- IE = Irlandia

- IT = Włochy

- LT = Litwa

- LV = Łotwa

- MT = Malta

- PL = Polska

- PT = Portugalia

- SE = Szwecja

- SI = Słowenia

- SK = Słowacja

- w przypadku wyrobów wymienionych w tabeli A do niniejszego załącznika, jednocyfrowego numeru oznaczającego rok kontyngentowy bądź też rok, w którym zarejestrowano wywóz wyrobów, odpowiadającego ostatniej cyfrze danego roku, np. »5« dla 2005 r. i »6« dla 2006 r.,

- dwucyfrowy numer określający urząd wystawiający w państwie wywozu,

- pięciocyfrowego numeru rozpoczynającego się od 00001 i kończącego na 99999, przyznawanego konkretnemu Państwu Członkowskiemu przeznaczenia.";

c) tabela B otrzymuje brzmienie:

"Państwa oraz kategorie objęte systemem nadzoru

Państwo trzecie Grupa Kategoria Jednostka
Chiny IA 1 tony
3 tony
z których 3a tony
ex 20 tony
IB 8 1.000 sztuk
II A 9 tony
22 tony
23 tony
II B 12 1.000 par
13 1.000 sztuk
14 1.000 sztuk
15 1.000 sztuk
16 1.000 sztuk
17 1.000 sztuk
28 1.000 sztuk
29 1.000 sztuk
78 tony
83 tony
III A 35 tony
III B 97 tony
IV 117 tony
118 tony
122 tony
V 136A tony
156 tony
157 tony
159 tony
163 tony"

3. Załącznik V otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK V

WSPÓLNOTOWE LIMITY ILOŚCIOWE

a) stosowane dla 2005 r.

(Pełny opis towarów znajduje się w załączniku I)

Państwo trzecie Kategoria Jednostka Wspólnotowe limity ilościowe
2005
Białoruś GRUPA I A
1 tony 1.585
2 tony 5.100
3 tony 233
GRUPA I B
4 1.000 sztuk 1.600
5 1.000 sztuk 1.058
6 1.000 sztuk 1.400
7 1.000 sztuk 1.200
8 1.000 sztuk 1.110
GRUPA II A
9 tony 363
20 tony 318
22 tony 498
23 tony 255
39 tony 230
GRUPA II B
12 1.000 par 5.958
13 1.000 sztuk 2.651
15 1.000 sztuk 1.500
16 1.000 sztuk 186
21 1.000 sztuk 889
24 1.000 sztuk 803
26/27 1.000 sztuk 1.069
29 1.000 sztuk 450
73 1.000 sztuk 315
83 tony 178
GRUPA III A
33 tony 387
36 tony 1.242
37 tony 463
50 tony 196
GRUPA III B
67 tony 339
74 1.000 sztuk 361
90 tony 199
GRUPA IV
115 tony 87
117 tony 1.800
118 tony 448
Serbia(1) GRUPA I A
1 tony
2 tony
2a tony
3 tony
GRUPA I B
5 1.000 sztuk
6 1.000 sztuk
7 1.000 sztuk
8 1.000 sztuk
GRUPA II A tony
9
GRUPA II B
15 1.000 sztuk
16 1.000 sztuk
GRUPA III B tony
67
Wietnam(2) GRUPA I B
4 1.000 sztuk
5 1.000 sztuk
6 1.000 sztuk
7 1.000 sztuk
8 1.000 sztuk
GRUPA II A
9 tony
20 tony
39 tony
GRUPA II B
12 1.000 par
13 1.000 sztuk
14 1.000 sztuk
15 1.000 sztuk
18 tony
21 1.000 sztuk
26 1.000 sztuk
28 1.000 sztuk
29 1.000 sztuk
31 1.000 sztuk
68 tony
73 1.000 sztuk
76 tony
78 tony
83 tony
GRUPA III A

35

41

tony

tony

GRUPA III B

10

97

1.000 par tony
GRUPA IV 118 tony
GRUPA V 161 tony
(1) Ograniczenia ilościowe dla Serbii nie są stosowane zgodnie z Umową między Wspólnotą Europejską a Serbią w sprawie handlu wyrobami włókienniczymi (Dz.U. L 90 z 8.4.2005, str. 36). Wspólnota Europejska zastrzega sobie prawo do ponownego zastosowania w pewnych okolicznościach ograniczeń ilościowych.
(2) Ograniczenia ilościowe dla Wietnamu są zawieszone zgodnie z Umową między Wspólnotą Europejską a Rządem Socjalistycznej Republiki Wietnamu w sprawie dostępu do rynku (Dz.U. L 75 z 22.3.2005, str. 35). Wspólnota Europejska zastrzega sobie prawo do ponownego zastosowania w pewnych okolicznościach ograniczeń ilościowych.

b) stosowane dla lat 2005, 2006 i 2007

(Pełny opis towarów znajduje się w załączniku I)

Państwo trzecie Kategoria Jednostka Wspólnotowe limity ilościowe
od 11 czerwca

do 31 grudnia

2005 r.(1)

2006 2007
Chiny GRUPA I A tony 26.217 61.948
2 (w tym 2 lit. a) 69.692
GRUPA I B
4 1.000 sztuk 150.985 540.204 594.225
5 1.000 sztuk 68.974 199.704 219.674
6 1.000 sztuk 104.045 348.072 382.880
7 1.000 sztuk 24.761 80.493 88.543
GRUPA II A
20 tony 6.451 15.795 17.770
39 tony 5.521 12.349 13.892
GRUPA II B
26 1.000 sztuk 7.959 27.001 29.701
31 1.000 sztuk 96.086 225.692 248.261
GRUPA IV tony 1.911 4.740
115 5.214
(1) Przywóz do Wspólnoty produktów, które zostały przetransportowane przed 11 czerwca 2005 r., ale zostały dopuszczone do wolnego obrotu w tym dniu lub po tym dniu nie zostaną objęte limitami ilościowymi. Zezwolenia na przywóz tych produktów zostaną przyznane automatycznie i bez limitów ilościowych przez właściwe władze Państw Członkowskich, po przedstawieniu stosownych dowodów takich jak konosament i przedstawieniu podpisanej deklaracji przed importera, że towary zostały wysłane przed wspomnianą datą. W drodze odstępstwa od art. 2 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 3030/93, przywóz towarów wysłanych przed 11 czerwca 2005 r. również zostanie dopuszczony do swobodnego obrotu po przedstawieniu dokumentu nadzoru wydanego zgodnie z art. 10a ust. 2a. rozporządzenia (EWG) nr 3030/93.

Zezwolenia na przywóz towarów wysłanych pomiędzy 11 czerwca a 12 lipca 2005 r. są przyznawane automatyczne i nie można odmówić przyznania zezwolenia powołując sie na fakt, że nie ma ilości dostępnych w ramach limitów ilościowych na 2005 r. Jednakże, przywóz wszystkich produktów wysłanych po 11 czerwca 2005 r. będzie ujęty w limitach ilościowych na 2005 r.

Przyznanie zezwoleń na przywóz nie będzie wymagało przedstawienia odpowiednich licencji wywozowych na towary wysłane przed wprowadzeniem przez Chiny swojego systemu licencji wywozowych (20 lipca 2005 r.).

Wnioski o pozwolenie na przywóz, od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, towarów, które zostały wysłane między 11 czerwca a 19 lipca 2005 r. (włącznie) powinny zostać przedstawione właściwym władzom Państwa Członkowskiego nie później niż 15 sierpnia 2005 r."

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.177.19

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1084/2005 zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia Rady (EWG) nr 3030/93 w sprawie wspólnych reguł przywozu niektórych wyrobów włókienniczych z państw trzecich
Data aktu: 08/07/2005
Data ogłoszenia: 09/07/2005
Data wejścia w życie: 12/07/2005