uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 3030/93 z dnia 12 października 1993 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu niektórych wyrobów włókienniczych z państw trzecich(1), w szczególności jego art. 19,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 1 stycznia 2005 r., wraz z wygaśnięciem Porozumienia WTO w sprawie wyrobów włókienniczych oraz odzieżowych, zniesiono kontyngenty taryfowe na przywóz kategorii wyrobów włókienniczych i odzieżowych w odniesieniu do członków WTO.
(2) W dniu 13 grudnia 2004 r., przed liberalizacją kontyngentów, Wspólnota wprowadziła rozporządzeniem Rady (WE) nr 2200/2004(2) system nadzoru dla 35 kategorii wyrobów włókienniczych objętych liberalizacją.
(3) Punkt 242 sprawozdania Grupy Roboczej w sprawie przystąpienia Chińskiej Republiki Ludowej (dalej ChRL)(3) do WTO (specjalna klauzula ochronna dotycząca wyrobów włókienniczych lub "TSSC") wprowadziła możliwość zastosowania specjalnych środków ochronnych w odniesieniu do wywozu wyrobów włókienniczych pochodzących z Chin. Stanowi, że w przypadku, gdy Członek WTO uznaje, że przywóz wyrobów włókienniczych pochodzących z Chin, wskutek zakłócenia rynku, zagrażał utrudnieniem uporządkowanego rozwoju handlu tymi wyrobami, ów Członek może wnioskować o konsultacje z ChRL w celu złagodzenia lub uniknięcia wspomnianych zakłóceń rynku.
(4) Rozporządzeniem (WE) nr 138/2003(4), Rada wprowadziła art. 10a do rozporządzania (EWG) nr 3030/93 w celu transponowania pkt 242 sprawozdania Grupy Roboczej do prawodawstwa wspólnotowego.
(5) W dniu 6 kwietnia 2005 r., Komisja przyjęła wytyczne do stosowania art. 10a rozporządzenia (EWG) nr 3030/93 dotyczącego specjalnej klauzuli ochronnej dla wyrobów włókienniczych (zwanych dalej "Wytyczne").
(6) Komisja Europejska wnioskowała o i przeprowadziła konsultacje z ChRL w ramach pkt 242 sprawozdania Grupy Roboczej w sprawie przystąpienia ChRL do WTO i art. 10a rozporządzenia (EWG) nr 3030/93 dla kategorii wyrobów, w stosunku do których uznano, że ich przywóz pochodzący z ChRL zagrażał, na skutek zakłócenia rynku, uporządkowanemu rozwojowi handlu. Wspomniane konsultacje zakończyły się w dniu 10 czerwca 2005 r. i doprowadziły do wzajemnie satysfakcjonujących rozwiązań dla 10 kategorii produktów. Wynik konsultacji został odzwierciedlony w Protokole ustaleń dotyczącym wywozu niektórych chińskich wyrobów włókienniczych i odzieżowych do Unii Europejskiej między Komisją Europejską a Ministerstwem Handlu Chińskiej Republiki Ludowej, noszącym tę samą datę.
(7) Protokół ustaleń obejmuje przywóz z ChRL do Wspólnoty dziesięciu kategorii produktów: kategoria 2 (tkaniny bawełniane), kategoria 4 (podkoszulki), kategoria 5 (pulowery), kategoria 6 (spodnie), kategoria 7 (bluzki), kategoria 20 (bielizna pościelowa), kategoria 26 (suknie), kategoria 31 (biustonosze), kategoria 39 (bielizna stołowa i kuchenna) i kategoria 115 (przędza lniana lub z ramii). Stosowne kodeksy celne są wymienione w załączniki I do rozporządzenia (EWG) nr 3030/93.
(8) Komisja uznaje, że przywóz tych kategorii produktów pochodzący z Chin, w związku z istnieniem zakłócenia rynku lub zagrożeniem z tego tytułu, stanowią zagrożenie dla uporządkowanego rozwoju handlu w rozumieniu pkt 242 sprawozdania Grupy Roboczej w sprawie przystąpienia ChRL do WTO oraz art. 10a rozporządzenia (EWG) nr 3030/93 z następujących powodów.
(9) Przywóz produktów kategorii 2 (tkaniny bawełniane) pochodzący z ChRL wzrósł ilościowo o 71 % w pierwszych czterech miesiącach 2005 r., w porównaniu do tego samego okresu w 2004 r. To sprowadza przywóz w tej kategorii do 124 % poziomu alarmowego określonego w Wytycznych (poziom alarmowy). Przywóz produktów tej kategorii ze wszystkich państw nieznacznie wzrósł, o 4 % w tym samym okresie. Jednakże, średnia cena przywozu pochodzącego w Chin spadła o 21 % (zgodnie z danymi pochodzącymi z nadzoru przywozu), o wiele szybciej niż średnia cena przywozu z innych państw (- 2 % na podstawie danych Eurostatu z okresu styczeń-marzec). Ta sytuacja jest jeszcze poważniejsza w odniesieniu do przywozu produktu podkategorii 2A (tkaniny drelichowe), jako, że przywóz z Chin w pierwszym kwartale 2005 r. wzrósł o 102 % w porównaniu do tego samego okresu w 2004 r., podczas gdy łączny przywóz wrósł o 15%, a średnie ceny jednostkowe spadły o 20%.
(10) Przywóz produktów kategorii 4 (podkoszulki) pochodzący z ChRL wzrósł ilościowo o 199 % w pierwszych czterech miesiącach 2005 r., w porównaniu do tego samego okresu w 2004 r. To sprowadza przywóz w tej kategorii do 197 % poziomu alarmowego. Przywóz produktów tej kategorii ze wszystkich państw wzrósł o 24 % w tym samym okresie. Średnia cena przywozu pochodzącego z Chin spadła o 37%.
(11) Przywóz produktów kategorii 5 (pulowery) pochodzący z ChRL wzrósł ilościowo o 530 % w pierwszych czterech miesiącach 2005 r., w porównaniu do tego samego okresu w 2004 r. To sprowadza przywóz w tej kategorii do poziomu alarmowego 194 %. Przywóz produktów tej kategorii ze wszystkich państw wzrósł o 14 % w tym samym okresie. Średnia cena przywozu pochodzącego z Chin spadła o 42%.
(12) Przywóz produktów kategorii 6 (spodnie) pochodzący z ChRL wzrósł ilościowo o 413 % w pierwszych czterech miesiącach 2005 r., w porównaniu do tego samego okresu w 2004 r. To sprowadza przywóz w tej kategorii do 312 % poziomu alarmowego. Przywóz produktów tej kategorii ze wszystkich państw wzrósł o 18 % w tym samym okresie. Średnia cena przywozu pochodzącego z Chin spadła o 14%.
(13) Przywóz produktów kategorii 7 (bluzki) pochodzący z ChRL wzrósł ilościowo o 256 % w pierwszych czterech miesiącach 2005 r., w porównaniu do tego samego okresu w 2004 r. To sprowadza przywóz w tej kategorii do 207 % poziomu alarmowego. Przywóz produktów tej kategorii ze wszystkich państw wzrósł o 4 % w tym samym okresie. Średnia cena przywozu pochodzącego z Chin spadła o 30%.
(14) Przywóz produktów kategorii 20 (bielizna pościelowa) pochodzący z ChRL wzrósł ilościowo o 158 % w pierwszych czterech miesiącach 2005 r., w porównaniu do tego samego okresu w 2004 r. To sprowadza przywóz w tej kategorii do 107 % poziomu alarmowego. Przywóz produktów tej kategorii ze wszystkich państw wzrósł o 6 % w tym samym okresie. Średnia cena przywozu pochodzącego z Chin spadła o 34%.
(15) Przywóz produktów kategorii 26 (suknie) pochodzący z ChRL wzrósł ilościowo o 219 % w pierwszych czterech miesiącach 2005 r., w porównaniu do tego samego okresu w 2004 r. To sprowadza przywóz w tej kategorii do 212 % poziomu alarmowego Przywóz produktów tej kategorii ze wszystkich państw wzrósł o 1 % w tym samym okresie. Średnia cena przywozu pochodzącego z Chin wzrosła o 2 % zgodnie z informacjami od systemu nadzoru. Jednakże, bieżące dane z Eurostatu za pierwszy kwartał wykazują duży spadek ceny wynoszący 42 %.
(16) Przywóz produktów kategorii 31 (biustonosze) pochodzący z ChRL wzrósł ilościowo o 110 % w pierwszych czterech miesiącach 2005 r., w porównaniu do tego samego okresu w 2004 r. To sprowadza przywóz w tej kategorii do 145 % poziomu alarmowego. Przywóz produktów tej kategorii ze wszystkich państw wzrósł o 6 % w tym samym okresie. Średnia cena przywozu pochodzącego z Chin spadła o 37%.
(17) Przywóz produktów kategorii 39 (bielizna stołowa i kuchenna) pochodzący z ChRL wzrósł ilościowo o 64 % w pierwszych czterech miesiącach 2005 r., w porównaniu do tego samego okresu w 2004 r. To sprowadza przywóz w tej kategorii do 110 % poziomu alarmowego. Przywóz produktów tej kategorii ze wszystkich państw wzrósł o 10 % w tym samym okresie. Średnia cena przywozu pochodzącego z Chin spadła o 39%.
(18) Przywóz produktów kategorii 115 (przędza lniana lub z ramii) pochodzący z ChRL wzrósł ilościowo o 55 % w pierwszych czterech miesiącach 2005 r., w porównaniu do tego samego okresu w 2004 r. To sprowadza przywóz w tej kategorii do 150 % poziomu alarmowego. Przywóz produktów tej kategorii ze wszystkich państw wzrósł o 40 % w tym samym okresie. Średnia cena przywozu pochodzącego z Chin pozostała stabilna (wzrosła o 3 % zgodnie z danymi od systemu nadzoru lub pozostała na niezmienionym poziomie zgodnie z Eurostatem). Jednakże, należy zauważyć, że średnia cena jednostkowa przywozu pochodzącego z Chin jest niższa o ponad połowę ceny stosowanej przez producentów wspólnotowych.
(19) Poziom przywozu wyrobów włókienniczych i odzieżowych z ChRL oraz inne ustalenia wdrożeniowe określone w Protokole ustaleń powinny być transponowane w rozporządzeniu (EWG) nr 3030/93.
(20) Należy zmienić art. 27 załącznika III do rozporządzenia (EWG) nr 3030/93, w celu uszczegółowienia postanowień dotyczących przekazywania danych przez Państwa Członkowskie w ramach systemu nadzoru statystycznego a posteriori dla niektórych wyrobów włókienniczych.
(21) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (EWG) nr 3030/93.
(22) Rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego publikacji w celu zapewnienia szybkiego wdrożenia Protokołu ustaleń.
(23) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wyrobów Włókienniczych ustanowionego na mocy art. 17 rozporządzenia (EWG) nr 3030/93,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 8 lipca 2005 r.
| W imieniu Komisji | |
| Peter MANDELSON | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 275 z 8.11.1993, str. 3. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 930/2005 (Dz.U. L 162 z 23.6.2005, str. 1).
(2) Dz.U. L 374 z 22.12.2004, str. 1.
(3) Dokument WT/MIN(01)3 z dnia 10 listopada 2001 r.
(4) Dz.U. L 23 z 28.1.2003, str. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.177.19 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1084/2005 zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia Rady (EWG) nr 3030/93 w sprawie wspólnych reguł przywozu niektórych wyrobów włókienniczych z państw trzecich |
| Data aktu: | 08/07/2005 |
| Data ogłoszenia: | 09/07/2005 |
| Data wejścia w życie: | 12/07/2005 |