(Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 2005 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 104 ust. 8,
uwzględniając zalecenie Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 104 Traktatu Państwa Członkowskie unikają nadmiernego deficytu budżetowego.
(2) Pakt na rzecz Stabilności i Wzrostu opiera się na dążeniu do stabilności finansów publicznych jako środka służącego tworzeniu warunków do zapewnienia stabilności cenowej oraz silnego, trwałego wzrostu sprzyjającego tworzeniu nowych miejsc pracy. Pakt na rzecz Stabilności i Wzrostu obejmuje rozporządzenie Rady (WE) nr 1467/97(1) z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu określonej w art. 104 Traktatu w celu wspierania szybkiej korekty nadmiernych deficytów sektora instytucji rządowych i samorządowych.
(3) Przyjęta w Amsterdamie rezolucja Rady Europejskiej w sprawie Paktu na rzecz Stabilności i Wzrostu z dnia 17 czerwca 1997 r.(2) uroczyście wzywa wszystkie strony, a mianowicie Państwa Członkowskie, Radę i Komisję, do ścisłego i terminowego wdrożenia Traktatu oraz Paktu na rzecz Stabilności i Wzrostu.
(4) Decyzją 2004/918/WE(3) Rada stwierdziła, zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu, występowanie nadmiernego deficytu na Węgrzech.
(5) Zgodnie z art. 104 ust. 7 Traktatu oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1467/97 Rada przyjęła w dniu 5 lipca 2004 r. zalecenie dla władz węgierskich w celu zlikwidowania istnienia nadmiernego deficytu najszybciej jak to możliwe oraz podjęcia działania w perspektywie średnioterminowej dla osiągnięcia celu, jakim jest zmniejszenie deficytu poniżej 3 % PKB do roku 2008 w wiarygodny i trwały sposób, zgodnie ze ścieżką redukcji deficytu określoną w programie konwergencji przedstawionym przez władze węgierskie i zatwierdzonym opinią Rady z dnia 5 lipca 2004 r. w sprawie tego programu(4). Zalecenie to ustanowiło dzień 5 listopada 2004 r. nieprzekraczalnym terminem, do którego rząd węgierski podejmie skuteczne działanie dotyczące środków przewidzianych w celu osiągnięcia w 2005 roku docelowego deficytu w wysokości 4,1 % PKB. W zaleceniu tym Rada zaleca również Republice Węgierskiej konsekwentne wdrożenie środków przewidzianych w programie konwergencji z maja 2004 r., a w szczególności pozostawanie gotową do wprowadzenia dodatkowych środków, jeżeli jest to konieczne, mając na względzie osiągnięcie docelowego deficytu w sektorze instytucji rządowych i samorządowych w roku 2004 w wysokości 4,6 % PKB. Ponadto Rada wezwała władze węgierskie do wykorzystania wszelkich możliwości przyspieszenia dostosowania fiskalnego, do podjęcia przewidzianych reform systemów administracji publicznej, zdrowia i edukacji oraz do zapewnienia, że planowane obniżki podatków zostały odpowiednio sfinansowane, oraz uzależnienia ich wprowadzenia od osiągnięcia docelowego deficytu.
(6) Zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1467/97 Rada, rozważając, czy zostało podjęte skuteczne działanie w odpowiedzi na jej zalecenia wydane zgodnie z art. 104 ust. 7 Traktatu, opiera swoją decyzję na publicznie ogłaszanych decyzjach rządu danego Państwa Członkowskiego.
(7) Ocena publicznie ogłoszonych decyzji, podjętych przez Republikę Węgierską w okresie pomiędzy wydaniem zalecenia Rady zgodnie z art. 104 ust. 7 Traktatu a nieprzekraczalnym terminem oznaczonym w tym zaleceniu, prowadzi do następujących wniosków:
- po zaleceniu Rady rząd węgierski przyjął szereg dodatkowych środków. Opierały się one na stronie wydatków i przyczyniły się do znaczącego spadku deficytu budżetowego w 2004 roku w porównaniu z 2003 rokiem oraz do bardziej sprzyjającej i trwałej reorientacji wzrostu. Jednakże podjęte działanie nie było wystarczające do osiągnięcia docelowego deficytu budżetowego na 2004 rok w wysokości 4,6 % PKB, zawartego w zaleceniu Rady, który według przewidywań zostanie w znacznym stopniu przekroczony;
- w budżecie na rok 2005 ogłoszono szereg środków mających na celu dalsze zmniejszanie deficytu budżetowego w 2005 roku, w tym "awaryjny" pakiet rezerwowy w wysokości 0,5 % PKB na wypadek przekroczenia celu na rok 2005. Jednakże działania te nie będą wystarczające do osiągnięcia docelowego deficytu budżetowego w wysokości 4,1 % PKB zawartego w zaleceniu Rady, który według przewidywań również zostanie w znacznym stopniu przekroczony;
- środki podjęte dotychczas przez władze węgierskie nie zapobiegną odchyleniu od zaplanowanej ścieżki dostosowania programu konwergencji z maja. W tym kontekście dalsze zaangażowanie rządu węgierskiego, mające na celu skorygowanie nadmiernego deficytu do 2008 roku, należy wesprzeć zdecydowanymi środkami zmierzającymi do dalszej konsolidacji fiskalnej oraz bardziej zdecydowanym przeprowadzaniem reform strukturalnych.
(8) Artykuł 104 ust. 8 Traktatu stanowi, że w przypadku gdy Rada stwierdzi, że w odpowiedzi na jej zalecenie żadne skuteczne działanie nie zostało podjęte zgodnie z art. 104 ust. 7 Traktatu, może ona podać zalecenie do publicznej wiadomości. Jednakże zgodnie z rezolucją Rady Europejskiej w sprawie Paktu na rzecz Stabilności i Wzrostu Republika Węgierska zgodziła się już na podanie zalecenia do wiadomości publicznej w lipcu 2004 roku,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 18 stycznia 2005 r.
| W imieniu Rady | |
| J.-C. JUNCKER | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 6.
(2) Dz.U. C 236 z 2.8.1997, str. 1.
(3) Dz.U. L 389 z 30.12.2004, str. 27.
(4) Dz.U. C 320 z 24.12.2004, str. 11.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.110.42 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2005/348/WE ustalająca, zgodnie z art. 104 ust. 8 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, czy Republika Węgierska podjęła skuteczne działanie w odpowiedzi na zalecenia Rady zgodnie z art. 104 ust. 7 tego Traktatu |
| Data aktu: | 18/01/2005 |
| Data ogłoszenia: | 30/04/2005 |