(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2004/438/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 27 maja 2004 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/46/EWG z dnia 16 czerwca 1992 r. ustanawiającą przepisy zdrowotne dla produkcji i wprowadzania do obrotu surowego mleka, mleka poddanego obróbce cieplnej i produktów na bazie mleka(1), w szczególności jej art. 23 ust. 2 lit. b) i ust. 3 lit. a), c) i d),
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą zasady zdrowia zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję i wprowadzanie do obrotu produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi(2), w szczególności jej art. 8 ust. 1 i 4 oraz art. 9 ust. 4 lit. a) i c),
a także mając na uwadze co następuje:
(1) Dyrektywa 92/46/EWG z dnia 16 czerwca 1992 r. ustanawia przepisy zdrowotne dla produkcji i wprowadzania na rynek mleka surowego, mleka poddanego obróbce cieplnej i produktów na bazie mleka, łącznie z przywozem.
(2) Dyrektywa 2002/99/WE ustanawia zasady zdrowia zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję i wprowadzanie do obrotu produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi.
(3) Decyzja Komisji 95/340/WE(3) ustala tymczasowy wykaz państw trzecich, z których Państwa Członkowskie zezwalają na przywóz mleka i produktów na bazie mleka.
(4) Decyzja Komisji 95/342/WE(4) określa rodzaj obróbki mleka i produktów na bazie mleka przeznaczonych do spożycia przez ludzi i pochodzących z państw trzecich lub części państw trzecich, w których zachodzi ryzyko wystąpienia pryszczycy. Przepisy tej decyzji powinny zostać uaktualnione w celu uwzględnienia obróbki niszczącej wirus pryszczycy, przewidzianej w dyrektywie Rady 2003/85/WE(5) ustanawiającej wspólnotowe środki zwalczania pryszczycy.
(5) Decyzja Komisji 95/343/WE(6) ustanawia warunki zdrowotne zwierząt i świadectwa weterynaryjne dla przywozu z niektórych państw trzecich mleka poddanego obróbce cieplnej, produktów na bazie mleka oraz mleka surowego przeznaczonego do spożycia przez ludzi.
(6) Dla jasności i ze względów praktycznych decyzje 95/340/WE, 95/342/WE i 95/343/WE należy uchylić i zastąpić niniejszą decyzją.
(7) Należy jednak przewidzieć możliwość wykorzystywania w okresie przejściowym wzoru świadectw określonych w decyzji 95/343/WE.
(8) Dyrektywa Rady 97/78/WE(7) ustanawia zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnej produktów wprowadzanych do Wspólnoty z państw trzecich, a niektóre przepisy dotyczące tranzytu są już przewidziane w art. 11, takie jak wykorzystywanie informacji ANIMO oraz wspólny dokument weterynaryjny wejścia (CVED).
(9) W celu ochrony sytuacji zdrowotnej we Wspólnocie konieczne jest jednak dalsze zapewnienie, aby przesyłki mleka w tranzycie przez Wspólnotę spełniały warunki zdrowotne zwierząt dla przywozu, mające zastosowanie w odniesieniu do państw zatwierdzonych.
(10) Decyzja Rady 79/542/EWG z dnia 21 grudnia 1976 r. ustalająca wykaz państw trzecich, z których Państwa Członkowskie dopuszczają przywóz bydła, trzody chlewnej oraz świeżego mięsa(8), została ostatnio zmieniona w celu włączenia ogólnych warunków tranzytu i odstępstwa w odniesieniu do tranzytu pomiędzy terytoriami Rosji w związku ze specjalnymi punktami kontroli granicznej wyznaczonymi do realizacji tego odstępstwa.
(11) W świetle zdobytego doświadczenia wiadomo, że okazywanie na punkcie kontroli granicznej, zgodnie z art. 7 dyrektywy 97/78/WE, oryginalnych dokumentów weterynaryjnych wystawionych w eksportującym państwie trzecim w celu spełnienia wymagań rozporządzeń docelowego państwa trzeciego nie stanowi gwarancji, że w rzeczywistości są spełnione warunki zdrowotne, obowiązujące ze względu na bezpieczne wprowadzenie przedmiotowych produktów na terytorium Wspólnoty; dlatego właściwe jest ustanowienie specjalnego wzoru świadectwa zdrowia zwierząt, celem wykorzystania w przypadkach tranzytu w odniesieniu do przedmiotowych produktów.
(12) Ponadto właściwe jest wyjaśnienie sposobu wykonywania warunku ustanowionego w art. 11 dyrektywy 97/78/WE stwierdzającego, że dopuszcza się jedynie tranzyt z państw trzecich, których produkty nie są objęte zakazem wprowadzania na terytorium Wspólnoty, poprzez odniesienie do wykazu państw trzecich załączonego do niniejszej decyzji.
(13) Należy jednak przewidzieć warunki specjalne odnośnie do tranzytu przez terytorium Wspólnoty, w przypadku przesyłek do i z Rosji, ze względu na geograficzne położenie Kaliningradu oraz problemy klimatyczne uniemożliwiające korzystanie z kilku portów w niektórych porach roku.
(14) Decyzja Komisji 2001/881/WE(9) ustala wykaz punktów kontroli granicznej zatwierdzonych do celów przeprowadzania kontroli weterynaryjnej zwierząt oraz produktów pochodzenia zwierzęcego sprowadzanych z państw trzecich i właściwe jest określenie punktów kontroli granicznej wyznaczonych do kontroli tego rodzaju tranzytu, z uwzględnieniem niniejszej decyzji.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 kwietnia 2004 r.
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 268 z 14.9.1992, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1).
(2) Dz.U. L 18 z 23.1.2003, str. 11
(3) Dz.U. L 200 z 24.8.1995, str. 38. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2003/58/WE (Dz.U. L 23 z 28.1.2003, str. 26).
(4) Dz.U. L 200 z 24.8.1995, str. 50.
(5) Dz.U. L 306 z 22.11.2003, str. 1.
(6) Dz.U. L 200 z 24.8.1995, str. 52. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 97/115/WE (Dz.U. L 42 z 13.2.1997, str. 16).
(7) Dz.U. L 24 z 30.1.1998, str. 9. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem dotyczącym warunków przystąpienia (Dz.U. L 236 z 23.9.2003, str. 381).
(8) Dz.U. L 146 z 14.6.1979, str. 15. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją Komisji 2004/372/WE (Dz.U. L 118 z 24.3.2004, str. 21).
(9) Dz.U. L 326 z 11.12.2001, str. 44. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2004/273/WE (Dz.U. L 86 z 24.3.2004, str. 21).
ZAŁĄCZNIKI
-zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2006/295/WE z dnia 18 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.108.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 kwietnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 tiret drugie rozporządzenia nr 1792/2006 z dnia 23 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.362.1) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2008/338/WE z dnia 24 kwietnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.115.35) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 maja 2008 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.154.72 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2004/438/WE ustanawiająca warunki zdrowotne zwierząt i warunki zdrowia publicznego oraz świadectwa weterynaryjne przy wprowadzaniu do Wspólnoty mleka poddanego obróbce cieplnej, produktów na bazie mleka oraz mleka surowego przeznaczonych do spożycia przez ludzi |
| Data aktu: | 29/04/2004 |
| Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
| Data wejścia w życie: | 30/04/2004, 01/01/2005, 01/05/2004 |